S

S

MIP Sp. z o.o.

Polpak

piątek, 20 listopada 2020

Monitory aktywne HEDD Type 20

Ta pani nazywa się Hildur Guðnadóttir, pochodzi z Islandii - niedawno zdobyła Oscara z muzykę do filmu "Joker" i nagrodę Grammy za muzykę do serialu HBO „Chernobyl”. Komponuje muzykę do filmów, ale także dla teatru. Gra na wiolonczeli i halldorofonie, również śpiewa. Pani Guðnadóttir w swoim aktualnym domowym studio w Berlinie używa profesjonalnych monitorów aktywnych HEDD Type 20!


Trzy zdjęcia ze strony HEDD Audio GmbH


Wstęp
Na początku zeszłego miesiąca z warszawskiego MIP Sp. z o.o. dotarły do mnie dwa duże pudła zawierające monitory aktywne (w jednym kartonie lewy monitor, a w drugim - prawy). To niemieckie monitory bliskiego i średniego pola HEDD Type 20 (zobacz TUTAJ i TUTAJ). Monitory te mają zaaplikowane po trzy głośniki - wysokotonowy "wstęgowy" HEDD Air Motion oraz dwa głośniki niskotonowe o strukturze plastra miodu (7” bas i 4” środek). Za wzmocnienie sygnału odpowiadają trzy moduły końcówek mocy kultowych duńskich ICEpower firmy Bang & Olufsen klasy D o mocy 300 Watów każda (sic!).

Nie byłoby w powyższej informacji nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że tytułowe monitory HEDD Type 20 zbierają wyłącznie rewelacyjne recenzje na całym świecie. Ten, kto raz je użył lub usłyszał, za nic w świecie nie chce się z nimi rozstać. Niczym wyjątkowym są tego typu opinie: "Już po godzinie testowania ich w naszym studio sięgnęliśmy po kartę kredytową". Wystarczy nieco przewertować Internet... I dalej: "Po prostu monitory te są profesjonalnym urządzeniem pod względem projektu, konstrukcji, funkcji i sterowania, a także dlatego, że są w stanie przekazać ten sam charakter dźwiękowy, co dobry instrument muzyczny". Ciekawe, prawda?

HEDD Audio GmbH
Berliński HEDD Audio GmbH (HEED to "Heinz Electrodynamic Designs") został założony stosunkowo niedawno, bo zaledwie w 2016 roku. Powołany do życia przez byłego pracownika Adam Audio MD - pana Klausa Heinza - inżyniera akustyka oraz jego syna Frederika Knopa - muzykologa i akustyka. Zresztą pan Heintz nie był jakimś tam szeregowym pracownikiem Adam Audio MD, a jednym z jego aktywnych akuszerów...

Trzeba podkreślić, iż firma HEDD jest co prawda dosyć młoda, ale za bardzo ambitna. Aktualna oferta obejmuje 4. rodzaje monitorów aktywnych (Type 05, Type 07, Type 20 i Type 30), słuchawki HEDDphone (wszystkie na innowacyjnych przetwornikach typu Air Motion Transformer, o czym za chwilę więcej), a także modułowe zestawy kolumn aktywnych HEDD Tower Mains o przeznaczeniu studyjnym oraz także audiofilskim. 

Przedsiębiorstwo szczyci się wykorzystywaniem technologii AMT (Air Motion Transformer), czyli technologii budowy głośników audio z wykorzystaniem tzw. transformatora ruchu powietrza - zarówno w przetwornikach słuchawkowych, jak i głośnikowych. AMT to projekt niemiecko-amerykańskiego inżyniera elektryka i wynalazcy Oskara Heila (1908–1994). Na początku lat 60. pan Heil zaproponował składaną elastyczną membranę, w której pojedyncze fałdy otwierają się i zamykają naprzemiennie, a tym samym „wdychają” i wydychają powietrze za pomocą specjalnego systemu mieszków - powietrze przepuszczane przez ich fałdy jest przyspieszane czterokrotnie szybciej niż sama membrana. W głośnikach AMT membrana nie pracuje w kierunku osi promieniowania, lecz prostopadle do tej osi. Uważa się, że to gwałtowne przyspieszenie ruchu powietrza zapewnia lepszą reprodukcję dźwięku, w tym wysoki zakres dynamiki i niezwykle szeroki zakres częstotliwości. Uwaga! Nie należy mylić głośników AMT z tzw. wstęgowymi, bo to zupełnie odmienna technologia.

We wczesnych latach 90-tych Klaus Heinz był tak zaintrygowany pomysłem Heila "Air Motion Transformer", że ​​wykorzystał go do zbudowania kompaktowego głośnika wysokotonowego X-ART (w firmie Adam Audio MD). Obecnie wykorzystuje ten projekt w swoim nowym przedsięwzięciu HEDD. Cała ta historia szczegółowo opisana została TUTAJ



Wrażenia ogólne i budowa
Głośniki Type 20 dostarczane są w dwóch pudłach - osobno lewy i osobno prawy, bo w związku ze specyficznym układem przetworników należy zamówić niejako dwa różne głośniki. Moniory zapakowane są bardzo solidnie w podwójne kartony; wewnątrz zabezpieczone są piankowymi formami dodatkowo przyklejonymi do grubych tektur. Każda skrzynka dodatkowo owinięta jest miękkim materiałem i folią z tworzywa sztucznego. W zestawie znajdują się przewody zasilające, instrukcje obsługi oraz gwarancja producenta.

