Od lat jestem dużym zwolennikiem magnetofonów Nakamichi,
choć tej pory przewinęły się przez mój własny system audio zaledwie dwa egzemplarze. Najpierw był
to dwugłowicowiec Nakamichi LX-3, a potem zaawansowany trzygłowicowiec Nakamichi Cassette Deck 1, który
pozostał już u mnie na stałe (czytaj opis TUTAJ).
Kilka dni temu od warszawskiej firmy Nomos Audio Vintage wypożyczyłem magnetofon, o którym zawsze marzyłem i chciałem mieć – Nakamichi RX-202E.
Seria RX magnetofonów kasetowych firmy Nakamichi po raz
pierwszy w historii została wyposażona w mechanizm Unidirectional Auto Reverse
Cassette Deck (UDAR), zwany po polsku „autorewersem”. Jest to system wysuwający
kasetę magnetofonową z napędu i odwracający ją na drugą stronę. Pierwszym
magnetofonem zaopatrzonym w tę funkcję był właśnie tytułowy Nakamichi RX-202
(rok 1982), a potem pojawiły się kolejne dwa modele: Nakamichi RX-303
(produkowany w latach 1984 – 1986) oraz topowy Nakamichi RX-505 (1984-1993).
Nakamichi RX-202 (i potem jego nieco ulepszona wersja RX-202E) produkowany był
nieprzerwanie przez 11 lat – od 1982 do 1993 roku. Stał się bardzo dużym firmowym
przebojem. Oferował wspomniany rewolucyjny mechanizm autorewers UDAR, a jako
najniższy z serii RX nie kosztował majątku. Zapewniał za to bardzo zaawansowane
brzmienie, bezkompromisowe i płynne, a równolegle wyposażony był w większość innowacyjnych
rozwiązań Nakamichi. Bo oprócz UDAR zawierał także solidne firmowe rozwiązania techniczne
typu mikroprocesorowa kontrola biegu taśmy, mechanizm „Multi Motor”, „Master
Fader”, auto-wyłączanie, cyfrowe wyświetlacze i kilka innych. W odróżnieniu od
modelu RX-505 i analogicznie jak RX-303 był klasycznym dwugłowicowcem.
Mechanizm Unidirectional Auto Reverse Cassette Deck jest systemem
bardzo wygodnym i trzeba przyznać, że w wykonaniu japońskich inżynierów –
niezawodnym. Tacka wysuwa się łatwo, zaś kaseta weń obraca się cicho i
dyskretnie. Dodatkowo kaseta podczas pracy, czyli obracania się rolek i
przesuwu taśmy, jest podświetlana od góry dość intensywnym światłem. Z zewnątrz,
poprzez przezroczystą plastikową osłonę mechanizmu, wszystko to dokładnie widać.
Fascynujący widok, który może sprawiać wiele przyjemności. Moim zdaniem, Nakamichi
RX-202E to magnetofon, którym nie sposób od razu nie zafascynować się. Łakomy kąsek dla analogowców.
Dane techniczne Nakamichi RX-202E na stronie Vintage Cassette.
Rewolucyjny wręcz mechanizm auto-obrotu Unidirectional Auto Reverse Cassette Deck (UDAR)
Film obrazujący działanie UDAR (z YouTube)
UDAR w akcji
Nakamichi na królewskiej pozycji; stoi na platformie antywibracyjnej Rogoz-Audio, na której zazwyczaj przebywa gramofon
Spojrzenie ogólne na system odsłuchowy
To nie był pierwszy magnetofon z tak nie typowym auto-reversem , w 72r. na rynek wszedł Akai CS-55D z taką samą zasadą obracania całej taśmy .
OdpowiedzUsuńhttps://www.youtube.com/watch?v=2CE_zmpHcWQ
Dziękuję za info.
OdpowiedzUsuńWitam.
OdpowiedzUsuńCzy mogę prosić o opis wrażeń z odsłuchu magnetofonu Nakamichi RX-202E w porównaniu do szerzej ocenionego magnetofonu Nakamichi Cassette Deck 1:
http://stereoikolorowo.blogspot.com/2012/03/magnetofon-nakamichi-casssette-deck-1.html
Pozdrawiam.
Mariusz.
Witam.
OdpowiedzUsuńCzy mogę prosić o opis wrażeń z odsłuchu opisanego magnetofonu Nakamichi RX-202E w porównaniu z magnetofonem szerzej ocenionego magnetofonu Nakamichi Cassette Deck 1
http://stereoikolorowo.blogspot.com/2012/03/magnetofon-nakamichi-casssette-deck-1.html
Pozdrawiam.
Mariusz.
Trudne pytanie, bo oba magnetofony są brzmieniowo więcej niż dobre...
OdpowiedzUsuń