Wrażenia dźwiękowe
Equinox DAC by Lampizator porównywałem - a jakże! - bezpośrednio z przetwornikiem c/a Lampizator Amber 3 DAC, ale także z Ferrum ERCO (wraz z zasilaczem Ferrum HYPSOS) i Rose Technics RT-5000. Źródła cyfrowe to streamer Rose RS150 oraz odtwarzacz płyt CD/SACD Shanling SCD1.3. Używane przewody to za każdym razem interkonekty MB Audio Cable Silver RCA oraz przewód USB Fidata HFU2-1M. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona została na końcu niniejszego tekstu.
Fezz Equinox DAC by Lampizator jest przetwornikiem cyfrowo-analogowym opartym na kości Burr-Brown PCM 1794 w sekcji cyfrowej, zaś sekcja analogowa (na wyjściu) jest zaopatrzona w lampę elektronową ECC82 / 12AU7. Czyli, innymi słowy, to cyfrowy przetwornik z lampowym (wzmacniającym) stopniem wyjściowym w torze analogowym. Sygnał wyjściowy zawsze jest tutaj "przeciągany" przez podwójną triodę mocy (nie ma możliwości ominięcia toru lampowego). W rezultacie czego brzmienie DAC-a Burr-Brown PCM 1794 jest przez lampę dodatkowo kolorowane, uplastyczniane, umuzykalniane, interpretowane.
Taki zabieg może być niekiedy niebezpieczny bądź nawet ryzykancki, bo mogący powodować zamazanie czy spowolnienie sygnału, jego nadmierne ubarwienie bądź przesadne podgrzanie (czyli przegrzanie). Ale w przypadku Fezz Equinox DAC by Lampizator nic takiego nie dzieje się - dźwięk jest wypełniony, gęsty, szybki, dokładny i bardzo, bardzo wyraźny. Przestronny oraz wyrafinowany. I równolegle super-muzykalny!
To należy jednoznacznie podkreślić: Lampizator (czyli pan Łukasz Fikus) ma olbrzymie i rozległe doświadczenie aplikowania lamp elektronowych w układach DAC. I w jego nowym Equinox ewidentnie to słychać. Brzmienie przetwornika jest wysoce zaawansowane, rasowe, dojrzałe. Czyste, soczyste i bujne. Dynamiczne oraz jednocześnie subtelne. Żywe i bogate. Gęste. To dźwięk silnie oparty na emocjach, podparty analogowym fundamentem, zaopatrzony w strukturalną głębię, sowicie nasycony miłymi alikwotami i parzystymi harmonicznymi.
Przetwornik generuje pełny i kompletny dźwięk, który jest łatwo przyswajalny, ale też zapewniający uwydatnienie substancji muzyki, powodujący dopełnienie masy brzmienia i upłynnienie wszelkich tonów. Nic tutaj nie zalega, nie spowalnia, nie rozpływa się w tle - wszystko oddycha, płynie wartko i szybko, a także miękko oraz przyjemnie. Harmonijnie oraz relaksacyjnie. Referencyjnie.
Bas jest sprawny, elastyczny i sprężysty. Masywny, atletyczny oraz ekspansywny. Prężny. Nieco zaokrąglony, ale dobrze wyciągnięty w dół. Niskie tony mają mocne uderzenie, łatwe przebicie i spory wolumen. Są świetnie zszyte ze średnicą, dobrze skomponowane. Stanowią silną podporę dla pozostałych zakresów i podzakresów. Nie mam żadnych subiektywnych uwag. Podoba mi się taka charakterystyka niskich.
DAC zapewnia ładną i atrakcyjną barwę - pogłębioną, nasyconą, gęstą. Oraz "po lampowemu" ocieploną, urodzajną, żyzną, poetycką. Najbardziej na tym zyskuje średnica, która jest bardzo ekspresyjna, doprawiona, świeża. A dzięki temu znakomicie eksponująca dźwięk instrumentów i wokali, które są super-wiarygodne, obrazowe i o ...wzmożonej kolorystyce. Ich brzmienie niesie w sobie sporo ciepła, niesie odpowiednią miękkość i ujawnia wewnętrzną strukturę. Powoduje znakomite rozciągnięcie barw, ułożenie gradacji stężeń na palecie, autentyczne wypełnienie. Fortepian brzmi jak fortepian, gitara jak gitara, saksofon jak saksofon. To pełna obiektywność i wzorcowa muzykalność, choć doprawiona, aromatyzowana, wzbogacona. Odbiegająca od standardowej neutralności.
Jednakże przy całym tym "umuzykalnieniu" i "dociepleniu" dźwięku tytułowy DAC wciąż zachowuje odpowiednią selektywność, dobrą rozdzielczość, optymalną szczegółowość. Doprawienie ciepłem przez lampę ECC82 nie zaciera i nie rozmywa przekazu, nie oddala go, nie przepala zanadto. Przezroczystość i czytelność przekazu są optymalne, subtelności i niuanse - dostrzegalne, szczegóły nagrań - nie zlepione. Selektywne. Zaś dynamika mocna, ekspansywna. Dokonana i dogrzana.
Ciekawą opcją regulującą zabarwienie, odcień i umaszczenie dźwięku jest ewentualna wymiana lampy ECC82 na inną. Dostęp do niej jest bardzo prosty - wystarczy przesunąć szybkę okienka na bok. I już można wymienić lampę. Fabrycznie producent instaluje triodę firmy Tung-Sol, ale można włożyć tutaj jakąś ciekawą lampę NOS (ang. New-Old Stock). Można dostroić barwę DAC-a na głębszą, bardziej nasyconą, z inaczej rozłożonymi akcentami. Warto spróbować takiej zabawy, tym bardziej, że dostępność lamp ECC82 jest bardzo szeroka i obfita. A ceny umiarkowane.
Na koniec jeszcze jedna, acz ważna obserwacja. Dodatek przedmiotowego DAC-a w sposób istotny i jednoznaczny przemeblowuje oraz koryguje dźwięk pochodzący z cyfrowego źródła. Podnosi jakość dźwięku o klasę, dwie wyżej. Czyni to wiarygodnie, odczuwalnie i korzystnie. Choć też, jak już napisałem wcześniej, wpływa dość koloryzująco i umuzykalniająco na dźwięk. Jednakże zmiana, poprawa, upgrade dźwięku jest odczuwalna obiektywnie, możliwa do pomiaru. Na pewno znacznie większa niż jakaś kolejna czcza, a niepotrzebna żonglerka kablami połączeniowymi. Szkoda pieniędzy na wymyślne (i drogie) przewody, zawsze lepiej pomyśleć o DAC-u. Takie jest moje zdanie.
Konkluzja
Fezz Equinox DAC by Lampizator to rasowy przetwornik cyfrowo-analogowy oparty na kości DAC Burr Brown PCM1794, a w stopniu wyjściowym zaopatrzony w podwójną triodę ECC82. To wspólny projekt / produkt dwóch polskich firm: Lampizator i Fezz Audio. Za całą elektronikę audio konwertera c/a odpowiedzialny jest Lampizator, zaś za produkcję obudów, projekt układu zasilania, transformator toroidalny - Fezz Audio. Fezz Equinox DAC to wyborny DAC, grający w sposób zaawansowany, wyrafinowany i dojrzały. To DAC High-fidelity, który oferuje brzmienie swobodne, soczyste, płynne i gładkie - z dużą przestrzenią, plastycznym basem i piękną barwą. Bezproblemowe. Moja szczera rekomendacja!
Cena w Polsce - 9 990 PLN.
Fezz Equinox DAC by Lampizator to referencyjny przetwornik cyfrowo-analogowy!
