Dopiero co odebrałem paczkę zawierającą wzmacniacz NuForce DDA-100. Jest to wzmacniacz cyfrowy, oparty o amplifikację zbudowaną (w skrócie mówiąc) z układów scalonych - zamiana sygnału na analogowy następuje dopiero w końcowym filtrze wyjściowym. Co więcej, do NuForce DDA-100 można podłączyć wyłącznie źródła cyfrowe - brak tu wejść analogowych. Wyjścia analogowe są przeznaczone tylko dla kolumn głośnikowych. W związku z tym, wewnątrz znajdują się modulatory cyfrowe, przetworniki cyfrowo-analogowe, etc. Tranzystorów, naturalnie - brak.
Wzmacniacz DDA-100 ma moc 2 x 75 Wat przy 4 Ohm i 2 x 50 Wat przy 8 Ohm, powinien więc bez problemu wysterować większość kolumn. Będę do niego podłączał kolumny bi-polarne Definive Technology BP6 (zapowiedź TU) o skuteczności 91 dB oraz Vienna Acoustics Mozart Grand (90 dB).
NuForce DDA-100 został wypożyczony od polskiego dystrybutora marki - firmy Audiomagic.pl.
Zapraszam za kilka - kilkanaście dni na szczegółowy opis wzmacniacza.
sobota, 27 kwietnia 2013
czwartek, 25 kwietnia 2013
Vinyl Spot - sklep z winylami w Krakowie
Vinyl Spot to, zdaje się, największy sklep z czarnymi płytami w Polsce. W jego ofercie można znaleźć około 40 000 pozycji, co jest ilością naprawdę godną podziwu. Przede wszystkim są tu winyle z muzyką klasyczną, potem jazzem i na końcu z rockiem i innymi gatunkami. Płyty pogrupowane są według wielu kategorii i podkategorii, a przeglądanie półek z winylami (nierzadko wyjątkowymi i trudno dostępnymi) może zająć i długie godziny. Co jest czynnością wielce przyjemną, oczywiście. Można dokopać się do wielu rarytasów i analogowych perełek. Wyszedłem z salonu dopiero po kilku godzinach winylowych eksploracji - i oczywiście ze sporą paczką ciekawych albumów...
Co istotne, załoga Vinyl Spot jest bardzo profesjonalna i pomocna przy wyborze płyt, jak i przy ich znajdowaniu. Ceny są rozsądne, a nierzadko - okazyjne.
W salonie dostępne są również wkładki i igły gramofonowe, środki i preparaty do pielęgnacji płyt, kable sygnałowe, sprzęt audio, a także płyty XRCD24 i inne.
Każda zakupiona płyta jest myta w kapitalnej myjce firmy Clearaudio - Double Matrix Professional (zobacz TU).
Warto dodać, że właścicielem sklepu jest pan Wojciech Padjas - dziennikarz muzyczny, biznesmen, a przede wszystkim erudyta muzyczny. Pasjonat czarnej płyty. Pana Wojciecha (i jego muzykę) można usłyszeć co sobotę na falach RMF Classic w audycji Muzyka spod igły.
Sklep mieści się w Krakowie przy ul. Olkuskiej 3/1 - zajmuje kilka osobnych pomieszczeń. Zapraszam na fotorelację.
Co istotne, załoga Vinyl Spot jest bardzo profesjonalna i pomocna przy wyborze płyt, jak i przy ich znajdowaniu. Ceny są rozsądne, a nierzadko - okazyjne.
W salonie dostępne są również wkładki i igły gramofonowe, środki i preparaty do pielęgnacji płyt, kable sygnałowe, sprzęt audio, a także płyty XRCD24 i inne.
Każda zakupiona płyta jest myta w kapitalnej myjce firmy Clearaudio - Double Matrix Professional (zobacz TU).
Warto dodać, że właścicielem sklepu jest pan Wojciech Padjas - dziennikarz muzyczny, biznesmen, a przede wszystkim erudyta muzyczny. Pasjonat czarnej płyty. Pana Wojciecha (i jego muzykę) można usłyszeć co sobotę na falach RMF Classic w audycji Muzyka spod igły.
Sklep mieści się w Krakowie przy ul. Olkuskiej 3/1 - zajmuje kilka osobnych pomieszczeń. Zapraszam na fotorelację.
wtorek, 23 kwietnia 2013
FiiO Rocky E02i – wzmacniacz słuchawkowy do iPhone
Wstęp
Powszechność
używania iPhone’ów firmy Apple jako przenośnych źródeł muzyki oraz rosnąca łatwość dostępu
za ich pośrednictwem do serwisów streamingowych typu Deezer, czy Spotify
powoduje, że takie sprzęty powoli stają się głównym (a nawet podstawowym)
urządzeniami grającymi niejednego melomana. Z uwagi na fakt, że wewnętrzny
wzmacniacz słuchawkowy iPhone nie wszystkie słuchawki w sposób właściwy i pełny
jest w stanie napędzić, na rynku pojawiają się dedykowane dla niego przystawki
pomagające poprawić te funkcje. Tak jest właśnie w przypadku FiiO Rocky E02i –
to zewnętrzny wzmacniacz słuchawkowy przystosowany do iPhone umożliwiający
poszerzyć ewentualny wybór słuchawek przyłączanych do odtwarzacza Apple lub
polepszyć ich dźwięk.
FiiO to młoda marka, ale bardzo prężnie
rozwijająca się. Specjalizuje się głównie w tzw. portable audio, czyli sprzęcie
przenośnym (ale nie tylko). Stąd w jej ofercie mnogość niewielkich wzmacniaczy
słuchawkowych, DACów, akcesoriów do odtwarzaczy plikowych, w tym i produkcji
Apple, czyli do iPhone'ów, czy iPodów. Zresztą niedawno opisywałem TUTAJ niewielki przetwornik cyfrowo-analogowy FiiO Taishan. Warto dodać, że świetny w
swojej niewygórowanej cenie około 130 zł.
To, co
charakteryzuje produkty FiiO to fakt, że mają niebanalny design, są solidne
wykonane, bo ich budowa graniczy z klasą premium oraz rozsądne ceny. Najczęściej
niskie.
FiiO Rocky E02i został wypożyczony od polskiego dystrybutora marki FiiO, firmy Audiomagic.pl.
Wrażenia ogólne
FiiO Rocky E02i
to niewielki przenośny wzmacniacz słuchawkowy dedykowany do modelu iPhone’a 4,
4S i 5. Jest mały (2 x 6 cm), ale poręczny – ma wydłużone kształty i jest
płaski. Przypięty klipsem do np. kieszeni koszuli nie ciąży. Ma masę większego
długopisu. Obudowa w całości wykonana jest z aluminium. Ładnie to wygląda. Co
istotne, wbudowana bateria litowa (naładowana) wystarcza na około 10 godzin pracy
wzmacniacza. Zresztą w każdej chwili można odłączyć działanie wzmacniacza, bez
potrzeby odpinania go – w tym celu należy przesunąć klawisz „Bypass”. Po wyczerpaniu baterii zaś
wzmacniacz automatycznie przestawia się na funkcję „Bypass”.
FiiO Rocky
wyposażony jest w wiele przydatnych funkcji zarówno przy używaniu telefonu do
rozmów, jak i do słuchania z niego muzyki (lub też np. audiobooka, etc). Ma
wbudowany mikrofon, czyli można normalnie prowadzić rozmowy telefoniczne, bez
potrzeby wyjmowania aparatu z kieszeni, dotykania go. Odbierać rozmowy dużym
środkowym przyciskiem (podświetlanym na niebiesko). Naturalnie, głos z aparatu
przekazywany jest do słuchawek (nausznych lub dousznych, w zależności od
preferencji i wyboru użytkownika). Na wzmacniaczu zainstalowano także dwa przyciski
wzmocnienia siły głosu (oznaczone jako minus i plus). FiiO Rocky wyposażony
jest również w „Bass Boost”, czyli w funkcję, która umożliwia podbicie basów,
uczynienie je (sztucznie) mocniejszymi, obszerniejszymi.
Kable połączeniowe są wysokiej jakości, podobnie jak mini-jack wpinany do iPhone'a - to estetyczny wtyk z pozłacanymi stykami. Piękna robota.
Kable połączeniowe są wysokiej jakości, podobnie jak mini-jack wpinany do iPhone'a - to estetyczny wtyk z pozłacanymi stykami. Piękna robota.
Wrażenia
odsłuchowe
Po włączeniu
wzmacniacza dźwięk z iPhone’a ewidentnie nabiera masy (ciała), spektakularnej
dynamiki oraz rewelacyjnego wypełnienia.
Trudno uwierzyć w to, że tak małe urządzenie jakim jest FiiO Rocky może
przynieść, aż tak dużo korzyści w przekazie. Muzyka słuchana tylko z iPhone’a
(bez wzmacniacza – lub z włączoną funkcją „Bypass” wydaje się być jałowa i mało
zróżnicowana.
Używałem
(głównie) słuchawki Sennheiser PX100. W zestawieniu z FiiO Rocky nabrały
cudownej akceleracji – zagrały, zdaje się, na granicy swoich możliwości.
Przekaz był bardzo spektakularny, mocny oraz dobrze przestrzenny. Włączenie
funkcji „Bass Boost” napełniło uszy dodatkową porcją niskich tonów, które
jednak pomimo pewnego sztucznego przecież podkręcenia, dalej wydawały się
proporcjonalne. Nieprzeskalowane.
Świetny
wzmacniacz słuchawkowy! W swojej cenie bezkonkurencyjny. Lekki i poręczny,
prosty w obsłudze – ergonomiczny.
Sprzęt używany
podczas testu
Słuchawki:
Sennheiser PX100 oraz Creative Aurvana Live!
Odtwarzacze:
iPhone 4S Apple oraz iPad 3 Apple
Dane techniczne
Dostępne na stronie dystrybutora Audiomagic.pl.
Link na stronę producenta FiiO TUTAJ.
piątek, 19 kwietnia 2013
Rega RS1 – kolumny podstawkowe
Wstęp
Brytyjską firmę Rega dokładniej opisywałem TUTAJ przy okazji testu „zestawu marzeń”
składającego się z odtwarzacza Rega Apollo-R, wzmacniacza Rega Brio-R oraz
kolumn podłogowych Rega RS3. Natomiast kilka dodatkowych słów á propos
umieściłem TUTAJ podczas opisu gramofonu Rega RP1. Przypomnę dziś, więc tylko,
że Rega reprezentuje typowy brytyjski dźwięk: z klasą, atrakcyjny i muzykalny,
choć nie zawsze neutralny, czy liniowy. Rega ma taką filozofię dźwięku, który ma
przede wszystkim podobać się, zapewniać wysokie przeżycia (doznania) muzyczne –
po prostu sprzęt ma grać, a nie analizować na siłę poszczególne składowe
przekazu. Liczą się przede wszystkim harmonia, pozytywne uczucia i klimat,
natomiast szczegóły przekazu i mniej istotne detale dźwięku stoją na drugim
miejscu, co nie oznacza, że są nieważne, bo są, ale nie na pierwszej linii.
Taka jest Rega, a przynajmniej jej sprzęty z pułapu „entry level”, które testowałem.
Teraz zaś
przyszła kolej na kolejnego reprezentanta podstawowej oferty Rega – kolumny
podstawkowe Rega RS1, które brytyjski miesięcznik „Hi-Fi Choice” ocenił jako
„najlepszy zakup monitorów w cenie do 5 000 zł” oraz przyznał tytuł
„Zwycięzca 2009 roku”. To było cztery lata temu, a jak jest dziś? Zapraszam do
lektury testu.
Monitory Rega RS1
pochodzą od polskiego dystrybutora marki Rega, firmy This.pl Audio.
Wrażenia ogólne i
budowa
Bezpośrednio po
teście przepięknych wizualnie i dźwiękowo monitorów Studio 16 Hertz Canto Two i
Canto Three (test TU), które wyznaczyły niesamowicie wysoki poziom jakościowy i
estetyczny, sądziłem, że kolumnom podstawkowym Rega RS1 nie będzie łatwo
zapewnić sobie mojej sympatii, ale stało się inaczej. Rega RS1 są po prostu
ładne i choć jest to uroda nienachlana, to jednak bezsprzeczna. RS1 to skrzynki
o regularnych, klasycznych kształtach, bez żadnych udziwnień, czy dodatkowych
upiększeń. Ot, proste, aczkolwiek smukłe skrzynki zbudowane z deseczek
mocowanych pod kątem 90 stopni. Co istotne, monitory pokryte są fornirem z
naturalnego drewna, co nadaje niewątpliwego uroku, tym bardziej, że okleina
położona jest doskonale. Efektownie.
Rega w swoich
konstrukcjach kolumn montuje wyłącznie głośniki własnego projektu i produkcji –
nie inaczej jest i tym razem. Głośnik
basowo-średniotonowy (umieszczony na górze skrzynek) to Rega RR125 z papierową
membraną, która zapewnia doskonałe tłumienie rezonansów (jak pisze producent)
oraz charakteryzuje się płynną odpowiedzią, co ułatwia integrację głośnika
basowego i wyjątkowe zachowanie tempa sceny. Z kolei głośnik wysokotonowy to
Rega HF-20 ZRR, którego konstrukcja ułatwia utrzymanie odpowiedzi wolnej od
zniekształceń dzięki wyeliminowaniu niepożądanego odbicia tylnego. Otwór
bass-refleksu umieszczony jest z tyłu, na dole skrzynek. Nad nim umieszczono pojedyncze
terminale głośnikowe – niezłocone i proste (skromne).
W instrukcji
obsługi można przeczytać, że producent nie rekomenduje podłączania do monitorów
żadnych wymyślnych i drogich kabli głośnikowych – wystarczą zwykłe przewody,
mogą to być kable z oferty Rega. A te są tanie, a dobre. Poza tym Rega
pozostawia wybór ustawienia kolumn użytkownikowi – niczego nie zaleca. Pisze
też o tym, że monitory można po prostu powiesić na ścianie, a ich dźwięk
powinien być nadal optymalny. Jednak postawienie na podstawkach umożliwia
regulację jakością dźwięku (głównie basami). Bardzo praktyczne podejście do tematu,
bo bez audiofilskiego „voodoo” i innych natchnionych udziwnień.
W zestawie są
maskownice, lecz w moim mniemaniu, kolumny lepiej prezentują się pozbawione ich
– wówczas w całości widać ładny i estetyczny drewniany fornir frontów.
Masa jednej
sztuki to 3,5 kg. Wymiary: 320 x 236 x 150 cm (W x G x S). Skuteczność to 90 dB
przy 8 Ohm.
Nieomal pancerne opakowanie
Tweeter i głośnik średnio-niskotonowy; klasa sama w sobie
Porządne terminale głośnikowe
Wyśmienita stolarka
Na górze monitory Klipsch Synergy B2, na dole Rega RS1. Inaczej wyglądają i zupełnie odmiennie grają. Klipsch to bombastyczny, efekciarski dźwięk, który może jednak podobać się. Rega RS1 to piękna barwa i doskonała plastyka przekazu. Energia kontra kultura.
Dźwięk
Rega RS1 są
niewielkie, ale grają melodyjnie, żwawo i spontanicznie. Szybko i klarownie. Komunikatywnie.
Kiedy zamknąć oczy, wydaje się, że dźwięk wydobywa się z większych kolumn – nie
dużych, lecz większych właśnie. Monitory charakteryzują się precyzyjną
stereofonią oraz wiarygodną sceną, chociaż niezbyt szeroką. Proporcjonalną do
rozmiarów kolumn.
Bas może nie jest
spektakularny i nisko schodzący (co zrozumiałe), ale ma miłą sprężystość i
spontaniczność. A także stosunkowo mocne uderzenie, co jest pomocne podczas
odsłuchów repertuaru rockowego i elektroniki. Niskie nony są dobrze
zorganizowane, skupione, lecz nie są wybitnie zróżnicowane, zniuansowane. Pod
tym względem reprezentują typowy poziom budżetowy, lecz wystarczający do
przyjemnego odbioru muzyki. Kontrabas ma wyraźną fakturę i ciężar, ale czasem
przydałoby się więcej precyzji w selekcjonowaniu poszczególnych strun. RS1
generują dostatecznie dużo basu, aby masywnie napełnić nim pomieszczenie do
powierzchni około 15 m2.
Średnica nie jest
tak gęsta i substancjalna jak na przykład w niedawno TUTAJ opisywanych przeze mnie
monitorach Studio 16 Hertz Canto, lecz jest z odpowiednim wypełnieniem, a
instrumenty mają prawidłową barwę. Odnosi się jednak wrażenie, że monitory nie
skupiają się zbytnio na mikro-dźwiękach, ale też nie rozjaśniają materiału na
siłę, za wszelką cenę, by uzyskać ułudę większej detaliczności. Generalnie,
średnie tony są prawdziwie fascynujące, a kolumny zachwycają plastycznością,
rytmicznością i mikro-dynamiką, dzięki czemu wokale są wiarygodne i przyjemnie
odbierane. Z dużą dozą emocji i entuzjazmu. Co prawda, RS1 mają tendencję do
ukrywania pewnych niedoskonałości nagrań (tych gorzej zrealizowanych), bo nie
wydobywają na wierzch wszelkich szczegółów, ale fakt ten nie zakłóca wrażenia
prawdziwości dźwięku, a nawet sprzyja komfortowi odsłuchów. Monitory Rega nie
są neutrale, ani naturalne, lecz dostarczają wiele autentycznej radości z
muzyki. Muzyka brzmi rzetelnie i wiarygodnie. Nastrojowo i śpiewnie.
Soprany są
czytelne, jest tam mnóstwo powietrza, oddechu i solidnej detaliczności. Dźwięk
góry można określić jako otwarty, wyrazisty – prezentujący z łatwością nawet
bardzo złożony materiał muzyczny. Swobodnie i powabnie. Bezproblemowo. Soprany,
choć dość jaskrawe, i klarowne, to jednocześnie z nienarzucającym się
charakterem. Wysokie tony są ładnie rozdzielcze, ale nie nachalne. Wyważone.
Czasami jednak przydałoby się im więcej pazura – szczególnie przy mocniejszym
repertuarze.
Na zakończenie
napiszę, że podłączałem RS1 do dwóch wzmacniaczy - budżetowego (lecz świetnego)
Dayens Ampino oraz do Hegel H100 reprezentującego klasę średnią-wyższą. Z oboma
wzmacniaczami monitory Rega ładnie się zgrywały, pasowały jeden do drugiego.
Hegel H100 wydobył więcej treści na powierzchnię oraz budował rozleglejszą
scenę. Natomiast Dayens Ampino zapewnił doskonały klimat odsłuchów, dobrą
plastykę oraz całkiem niezły bas.
Podsumowanie
1. Rega RS1 to
klasyczna forma skrzynek, proporcjonalna. Ładny projekt i wykonanie to duży
atut monitorów. Co istotne, kolumny nie są oklejone folią winylową, a
naturalnym, drewnianym fornirem. Poza tym wykonywane są w całości w Wielkiej
Brytanii, a nie na Dalekim Wschodzie. Zastosowane głośniki to konstrukcja i
produkcja własna firmy Rega. Rzadka rzecz w dzisiejszych czasach, a jeżeli już,
to dostępna zazwyczaj za spore kwoty.
Wysokotonowy głośnik umieszczony jest na na dole frontu, a średnio-niskotonowy
na górze. Nietypowo, ale z korzyścią dla dźwięku.
2. Rega RS1 to doskonały
dźwięk za rozsądne pieniądze. Trzeba zaznaczyć, że nie jest to wysoki poziom
hi-fi, a jego początek – „entry-level”, ale jeżeli tak ma wyglądać wstęp do
audiofilskiego świata w wydaniu Rega, to firma wyznacza w tej kwestii bardzo
wysoki poziom.
Kolumny Rega RS1
nie są wybitnie rozdzielcze, nie są nawet bardzo dokładne, ani neutrale, ale
dostarczają namiętny dźwięk, wspaniale harmonijny i rzetelny. O nieproporcjonalnie
wysokim nasyceniu treścią i muzyką w stosunku do ich polskiej ceny około 2000
zł.
3. Rega RS1 to idealne rozwiązanie dla osób, które szukają zdrowego i autentycznego dźwięku,
a nie gonią za nieokreślonym (i trudno definiowalnym) high-fidelity. To
propozycja dla melomanów, którzy poszukują kolumn grających po prostu dobrze
muzykę, tak by brzmiała wiarygodnie i miło dla uszu. Lekko i swobodnie. Z uniwersalną klasą. Takie
są właśnie Rega RS1 - trudno ich przez to nie polubić.
4. Aktualna cena w Polsce - 2 550 PLN.
4. Aktualna cena w Polsce - 2 550 PLN.
Sprzęt używany
podczas testu
Kolumny: Vienna
Acoustics Mozart Grand, Studio 16 Hertz Canto Two i Canto Three (test TU) oraz Pylon
Topaz 15 (test TU), a także Definitive Technology BP6 i Klipsch Synergy B2.
Źródło analogowe: gramofon Clearaudio Emotion oraz przedwzmacniacz gramofonowy Ri-Audio PH-1 (test TU).
Źródło analogowe: gramofon Clearaudio Emotion oraz przedwzmacniacz gramofonowy Ri-Audio PH-1 (test TU).
Źródło cyfrowe nr
1: odtwarzacz płyt Musical Fidelity A1 CD-PRO oraz NuForce DAC-100 (test TU).
Kable: różnorodne Audiomica Laboratory, głośnikowe Equilibrum String, cyfrowe Belkin Pure AV i inne.
Akcesoria: platforma antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU) pod gramofonem, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40 (test TU) pod wzmacniaczem Hegel H100, zatyczki do gniazd RCA Sevenrods Dust Caps RCA (test TU).
Subskrybuj:
Posty (Atom)