S

S

MA

Planeta Dźwięku

Premium Sound

Polpak

czwartek, 26 maja 2016

[Audio vintage]: radioodbiornik Sansui TU-666




Opisywany radioodbiornik został wypożyczony z warszawskiego salonu/serwisu Nomos Audio Vintage.

Wstęp
Przełom lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku to początek bardzo intensywnego rozwoju Sansui Electric Co. Ltd., który apogeum osiągnął w końcu lat siedemdziesiątych i na początku osiemdziesiątych. To japońskie przedsiębiorstwo zostało założone w 1947 roku w Tokio. Na początku produkowało wyłącznie kondensatory, by w latach sześćdziesiątych rozpocząć wytwarzanie sprzętu audio. Wdrożono do produkcji masę własnych opracowań, często innowacyjnych i niepowtarzalnych (np. kwadrofoniczny Regular Matrix QS, czy dekoder QS Vario), produkowano wiele odmian wzmacniaczy, amplitunerów, magnetofonów, gramofonów i oczywiście tunerów. To wówczas powstawały tzw. giganty Sansui – na przykład wzmacniacze AU-517, AU-717 i ich nowsze wersje AU-719, AU-819 oraz AU-919, a także topowy zestaw pre/amp CA-F1/BA-F1, ale również AU-7900, AU-2000, AU-D9, AU-X11 i wiele innych. Niestety, oryginalne standardy opracowane przez Sansui nie przyjęły się globalnie, więc we wczesnych latach osiemdziesiątych firma gwałtownie zaczęła tracić rynek na rzecz takich konkurentów jak japońskie Sony, Pioneer i Technics. Przedsiębiorstwo zaczęło ciąć koszty, co radykalnie odbiło się na jakości urządzeń, które zamiast być, jak do tej pory, wybitne, stały się przeciętne – jednymi z wielu. Zmieniono logo, zamknięto niektóre oddziały. Do lat świetności Sansui nigdy nie powróciło. Obecnie (od 1999 roku) jest własnością dalekowschodniego Grande Holdings, grupującego tak znane inne firmy jak Nakamichi i Akai. Czekają uśpione w chińskiej zamrażalce na lepsze czasy, które być może kiedyś nadejdą.

Tunery Sansui
Jak można przeczytać w zasobach Internetu (np. na stronie HiFiEngine), Sansui wdrożyło do produkcji aż około pięćdziesiąt (!) modeli tunerów radiowych, co jest ilością wręcz nieprawdopodobną. Wytwarzane były proste radioodbiorniki jak T-60, TU-3900, TU-317, TU-S33, klasy średniej TU-5900, TU-7900, TU-417 i TU-517, wyższej TU-9900, czy TU-919, aż po ekstremalnie referencyjne TU-X1 i TU-X711. Warto wiedzieć, że model TU-X1 produkowany w latach 1979-1980 kosztował wówczas aż 980 USD, co było sumą zawrotną.

Na przełomie lat 60-tych i 70-tych Sansui wprowadziło kilka tunerów analogowych tzw. serii TU-XXX, czyli z symbolami składającymi się z trzech takich samych liczb. Powstało w sumie pięć modeli: TU-555 (data wdrożenia - 1968 rok), TU-666 (1970 r.), TU-777 (1968 r.), TU-888 (1971 r.) i TU-999 (1970 r.). Oczywiście, nie trzeba dodawać, że TU-555 był tunerem podstawowym, a TU-999 – klasy wyższej. Jest to klasyczna linia Sansui, charakteryzuje się przede wszystkim nietypową, okrągłą skalą strojenia (w kształcie tarczy), a także nieco mniejszą szerokością niż to zazwyczaj ma miejsce (33 cm vs. 44 cm). W związku z tym, są to obecnie poszukiwane i cenione egzemplarze.

TU-666
TU-666 to komplet do wzmacniacza zintegrowanego Sansui AU-666. Był produkowany w latach 1970 – 1973 w dwóch wersjach kolorystycznej skrzynek obudowy (wykonanych z drewna) czarnej i jasnobrązowej. Generalnie rzecz biorąc, Sansui TU-666 to piękny przykład jak perfekcyjnie mógł być zbudowany i wyposażony radioodbiornik ponad 40 lat temu. Cechuje się niebanalnym designem, który można określić jako lekko retro. Odpowiada za to skala częstotliwości w kształcie tarczy, dodatkowo podświetlana od spodu. W rezultacie skala przybiera jasnozielony kolor (na czarnym tle) co wygląda intrygująco. Obok skali zamontowano (pod wspólną szybką) wskaźnik dostrojenia częstotliwości. To także jasnozielona skala (pięciostopniowa) z czerwoną strzałką. Nad skalą umieszczono czerwoną diodę, która zapala się po wykryciu sygnału stereo. Na froncie, po prawej stronie zamontowano dwa regulatory – częstotliwości i selektor FM mono/FM auto/AM. Po lewej stronie znajduje się przycisk sieciowy (nad nim pomarańczowa dioda sieciowa) oraz dwa przełączniki: wyciszania szumów podczas strojenia oraz wyciszania zakłóceń radiowych (Muting). Z tyłu umieszczono gniazda antenowe (trzy pary zacisków sprężynowych), wysuwaną antenę AM, suwak dostrojenia sygnału, bezpiecznik oraz parę gniazd wyjściowych RCA. Brak gniazd DIN, co może wydawać się dziwne jak na tuner z początku lat 70-tych. Jednak Japończycy, w przeciwieństwie do Europy, w tamtych latach rzadko je montowali.

Pomimo faktu, że TU-666 to konstrukcja ponad 45 letnia, to jakość dźwięku jaką reprezentuje jest wprost fenomenalna. Nie dość, że doskonale stroi na zwykłym kawałku drutu (u mnie dostrojenie sygnału osiągało poziom 4,5 - 4,7 na 5-cio stopniowej skali), to brzmienie jest czyste, klarowne, krystaliczne – bez wyczuwalnych zakłóceń i szumów tła transmisji. I to bez włączonego filtra szumów! Dźwięk jest bardzo przestronny, z wyczuwalną szeroką sceną, nasyceniem tonalnym. Plastyczny i potoczysty. Instrumenty są dźwięczne, mają gładkie kontury. Z kolei głosy ludzkie brzmią bardzo wyraźnie, a jednocześnie jedwabiście. Miękko i autentycznie. TU-666 to piękny radiowy dźwięk, wręcz urzekający swą analogową estetyką.

Dane techniczne dostępne na stronie Audio Database.
Prospekt Sansui AU-666/TU-666 dostępny TUTAJ.









Skala dostrojenia częstotliwości FM/AM w kształcie tarczy






Porównanie z radioodbiornikiem Sansui TU-5900; jak widać, TU-666 to wcale nie ułomek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...