Za:
- Fezz Equinox DAC by Lampizator to połączone siły projektowe, konstrukcyjne i produkcyjne dwóch renomowanych polskich firm Fezz Audio i Lampizator
- gdzie Lampizator odpowiada za opracowanie toru cyfrowo-analogowego przetwornika, zaś Fezz Audio za produkcję obudów, projekt układu zasilania, transformator toroidalny i całą logistykę
- efektowny design, znakomite materiały, wzorowe wykonanie
- możliwość wyboru jednej z siedmiu wersji kolorystycznej obudowy
- referencyjna kość DAC, czyli Burr Brown PCM1794
- urządzenie jest klasycznym przetwornikiem cyfrowo-analogowym, bez żadnych opcji dodatkowych
- czyli pełna ortodoksja konstrukcyjna dla uzyskania najlepszego dźwięku
- możliwość wymiany lampy Tung-Sol ECC82 na inną; łatwy dostęp montażowy
- dojrzały dźwięk zaawansowanej klasy high-fidelity
- żywe, bogate i pogłębione brzmienie o gęstej substancji, tonalnie napełnione
- brzmienie nasycone, soczyste i plastyczne
- organiczne, ciepłe, muzykalne, gładkie
- ale także selektywne, szczegółowe i rozdzielcze
- oraz dynamiczne i energetyczne, rozbudowane
- super-bas!
- znakomita proporcja jakość / wykonanie / dźwięk
- konkurencyjna cena, korzystna
- zaprojektowano i wyprodukowano w Polsce, w Europie
- absolutna rekomendacja Stereo i Kolorowo!
Przeciw:
- ortodoksyjny DAC, bez żadnych funkcji dodatkowych typu wzmacniacz słuchawkowy czy przedwzmacniacz liniowy
- czyli ograniczona, pomniejszona funkcjonalność
- brak dekodowania sygnału DSD
- nieobecność wyjść symetrycznych XLR
- umuzykalnione, pokolorowane i podgrzane brzmienie, które dość istotnie odstaje od standardowej neutralności
- a więc nie zalecane dla osób poszukujących bezwzględnej i analitycznej prawdy o nagraniu
- Equinox DAC to zaledwie preludium do high-endowych przetworników c/a Lampizatora.
System odsłuchowy
Pomieszczenie odsłuchowe: 30 m2, z częściową adaptacją akustyczną - ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test
TU), Fezz Audio Titania EVO (test
TU), Soulnote A-3 (test
TU), Aurorasound HFSA-01 (test
TU) i Pathos Classic One MKIII (test
TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test
TU), Pylon Audio Diamond 28 mkII (test
TU) i Taga Harmony Nostalgic TH-12 (test
TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test
TU), PMC Prodigy 1 i Paradigm Founder 40B (test
TU).
Odtwarzacze CD / SACD: Musical Fidelity A1 CD-Pro (test
TU) i Shanling SCD1.3 (test
TU).
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test
TU) i Silent Angel Munich M1 (test
TU).
Platformy strumieniujące: Qobuz, Apple Music i Tidal; aplikacja Roon Lab.
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: Ferrum ERCO z zasilaczem Ferrum HYPSOS (test
TU), Rose Technics RT-5000, Lake People G105 MKII (test
TU) i Lampizator Amber 3 DAC (test
TU).
Komputer: Dell Latitude 7390.
Smartfony / tablet: iPhone 13, iPhone XR oraz iPad Air 4.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test
TU) i UNITRA GSH-801 Edmund (test
TU).
Wkładka gramofonowa: Ortofon 2M Black (test
TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test
TU) i Pro-Ject Tube Box DS3 B.
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test
TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test
TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test
TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test
TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test
TU), SIVGA SV023 (test
TU), Meze Empyrean (test
TU), Sennheiser HD 490 Pro (test
TU), Aune SR7000, Aune AR5000, Final ZE8000 (test
TU) i Final Audio UX3000 (test
TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test
TU) i ZiKE Labs Powerbox (test
TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test
TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test
TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Model 2/3, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test
TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test
TU) oraz krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test
TU).
A który przetwornik bardziej trafia w Pana gust? Fezz czy Amber?
OdpowiedzUsuńAmber.
Usuń