S

S

MA

MIP

Polpak

sobota, 11 listopada 2017

[Audio vintage]: radioodbiornik Luxman 5T10



Opisywany egzemplarz pochodzi z warszawskiego salonu i serwisu Nomos Audio Vintage (zobacz TUTAJ).

Luxman (zobacz TUTAJ) to jedna z najbardziej rozpoznawanych japońskich marek audio hi-fi. Założona została przez braci Hayakawa i Yoshikawa w 1925 roku w Osace w celu importowania ...ramek do zdjęć. Wkrótce jednak zaczęto importować pierwsze radioodbiorniki i podzespoły do raczkującego wówczas radia. Aby móc obniżyć koszty, rozpoczęto we własnym zakresie produkować proste radia. I to był prawdziwy początek Luxman Corporation. Był wówczas rok 1928 - skonstruowano model LUX-735 Radio. Jednakże gwałtowny rozwój przedsiębiorstwa nastąpił dopiero po II Wojnie Światowej, czyli po 1945 roku. Zaczęto produkować rozmaite wzmacniacze oparte na lampach elektronowych, gramofony i inne. Na 50-cio lecie istnienia firmy w 1975 roku, Luxman był już w pełni rozwiniętym przedsiębiorstwem o szerokiej sieci sprzedaży, dużej renomie i wielkich ambicjach. Luxman stał się specjalistą przede wszystkim w produkcji referencyjnych wzmacniaczy lampowych. Jedną z cech urządzeń Luxman z tamtej epoki była wysoka jakość i ciepło lamp elektronowych w połączeniu z rozwiniętą elektroniką półprzewodnikową, jak i pięknymi, często minimalistycznymi projektami obudów. Wprowadzono wzmacniacze klasy A, rozmaite przedwzmacniacze i wzmacniacze mocy (m.in. Luxman C-05 i M-05) ze złotym wykończeniem w kolorze szampana. Projekty te, jak i ich wspaniały dźwięk oraz solidne konstrukcje stały się marzeniem światowych audiofilów na przełomie lat 70-tych i 80-tych i całych 80-tych XX wieku.

Niestety, trendy początków lat 80-tch w audio hi-fi prowadziły w stronę masowej i taniej, niskonakładowej produkcji, zaś Luxman zmierzał dokładnie w drugą stronę. Aby zachować płynność finansową, w 1984 roku połączono firmę z innym japońskim przedsiębiorstwem - z firmą Alpine. Różne zawirowania brandowe, chęć narzucenia prawideł korporacyjnych, etc. o mało co nie zniszczyło marki Luxman, do tej pory postrzeganej jako perfekcyjnej, elitarnej i prestiżowej. Dużo złego przyniosło oznakowanie produktów jako Alpine/Luxman. Na szczęście owo zamieszanie trwało jedynie 10 lat - w 1994 roku Luxman został wydzielony ze struktur Alpine, przywrócono własne logo, z sukcesem rozpoczęto produkcję kilku high-endowych sprzętów. W 2009 roku Luxman stał się własnością International Audio Group (zobacz: IAG) braci Bernarda i Michaela Chang z Tajwanu. IAG jest zarejestrowana w Londynie i obecnie skupia takie marki jak: Luxman, QUAD, Wharfedale, Audiolab, Mission, Castle Acoustics i kilka innych. Przedsiębiorstwo posiada dużą fabrykę w Shenzen (Chiny), gdzie zatrudnia ponad 1 500 pracowników.

Luxman w swej długiej historii wytwarzał kilkadziesiąt modeli radioodbiorników. Wiele z nich było prawdziwymi audiofilskimi perełkami, by wymienić tylko modele Luxman T-310 (rok 1976), T-115 (1981 r.), T-117 (1988 r.), T-14 (1981 r.), czy T-12 (1977 r.). Tytułowy tuner 5T10 przynależy do średniaków, ale w związku z tym, że jest modelem rzadkim i nietypowym, jest dość poszukiwany i osiąga większe ceny na aukcjach niż inne egzemplarze.

Luxman 5T10 produkowany był w latach 1978 - 1981, czyli w najlepszych czasach przedsiębiorstwa. Jest mniejszym bratem tunera 5T50. (Wchodzi w skład "wieży" Laboratory Reference Series  składającej się m.in. z przedwzmacniacza 5C50, końcówki mocy 5M21, korektora 5G12, kontrolera 5F70 i magnetofonu 5K50). Zawiera firmowe rozwiązanie techniczne znane jako "Accutouch CLL". CLL to skrót od "Closed Loop Locked", czyli blokady zamkniętej pętli. Jest to system automatycznego strojenia częstotliwości oraz blokady na najwyższym z możliwych do uzyskania stopniu dostrojenia. Praktycznie polega to na tym, że podczas ręcznego strojenia częstotliwości mechanizm Accutouch CLL najpierw "łapie", a potem na stałe blokuje najwyższy poziom dostrojenia. Niemożliwe jest dalsze strojenie (kręcenie gałką) bez zdjęcia blokady. Do odblokowania służy specjalny przycisk na froncie, choć oczywiście można zdezaktywować Accutouch CLL (osobnym przyciskiem). Moim zdaniem, jest to bardzo wygodny i korzystny dla dźwięku system. Raz ustawiona stacja (np. Trójka - PR3) bardzo stabilnie trzyma wszelkie parametry i niepotrzebne jest dodatkowe ręczne dostrajanie raz na jakiś czas (jak to ma miejsce w innych tunerach z tamtych lat). CLL gwarantuje stabilny odbiór przez cały czas, nawet jak częstotliwość odbiorcza dryfuje, system automatycznie przywraca najlepszy poziom transmisji (za pomocą sterowania tranzystorowego). Kapitalna funkcja, a jak na rok 1978 - wręcz genialna!

Oprócz "Accutouch CLL" radioodbiornik 5T10 wyposażony jest w jeszcze w kilka dodatkowych usprawnień takich jak IF selektor przepustowości, regulowany poziom wyjścia, FM Muting, Multi Path i inne. Wewnętrzne układy zbudowane są w myśl firmowej zasady "Sonic Excellence". 5-cio gangowy zmienny kondensator został zaprojektowany wyłącznie do odbioru fal FM i umieszczony został z przodu, aby w pełni wykorzystać wszelkie właściwości realizowane na etapie IF. Wysoką i wierną charakterystykę odrzucania interferencji uzyskuje się poprzez poprawę selektywności w każdym poszczególnym obwodzie wzmacniającym RF. Stopień IF jest zaprojektowany w taki sposób, aby z natury miał niskie zniekształcenia. Aby to osiągnąć, łączy się z nim obwód kwadraturowego szerokopasmowego detektora, który nie tylko osiąga wyjątkowo niskie zniekształcenia, ale również wysoki stosunek S/N (red. Signal-to-Noise ratio - stosunek sygnału do szumu).

Design tunera można określić jako typowo "luxmanowski". Trudno uwierzyć, ze jest to design z 1978 roku, bo wygląda na znacznie późniejszy. Skromny, wręcz minimalistyczny, front z szeroką skalą częstotliwości dyskretnie podświetlaną. Pod jej szybką wkomponowane są także różne diody oraz skale dostrojenia i siły sygnału (wraz z właściwymi przyciskami funkcyjnymi). Po prawej stronie znajdują się duża gałka strojenia, dwa hebelkowe przełączniki funkcji "Mode" i "Hi-Blend", przycisk zwalniający blokadę "Accutouch CLL" oraz włącznik sieciowy. Z tyłu znajduje się cały komplet gniazd antenowych oraz dwie pary gniazd wyjściowych RCA. Jedna zwykła i druga z regulacją poziomu sygnału wyjściowego. Stosowna gałka znajduje się tuż obok gniazd. Na uwagę zasługuje także wysoka masa własna radioodbiornika wynosząca aż 7 kg.

Brzmienie tunera mogę określić jako bardzo nasycone, plastyczne i selektywne - dbające o masę i substancję, mające głęboki rytm i bas. Efektownie dźwięczne i szerokopasmowe. Jest to dźwięk z "wyższej półki", zaawansowany i rasowy. Brzmienie godne logo Luxman. Ważnym jest także fakt bardzo łatwego dostrajania i strojenia radioodbiornika. Funkcja "Accutouch CLL" w praktyce sprawdza się znakomicie. Raz "złapana" częstotliwość trzyma na amen. Zaś do otrzymania optymalnego (czyli silnego) sygnału nie potrzeba jakichś wymyślnych anten. Wystarczy zwykły kawałek drutu - i już. Zasoby całego eteru do pełnego wykorzystania.

















Dane techniczne

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...