Polpak

poniedziałek, 3 maja 2021

Avantone Pro CLA-200, wzmacniacz studyjny

  

Dwa zdjęcia wzmacniacza CLA-200 ze strony Avantone Pro

Pan Chris Lord-Alge podczas pracy w studio (Chris to słynny inżynier dźwięku oraz konstruktor Avantone Pro)



Wstęp
Czy sprzęt audio typowo studyjny może być aplikowany do domowych systemów hi-fi? A nawet być ich podstawą i fundamentem? Wielokrotnie na Stereo i Kolorowo udowadniałem, że tak - jak najbardziej może! Warto i trzeba eksperymentować ze sprzętem profesjonalnym stosowanym w domowych warunkach, bo często okazuje się, że takie urządzenia grają wyśmienicie, a przecież są super solidnie wykonane (są bardzo wytrzymałe). Do tego nierzadko są tańsze od tzw. high-fidelity. (Czasem bywają przypadki, że są znacznie od nich  tańsze). Opisywałem m.in. monitory studyjne (aktywne i pasywne) zaprzęgnięte do pracy w domu, różne profesjonalne DAC-i, wzmacniacze stereo i słuchawkowe, ale także i słuchawki. O kablach i przewodach nawet nie wspominam (przewody z segmentu PRO częstą są świetną alternatywą dla audiofilskich!).

Niedawno wpadł mi w oko ciekawy wzmacniacz studyjny Avantone Pro CLA-200 (zobacz TUTAJ oraz TUTAJ). Poprosiłem więc polskiego dystrybutora Audiostacja z Warszawy o wypożyczenie mi go na odsłuchy i ewentualną recenzję. Po kilku dniach od napisania listu do Audiostacji wzmacniacz był już u mnie w Gdyni. Avantone Pro CLA-200 to, jak go nazywa producent, "Studio Reference Amplifier" - wzmacniacz klasy AB przeznaczony do napędzania głośników pasywnych wymagających odpowiedniego wzmocnienia.

Wzmacniacz CLA-200, umieszczony w standardowej obudowie do montażu w racku 2U, może generować ponad 200 W mocy na kanał przy obciążeniu 8 Ω, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla średnich i dużych głośników w środowisku studyjnym. CLA-200 jest chłodzony pasywnie – nie emituje szumu wentylatora, więc może być używany w tym samym pomieszczeniu co monitory. Wzmacniacz może pracować jako stereofoniczna lub monofoniczna końcówka mocy, może także być mostkowany. Ale w związku z tym, że jest także wyposażony w regulację mocy (dla obu kanałów osobną) może także pracować jako klasyczny wzmacniacz zintegrowany.

Avantone Pro
Avantone Pro to amerykańskie przedsiębiorstwo z Nowego Jorku założone i prowadzone przez pana Chrisa Lorda-Alge'go, znanego inżyniera dźwięku (wielokrotnie nagradzanego statuetką Grammy w dziedzinie "mixing engineer"). Firma Avantone Pro zasłynęła w 2018 roku produkcją "klonów" monitorów studyjnych Yamaha NS-10 (nieprodukowanych już od 2001 roku). Wskrzeszenia tego osobiście dokonał pan Chris Lord-Alge - jako wielki zwolennik tych kultowych monitorów. Otrzymały one nazwę systematyczną Avantone CLA-10 (zobacz TUTAJ). Zbudowano do nich wzmacniacz, czyli Avantone Pro CLA-200, zaś litery CLA to oczywiście skrót od nazwiska i imienia, czyli inicjałów pana Chrisa Lorda-Alge'go... Warto też dodać, że wzmacniacz pomimo wewnętrznej budowy nie gorszej niż w Accuphase kosztuje jedynie około 4 500 PLN.

Oczywiście, Avantone Pro to nie tylko tytułowy wzmacniacz CLA-200 czy wspomniane monitory CLA-10, albowiem firmowy katalog jest bardzo rozbudowany (całe portfolio TUTAJ). To przede wszystkim różne głośniki studyjne (pasywne i aktywne), wzmacniacze, liczne mikrofony (w tym lampowe), a także słuchawki. Są też przewody, rozmaite akcesoria mikrofonowe i głośnikowe (np. statywy, osłony, etc.), jak i części zamienne do wielu urządzeń Avantone Pro.  

Co istotne, firma szczyci się racjonalnym podejściem do cen swoich wyrobów - nie zawyża ich, stara się, aby były dostępne dla wszystkich. Jak można przeczytać na stronie: "Ustalamy uczciwą cenę, którą każdy może zapłacić, niezależnie od tego, czy jest milionerem gwiazdy rocka, czy klientem kupującym swój pierwszy naprawdę fajny mikrofon".

Wrażenia ogólne i budowa
Wzmacniacz dostarczany jest w zwykłym pudle, w które to zapakowane jest bez większych ceregieli. Dwie pianki i worek foliowy. Ale leży tam pewnie i bezpiecznie. W zestawie znajduje się jedynie przewód zasilający i niezbędne dokumenty. I tyle. Bo nic więcej nie potrzeba.

CLA-200 to bardzo solidna budowa - strice studyjna, czyli taka, która musi wytrzymać i przypadkowe uderzenia w obudowę, liczne transporty, ciągłe wyjmowanie i wpychanie do racka - i co tam jeszcze. Pewnie ten wzmacniacz przetrwałby też pożar studia lub trzęsienie ziemi. Albo inne katastrofy. Po prostu prawdziwe “gniotsa nie łamiotsa” w amerykańskim wydaniu.

Obudowa i płyta frontowa to gruba stal malowana na czarno, na froncie dodatkowo szczotkowana. Obudowa przystosowana jest do montażu w racku 2U (wystające punkty montażu po bokach frontu i listwy z tyłu). Pokrywa po bokach ma powycinane perforacje wentylacyjne. Jest łatwo zdejmowalna, bo przykręcona do korpusu zwykłymi wkrętami do metalu. Przecież w studio nagrań nikt nie trzyma jakichś wymyślnych kluczy imbusowych o "gwiazdkowych" nakładkach i nie ma czasu na rozwiązywanie rebusów typu "którą śrubę okręcić, aby rozkręcić obudowę". W Avantone ma być maksymalnie prosto - i jest.

Na froncie (przystosowanym do montażu w stelażu 2U, zaopatrzonym w dwa uchwyty i otwory montażowe) uwagę zwracają przede wszystkim dwa duże wskaźniki wychyłowe UV podświetlane na pomarańczowo. Skojarzenia z Accuphase są jak najbardziej na miejscu, choć te w Avantone nie są one aż tak wysublimowane. Ale na pewno nadają dużo uroku wzmacniaczowi CLA-200. Niestety, zaczynają falować dopiero przy wyższych poziomach głośności - przydałby się jakiś regulator (jak to ma miejsce np. w końcówce mocy TEAC AP-500). Ale studyjne poziomy głośności różną się od tych normalnie stosowanych w warunkach domowych, nie sądzę więc, aby konstruktorzy przejęli się takimi detalami.

Po prawej stronie frontu zamontowano włącznik zasilania - zwykły, wręcz przemysłowy. Zaś po lewej stronie dwie 20-pozycyjne gałki potencjometrów - osobne dla każdego z dwóch kanałów L i R. Regulatorami tymi można ustawiać poziom głośności, ale są one dość nieprecyzyjne i z dużymi skokami natężenia głośności. Jak ktoś się naprawdę uprze, może nimi regulować głośność, ale o wiele poręczniej i dokładniej jest to robić za pomocą dodatkowego przedwzmacniacza. CLA-200 to generalnie stereofoniczna końcówka mocy, którą dodatkowo można mostkować na dwie monofoniczne, dlatego lepiej używać ten sprzęt zgodnie z przeznaczeniem, zaś wbudowaną regulację siły głosu traktować wyłącznie pomocniczo.

Poza dwoma wskaźnikami wychyłowymi, włącznikiem zasilania i dwiema gałkami głośności na płycie czołowej niczego już nie ma. No poza kilkoma namalowanymi napisami i stylizowanym autografem pana Chrisa Lorda-Alge'go. Całościowo design frontu jest typowo studyjny, ale przyjemnie się na to patrzy. 

Z tyłu (na samym środku) zamontowano w pionie dwie pary klasycznych terminali głośnikowych (raczej zwykłych i tanich), zaś po ich lewej stronie - dwie pary profesjonalnych gniazd głośnikowych typu Speakon. Po prawej stronie terminali głośnikowych umieszczono dwie pary gniazd symetrycznych XLR - jedną wejściową i jedną wyjściową. Zaraz obok znajduje się przełącznik trybu pracy CLA-200: stereo, paralelny lub mostkowy. Po lewej stronie zamontowano gniazdo zasilające IEC oraz przełącznik uziemienia (uziemienie aktywne lub wyłączone).

Avantone Pro CLA-200 Studio Reference Amplifier to klasyczny wzmacniacz pracujący w klasie A/B. Szczególną uwagę zwróciliśmy na stworzenie wzmacniacza w tradycyjnym studyjnym stylu, z dużymi miernikami VU, wysokiej jakości japońskimi komponentami i pokaźnym toroidalnym transformatorem liniowym.

Wzmacniacz ten, umieszczony w standardowej obudowie do montażu w racku 2U, może generować ponad 200 W mocy na kanał przy obciążeniu 8 Ω, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla średnich i dużych głośników w środowisku studyjnym. CLA200 jest chłodzony pasywnie – nie emituje szumu wentylatora, więc może być używany w tym samym pomieszczeniu, co monitory.

Wzmacniacz CLA-200 Studio Reference Amplifier jest przeznaczony do użytku w środowisku studyjnym wymagającym dużej mocy wyjściowej bez szumów wentylatora. W trakcie testów dostarcza moc 208 watów przy 8 Ω i może pracować przy jednej trzeciej mocy bez przegrzewania się.

CLA-200 został zaprojektowany do współpracy z monitorami studyjnymi CLA-10, ale może być używany z niemal wszystkimi wymagającymi głośnikami. Bardzo niski poziom zniekształceń, stabilna praca w trudnych warunkach oraz otwarty i transparentny dźwięk sprawiają, że jest to oczywisty wybór dla wymagających studiów.

Avantone CLA-200 Studio Reference Amplifier jest dynamicznym, wysokowydajnym, pełnozakresowym systemem o wysokiej rozdzielczości, zbudowanym w sposób tradycyjny. W chłodzonej pasywnie obudowie o wysokości 2U umieszczono bezkompromisowe podzespoły, aby wzmacniacz pasował do studyjnych monitorów referencyjnych CLA-10. Oczywiście, można go używać z każdym pasywnym monitorem studyjnym wymagającym dużego zakresu dynamiki.


Dane techniczne
- Pasmo przenoszenia: od 20 Hz do 20 kHz +0,5 dB,
- Moc wyjściowa:
– 200 W przy 8 Ω, 300 W przy 4 Ω, 500 W zmostkowany przy 8 Ω,
- Zniekształcenia: < 0,05 %,
- Stosunek sygnału do szumu: > 94 dB,
- Impedancja wejściowa: (wejście symetryczne) 20 kΩ (wejście niesymetryczne) 10 kΩ,
- Współczynnik tłumienia (100 Hz, 8Ω): 250,
- Stosunek sygnału do szumu (A-ważona): >103 dB,
- Wzmacniacz: klasa AB,
- Szybkość narastania (przy 1 kHz): 28 V/us,
- Czułość wejściowa (1 kHz): 0,775 V (0 dBu),
- Całkowite zniekształcenia harmoniczne (1 kHz): < 0,1%,
- Zniekształcenia intermodulacyjne (przy 10% mocy znamionowej 1 kHz): < 0,1%,
- Przesłuchy: -70 dB,
- Moc stereo przy 8 Ω (1 kHz): 200 W,
- Moc stereo przy 4 Ω (1 kHz): 300 W,
- Moc po zmostkowaniu przy 8 Ω (1 kHz): 500 W,
- Wymiary obudowy (szer. x. gł. x wys.): 48,3 x 45,7 x 8,9 cm,
- Masa: 20 kg


Wnętrze kartonu

Przed uruchomieniem wzmacniacza


Niezły design - wychyłowe wskaźniki UV robią swoje...

Wskaźniki są podświetlane



Uchwyt i mocowanie do racka

Regulacja głośności osobna dla obu kanałów

Tylny panel charakterystyczny dla sprzętu studyjnego

Tradycyjne terminale głośnikowe oraz gniazda głośnikowe typu Speakon





Znakomite wnętrze!!!


Moje preferowane połączenie - CLA-200 z RT-Project DAC One (wersja lampowa)

Ale Yulong DA-ART Aquila II też okazał się być znakomity!


I z fantastycznym przedwzmacniaczem/DAC-iem/streamerem TEAC NT-500...


Dwa spojrzenia ogólne na cały system odsłuchowy



Wrażenia dźwiękowe
Do wzmacniacza CLA-200 podłączałem dwie pary głośników: Paradigm Persona 3F oraz Living Voice Auditorium R3 (przewody to M&B Audio Cable Skyline lub Boaacustic Black.sonic-13). Jako przedwzmacniacze wykorzystywałem: TEAC NT-500, Yulong DA-ART Aquila II lub RT-Project DAC One (wersja lampowa). Wzmacniacze porównawcze to: lampowy BAT VK-80i, hybrydowy Supravox Vouvray lub tranzystorowy TEAC AP-500. Źródło to przede wszystkim streamer Rose RS-150. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego tekstu.

Już trzy razy napisałem we wstępie, że Avantone CLA-200 to klasyczny wzmacniacz studyjny. Ale napiszę i po raz czwarty. Avantone CLA-200 to profesjonalny wzmacniacz studyjny, który po to wziąłem na testy, aby wypróbować jego przydatność dla domowego systemu hi-fi - oraz, ma się rozumieć, sprawdzić jakość dźwięku. Od razu napiszę, że w najmniejszym stopniu nie rozczarowałem się, ale też zaobserwowałem kilka interesujących wniosków, o których dalej.

Jak gra CLA-200? Przede wszystkim potężnie i wysokoenergetycznie. Pełnowymiarowo. Gra z dużym drivem, szerokim zasięgiem i olbrzymim zapasem mocy. Całkowicie bezkompromisowo. Generalnie to dźwięk wysokiej jakości - obfity, kaloryczny i mocarny, ale nie przesadzony. Mocno trzymający głośniki "za twarz", nie dający im swobody interpretacyjnej czy nie pozwalający na zabarwienia. To wzmacniacz o liniowej charakterystyce brzmienia z bardzo czystym, neutralnym dźwiękiem w całym zakresie częstotliwości - bez żadnego ocieplenia, ale i bez ochłodzenia. (Zaś o jakimś posłodzeniu w ogóle nie ma mowy!). Dźwięk cechuje się wyborną namacalnością, wyrazistością i transparentnością jakiej by nie powstydziły się znacznie droższe konstrukcje rodem z Japonii. Czysta, niczym nie skażona i nie zakłócona moc pełnych 200 Watów na kanał! Prawdziwa "ściana dźwięku".

W tym miejscu należy podkreślić, że tytułowy wzmacniacz jest bardzo rozdzielczy i selektywny względem dźwięku. Zachowuje się jak uważny monitor głęboko zaglądający w strukturę nagrań i wyciągający na powierzchnię nie tylko dużo informacji o muzyce, ale także o jej zanieczyszczeniach. Pokazuje prawdę taką, jaką ona jest naprawdę. Ale na szczęście Avantone Pro nie ma tendencji do wysostrzania dźwięku lub tzw. klinicznego grania, więc słucha się takiej szczerości i otwartości brzmienia zupełnie bez zmęczenia narządu uszu. Jest naprawdę dobrze - a nawet lepiej! 

Moim zdaniem, optymalnie jest używać CLA-200 wraz z dodatkowym przedwzmacniaczem. Regulacja głośności we wzmacniaczu jest mało precyzyjna i dodatkowo szybko osiągająca wysokie natężenia dźwięku. Kiedy podłączyłem Avantone Pro bezpośrednio do źródła i nastawiłem głośność na zaledwie drugą pozycję potencjometrów to siła głosu była już tak duża, że w podmuchu powietrza wydobywającego się z głośników spokojnie można było by suszyć włosy lub puszczać latawce. W studio nagrań takie poziomy wyjściowe są pewnie normą, ale nie w domu. Dlatego, aby to zjawisko opanować do CLA-200 warto i trzeba stosować zewnętrzny przedwzmacniacz. A to już zupełnie inna bajka - i inna historia.

Zewnętrznym przedwzmacniaczem można nieco modelować neutralny dźwięk Avantone Pro, bo ten wzmacniacz jest "łatwo adaptowalny" dla wielu źródeł. Jest wszechstronny i uniwersalny, co jest typowe dla rzetelnych urządzeń studyjnych. Jak już wspominałem, używałem trzy przedwzmacniacze (z wbudowanymi DAC-ami): TEAC NT-500, Yulong DA-ART Aquila II lub RT-Project DAC One (wersja lampowa na ECC82 Philips 5963). To pre z różnych przedziałów cenowych i o różnych konstrukcjach. Ale wszystkie sprawdziły się w 100%. Pokazały się z dobrej strony, jak i uwypukliły endogenne cechy wzmacniacza. A ten ma ich przecież niemało.

Nie ukrywam, że najbardziej podobało mi się zestawienie z RT-Project DAC One - cudowna gładkość z lampowym, organicznym posmakiem oraz wspaniała rozdzielczość podparte motoryczną siłą CLA-200 i jego tranzystorowym rozmachem energii. DAC (i jego lampy) dodał przyjemną soczystość, płynność i aromat, a także nutkę słodyczy - ale przy zachowaniu pełnej harmonii i optymalnej symetrii pomiędzy dźwiękiem tranzystora i lampy elektronowej. Brzmienie stało się gęste oraz kształtne - dobrze uformowane. Nie chcę tak po prostacku nazywać tego zjawiska high-endem, ale na pewno coś zapożyczone z takiej nomenklatury byłoby prawdziwe. I uprawomocnione.

Konkluzja
Avantone Pro CLA-200 to bezkompromisowy wzmacniacz studyjny o rzetelnej budowie i nieprzeciętnych umiejętnościach brzmieniowych, a w proporcji do swej niewygórowanej ceny - wręcz wybitny. Dla optymalnych wrażeń brzmieniowych (i pełni ergonomii) zalecany jest dodatek zewnętrznego przedwzmacniacza - wówczas można osiągnąć naprawdę niezły dźwięk ocierający się o wyżyny high-fidelity. Bezwarunkowa rekomendacja Stereo i Kolorowo dla Avantone Pro CLA-200!

Cena w Polsce - 4 550 PLN.

System odsłuchowy
Pomieszczenie 30 m2 z częściową adaptacją akustyczną, ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: TEAC AI-503, Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), TEAC AP-505 (test TU), BAT VK80i, Supravox Vouvray i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU) i Paradigm Persona 3F (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU) i Guru Audio Junior (test TU).
Odtwarzacze CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO (test TU) i NuPrime CDT-10
Odtwarzacze sieciowe: Auralic Aries Mini (test TU), Rose RS150 (test TU), TEAC NT-505 (test TU) i Rose RS201E (test TU).
DAC-i: NuPrime DAC-10H (test TU), Yulong DA-ART Aquila II, TEAC NT-500 (test TU), RT-Project DAC One, Lampizator Amber 3 DAC (test TU) oraz Encore mDSD (test TU).
Komputer: Dell Latitude 7390.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładka gramofonowa: Ortofon 2M Black (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU) i Musical Fidelity M6x Vinyl (test TU).
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Głośnik bezprzewodowy Bluetooth: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU) i Shure AONIC 50 Wireless (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper oraz adaptery głośnikowe bi-wire Perkune Audiophile Cables (test TU).



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację