PMC została założona w podlondyńskim mieście Luton w 1990 roku
przez dwóch inżynierów – Petera Thomasa wcześniej pracującego dla BBC oraz
Adriana Loadera z FWO Bauch. Pierwszym owocem ich wspólnej pasji, zaangażowania
i wiedzy były monitory aktywne BB5-A przeznaczone do użytku studyjnego. Odniosły
wielki sukces rynkowy – stały się produktem nieomal referencyjnym i używanym w
wielu prestiżowych studiach nagrań. PMC na swojej stronie chwali się licznymi znanymi artystami, którzy używają na co dzień lub kiedyś używali jej kolumn. Posługiwali się nimi (i wielu nadal to
czyni) podczas obróbki nagrań między innymi tacy artyści jak Stevie Wonder, czy
Prince oraz wytwórnie płytowe Deutche Gramofon, Decca i Harmonia Mundi, co mówi
samo za siebie. Można również dowiedzieć się, że
albumy Davida Bowiego „Heroes” oraz „Sacry Monsters”
były remasterowane na PMC BB5 XBD Active. Owa lista jest bardzo długa – trudno
by wszystkie pozycje przytaczać, ale warto jeszcze zwrócić uwagę na takich
twórców jak: Coldplay, Florence and the Machine, Bjork, Elton John, Abba,
Feithless, Gorillaz, Iggy Pop, Mike Oldfield, czy Lana del Ray… Realizowano też
mnóstwo muzyki do filmów na kolumnach PMC.
Obecnie w firmowym katalogu można znaleźć szeroką paletę kolumn
przeznaczonych zarówno na rynek profesjonalny jak i użytkowy. Z okazji 25-lecia firmy wprowadzono na rynek zupełnie nową linię kolumn, którą nazwano Twenty5 (czyli 25). Jak można dowiedzieć się z materiałów informacyjnych: "Kolumny z serii Twenty 5 wyposażone są w technologię
Advanced Transmission Line, ale także cały szereg innowacji takich, jak nowe,
wydajne przetworniki niskośredniotonowe G-weave, czy profil wylotu linii
transmisyjnej Laminair opracowany specjalnie by zapewnić perfekcyjny przepływ
powietrza z wnętrza obudowy do otoczenia. Przy jego projektowaniu wykorzystano
doświadczenia, jakie zdobył Oliver Thomas pracując w Formule 1, gdzie
turbulencje są zwalczane gdyż hamują bolidy. W skład linii Twenty 5 wchodzą dwa
modele podstawkowe - Twenty 5.21 i Twenty 5.22, a także trzy modele podłogowe -
Twenty 5.23, Twenty 5.24 i Twenty 5.26.
Profil Laminair został po raz pierwszy zastosowany w
profesjonalnych monitorach głównych QB1, gdzie w linię transmisyjną wdmuchują
powietrze cztery potężne 10-calowe głośniki niskotonowe, dysponujące łączną mocą
4000 W. Laminair zapewnił minimalizację turbulencji spowalniających przepływ
powietrza, przez co reprodukowany przez kolumnę bas jest jeszcze szybszy,
dynamiczniejszy i lepiej zdefiniowany, a przepływające powietrze nie wytwarza
żadnych odgłosów. Głośniki nisko-średniotonowe pracując w obudowach
wykorzystujących linię transmisyjną muszą być zdolne do pracy w ekstremalnych
warunkach. Muszą posiadać bardzo dużą wytrzymałość na przeciążenia, być czułymi
na najmniejsze zmiany sygnału, a przy tym wykazywać się bardzo wysoką
szczegółowością".
Twenty5.22 to duże monitory. Mają wymiary 410 x 192 x 373 mm (W x G x S) oraz sporą masę 10 kg/sztuka. Efektywność to 89 dB, a pasmo przenoszenia 39 Hz - 25 000 Hz. Wykończone są naturalnym fornirem, do mnie trafiło wybarwienie typu orzech włoski.
Jako że otrzymałem PCM Twenty5.22 nieomal nowe, najpierw poddam je kilkudniowemu wygrzewaniu w towarzystwie wzmacniacza lampowego Fezz Audio Titania. Potem zabiorę się za odsłuchy właściwe. Zapraszam do lektury testu za kilkanaście dni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację