Dwa zdjęcia ze strony Atlas Cables
Wstęp
Białostockie Rafko właśnie zostało polskim dystrybutorem szkockiej marki Atlas Cables. W ubiegłym miesiącu, razem z najnowszym DAC-iem i wzmacniaczem słuchawkowym NuPrime Alita (czytaj recenzję TUTAJ), do odsłuchów otrzymałem także przewód USB z uziemieniem - Atlas Cables Mavros Grun USB A-B 1 m. (zobacz TUTAJ i TUTAJ). Mavros został wyposażony w firmowy system uziemienia "GRUN", który wyrównuje potencjały między dwoma urządzeniami i redukuje zakłócenia do niesłyszalnych wartości. Ciekawa konstrukcja, referencyjne wykonanie. Dawno na blogu Stereo i Kolorowo nie opisywałem przewodu USB - do dzieła więc!
Mavros GRUN USB powstał od zera, tak aby spełnić oczekiwania nawet najbardziej wymagających właścicieli sprzętu klasy hi-end. Jak wiadomo, szum jest największym wrogiem przesyłania danych cyfrowych, co wynika z ograniczeń transmisji USB, która nie była tworzona pod kątem audio. Podobnie jak budowa komputerów, które nie powstały w celu przetwarzania sygnałów audio.
Głównym powodem, dla którego zakłócenia generowane przez komputer psują dobrą jakość dźwięku jest fakt, że wpływają na pracę przetwornika DAC. Zakłócają pracę zegara przetwornika, a także pracę systemów korekcji błędów, co negatywnie wpływa na zakres dynamiki i poprawność tonalną dźwięku. Aby zlikwidować w zarodku wszelkie skazy w przekazywanym sygnale Mavros został wyposażony w system uziemienia GRUN, który wyrównuje potencjały między dwoma urządzeniami i redukuje zakłócenia do niesłyszalnych wartości.
Atlas Cables
Altlas Cables (zobacz TUTAJ) to firma ze Szkocji, a konkretnie z miejscowości Kilkmarnock w East Ayrshire. Jest przedsiębiorstwem całkowicie niezależnym, nie należy do żadnej większej grupy kapitałowej, nie korzysta także z podzespołów używanych do produkcji kabli innych producentów. Firma sama opracowuje i konstruuje przewodniki, izolacje, wtyki i technologie terminowania, co pozwala jej uzyskać założone parametry elektryczne, a także łączyć ze sobą komponenty sumujące się w optymalny produkt w danym przedziale cenowym.
Atlas Cables szczególną uwagę przykłada do szybkości propagacji fal audio w przewodach, zwracając uwagę na znaczące różnice między kablami od różnych producentów (Velocity of Propagation). Czynnikiem decydującym o różnicach jest pojemność elektryczna, zaś prace badawcze Atlasa zmierzają w kierunku jej konsekwentnego obniżania, głównie za pomocą dielektryków nowej generacji. np. mikro-porowej pianki PTFE w ramach technologii HighV.
Autorskim rozwiązaniem firmy są wtyki, a także sposoby ich łączenia z przewodnikiem. Firma opracowała własne metody zimnego lutowania i zaciskania wtyków bez używania spoiwa. Co więcej, Atlas Cables jest jedynym producentem, który dopasowuje impedancyjnie wtyki z przewodnikiem.
Atlas Cables najbardziej znany z high-endowych linii "Mavros" i "Asimi", które stanowią ważny punkt doświadczalny we wdrażaniu oryginalnych koncepcji szkockich inżynierów. Wybrane rozwiązania trafiają do niższych linii "Hyper" i "Equator", co zaowocowało licznymi nagrodami prasy, między innymi 5-gwiazdkowymi wyróżnieniami od What Hi-Fi (np. dla serii "Equator" cztery razy z rzędu), a także Hi-Fi Plus, HiFi World, Hi-Fi Choice i wielu, wielu innych.
Wrażenia ogólne i budowa
Atlas Cables szczególną uwagę przykłada do szybkości propagacji fal audio w przewodach, zwracając uwagę na znaczące różnice między kablami od różnych producentów (Velocity of Propagation). Czynnikiem decydującym o różnicach jest pojemność elektryczna, zaś prace badawcze Atlasa zmierzają w kierunku jej konsekwentnego obniżania, głównie za pomocą dielektryków nowej generacji. np. mikro-porowej pianki PTFE w ramach technologii HighV.
