Trzy zdjęcia/grafiki ze strony Cayin
Wstęp
Dokładnie 3,5 roku temu opisywałem na stronach
Stereo i Kolorowo znakomity przetwornik cyfrowo-analogowy Cayin iDAC-6 (czytaj recenzję
TUTAJ), ale w nowoczesnym audio hi-fi taki czas to nieomal lata świetlne! Tu progres technologiczny szybko ewoluuje, pojawiają się coraz to nowe rozwiązania, świeże formaty i innowacyjne aplikacje. A także coraz to bardziej wyśrubowane oczekiwania klientów. Dalekowschodnia firma Cayin za tym postępem i oczekiwaniami niezmiennie nadąża i podążą - oto, proszę Państwa, następca Cayin iDAC-6, czyli premierowy model Cayin iDAC-6 MK II (zobacz
TUTAJ i
TUTAJ).
Nowy Cayin iDAC-6 MKII obsługuje znacznie "gęstsze" formaty niż model wcześniejszy: PCM do wartości 786 kHz/32 bit i DSD512. Kość DAC to zaawansowany SABRE ES9028PRO (poprzednio był to jeszcze Asahi Kasei Microdevices AK4490). Jako odbiornik USB pracuje układ XMOS. DAC może pracować w trybie półprzewodnikowym lub lampowym (stosowny przełącznik pracy znajduje się na froncie). Zastosowany zespół lamp elektronowych to 4 x 6N1B. Nowy wyświetlacz AMOLED o przekątnej 3,95 cala wraz z koncepcją obsługi został przejęty od flagowego modelu Cayin CS-100 DAC. Zachęcająco to się prezentuje, nieprawdaż?
Myślę że nie ma co opisywać kolejny raz marki Cayin i jej firmy-matki
Zhuhai Spark Electronic Equipment Co., LTD z Kantonu, bo sprzęty z logo Cayin opisuję na blogu już od ponad 6. lat (opisałem tutaj dobrze ponad 10. różnych "Cayinów"). Przypomnę jedynie, że została założona w 1993 roku (i jest inwestycją gigantycznej chińskiej firmy AVIC International Co., LTD). Wytwarza mnóstwo produktów hi-fi zarówno pod swoją marką, jak i jest cenionym producentem urządzeń OEM dla całej rzeszy światowych firm działających w segmencie hi-fi.
Wrażenia ogólne i budowaJak już napisałem w wstępie, Cayin iDAC-6 MKII zastąpił model poprzedni, czyli Cayin iDAC-6, choć właściwie uprawnione by było nazwać nowy iDAC zupełnie inną nazwą (nie nawiązującą do poprzedniej), bo to są dwie różne konstrukcje - zarówno pod względem designerskim, jak i budowy wewnętrznej (oraz ze znacznie lepszymi parametrami technicznymi). Ale rozumiem, że producent wykorzystuje dobrą renomę iDAC-6 - i trudno mu się dziwić.
iDAC-6 MKII jest częścią większej serii, bo obejmuje ona także wzmacniacz iHA-6 (wzmacniacz słuchawkowy) oraz iDAP-6 (odtwarzacz multimedialny). Te dwa ostatnie urządzenia nie zostały jeszcze zmodernizowane.
Urządzenie dostarczane jest w stosunkowo dużym kartonie z rozchylanymi na boki wiekiem. Wewnątrz w piankowych formach (umocowanych do kartonu) bezpiecznie spoczywa iDAC. Sprzęt dodatkowo zawinięty jest w fizelinową tkaninę. W zestawie nabywca otrzymuje komplet bezpieczników, białe, bawełniane rękawiczki, przewód zasilający, instrukcję obsługi oraz gwarancję producenta. Brak pilota zdalnego sterowania.
Obudowa nowego Cayina jest bardzo efektowna, została precyzyjnie wycięta z bloku perłowego aluminium. Świetnie to wygląda! Nieco dziwi brak jakichkolwiek otworów wentylacyjnych w obudowie, bo 4. lampy elektronowe grzeją ją jak diabeł (otwory wentylacyjne można znaleźć dopiero na tylnym panelu).
Panel frontowy to gruba aluminiowa płyta (przytwierdzona do obudowy) z zamontowanym po środku dużym oknem wyświetlacza. I które zajmuje około 1/2 całej powierzchni frontu. W porównaniu do poprzedniej wersji, w nowej ów wyświetlacz jest znacznie większy - i kolorowy. Trzy przyciski regulacyjne przeniesiono z dołu (były montowane pod wyświetlaczem) na lewy bok. Tymi przyciskami można ustawiać źródło, tryb pracy (lampowy lub tranzystorowy) lub wybierać opcję przedwzmacniacz lub DAC. Po skrajnej lewej stronie zamontowano włącznik sieciowy - po włączeniu najpierw miga, a potem na stałe zapala się obwódka z białego światła.
Z prawej strony znajduje się stosukowo duże pokrętło/przycisk (tzw. enkoder) w charakterystycznym stylu wzorniczym dla Cayin. Kiedy je obracać, dokonuje się regulacji natężenia siły głosu; kiedy zaś przyciskać - uzyskuje się dostęp do menu iDAC. Można tu ustawiać takie parametry jak: 1) wybór odpowiedniego filtra cyfrowego - osobno dla PCM i osobno dla DSD, 2) tryb pracy PRE/DAC, 3) opcje firmware.
Po środku frontu wmontowano kolorowy wyświetlacz 3,5 'AMOLED (wyświetlacz ten wraz z koncepcją obsługi został przejęty przez stacjonarny DAC z flagowego modelu Cayin CS-100DAC) - i chociaż nie ma nachylonego kąta prezentacji (jak w poprzedniej wersji), to ma doskonałą rozdzielczość wyświetlania. Tu dokładnie widać wszystko - nawet przy dużym oświetleniu zewnętrznym. Muszę szczerze przyznać, że ten wyświetlacz jest bardzo intrygujący. Fakt, jest jakby żywcem wzięty z urządzeń typu przenośnych DAP (Digital Audio Player), ale to ma liczne zalety. Po lewej stronie umieszczono półokrąg, po którym "pływają" kolejne symbole wybieranych źródeł, zaś samo wnętrze półkola albo wyświetla grafiki lamp elektronowych lub tranzystorów - w zależności od wybranego trybu pracy DAC-a. Poza tym po wybraniu trybu zmienia się ogólna kolorystyka nakładki wyświetlacza - lampowy to "gorący" pomarańczowo-brązowy, zaś tranzystorowy to chłodniejszy niebiesko-zielony.
Ponadto, po prawej stronie, wyświetlana jest korekcja danego filtra cyfrowego w postaci wykresu. Na ekranie uwidaczniane są też takie informacje jak: aktywne źródło (pełną nazwą - np. OPTICAL), tryb pracy lampowy/tranzystorowy, poziom wzmocnienia siły głosu, tryb PRE/DAC i częstotliwość próbkowania lub sygnał DSD. Co tu dużo pisać, ten wyświetlacz jest doskonały. Czytelny, ergonomiczny, logiczny i wysoce estetyczny.
Na tylnym panelu zamontowano stosunkowo dużo różnych gniazd. To dwie pary analogowych wyjściowych - symetrycznych XLR i niesymetrycznych RCA (oba są regulowane lub o stałym poziomie głośności). Nad nimi znajdują się szczeliny wentylacyjne dla wnętrza obudowy. Na prawo od gniazd wyjściowych zamontowano sekcję aż pięciu gniazd wejściowych cyfrowych - optyczne typu Toslink, dwa elektryczne koaksjalne (jedno w standardzie RCA i jedno BNC), USB oraz AES/EBU, a także I2S (realizowane przez mini-HDMI). Nad gniazdami cyfrowymi zamontowano slot dla kart (ale instrukcja obsługi o nim milczy). Na skraju prawej strony umieszczono gniazdo zasilania IEC zintegrowane z komorą bezpiecznika.
Urządzenie spoczywa na czterech, bardzo solidnych stopach antywibracyjnych. Zaznaczam to, bo nie zawsze ma się do czynienia z aż tak zaawansowaną konstrukcją, jaką w iDAC oferuje Cayin. Niestety, urządzenie nie zostało wyposażone w pilot zdalnego sterowania. Obniża to funkcjonalność urządzenia. Ale o tym już pisałem.
Dane techniczne* Chipset DAC ES9028Pro
* Napięcie wyjściowe RCA: 2,2 V RMS
* BAL XLR: 4,4 V RMS
* Wejścia USB obsługuje natywne DSD64 - DSD512, PCM do 32 bitów / 768 kHz AES / EBU, optyczne, koncentryczne: do 24 bit / 192 kHz, DSD64 (DoP)
* Wyjścia liniowe i przedwzmacniacz XLR (zbalansowane), RCA (niezbalansowane, przełączalna lampa / tranzystor)
* Napięcie wyjściowe: Linia: 2,2 V + 2,2 V RCA, 4,4 V + 4,4 V tranzystor XLR i lampa
* Przedwzmacniacz: tranzystor 7 V + 7 V RCA, lampa 6 V + 6 V RCA
* Tranzystor 13 V + 13 V XLR, lampa 10 V + 10 V XLR
* Zespół lampowy 4 x 6N1B
* Wymiary 240 mm x 252 mm 69 mm (szer. x gł. x wys.)
* Masa 3,8 kg
Karton w stylu "pizza"
Instrukcja obsługi i akcesoria
Piankowa forma naklejona na karton
Zawinięty w woreczek
Pierwszorzędny design, wyśmienite wykonanie obudowy z aluminium
Duży ekran wyświetlacza to spory atut iDAC-6 MKII
Podczas regulacji głośności na ekranie pojawiają się cyfry
Włącznik sieciowy, trzy przyciski funkcyjne i "lampowy" półokrąg
Regulator głośności i jednocześnie przycisk funkcyjny
Na ekranie wyświetlane są m.in. graficzne informacje o zastosowanym filtrze, rodzaj wybranego źródła, tryb pracy, etc.
Przez otwory wentylacyjne widać 4. lampy elektonowe
Tył urządzenia - uwagę zwraca duża ilość różnych gniazd
Z Topping D90 i iFi Audio ZEN Blue
Tu używam iDAC-6 MK2 jako DAC dla transportu Cyrus Stream Xa
A tu jako USB DAC dla I-O Data Soundgenic HDL-RA4TB
Cayin zastosowany w dużym systemie
Cayin jako DAC i przedwzmacniacz dla monitorów aktywnych HEDD Type 20
Wrażenia dźwiękoweCayin iDAC-6 MK2 używałem w dwóch konfiguracjach: 1) jako DAC i przedwzmacniacz dla monitorów aktywnych HEDD Type 20 oraz Barefoot Footprint 02 lub 2) w dużym systemie stereo jako DAC dla odtwarzaczy sieciowych/plikowch: Cyrus Stream Xa, CocktailAudio X45 oraz I-O Data Soundgenic HDL-RA4TB. DAC-i porównawcze to: NuPrime DAC-10H, Topping D90, Lampizator Amber 3 DAC i Chord Hugo 2. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego tekstu.
Tytułowy DAC wyposażony został w nowy chipset Sabre ES9028PRO oparty na delta-sigma DAC wspierany przez potrójny układ kryształowego oscylatora femtosekundowego. (Poprzedni iDAC-6 wykorzystywał dwukanałową implementację kości AKM AK4490). iDAC-6 MK2 pracuje w dwóch wybieralnych trybach: albo wykorzystuje w układzie bufor czterech lamp 6N1B na wyjściu (RCA lub XLR), albo pracuje w trybie półprzewodnikowym (solid-state). Taka elastyczność pracy jest bardzo przydatna - nabywca we własnym zakresie może dokonywać lekkiej korekcji barwy, dodać brzmieniu nieco "ciepła" i dodatkowej analologowej gładkości, etc. Oczywiście, w tym celu można także używać filtrów cyfrowych - dostępnych jest 7. filtrów dla PCM i 4. dla DSD - wszystkie pochodzą z wbudowanych funkcji filtrów cyfrowych chipsetu ES9028PRO DAC.
Jednakże niezależnie od zastosowanego trybu pracy (lampowy lub solid-state), czy zaaplikowanego filtru cyfrowego, nowy DAC Cayina ma swe immanentne cechy - charakterystykę bazową, można napisać. To przede wszystkim doskonałe zrównoważenie brzmieniowe, z dużą głębią tonalną oraz znakomitym wypełnieniem i rozciągnięciem na całej skali. Wysoka dynamika przekazu łączy się tu z dużą energią, sporą wydajnością oraz pierwszorzędną dyscypliną gry. To dźwięk naturalny, umiarkowanie dociążony, acz rozbudowany - nasycony, pełny i obfity, a jednocześnie lekki i powabny. Łatwo przyswajalny i bardzo dobrze słuchalny.
Cayin iDAC gra wyraźnie dynamiczniej niż np. porównywalne Topping D90 czy Chord Hugo 2. Obiektywnie głośniej, z większą wewnętrzną energią i większym rozmachem. Poziom efektywności dźwięku został tu podwyższony, a przez to ma się wrażenie, że DAC gra bardzo ekstensywnie i bezpośrednio. Ma to swoje dobre strony, bo brzmienie szybko osiąga pełną soczystość i zaangażowanie, dużo tu się dzieje i jest to podawane na wysokich obrotach - zarówno aktywności brzmieniowych, jak i samych emocji. Słychać to szczególnie na tzw. lampowym trybie pracy). To wyrafinowany dźwięk budujący autentyczną muzykę, o sporym ciężarze gatunkowym, uderzający fizyczną siłą, ale jednocześnie zniuansowany, dość bogaty w detale, mający widoczną teksturę, tło i dal. Obrysowany i dopełniony.
Z drugiej strony przy takim wzmożonym poziomie afektywności przekazu zniuansowanie i analityczność dźwięku stają się niejako drugorzędne co nieco pomniejsza ogólnie odczuwalną detaliczność i szczegółowość przekazu. Innymi słowy, iDAC-6 MKII ma przesuniętą optykę na produktywność i entuzjazm brzmienia, jego plastykę i eufonię. Dzięki temu brzmienie jest odbierane jako dokonane, całościowe i kompleksowe. Mi taki sposób grania bardzo odpowiada, ale nie jest to brzmienie stricte neutralne. Warto o tym wiedzieć, bo jeżeli ktoś poszukuje 100% neutralnego DAC-a, to Cayin nie jest odpowiednim adresem. To DAC z własnym charakterem. Leciutko koloryzujący brzmienie, acz czyniący to w dobrych intencjach, albowiem dla korzyści muzyki i dla satysfakcji jej odbiorcy.
Nowy Cayin to nie tylko DAC, to także pełnowartościowy przedwzmacniacz liniowy dla zewnętrznych podmiotów takich jak końcówki mocy czy głośniki aktywne. Jego przymioty w roli przetwornika cyfrowo-analogowego opisałem powyżej, zaś teraz skreślę kilka słów na temat jego drugiej funkcji. Oczywiście, jeżeli używać Cayin jako przedwzmacniacz nie da się go odłączyć od funkcji DAC-a, czyli sygnał cyfrowy "wpuszczony" do urządzenia (via gniazdo cyfrowe) najpierw jest obrabiane przez kość konwertera c/a, a dopiero potem jest wypuszczany albo jako sygnał analogowy bez regulowanej siły głosu lub z regulowaną. Ta druga to tzw. funkcja przedwzmacniacza z DAC. (Cayin pozbawiony jest wejść analogowych).
Warto zauważyć, że premierowy Cayin ma niezależny projekt obwodu dla wyjścia liniowego i wyjścia przedwzmacniacza, podczas gdy wcześniej (w poprzednim iDAC-6) były wspólne. I dalej, sygnał ten może być wyprowadzony w dwóch opcjach - albo przeszedłszy przez bufor lampowy (lampy 6N1B) lub nie (czyli przez op-ampy). Dodatkowo może to być sygnał albo zbalansowany, albo niezbalansowany. Jak widać, możliwości jest wiele... (Piszę o tym w celach edukacyjnych, bo nie każdy Czytelnik jest przecież zaawansowany w przedmiocie audio hi-fi).
iDAC-6 MK2 jako przedwzmacniacz używałem dla dwóch par monitorów aktywnych: HEDD Type 20 oraz Barefoot Footprint 02. I w tej opcji Cayin sprawdził się po prostu rewelacyjnie - wbudowany potencjometr z 100. krokami (i analogowej regulacji głośności PGA2311) umożliwia bardzo precyzyjną regulację wzmocnienia, zaś duża i sprawna gałka głośności wydatnie w tym pomaga. Jedyny minus to brak pilota zdalnego sterowania, choć używałem głównie iDAC w funkcjach nabiurkowego audio, więc nie było problemu.
Cayin zapewnił bardzo aktywny, energiczny i zdecydowany dźwięk obu parom monitorów (HEDD i Barefoot) przynosząc obfity, wydajny i pełny przekaz. Z optymalną ekstensywnością i właściwą potęgą grania, wraz z przykładną plastycznością oraz dobrym wglądem do wewnętrza nagrań. Zdyscyplinowany dźwięk o wybornych walorach przestrzenności i autentycznej namacalności. Ciut pogrzany i nieco pokolorowany, ale w granicach przyzwoitości i audiofilskiej akceptacji, choć już nie bezwzględnej naturalności.
Konkluzja
W podsumowaniu napiszę nieco przewrotnie. Testuję naprawdę dużo DAC-ów - jedne bardziej, inne mniej przypadają mi do gustu; podobają mi się lub nie; są takie, które z chęcią bym sobie zostawił i takie, z którymi rozstaję się bez żalu. Natomiast przetwornik cyfrowo-analogowy Cayin iDAC-6 MK2 bez wątpliwości przynależy do kategorii urządzeń, którymi chętnie bym na stałe wsparł swój własny system audio. Znakomite wykonanie oraz piękny design, olbrzymia ilość funkcji, opcji i różnych wejść, a także, co najważniejsze - dźwięk o wysokim stopniu nasyceniu muzyką i referencyjnym kolorycie. Jedyny minus to brak pilota zdalnego sterowania, bez czego jednakże da się żyć. W ogólnym rozrachunku bezkompromisowa rekomendacja dla Cayin iDAC-6 MK2!
Cena w Polsce - 4 900 PLN.
System odsłuchowy
Pomieszczenie nr 1: 30 m2 z częściową adaptacją akustyczną, ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Pomieszczenie nr 2: 12 m2, tzw. gabinet, z dużą ilością mebli.
Wzmacniacze: Feliks-Audio Arioso 300B (test
TU), T+A PA 2500 R, Cyrus i9-XR, YBA Genesis IA-3A, Haiku-Audio Origami 6550 SE (test
TU), Synthesis Roma 510 AC i Pathos Classic One MKIII (test
TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test
TU) i Piega Premium 701 (test
TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test
TU), Dynavoice Definition DM-6 (test
TU) i Guru Audio Junior (test
TU).
Monitory aktywne: Barefoot Footprint 02 i HEDD Type 20 (test
TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO (test
TU).
Odtwarzacze sieciowe: Auralic Aries Mini (test
TU), I-O Data Soundgenic HDL-RA4TB, Cyrus Stream Xa i CocktailAudio X45 (test
TU).
DAC-i i przedwzmacniacze: NuPrime DAC-10H (test
TU), Chord Hugo 2 (test
TU), Lampizator Amber 3 DAC (test
TU), Topping D90 (test
TU), NuPrime Alita (test
TU) oraz Encore mDSD (test
TU).
Komputery: Dell Latitude 7390 i MacBook Apple Pro.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test
TU) i Pro-Ject Debut Carbon EVO.
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test
TU), Ortofon 2M Red i Pro-Ject Pick-it DS2 (test
TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test
TU), iFi Audio iPhono3 BL (test
TU) i Audiokultura Iskra 1 (test
TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test
TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test
TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test
TU).
Głośnik bezprzewodowy Bluetooth: Mooer Silvereye 10 (test
TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test
TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test
TU), Meze 99 Neo (test
TU) i Focal Listen Professional (test
TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test
TU) i ZiKE Labs Powerbox (test
TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test
TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test
TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test
TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test
TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test
TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper oraz adaptery głośnikowe bi-wire Perkune Audiophile Cables (test
TU).