Nieczęsto sprzęt przeznaczenia stricte studyjnego zadomawia się w audiofilskich systemach high-fidelity. Lecz niekiedy owe urządzenia są na tyle ciekawe i wszechstronne, że naprawdę warto po nie sięgnąć. Pewnie mało który audiofil słyszał o niemieckiej firmie RME (zobacz TUTAJ), albowiem jest ona nakierowana przede wszystkim na rynek profesjonalny. Aczkolwiek w ofercie ma wiele ciekawych pozycji, które z powodzeniem można wykorzystywać w domowym hi-fi.
Jak można przeczytać na firmowej stronie: "RME to młody niemiecki zespół programistów z solidną wizją tworzenia innowacyjnych, przyjaznych dla użytkownika, wysokiej jakości cyfrowych rozwiązań audio za mniejsze pieniądze. Założona w 1996 r. firma szybko zdobyła uznanie jako czołowy dostawca branży, rozwijając się na głównych rynkach międzynarodowych.
Każdy programista w zespole RME jest muzykiem lub inżynierem dźwięku - oprócz tego, że jest specjalistą w dziedzinie rozwoju sprzętu i oprogramowania. Dodatkowo, aby nadać swoim projektom trwałą przewagę konkurencyjną na dzisiejszym rynku, programiści RME regularnie nawiązują kontakty z innymi specjalistami z branży, aby wymieniać się wiedzą i informacjami - projektując linię produktów o najwyższej jakości i atrakcyjnych cenach na rynku masowym.
RME wprowadziło spójną serię udanych wydań produktów, zdobywając nagrody i wyróżnienia od prasy i opinii publicznej. Entuzjastyczna reakcja i ogólnoświatowe wsparcie, jakie wygenerowała linia produktów RME, plasuje je w czołówce firm produkujących urządzenia audio w branży". Koniec cytatu.
W tym tygodniu od polskiego dystrybutora Audiostacja (z Łomianek spod Warszawy) przyjechał do mnie bardzo interesujący przetwornik cyfrowo-analogowy RME ADI-2 DAC (zobacz TUTAJ). To najnowszy produkt niemieckiej RME. To, jak go określa producent - referencyjny DAC, charakteryzujący się obsługą 32-bit/768 kHz, zaopatrzony w interfejs audio USB 2.0/ 3.0, obsługujący formaty PCM/DSD, wyposażony w wejście S/PDIF oraz ADAT, dwa wyjścia analogowe [RCA oraz XLR], dwa wyjścia słuchawkowe [jack 1/4” oraz 1/8” IEM], 5-pasmowy EQ, wyświetlacz LCD oraz pilot zdalnego sterowania.
W skrócie można napisać, że najnowszy RME ADI-2 DAC to ulepszony profesjonalny przetwornik cyfrowo-analogowy i analogowo-cyfrowy RME ADI-2 Pro z 2016 roku.
Dane ogólne
Zasilacz w komplecie: zewnętrzny, 100 - 240 V AC, 2 A, 24 W,
Pobór mocy w stanie gotowości: 120 mW (10 mA),
Pobór mocy w stanie bezczynności: 7 W, Maksymalny pobór energii: 18 W,
Prąd jałowy przy 12 V: 570 mA (6,8 W),
Wymiary (Szer. x Wys. x Gł.): 215 x 52 x 150 mm,
Masa: 1,0 kg,
Temperatura użytkowania: Od +5 do +50°C,
Wilgotność względna: < 75% bez kondensacji.Wejścia cyfrowe
Zakres blokady: 28 kHz – 200 kHz,
Redukcja jittera: > 50 dB (2,4 kHz),
Jitter przy synchronizacji z sygnałem wejściowym: < 1 ns,
Przyjmuje format konsumencki i profesjonalny,
Koaksjalne SPDIF – 1 x RCA, zgodne z IEC 60958:
– Wejście o wysokiej czułości (< 0,3 Vpp),
– Zgodny z AES/EBU (AES3-1992)
Optyczne SPDIF – 1 x optyczne, zgodne z IEC 60958,
– Zgodne z ADATWyjścia analogowe
XLR
– Regulacja poziomu wyjściowego +19 dBu, +13 dBu, +7 dBu, +1 dBu przy 0 dBFS,
– Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy +7/+13/+19 dBu: 117 dB RMS nieważony, 120 dBA,
– Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy +1 dBu: 115,4 dB RMS nieważony, 118,9 dBA,
– Pasmo przenoszenia przy 44,1 kHz, -0,1 dB: 0 Hz – 20,2 kHz,
– Pasmo przenoszenia przy 96 kHz, -0,5 dB: 0 Hz – 44,9 kHz,
– Pasmo przenoszenia przy 192 kHz, -1 dB: 0 Hz – 88 kHz,
– Pasmo przenoszenia przy 384 kHz, -1 dB: 0 Hz – 115 kHz,
– Pasmo przenoszenia przy 768 kHz, -3 dB: 0 Hz – 109 kHz,
-THD przy -1 dBFS: -112 dB, 0,00025%,
-THD+N przy -1 dBFS: -110 dB, 0,00032 %,
-THD przy -3 dBFS: -116 dB, 0,00016%,
– Separacja kanałów: > 120 dB,
– Impedancja wyjściowa: 200 Ω dla wyjścia symetrycznego, 100 Ω dla niesymetrycznego.
Chinch
Tak, jak wyjście XLR, z wyjątkiem:
– Wyjście: TS 6,3 mm, niesymetryczne,
– Poziom wyjściowy niższy o 6 dB w stosunku do XLR (od -5 dBu do +13 dBu przy 0 dBFS),
– Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy +13 dBu: 117 dB RMS nieważony, 120 dBA,
– Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy +1/+7 dBu: 114/116 dB RMS nieważony, 117/119 dBA,
– Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy -5 dBu: 109 dB RMS nieważony, 113 dBA.
Wyjście słuchawkowe (Phones)
Takie jak Cinch, z wyjątkiem:
– Wyjście: TRS 6,3 mm, niesymetryczne, stereo,
– Impedancja wyjściowa: 0,1 Ω,
– Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy +22 dBu: 117 dB RMS nieważony, 120 dBA,
– Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy +7 dBu: 116 dB RMS nieważony, 119 dBA,
– Poziom wyjściowy przy 0 dBFS, High Power, obciążenie 100 Ω lub większe: +22 dBu (10 V),
– Poziom wyjściowy przy 0 dBFS, Low Power, obciążenie 8 Ω lub większe: +7 dBu (1,73 V),
– THD przy +18 dBu, obciążenie 32 Ω, 1,2 watów: -110 dB, 0,0003 %,
– THD+N przy +18 dBu, obciążenie 32 Ω: -107 dB, 0,00045 %,
– THD przy +14 dBu, obciążenie 16 Ω, 0,94W: -110 dB, 0,0003 %,
– Moc maksymalna przy THD 0,001 %: 1,5 W na kanał.
Wyjście dla monitorów dousznych (IEM)
Tak jak słuchawkowe, z wyjątkiem:
– Poziom wyjściowy przy 0 dBFS: -3 dBu, 0,55 V,
– Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy -3 dBu: 115 dB RMS nieważony, 118 dBA,
– Moc maksymalna przy 8 Ω, THD 0,001 %: 40 mW / kanał.
Cyfrowe (Digital)
– Zegary: Wewnętrzny, wejście SPDIF,
– Konstrukcja o niskim jitterze: < 1 ns w trybie PLL, dla wszystkich wyjść,
– Zegar wewnętrzny: jitter < 800 ps, Random Spread Spectrum,
– Redukcja jittera zegarów zewnętrznych: > 50 dB (2,4 kHz), – Efektywny wpływ jittera zegara na konwersję DA: prawie zerowy,
– PLL zapewnia zero strat, nawet przy jitterze powyżej 100 ns,
– Dodatkowy Digital Bitclock PLL dla bezproblemowej synchronizacji ADAT,
– Obsługiwane częstotliwości próbkowania dla zegarów zewnętrznych: od 28 kHz do 200 kHz,
– Częstotliwości próbkowania obsługiwane wewnętrznie: Od 44,1 kHz do 768 kHz.
– Zegary: Wewnętrzny, wejście SPDIF,
– Konstrukcja o niskim jitterze: < 1 ns w trybie PLL, dla wszystkich wyjść,
– Zegar wewnętrzny: jitter < 800 ps, Random Spread Spectrum,
– Redukcja jittera zegarów zewnętrznych: > 50 dB (2,4 kHz), – Efektywny wpływ jittera zegara na konwersję DA: prawie zerowy,
– PLL zapewnia zero strat, nawet przy jitterze powyżej 100 ns,
– Dodatkowy Digital Bitclock PLL dla bezproblemowej synchronizacji ADAT,
– Obsługiwane częstotliwości próbkowania dla zegarów zewnętrznych: od 28 kHz do 200 kHz,
– Częstotliwości próbkowania obsługiwane wewnętrznie: Od 44,1 kHz do 768 kHz.
Akurat od paru tygodni zastanawiam się nad tym urządzeniem. Powodów jest parę: nie lubię urządzeń Made in China. Bez powodu - po prostu pamiętam czasy gdy jako nastolatek podziwiałem sprzęt audio w Pewexach i Baltonach. No czasami coś rzucili do sklepu elektronicznego z naszej rodzimej produkcji. Brakuje mi tych wszystkich "Made in Japan" :)
OdpowiedzUsuńAle trafiają się perełki dlatego patrzę też w stronę francuskiego Atoll, czy nawet Cyrusa chodź to już nie moja półka cenowa.
Tu mamy coś Made in Germany. Ale największy plus tego sprzętu to jego niesamowite możliwości. Instrukcja obsługi ma chyba 70 stron! No i chyba najważniejsze: wsparcie!
Użytkownicy sugerują poprawkę, nową funkcję. Producent jeśli stwierdzi że ma to sens to taką zmianę wprowadza.
Nowy kolor wskaźników? Proszę bardzo! Sterowanie uniwersalnym pilotem - oto i jest.
Niesamowite! https://www.forum.rme-audio.de/viewforum.php?id=21
NIe spotkałem się jeszcze z takim wsparciem...
Czekam na wersję srebrną póki co. Wady? Nie wiem nie słuchałem - dlatego tak się cieszę na recenzję :)
Martwi mnie że to jest niemiecka, inżynierska robota. Wymierzona, opomiarowana. Boję się że nie będzie tego czegoś czego nawet sztab niemieckich inżynierów nie potrafi stworzyć.
Mam bardzo podobne odczucia. Poza tym ten DAC jest świetny (oraz wzmacniacz słuchawkowy!). Proszę, niemiecka firma profesjonalna zrobiła coś, co może naprawdę zawstydzać audiofilską konkurencję. Jeżeli miałbym ten DAC przyrównać, to do urządzeń Mytek lub SPL (ale bez zacięcia designerskiego względem obudowy). Coś podobnego to Grace Design m920, ale ten jest droższy.
UsuńI też czekam na wersję srebrną.