Kilka prospektów reklamowych AIWA AD-F990 sprzed 35 lat
Opisywany magnetofon pochodzi z salonu i serwisu audio Nomos Audio Vintage z Warszawy.
Jako że nigdy do tej pory nie opisywałem sprzętów marki AIWA, najpierw kilka słów o niej samej. Przedsiębiorstwo zostało założone w 1951 roku jako AIKO Denki Sangyo Co., Ltd. w Taitō (dzielnica Tokio) z myślą o produkcji mikrofonów. W 1959 roku zmieniono nazwę na Aiwa Co., Ltd. Firma była niezależna aż do 1982 roku, kiedy to została częścią innego japońskiego potentata audio, a mianowicie Sony Corporation. AIWA w strukturach Sony pozostała aż do 2006 roku, zaś w 2017 roku została nabyta przez japońską Towada Audio. Amerykańska część przedsiębiorstwa została przejęta Hale Devices w 2015 roku i działa obecnie pod marką AIWA USA (zobacz TUTAJ).
Warto podkreślić, że AIWA była pierwszym japońskim przedsiębiorstwem, które skonstruowało magnetofon kasetowy w 1964 roku. Firma w latach 70-tych, 80-tych i 90-tych ubiegłego wieku była wiodącym producentem produktów audio, w tym stereofonicznych słuchawek, minikomponentowych systemów stereo, przenośnych systemów stereo, odtwarzaczy minidisc, odtwarzaczy CD i kasetowych oraz samochodowych systemów stereo. Prawie 86 procent przychodów firmy pochodziło z takich produktów audio. 12 procent pochodziło z produktów takich jak telewizory i magnetowidy, a pozostałe dwa procent z urządzeń peryferyjnych i innych. AIWA sprzedała pierwszy boombox w Japonii, był to model TPR-101 w 1968 roku, zaś także pierwszy deck kasetowy TP-1009. W 1980 r. Aiwa stworzyła pierwszą na świecie osobistą nagrywarkę stereo o symbolu TP-S30.
W latach 80-tych XX wieku, AIWA będąc częścią koncernu Sony wyprodukowała kilka serii magnetofonów kasetowych wysokiej klasy, choć jeszcze wcześniej, bo w latach 70-tych stworzono takie magnetofony jak AD-M600, AD-M700 i AD-M800. Na początku lat 80-tych wprowadzono magnetofony AD-F770, AD-F880 i AD-F990. W połowie lat 80-tych AD-R30, AD-R450, AD-R460, a pod koniec tej dekady model AD-R470.
Szczytowym osiągnięciem AIWA pod względem magnetofonów kasetowych była seria Excelia, która została wprowadzona na rynek w 1988/1989 roku, czyli u skraju czasów popularności kaseciaków i nastania supremacji formatu CD. Seria Excelia to modele XK-005 (1988 rok), XK-007 (1989 rok) i XK-009 (1989 rok). Potem był jeszcze dwukasetowiec AD-WX999 (lata 1989 - 1993), dwukasetowiec AD-WX929 (1992 - 1996) i wspaniały deck AIWA XK-S9000 (1991 - 1996). Lista wszystkich magnetofonów kasetowych produkowanych przez AIWA jest bardzo rozległa, liczy nieomal 100 pozycji! Cała lista produktów dostępna jest TUTAJ na stronach hifiengine.com oraz TUTAJ na audio-heritage.jp.
Model AIWA AD-F990 był produkowany w latach 1983 - 1986. Nie był ani najniższym, ani też szczytowym firmowym osiągnięciem, ale stał się bardzo popularny m.in. za sprawą nietypowego panelu sterującego, który został przeniesiony z frontu na wysunięty pulpit (modele AD-770 i AD-880 miały identyczne rozwiązanie). Jak można przeczytać w prospekcie: "Opracowując projekt tego, co miało stać się najbardziej zaawansowanym deckiem AIWA, inżynierowie zaczęli od podstawowego pytania - Jakie funkcje magnetofon powinien mieć wbudowane, aby dać użytkownikom opcję nie tylko z niezrównaną jakością dźwięku, ale z naprawdę automatyczną obsługą i odporną na błędy operacyjne. AD-F990 był na te pytania odpowiedzią. Bezsprzecznie najwyższa wydajność, jaką kiedykolwiek oferowano w modelu tego typu, cechuje się również przemyślaną inżynierią ludzką i niespotykaną łatwością obsługi".
Rzeczywiście, obsługa AD-F990 jest niezwykle prosta i intuicyjna, zaś liczne funkcje, w które wyposażony jest magnetofon, czynią jego użytkowanie przyjemnym i bezstresowym. Ważną funkcją jest autorewers - taśma po zakończeniu biegu przestawia głowicę, a ta odczytuje drugą ścieżkę na taśmie. Bardzo przydatna rzecz. Doskonałą funkcją jest też możliwość pominięcia "pustego" miejsca na rozbiegówce taśmy, można tak zaprogramować magnetofon, że od razu przejdzie do odtwarzania muzyki. Ciekawą opcją jeż też licznik, który może też być tak ustawiony, iż pokazuje minuty i sekundy jakie są nagrane na taśmie. Magnetofon sam przelicza zapis muzyki na taśmie i wyświetla go. O takich funkcjach jak systemy Dolby, filtru MPX, autokabibracji, czy automatycznego rozpoznawania typu taśmy (chrom, metal) nawet nie wspominam, bo to w tej klasie magnetofonu norma,
Design AD-F990 reprezentuje typowy styl japoński wczesnych lat 80-tych XX wieku. Dużo przycisków i świecidełek. Ale AIWA nie można odmówić estetyki i urody, choć jest to estetyka mocno osadzona w vintage szalonych lat 80-tych.
Dźwiękowo AD-F990 reprezentuje japońską szkołę dźwięku magnetofonowego, czyli czyste brzmienie z bardzo aktywną średnicą i niezłą przestrzenią. To brzmienie pełne, obszerne i wyjątkowo soczyste. Z masywnym basem, z głębią tonalną i żywymi wokalami. Dźwięk typu fizjologicznego i organicznego. Bardzo przyjemny w odsłuchach.
Rzeczywiście, obsługa AD-F990 jest niezwykle prosta i intuicyjna, zaś liczne funkcje, w które wyposażony jest magnetofon, czynią jego użytkowanie przyjemnym i bezstresowym. Ważną funkcją jest autorewers - taśma po zakończeniu biegu przestawia głowicę, a ta odczytuje drugą ścieżkę na taśmie. Bardzo przydatna rzecz. Doskonałą funkcją jest też możliwość pominięcia "pustego" miejsca na rozbiegówce taśmy, można tak zaprogramować magnetofon, że od razu przejdzie do odtwarzania muzyki. Ciekawą opcją jeż też licznik, który może też być tak ustawiony, iż pokazuje minuty i sekundy jakie są nagrane na taśmie. Magnetofon sam przelicza zapis muzyki na taśmie i wyświetla go. O takich funkcjach jak systemy Dolby, filtru MPX, autokabibracji, czy automatycznego rozpoznawania typu taśmy (chrom, metal) nawet nie wspominam, bo to w tej klasie magnetofonu norma,
Design AD-F990 reprezentuje typowy styl japoński wczesnych lat 80-tych XX wieku. Dużo przycisków i świecidełek. Ale AIWA nie można odmówić estetyki i urody, choć jest to estetyka mocno osadzona w vintage szalonych lat 80-tych.
Dźwiękowo AD-F990 reprezentuje japońską szkołę dźwięku magnetofonowego, czyli czyste brzmienie z bardzo aktywną średnicą i niezłą przestrzenią. To brzmienie pełne, obszerne i wyjątkowo soczyste. Z masywnym basem, z głębią tonalną i żywymi wokalami. Dźwięk typu fizjologicznego i organicznego. Bardzo przyjemny w odsłuchach.
...dodałbym jeszcze AD-F 800 ot taka mała excelia , brzmieniowo też
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
Ireneusz
Dziękuję za info i pozdrawiam.
Usuń