Polpak

wtorek, 30 kwietnia 2024

New Horizon GDS II / Goldring Elite, gramofon paskowy i wkładka gramofonowa MC

Powyższe zdjęcia pochodzą ze stron Goldring i New Horizon




Wstęp
Polski dystrybutor DNA • Audio z Warszawy przesłał mi na testy nową wersję włoskiego gramofonu New Horizon GDS II (zobacz TUTAJ). To gramofon z konstrukcją "pływającej" podwójnej plinty. Górny cokół opiera się na dolnym za pomocą sprężyn. Pomiędzy dwoma płytami rozmieszczone są trzy sprężyny, które są obciążone ciężarem górnej płyty. Powierzchnie obudowy poddawane są siedmiu etapom lakierowania, co pozwala uzyskać niezwykle efektowny wygląd. Ekskluzywny.

Gramofon zaopatrzony jest w ceramiczne ramię 9″ NH95, podwójny (!) silikonowy pasek transmisyjny, łożysko ceramiczne oraz talerz (28 mm / 2,3 kg) z metakrylanu precyzyjnie wykończony poprzez toczenie wszystkich boków. W zestawie znajduje się także zasilacz zewnętrzny ALE (zobacz TUTAJ) i akrylowa pokrywa przeciwkurzowa.

GDS II dotarł do mnie z zamontowaną już wkładką na ramieniu - ustaliliśmy z dystrybutorem, że będzie to brytyjska Goldring Elite (zobacz TUTAJ i TUTAJ) typu MC (Moving Coil) z igłą ze szlifem Gyger S (line-contact).

New Horizon
Włoska firma New Horizon Audio została założona pod koniec 2016 roku z myślą o produkcji gramofonów i powiązanych z nimi akcesoriów. Wszystkie elementy gramofonów są w całości projektowane i produkowane we Włoszech. Produkcja odbywa się tradycyjnie, rzemieślniczo - przy użyciu ludzkich rąk. Siedziba New Horizon zlokalizowana jest w mieście Todi w prowincji Perugia (Umbria).

Przedsiębiorstwo szczyci się tym, że każdy firmowy projekt i produkt jest w całości oryginalny - nie jest kopią żadnego innego produktu dostępnego obecnie na rynku. Firma wykorzystuje jedynie wysokiej jakości komponenty - najlepsze dostępne surowce jak MDF HD; aluminium lotnicze, stal harmoniczna. Maksyma producenta brzmi: "Produkt powinien nie tylko wyglądać na dobrze wykonany: musi być dobrze wykonany". Bo bardzo ważny jest styl i design wytwarzanych sprzętów - a New Horizo to najlepsza włoska stylistyka - piękno, elegancja i użyteczność.

W aktualnym katalogu New Horizon można znaleźć osiem modeli gramofonów - od podstawowych 101, 121 i 129, poprzez średnie 201, 202 i 203, aż do modeli wyższych 301 i GDS/GDS II. Firma wytwarza także zasilacze do gramofonów (zasilacze ALE) oraz liczne akcesoria typu stopy antywibracyjne, paski napędowe, maty gramofonowe, instrumenty do kalibracji, dociski (stabilizatory) płyt i inne. Jak widać, oferta New Horizon jest sprofilowana tylko i wyłącznie na analogową technologię gramofonową, co bardzo dobrze świadczy o przedsiębiorstwie z miasta Todi.

Wrażenia ogólne i budowa
Jak podaje firma New Horizon, model GDS II to ewolucja gramofonu GDS (zobacz TUTAJ), czyli poprzedniej wersji. Rama pływająca opiera się na trzech sprężynach rozmieszczonych na obwodzie promieniującym od środka ciężkości i rozmieszczonych pod kątem 120 stopni. System ten wzbogacono o nowy, jeszcze prostszy, ale jednocześnie bardziej precyzyjny mechanizm regulacji.

Na szczególną uwagę zasługuje nowe ramię 9″ New Horizon NH95 w wersji ceramicznej. Zapewnia regulowaną wysokość, azymut, zabezpieczenie przed anti-skating i odczyt masy oraz mechanikę na łożyskach ceramicznych o zerowym tarciu.

Większą stabilność gwarantują nowe regulowane firmowe nóżki 5030RD, z powodzeniem stosowane już w innych gramofonach New Horizon. Odwrócony pivot charakteryzuje się dużą niezawodnością i ciszą, w GDS II został jeszcze poprawiony przy zastosowaniu mosiądzu. Poza tym gramofon GDS II ma zaaplikowany podwójny silikonowy pasek transmisyjny, łożysko ceramiczne, skalibrowaną płytkę metakrylanową oraz adresowany zasilacz zewnętrzny ALE.

Gramofon jest dostarczany w dużym pudle, zaś w osobnym, mniejszym - zewnętrzny zasilacz ALE (wraz z własnym zasilaczem i dwoma przewodami zasilającymi). Korpus gramofonu, akrylowa pokrywa, talerz i inne akcesoria są zapakowane / unieruchomione wewnątrz pudła styropianowymi formami i dodatkowo owinięte arkuszami materiału.

Plinta ma już fabrycznie zamontowane ramię (natomiast producent wkładki nie montuje, jednak ja - przypomnę - otrzymałem gramofon już zamontowaną wkładkę Goldring Elite MC). Stopy antywibracyjne też są już powkręcane. W zasadzie jedyne, co musi wykonać nabywca, to nałożyć akrylowy talerz na szpindel, założyć dwa (!) paski na głowicę napędu i na obwód talerza oraz anti-skating i przeciwwagę na ramię. Oczywiście, wszystko należy wyregulować, skalibrować, wypoziomować i sprawdzić, ale to zwykła czynność przy przy pierwszym uruchamianiu gramofonu. Trzeba też zamontować wkładkę oraz podłączyć zasilacz. Montaż i kalibracja GDS II nie należą do czynności ani do najtrudniejszych, a najprostszych. Są standardowe.

Gramofon ma konstrukcję "pływającej" podwójnej plinty (te dwie plinty mają wyprofilowane fronty). Górny cokół opiera się na dolnym za pomocą systemu sprężynowego. Pomiędzy dwoma płytami rozmieszczone są trzy sprężyny, które są obciążone ciężarem górnej płyty. Powierzchnie obudowy poddawane są siedmiu etapom lakierowania, co pozwala uzyskać niezwykle efektowny i elegancki wygląd "high-gloss". Luksusowy. Można nawet stwierdzić, że GDS II to ekskluzywne arcydzieło sztuki użytkowej. Bardzo ładny przedmiot. Proszę tylko popatrzeć na zdjęcia.
Cokoły plinty wykonane są z MDF HD, pulpy drzewnej sprasowanej sztucznymi żywicami. Materiał ten jest niezwykle regularny i ciężki: jego izomorficzny skład działa w zakresie tłumienia rezonansów znacznie wydajniej niż lite drewno. Dwa cokoły są pokryte fornirem ze szlachetnego drewna i wykończone grubą warstwą błyszczącego lakieru, który oprócz doskonałego wyglądu estetycznego, nadaje dwóm podstawom wyjątkową sztywność.
Gramofon zaopatrzony jest w ceramiczne ramię 9″ NH95, podwójny (!) silikonowy pasek transmisyjny, łożysko ceramiczne oraz talerz (28 mm / 2,3 kg) z wykonany metakrylanu precyzyjnie wykończony poprzez toczenie wszystkich boków. Producent nie dostarcza maty gramofonowej, rekomenduje po prostu kłaść płytę winylową bezpośrednio na akrylowej powierzchni talerza.

Przeniesienie ruchu na płytę uzyskuje się za pomocą dwóch specjalnych pasów z gumy silikonowej. Wybór tego materiału zapewnia najlepszy transfer energii oraz doskonałe odsprzęganie od drgań wytwarzanych przez silnik podczas pracy.

Zewnętrzny zasilacz ALE to produkt własny New Horizon. Korzysta z autorskiego oprogramowania, które zarządza energią sieciową i dostarcza do silnika gramofonu odpowiednie napięcie o dokładnej częstotliwości.

Wewnętrzny procesor DSP analizuje parametry prądu wejściowego i przetwarza je, zapewniając czyste i stałe napięcie. Dzięki precyzyjnemu kwarcowi generuje idealną falę sinusoidalną o żądanej częstotliwości, bez zakłóceń elektrycznych. W ten sposób talerz obraca się z bardzo stabilną prędkością, co przynosi wiele korzyści podczas odsłuchu. Dodatkowo ALE pozwala na elektroniczny wybór prędkości 33,3 lub 45 lub 78 obrotów na minutę.
Pulsującym sercem gramofonu jest kompaktowy silnik synchroniczny 24VAC, którego główną cechą są niezwykle stabilne obroty, niezależne od zmian napięcia sieciowego, ponieważ jego prędkość obrotowa zależy od częstotliwości zasilania. W tym przypadku częstotliwość sieci nie ma znaczenia, ponieważ silnik jest zasilany z unikatowego systemu stabilizującego częstotliwość i dającemu możliwość przełączania prędkości obrotowej (33 i 1/3, 45, 78 obr/min). Wysoki moment obrotowy oraz precyzyjna częstotliwość zasilania poprzez zastosowanie New Horizon Audio ALE aktywnie przyczyniają się do regularności i płynności obrotu płyty (kursywą cytaty za New Horizon).

Dane techniczne
System gramofonu: podwójna pływająca plinta, z dwóch oddzielonych cokołów
Ramię: 9″ ceramiczne
Wkładka standardowa: brak w wyposażeniu
Układ napędowy: podwójny zewnętrzny silikonowy pasek napędowy
Silnik: synchroniczny AC
Odsprzęganie wielopunktowe: silnik/sprężyny, ramię/cokół, łożysko/cokół
Prędkość: 33 1/3, 45, 78 obr/min
Wybór prędkości: elektroniczna za pomocą zasilacza i regulatora ALE
Talerz: 24 mm / 2,05 kg z krystalicznego metakrylanu
Antyskating: mechaniczny wagowo
Wymiary (szerokość x głębokość x wysokość): 450 x 365 x 165 mm
Masa netto: 13,6 kg
Masa brutto: 15 kg
Wykończenie: naturalne drewno
Dołączone akcesoria:
- kable połączeniowe RCA
- zewnętrzny zasilacz DSP
- instrukcja obsługi
- szablon referencyjny wkładki
- pokrywa
- waga do antyskatingu
- 3 x przeciwwaga do poziomowania ramienia
- specjalne narzędzia do ustawiania ramienia
- 2 x szczelinomierz referencyjny

Wkładka Golding Elite (zobacz TUTAJ) jest w całości produkowana w Anglii. Model ten jest już obecny na rynku od kilku dobrych lat. Co istotne, Elite ma zainstalowaną igłę o zaawansowanym szlifie Gyger S uważany za jeden z najlepszych, bo kształtem odzwierciedlający rylec głowicy nacinającej matrycę płyt winylowych. Można z powodzeniem napisać, że Goldring Elite to taka klasyczna wkładka Goldring 1042, ale zaproponowana w mniejszym korpusie i z ruchomą cewką, a nie ruchomym magnesem.

Jak informuje Goldring, seria Elite to rozwinięcie dotychczasowych rozwiązań znanych z serii Eroica. Zastosowano tu między innymi lepszy materiał obudowy Pocan oraz zupełnie nowe obwody magnetyczne z magnesami neodymowymi. Zasadnicza różnica w stosunku do wkładki Eroica to zastosowanie innego, droższego w produkcji szlifu typu Gyger S. W pełni symetryczna budowa zapewnia znakomitą stereofonię. Srebrne okablowanie gwarantuje dźwięk o najwyższej możliwej rozdzielczości

Specyfikacja techniczna
Mocowanie wkładki: 1/2 cala
Szlif: Gyger S
Wymienność igły: tak, w fabryce
Headshell: nie
Kąt nachylenia igły: 20 stopni
Masa ekwiwalentna końcówki: 0,35 mg
Siła nacisku: 1,5 - 2 g (15 - 20 mN)
Pasmo przenoszenia: 20 - 30 000 Hz
Separacja kanałów: 25 dB
Balans kanałów: 1 dB
Pojemność wejściowa MC: 100 - 500 pF
Rezystancja: 100 Ohm
Rezystancja wewnętrzna: 8 Ohm
Indukcyjność wewnętrzna: 2 µH
Masa: 5,7g

Dwa pudła - w mniejszym dostarczany jest zasilacz, zaś w większym gramofon

Zasilacz


Wszystko ładnie ułożone w styropianowych formach

Dwa paski, waga, klucze i zapasowa naklejka z logo

Plinta z zamontowanym już ramieniem

Talerz (prawie niewidoczny)

Podwójna "pływająca" plinta


Cóż za piękne wykończenie plinty!


W zestawie otrzymałem też wkładkę MC Goldring Elite


Ceramiczne ramię 9''

Wysoki połysk, lakier ma aż siedem warstw; mosiężne detale

Wysokiej jakości gniazda

Nakładam talerz

Zaraz założę dwa paski napędowe





Gramofon już zmontowany, wypoziomowany i skalibrowany - gramy!


Kosmetyka igły, czyli mycie i oczyszczanie za pomocą urządzenia FLUX HiFi Sonic (szczoteczki sonicznej)


Zbliżenie na wkładkę Goldring Elite



Przedwzmacniacz gramofonowy to Gold Note PH-10 / Gold Note PSU-10 (przedwzmacniacz z zasilaczem), ale także Musical Fidelity MX-VYNL



Kilka dodatkowych zdjęć

Mój główny wzmacniacz to Fezz Audio Titania EVO



Parę zdjęć całego systemu odsłuchowego




Wrażenia dźwiękowe
Gramofon GDS II używałem głównie z wkładką Goldring Elite typu MC, ale montowałem też w nim dwie wkładki typu MM - Ortofon 2M Black i Ortofon 2M Red. Gramofony porównawcze to Nottingham Analogue Horizon oraz Pro-Ject Automat A2. Przedwzmacniacze gramofonowe to Gold Note PH-10 / Gold Note PSU-10 (przedwzmacniacz z zasilaczem) oraz Musical Fidelity X-VYNL. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona została na końcu niniejszego tekstu.

Włoski gramofon New Horizon gra żywym, ekspresyjnym i dynamicznym, wręcz spektakularnym dźwiękiem o sporym nasyceniu tonalnym i doskonałej żyzności. Brzmienie jest głębokie, dorodne, bogate. Bardzo wydajne, skuteczne oraz otwarte, bo ukazujące pełną strukturę i zróżnicowaną substancję przekazu. Ale także doskonale zrównoważone - równomierne, harmonijne oraz systematyczne. Układne. Zapewniające właściwy porządek, sekwencjonalność i chronologię dźwięku. 

Jak napisałem, przekaz dostarczany przez GDS II jest mocno energetyczny i angażujący, ale równolegle można dźwięk określić jako wybornie gładki, okrągły i plastyczny. Płynny. Bezpośredni, lecz integralny. Kompleksowy. Muzyka płynie swobodnie, naturalnie i łagodnie. Bezpretensjonalnie. Ze proporcjonalnie ustawionym środkiem i fizycznie dociążonymi basami. Bardzo przyjemnie się tego słucha. Wysoce satysfakcjonująco. To poziom zaawansowanego dźwięku high-fidelity, ale i długoterminowego zadowolenia.

Niskie rejestry niosą moc substancji, potęgi i wypełnienia; są silne, zrywne oraz prężne - uderzające z przekonaniem i dynamiką. Szybko oraz responsywnie. Ze znakomitą kontrolą. Basy pierwszorzędnie podtrzymują cały dźwięk gramofonu - tworzą solidny szkielet brzmienia i jego stabilną konstrukcję. Z kolei wysokie tony gładko i szczelnie dopełniają średnicę, która zapewnia bliski kontakt i wyraźny górny podzakres. Soprany są śpiewne, szybkie oraz wystarczająco rozdzielcze, by ukazać pełnię nawet dość gęstych nagrań (np. symfonicznych).

Średnica jest nasycona, precyzyjna i żywa - bardzo emocjonalna. Nośna. A także przyjemnie ciepła i okrągła, chciałoby się napisać - "analogowa", ale przecież to truizm. Średnie tony grają bardzo bezpośrednio i namacalnie, są gęste i okazałe - tworzą autentyczne formy, przybierają fizyczne kształty, które umożliwiają kompletny odbiór dźwięku "na żywo". Muzyki tworzonej trójwymiarowo i odgrywanej "twarzą w twarz" przed słuchaczem. Jednakże zdrowe proporcje są w pełni zachowywane, ów autentyzm przekazu w ogóle nie zaburza naturalnej struktury dźwięku. Bo jego emisja i propagacja mają sporo potrzebnego oddechu i fizjologicznej lekkości. Oraz zalecanego dystansu.

Co istotne, gramofon wiernie definiuje i przekazuję barwę nagrań, ładnie je różnicuje i cieniuje, podkreśla kolorystykę, nasyca detale, rozszerza chromatyzację zabarwienia. Intensywnie ukazuje stopień nasycenia barwy, umiejętnie podkreśla pastele i półcienie. Barwy są głębokie, zniuansowane, tonalne. Bardzo soczyste i kontrastowe. Świeże. Chociaż New Horizon GDS II dodaje też odrobinę ocieplenia, kroplę słodyczy, własnej charakterystyki czytania kolorów. Aczkolwiek kolorystyka ogólnie jest zrównoważona, naturalna, szczera. Bardzo otwarta i ubarwiona, transparentna. Nie zmatowiona. Jasna (ale nie jaskrawa!).

Przestrzeń jest rysowana z rozmachem - projekcja perspektywy jest daleka, poszczególne warstwy są wyraźne, tak samo głębia i jej skala. Struktura sceny jest zróżnicowana, acz regularna, lokalizacja źródeł pozornych jednoznaczna i precyzyjna, zaś szerokość dobrze rozłożona. Nie czuć ani zbytniego rozproszenia źródeł, ani ich ciasnoty. Napompowania lub stłoczenia. Gradacja przestrzeni, jej dyspersja i szerzenie się są optymalne. Obraz sceniczny jest pełny, obszerny, rozciągnięty. Zawsze w sam raz - nigdy przesadny. czy zbytnio przerysowany.

Wraz z gramofonem New Horizon otrzymałem też wkładkę Goldring Elite typu MC. Jest to wkładka, którą zarekomendował do GDS II polski dystrybutor i który sam ją zamontował na ramieniu. Jedyne, co uczyniłem po odebraniu gramofonu to sprawdziłem siłę nacisku igły przy użyciu wagi gramofonowej. Oraz kąt prowadzenia za pomocą protraktora. Były ustawione perfekcyjnie. We własnym zakresie wyregulowałem jedynie anti-skating, bo ciężarek (zawieszony na żyłce) na czas transportu został zdemontowany.

Wewnętrzna konstrukcja wkładki Elite (m.in. zaawansowane obwody magnetyczne z magnesem neodymowym i szwedzka armatura żelazna ręcznie nawijana drutem z czystego srebra) została zamknięta w dyskretnej, acz wyjątkowo sztywnej obudowie Pocan, czyli z poliestru wzmacnianego włóknem szklanym. Ponieważ tworzywo sztuczne Pocan ma wysoki stosunek wytrzymałości do masy, całkowita masa Elite utrzymuje się poniżej 6 gramów.

Igła wkładki ma szlif typu Gyger S - to opatentowana konstrukcja styku liniowego, której kształt bardziej przypomina głowicę do cięcia płyt winylowych (podczas procesu produkcji płyt). Igła ma płaską powierzchnię czołową i trójkątną sekcję tylną, przy czym promienie styku znajdują się na przeciwległych końcach przedniej krawędzi. Promienie te są z konieczności większe niż promienie głowicy tnącej, ale wciąż wystarczająco małe, aby odtwarzać nawet nagrania kwadrofoniczne o długości 6 mikronów na minutę. Profil igły jest głównym czynnikiem wpływającym na ogólną jakość dźwięku we wkładce, a kształt liniowego styku Gyger S pozwala Elite na śledzenie najmniejszych szczegółów rowka i rejestrację wszelkich modulacji z pełną wiernością.

Wkładka Goldring Elite wraz z gramofonem New Horizon GDS II tworzą znakomity komplet, bo jest to wysoce synergiczny zestaw. Wkładka zapewnia dodatkową separację przestrzenną, a także większą moc muzyczną i głębszą treść dźwięku. Szczególnie jest to zauważalne w przypadku bardziej rozbudowanych utworów klasycznych i nagrań realizowanych "na żywo". Dźwięk nigdy nie jest zbyt bezpośredni, mimo że separatywny i szybki. Nadaje wyjątkową aktywność dźwięku tak w skali makro jak i mikro. Oraz jednocześnie eliminuje sybilację w wysokich częstotliwościach.

Elite zamontowana na gramofonie GDS II jest w stanie ujawnić właściwą żywotność i zeskanować szeroką dynamikę nagrań, ale zachowuje przy tym przyjemną i wciągającą reprodukcję typową dla brytyjskiego Goldringa. To dźwięk raczej powściągliwy i precyzyjnie rozdzielczy, który osiąga dużą gradację, spokój i głębię w muzyce, równolegle nie zagrażając spójności i wiarygodności muzycznej. Jest plastyczny oraz kształtny. Optymalnie ekspansywny. Zrównoważony.

Na koniec istotna uwaga - dla przekazania 100% swych zaawansowanych umiejętności zarówno gramofon GDS II, jak i wkładka Elite potrzebują / wymagają rzetelnego przedwzmacniacza gramofonowego. To musi być phono-stage porównywalnej klasy, czyli co najmniej średniej hifi, a najlepiej wyższej. Podczas odsłuchów używałem dwa: Musical Fidelity MX-VYNL oraz Gold Note PH-10 / Gold Note PSU-10 (przedwzmacniacz z zasilaczem). Ten drugi okazał się być strzałem w dziesiątkę dla zestawu New Horizon / Goldring. Pod każdym względem komplementarny przedwzmacniacz gramofonowy. High-fidelity na całego. Wkrótce opiszę Gold Note PH-10 / PSU-10 szerzej na blogu (zaplanowana jest osobna recenzja).

Konkluzja
New Horizon GDS II / Goldring Elite to włoski gramofon z napędem paskowym oraz brytyjska wkładka gramofonowa typu MC (Moving Coil). Reprezentują kwintesencję najlepszych wzorców i patentów technologii analogowej, mariaż elegancji i wykwintności z zaawansowaną praktyką gramofonową. Pod względem dźwięku duet GDS II / Elite cechuje się wysokim poziomem ekspresji i nasycenia tonalnego. To brzmienie gęste, plastyczne, trójwymiarowe. Obszerne. Organiczna średnica, subtelna góra, soczysty bas. Pełnia i komplet dźwięku uzyskanego z płyt analogowych. Polecam i rekomenduję zestaw New Horizon GDS II / Goldring Elite!

Ceny w Polsce: gramofon New Horizon GDS II - 19 290 PLN, wkładka Goldring Elite - 4 395 PLN.


 Gorąco polecam i rekomenduję zestaw New Horizon GDS II / Goldring Elite!


Za:
- wysoki prestiż Goldring (ponad 100 lat tradycji) oraz renoma New Horizon
- obie firmy (Goldring i New Horizon) sprofilowane są na produkcję wyłącznie analogową: gramofony, wkładki gramofonowe i akcesoria
- gramofon GDS II ma konstrukcję "pływającej" podwójnej plinty, co zapewnia wyjątkową amortyzację 
- górny cokół opiera się na dolnym za pomocą sprężyn, pomiędzy dwoma płytami rozmieszczone są trzy sprężyny, które są obciążone ciężarem górnej płyty
- powierzchnie obudowy poddawane są siedmiu etapom lakierowania, co nadaje ekskluzywny wygląd
- włoski design, czyli elegancja i wyrafinowanie
- ceramiczne ramię New Horizon NH95 o długości 9" 
- podwójny (!) silikonowy pasek transmisyjny 
- łożysko ceramiczne
- precyzyjnie wykończony talerz (28 mm / 2,3 kg) z metakrylanu
- regulowane nóżki New Horizon 5030RD gwarantujące stabilność
- w zestawie znajduje się także zasilacz zewnętrzny ALE
- jest też akrylowa pokrywa przeciwkurzowa
- Goldring Elite to wkładka typu MC (Moving Coil)
- obudowa wkładki wykonana jest z tworzywa Pocan, czyli z poliestru wzmacnianego włóknem szklanym
- ponieważ tworzywo sztuczne Pocan ma wysoki stosunek wytrzymałości do masy, całkowita masa Elite utrzymuje się poniżej 6 gramów
- diamentowa igła szlifowana w zaawansowany kształt Gyger S (czyli podobny do kształtu grawera używanego przy produkcji płyt)
- okablowanie wewnętrzne ze srebrnego drutu
- wkładka łatwa jest w ustawieniu i regulacji
- zestaw New Horizon GDS II / Goldring Elite zapewnia dźwięk bardzo wysokiej jakości
- referencyjne brzmienie klasy high-fidelity
- wyprodukowano w Wielkiej Brytanii i we Włoszech, w Europie
- korzystna relacja cena / jakość
- absolutna rekomendacja Stereo i Kolorowo

Przeciw:
- zewnętrzny zasilacz New Horizon ALE wymaga specjalnego miejsca (i to w pobliżu gramofonu)
- włączanie/wyłączanie gramofonu oraz regulacja prędkości obrotów odbywa się poprzez zasilacz ALE, a nie gramofon, co czasem nastręcza nieco komplikacji; jest mało wygodne
- "pływające" plinty wymuszają daleko posuniętą delikatność przy obsłudze gramofonu i jego ramienia
- wkładka Goldring Elite MC jest mało znana, rzadko opisywana; być może niedoceniana.

System odsłuchowy
Pomieszczenie odsłuchowe: 30 m2, z częściową adaptacją akustyczną - ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), Fezz Audio Titania EVO (test TU), Naim Nait 50 (test TU), Matrix Audio Element X2 Pure / Element P2 (test TU) , Rega io i Pathos Classic One MKIII (test TU).
System "all-in-one": Taga Harmony HTR-1500CD (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU) i Pylon Audio Diamond 28 mkII (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU), Musical Fidelity LS3/5A (test TU), Morel Avyra 622 (test TU) i Paradigm Founder 40B (test TU).
Monitory aktywne: SoundRite SB26 (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-Pro (test TU).
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test TU) i Silent Angel Munich M1 (test TU).
Platformy strumieniujące: Qobuz, Apple Music i Tidal; aplikacja Roon Lab. 
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: Ferrum ERCO z zasilaczem Ferrum HYPSOS (test TU), FiiO K9 Pro ESS (test TU) i Lampizator Amber 3 DAC (test TU).
Komputer: Dell Latitude 7390.
Smartfony / tablet: iPhone 13, iPhone XR oraz iPad Air 4.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU) i Pro-Ject Automat A2 (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU) i Ortofon 2M Red (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU) i Gold Note PH-10/PSU-10. 
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU), Final ZE8000 (test TU), Fostex TH616, Spirit Torino Pulsar Aluminium (test TU), FiiO FT3 (test TU), GoldPlanar GL850 (test TU) i Final Audio UX3000 (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Model 2/3, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) oraz krążek dociskowy do gramofonu - Clearaudio Clever Clamp (test TU).

czwartek, 25 kwietnia 2024

Muzeum Unitry w Poznaniu, fotorelacja

 



Pan Paweł Matuszak od ponad 30. lat kolekcjonuje sprzęty polskiej Unitry. Uzbierał ich tak gigantyczną ilość, że dziesięć lat temu utworzył "Unitra muzeum" albo "Muzeum Unitry" (bo obie nazwy funkcjonują równolegle, zobacz TUTAJ). Początkowo muzeum było zlokalizowane na terenie Zespołu Szkół Łączności w Poznaniu im. Mikołaja Kopernika na ulicy Przełajowej 4. Jednakże muzeum od końca zeszłego roku mieści się przy ulicy Bronowej 3 w Poznaniu. Zbiory można podziwiać oraz oglądać (i w dużej części także słuchać!) w każdy czwartek po południu, kiedy to zapewniany jest bezpłatny wstęp do muzeum.

Przypomnę, że Unitra to "Zjednoczenie Przemysłu Elektronicznego i Teletechnicznego", powołane do życia w 1961 roku, które to w 1982 zamieniono na "Zrzeszenie Przedsiębiorstw Przemysłu Elektronicznego UNITRA" i do którego weszło około 30 zakładów - założycieli. Z "Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego UNITRA" utworzono w 1983 spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W wyniku gwałtownych przekształceń ustrojowych przebiegających w Polsce od 1989 r. wszystkie zjednoczenia i zrzeszenia uległy likwidacji. Poszczególne przedsiębiorstwa uzyskały samodzielność i z różnym stopniem powodzenia kontynuowały działalność, wiele upadło, zbankrutowało. Niektóre z nich zachowywały w nazwie człon „UNITRA”, inne nie (informacje za Wikipedia, czytaj TUTAJ).

Kilka razy przymierzałem się do wizyty w Muzeum Unitry w Poznaniu, ale jako mieszkaniec Trójmiasta musiałem specjalnie zaplanować wyjazd - tak, aby zdołać przyjechać w godzinach "urzędowania" muzeum, czyli w czwartkowe popołudnie. Na szczęście udało mi się wyrwać z Trójmiasta, by nareszcie móc zobaczyć, posłuchać i obfotografować zbiory pana Matuszaka. A zbiory są gigantyczne - jestem pod dużym wrażeniem! Dominują urządzenia takich marek jak Diora, Fonica, Radmor, ZRK, Eltra i Tonsil. Zresztą nie wszystko jest wystawiane na bieżącej ekspozycji, bo część sprzętów pan Paweł ma zgromadzonych w domu (na przykład oryginalną złotą wersję amplitunera Radmor). Oto fotorelacja z Muzeum Unitry. Zapraszam.