Autorskim rozwiązaniem firmy są wtyki, a także sposoby ich łączenia z przewodnikiem. Firma opracowała własne metody zimnego lutowania i zaciskania wtyków bez używania spoiwa. Co więcej, Atlas Cables jest jedynym producentem, który dopasowuje impedancyjnie wtyki z przewodnikiem.
Atlas Cables najbardziej znany z high-endowych linii "Mavros" i "Asimi", które stanowią ważny punkt doświadczalny we wdrażaniu oryginalnych koncepcji szkockich inżynierów. Wybrane rozwiązania trafiają do niższych linii "Hyper" i "Equator", co zaowocowało licznymi nagrodami prasy, między innymi 5-gwiazdkowymi wyróżnieniami od What Hi-Fi (np. dla serii "Equator" cztery razy z rzędu), a także Hi-Fi Plus, HiFi World, Hi-Fi Choice i wielu, wielu innych.
Wrażenia ogólne i budowa
Przewód Mavros Grun USB (wraz z przewodem uziemiającym) dostarczany jest w eleganckim pudełku z granatowego kartonu. Na wieku znajduje się brązowa naklejka z nazwą modelu kabla i nazwą firmy. Wewnątrz, pod kartonową formą, w woreczku spoczywają oba przewody - USB i uziemiający. W zestawie są też stosowne certyfikaty oraz gwarancje producenta, a także instrukcja obsługi/zastosowania przewodów.
Czego by nie chcieć napisać, to należy uczciwie przyznać, iż wykonanie i budowa przewodów są znakomite. Oploty ochronne z tkaniny (USB z czarnej, uziemiający z zielonej), solidne metalowe wtyki produkcji własnej Atlas Cables, szyk i wysoka estetyka. Naprawdę ładne i efektowne kabelki!
Przewód USB od strony wtyku USB-B ma zamontowany "rozdzielnik", z którego wyprowadzony jest przewód uziemiający zakończony gwintowaną nakrętką (w czasie transportu zapezpieczona jest stosowną nakładką). Do tej nakrętki nakręca się wtyk przewodu długiego uziemiającego, który z kolei zakończony jest drugim wtykiem z gwintem. Tu można przyrkęcić kilka różnych końcówek - w zależności od potrzeb i rodzaju zacisku uziemiającego na sprzęcie hi-fi. Do mnie dotarła wersja z klasyczną końcówką, czyli mini-widełkami. To jest uniwersalne rozwiązanie.
Głównym powodem, dla którego zakłócenia generowane przez komputer psują dobrą jakość dźwięku jest fakt, że wpływają na pracę przetwornika DAC. Zakłócają pracę zegara przetwornika, a także pracę systemów korekcji błędów, co negatywnie wpływa na zakres dynamiki i poprawność tonalną dźwięku. Aby zlikwidować w zarodku wszelkie skazy w przekazywanym sygnale Mavros został wyposażony w system uziemienia GRUN, który wyrównuje potencjały między dwoma urządzeniami i redukuje zakłócenia do niesłyszalnych wartości.
Najważniejsze cechy:
Konstrukcja: Multicore
Przewodnik: Miedź OCC (dane i energia)
Izolacja: spieniony polietylen PEF
Ekran: OFC pokrycie 85%, Mylar 100%, Grun OFC 90% pokrycia
Średnica zewnętrzna 3,8 mm x 7,6 mm
Konstrukcja: Multicore
Przewodnik: Miedź OCC (dane i energia)
Izolacja: spieniony polietylen PEF
Ekran: OFC pokrycie 85%, Mylar 100%, Grun OFC 90% pokrycia
Średnica zewnętrzna 3,8 mm x 7,6 mm
Przewód główny USB i drugi uziemiający
Zbliżenia
Wykorzystuję Atlas Cables w systemie nabiurkowym
Kilka zdjęć całego systemu hi-fi
Przewód Marvos Grun instalowałem głównie pomiędzy laptopami a DAC-ami, ale także do kilku streamerów: Cyrus Stream Xa, Auralic Aries Mini i Cocktail Audio X45. DAC-i to: Lampizator Amber 3 DAC, NuPrime Alita, NuPrime DAC-10H, Topping D90, Cayin iDAC-6 MKII oraz Chord Hugo 2. Ale także używałem tytułowy kabel USB do wewnętrznych DAC-ów we wzmacniaczach Cambridge Audio Edge A i Trigon Exxeed. Nie w każdym przypadku wykorzystywałem przewód uziemiający z Atlas Cable. Pełna lista sprzętu towarzyszącego dostępna jest na końcu niniejszego tekstu.
Tym razem nie rozpiszę się zbyt obszernie o tzw. dźwięku przewodu, albowiem po prostu go ...nie ma! Ale proszę zachować spokój! Cables Mavros Grun USB A-B 1 m. jest w przekazie znakomicie neutralny i naturalny, czyli jako taki "bezdźwięczny". Innymi słowy, obojętny dla sygnału, ale referencyjny dla dźwięku. Dzięki temu brzmienie można scharakteryzować jako znakomicie dokładne, z ultra-precyzyjnym rozmieszczeniem instrumentów i wokali na scenie dźwiękowej. Czysto, transparentnie i precyzyjnie. Podsumowując akapit. To nie jest kabel, który by coś w dźwięku podkreślał, więc jeśli chcieć coś w systemie zmienić, to tym kablem tego nie da się tego zrobić.
Realizm przekazu jest imponujący, podczas gdy cała jego scenografia jest wielce wciągająca - bez wysiłku i bez opóźnień dźwięk jest rozkładany na całej szerokiej i głębokiej scenie. Jeśli chodzi o rozmach dźwięku i jego skalę, to Marvos Grun USB pokazuje je bardzo precyzyjnie, jednakże niski bas jest dość lekki i napowietrzony (ale nie odchudzony!). Niskie rejestry mają znakomitą strukturę i substancję - są odczuwalne i słyszalne jako sprężyste i rozciągnięte, lecz w ogólne nie są przeskalowane. Mają idealny rozmiar i wzorową kontrolę. Są optymalne.
To jest kabel, który gra szeroką perspektywą, odczuwalnym pogłębieniem tonalnym, znakomitą widocznością detali, a równolegle także wysoką energią. Ma też bardzo ładnie poukładane barwy i wysycone kolory. Oczywiście, wszystko to odbywa się w ramach ścisłej dokładności i bezwzględnej neutralności. Bez rozjaśniania czy przyciemniania dźwięku i bez jego utwardzania. Całość brzmienia jest zaskakująco wybornie uporządkowana i wewnętrznie harmonijna. Muzyka wypełnia poszczególne dźwięki w bardzo efektowny i efektywny sposób. To satysfakcjonująca relaksacja, swoboda przekazu i zupełny brak wysiłku...
Konkluzja
Przewód Atlas Cables Mavros Grun USB to kabel wyjątkowo neutralny i transparentny dla dźwięku - nic w nim nie zmienia, nie ingeruje w strukturę i nie zaburza wewnętrznej harmonii. Jednakże pozwala ujawniać maksimum informacji, wydobywa na światło dzienne ukryte detale i zamaskowane barwy, rasuje niedopełniony bas, etc. Jednym słowem, to kabel godny polecenia, co niniejszym z dużą satysfakcją czynię!
Cena w Polsce - 2 695 PLN (odcinek 1 m. z uziemieniem).
System odsłuchowy
Pomieszczenie: 30 m2 z częściową adaptacją akustyczną, ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Cambridge Audio Edge A (test TU), Feliks-Audio Arioso 300B (test TU), Bladelius Tyr III (test TU), Trigon Exxceed (test TU), Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Piega Premium 701 i Amphion Argon 7LS (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU), Dynavoice Definition DM-6 (test TU), Guru Audio Junior (test TU) i Studio 16 Hertz Canto One New SE (test TU).
Monitory aktywne: HEDD Type 20 i Barefoot Footprint 01 (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO.
DAC-i i przedwzmacniacze: NuPrime DAC-10H (test TU), Topping D90, Cayin iDAC-6 MKII, Lampizator Amber 3 DAC (test TU), NuPrime Alita (test TU) oraz Encore mDSD (test TU).
Komputery: Dell Latitude 7390 i MacBook Apple Pro.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU) i Pro-Ject Debut Carbon EVO.
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), iFi Audio iPhono3 BL (test TU) i Audiokultura Iskra 1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Głośnik bezprzewodowy Bluetooth: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper oraz adaptery głośnikowe bi-wire Perkune Audiophile Cables (test TU).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację