S

S

MA

MIP

Polpak

sobota, 28 kwietnia 2018

[Audio Vintage]: wzmacniacz lampowy Klein+Hummel - Telewatt VS56



Niemiecka firma Klein+Humnel bez wątpliwości jest kultowa. Została założona wkrótce po II Wojnie Światowej, w 1945 roku w Wedemark (d. Ostfildern/Kemnat) przez panów Waltera Hummela, Horsta Kleina i Heinricha Brumma. Na początku wytwarzano głównie urządzenia pomiarowe dla radia i początkującej wówczas telewizji. Ale już w 1955 roku rozpoczęto produkcję sprzętów hi-fi (pierwszy wzmacniacz VS55 pojawił się w 1958 roku), a latach 60-tych urządzenia profesjonalne dla studiów nagraniowych. W 1961 roku zaprezentowano własne aktywne monitory studyjne UE100. Klein+Hummel szybko nabierał wiatru w żagle, stał się marką rozpoznawalną i uznaną. W międzyczasie ustanowiono brand Klein+Hummel Telewatt dla sprzętów segmentu high-fidelity. Przeniesiono produkcję do pobliskiego miasta Stuttgart (ale siedzibą pozostał nadal Ostfildern).

Pod koniec lat 60-tych nawiązano bliską współpracę z inną prężną niemiecką firmą SABA (Schwarzwälder Apparate-Bau-Anstalt GmbH). Owocem tegoż mariażu były sprzęty wspólnie nazywane jako "SABA Klein+Hummel". Związek ten zakończył się w połowie lat 70-tych, ale z inżynierowie K+H zdążyli jeszcze zaprojektować kultowe dziś radioodbiorniki SABA MT201 i jego znacznie ulepszoną wersję SABA MD292. Potem Klein+Hummel skupił się już na własnej marce. Ale wcześniej, bo w roku 1972, ustanowiono brand ELA-Grupenstrahler dla firmowych głośników. Rozwijano ją aktywnie przez następnych kilkanaście lat. W 1979 roku przedsiębiorstwo przebranżowiło się przede wszystkim na rynek profesjonalny.

W 1981 roku katalog (zobacz TUTAJ) liczył już ponad 50 pozycji, a w nim takie urządzenia jak wzmacniacze, końcówki mocy, korektory dźwięku, magnetofony, kontrolery dźwięku oraz rozmaite głośniki. Już większa część portfolio przeznaczona była stricte na rynek profesjonalny. Wytwarzano całe systemy reżyserskie, studyjne i nagłośnieniowe. Produkowano też systemy transmisyjne (w koprodukcji z Siemens) montowane w ciężarówkach firmy Steyer. To były bardzo intensywne i inspirujące lata. Złote lata Klein+Hummel.

W 2005 roku Klein+Hummel został przejęty przez niemieckiego giganta branży audio - firmę Sennheiser, zaś już w 2009 roku zaprzestano używania nazwy i logo Kleinn+Hummel. Włączono ją w struktury marki Neumann (inny nabytek firmy Sennheiser z 1991 roku). Obecnie monitory aktywne produkowane przez Neumann noszą symbole KH (zobacz TUTAJ) - i jest to jedyna literalna spuścizna firmy Klein+Hummel. Być może kiedyś ten kultowy brand zostanie przywrócony. Kto wie?

Tytułowy wzmacniacz "Klein+Hummel - Telewatt VS56" po raz pierwszy pojawił się w katalogu (cały prospekt z 1964 roku TUTAJ) w 1963 roku, by pozostać w nim przez nieomal 10 lat, ale pod różnymi nazwami i odmianami (Nova, SABA, etc.). Modelem wyższym był VS71 H/M. W tym samym czasie sprzedawany był także tranzystorowy (!) radioodbiornik o symbolu FM20, jak i kilka odmian monitorów. Warto też nadmienić, iż VS56 był bezpośrednim następcą pierwszego modelu firmowego wzmacniacza VS55, a wprowadzonego na rynek już w 1958 roku!

"Klein+Hummel - Telewatt VS56" to typowy (klasyczny) wzmacniacz lampowy oparty o ponad 10 różnych lamp: 4 x ECL82 i 5 x ECC808 oraz po jednej EZ81 i OA81. Nominalnie moc wynosi 2 x 12 Wat, zaś muzyczna to 2 x 19 Wat. W porównaniu do poprzednika VS55, w VS56 wprowadzono wiele zmian, w tym wzornicze. Do przedwzmacniacza zaaplikowano lampy ECC808, zamontowano większe, bardziej wydajne tranzystory w układzie wyjściowym, na nowo zaprojektowano stopień wejściowy, z kolei pętla zwrotna otrzymała 16 Ohm.

Obudowa to lita metalowa płyta (na górze z perforacjami), zaś front to drapane aluminium. Urządzenie ma wbudowany stopień gramofonowy RIAA oraz wyjście mikrofonowe. Masa wzmacniacza to aż 10 kg. Największym uznaniem i powodzeniem cieszą się wersje początkowe VS56, bez dodatkowych filtrów i modyfikacji. VS56 dziś jest łakomym kąskiem dla kolekcjonerów i audiofilów, albowiem wzmacniacz odznacza się czystym i naturalnym brzmieniem o bardzo przyjemnej barwie oraz soczystym wysyceniem tonalnym.

Dla mnie wzmacniacz VS56 stanowi spore odkrycie i wiele satysfakcji odsłuchowych, jak i możliwość bezpośredniego kontaktu z żywą legendą świata high-fidelity. Prawdę mówiąc, to jeden z lepszych wzmacniaczy audio-vintage jakie miałem u siebie na testach. Świetny wzmacniacz lampowy.

Opisywany egzemplarz pochodzi z warszawskiego salonu i serwisu Nomos Audio-Vintage.















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...