HEDD Type 20 to trójdrożny system zaaplikowany w poziomym układzie w kompaktowej obudowie, co zapewnia bardziej spójną dyspersję horyzontalną ponieważ długość drogi od każdego przetwornika do uszu pozostaje względnie stała pod różnymi kątami poziomymi. Specyficzne kształty obudowy (szersza niż wyższa) i nietypowe wymiary pozwalają z łatwością umieścić te głośniki w mniejszych reżyserkach, studiach masteringowych czy zaawansowanych studiach domowych przy wszystkich zaletach i możliwościach pełno-pasmowego odsłuchu średniego pola. Czarne, matowe obudowy zostały pokryte cienką warstwą gumy zabezpieczającą powierzchnię przez zarysowaniami, ale także taki zabieg ma zmniejszać śliskość, zaś zwiększać przyczepność, co zabezpiecza przed przypadkowym "wyślizgnięciem się" z rąk (np. podczas przenoszenia monitorów).

 W każdym monitorze Type 20 zamontowano po trzy niezależne głośniki. To niskotonowy 180 mm o strukturze plastra miodu (membrana „Ultra Honeycomb Composite”) i środniotonowy 120 mm (to także membrana z kompozytu "Ultra Honeycomb") oraz firmowy driver HEDD Air Motion z plisowaną taśmą przetwornika na wzór harmonijkowego miecha - dla "zapewnienia wiernego i żywego odtwarzania wysokich częstotliwości". O tym głośniku napisałem więcej w poprzednim rozdziale.

Tylne panele są bardzo interesujące. W obudowy wkomponowane zostały metalowe płytki (przykręcone wkrętami) z otworami wentylacyjnymi. Na płytkach, u ich dołu, zamontowano gniazdo zasilania IEC zintegrowane z włącznikiem zasilania, zaś jego niedalekiej okolicy analogowe gniazdo wejściowe XLR (symetryczne). Po środku znajduje się gniazdo wejściowe niesymetryczne RCA, wraz z przełącznikiem źródła (XLR, RCA lub HEDD Bridge). HEDD produkuje opcjonalny moduł Bridge, który znajduje się w gnieździe akcesoriów na tylnym panelu (zaślepione płytką) - oferuje wejścia USB, AES3 i AES67 / Dante.

W górnej części tylnego panelu znajdują się trzy mini-regulatory z nacięciami (to pokrętła z tzw. łbem krzyżakowym Phillipsa - do ich regulacji niezbędny będzie śrubokręt). To korekcja "półkowa" częstotliwości wysokich i niskich w dB oraz regulacja sygnału wejściowego "Gain" w zakresie od -30 dB do +6 dB. Najpewniej ze względów estetycznych producent nie zamontował ich na frontach, ale można było choć dać bardziej ergonomiczne pokrętła...

Nabywca może pobrać na komputer program firmowy HEDD Lineariser, który poprawia przestrzenność grania oraz zwiększa walory/wrażenia akustyczne odtwarzanej muzyki/sygnału. Nie korzystałem z tego oprogramowania. Pełen opis HEDD Lineariser® można znaleźć TUTAJ

Trzy moduły końcówek mocy ICEpower klasy D o mocy 300 Wat każda pracują w sekcji wzmacniacza tych analogowych głośników. Brzmienie tych ultra-kompaktowych monitorów jest po prostu magiczne: nieskazitelne, pełne mocy i przyjemne z pełnią zalet, które oferuje system trójdrożny.

Type 20 posiadają wspaniałą czytelność środkowego pasma i oferują lepszą dynamikę oraz większą trójwymiarowość w całym spektrum. Z pasmem przenoszenia od 32 Hz do 50 kHz Type 20 poradzą sobie w każdej najbardziej złożonej i trudnej sytuacji dźwiękowej. Oferują ponadto analogowy odsłuch z możliwością cyfrowej rozbudowy na najwyższym poziomie.

Type 20 wyposażone są w opcjonalny wszechstronny system cyfrowy HEDD Bridge. Oprócz standardowych analogowych złączy (XLR/RCA) można zainstalować opcjonalne karty wejściowe AES3, USB2 oraz Dante i AES67 w slotach na tylnym panelu.

Dzięki wtyczce HEDD Lineariser® VST / AU / AAX stworzyliśmy unikalne rozwiązanie jednego z najtrudniejszych problemów w projektowaniu głośników: Linear Phase Response. Lineariser® spłaszcza zarówno odpowiedź fazową, jak i częstotliwościową monitorów HEDD w niezrównanej jakości i bez udziału DSP!

Dane techniczne
• Wzmocnienie (ICEpower®): 3 x 300 W
• Sygnał wejściowy: -30 dB … +6 dB
• Korekcja półkowa, pasmo wysokie > 2 kHz: ±4 dB (at 20 kHz)
• Korekcja półkowa, pasmo niskie < 200 Hz: ±4 dB (at 50 Hz)
• Pasmo częstotliwości: 32 Hz - 50 kHz
• THD 90 dB/1m > 100 Hz: ≤ 0.5%
• Max SPL 100 Hz - 3 kHz /1 m: ≥ 110 dB
• Max SPL peak per pair at 1m : ≥ 120 dB
• Częstotliwość zwrotnicy: 250 Hz/2,5 kHz
• Impedancja wejściowa balanced / unbalanced: 10 kΩ / 47 kΩ
• Masa jednej sztuki: 15 kg
• Wysokość x szerokość x głębokość: 280 mm x 358 mm x 338 mm


Dostawa w dwóch kartonach - osobno lewy i osobno prawy monitor


Wyśmienity sposób pakowania

Każdy monitor owinięty został w materiałowy worek i dodatkowo w foliowy


Monitor Type 20 jest znacznie szerszy niż wyższy

Trzy głośniki i szczelinie ujście bass-reflexu

Głośniki średnio- i nisko-tonowy mają membrany o mikrostrukturze plastrów miodu

Tweeter wykonany został w technologii AMT (Air Motion Transformer)

Gumowana obudowa, zaokrąglony górny rant skrzynki

Na metalowej płytce umieszczono sporo regulatorów i gniazd

Wejście analogowe symetryczne XLR lub niesymetryczne RCA



Na standzie Solid Tech

Używam HEDD Type 20 jako monitor średniego pola - siedzę jakieś dwa metry przed monitorami



Trzy różne ujęcia


HEDD Type 20 jako monitory bliskiego pola; standy to Fluid Audio DS8

Widok z dalszej perspektywy


Wrażenia ogólne i budowa
Głośniki HEDD Type 20 używałem w dwóch trybach: 1) jako monitory średniego pola ustawiając je na standach Solid Tech (rury standów zasypane piaskiem) lub 2) jako monitory bliskiego pola stawiajac je na dużym biurku na podstawkach Fluid Audio DS8. Jako sieciówki używałem zwykłe przewody zasilające tzw. komputerowe. Towarzyszące przedwzmacniacze to cztery urządzenia: NuPrime Alita DAC, Cayin iDAC-6 MKII, NuPrime DAC-10H oraz Topping D90. Przewody łączące przedwzmacniacze z monitorami to symetryczne Melodika Purple Rain MD2X20 (zobacz TUTAJ) o długości 2 x 2 m. Za źródło najczęściej "robił" serwer muzyczny CocktailAudio X45 na zmianę z odtwarzaczem sieciowym Cyrus Stream Xa. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego tekstu.

Od razu napiszę, że monitory HEDD Type 20 nie grają jak klasyczne monitory studyjne. To nie jest przekaz stricte typu monitorowego, czyli rozjaśnionych sopranów z podkreśloną średnicą, czy przekazu spłaszczonego, linearnego - tu ma się do czynienia z pełno-pasmową i pełnowartościową prezentacją równo rozciągnięta na całym spektrum częstotliwości. Type 20 charakteryzują się "dużym" i rozległym dźwiękiem z imponującą mocą, o sporym ciśnieniu akustycznym i pierwszorzędną, bo bezpośrednią autentycznością grania. A także fascynującą przestrzennością, ze znakomitą prezentacją panoramy stereo. Trójwymiarowość sceny i jej ekspansywność są po prostu referencyjne - zjawiska pozorne są wręcz idealnie holograficzne. 

HEDD Type 20 to również przykładna klarowność brzmieniowa połączona z realistyczną głębią zarówno sceny, jak i tzw. wydajnością tonalną. Innymi słowy, na tych, nomen omen, studyjnych głośnikach bez problemów można "normalnie" słuchać muzyki. A nawet więcej! Niemieckie monitory rzeczywiście zaskakują dużą analitycznością (wejściem w głąb nagrań) połączoną z bardzo obszerną przestrzenią odsłuchową. Acz odbywa się to okolicznościach wysokiego stopnia ciśnienia SPL oraz w warunkach gęstej substancji dźwięku. Z nieomal idealną synchronizacją obu monitorów wobec siebie wzajemnie i interakcji względem akustyki pomieszczenia odsłuchowego. 

W przekazie występuje niejako połączenie zaawansowanej selektywności i rozdzielczości z masywnym, żyznym i strukturalnym brzmieniem osadzonym na silnym pulsie i motorycznym rytmie. Słychać i czuć nie tylko obfitą muzykę, dużo szczegółów nagrań i wyraźne instrumenty (i wokale) na dookreślonej scenie, ale także zmagazynowaną energię, wysoki potencjał dźwięku, zdecydowaną chęć do grania. A jednocześnie HEDD grają z dużą swobodą, mogą grać na wysokich poziomach dynamiki i głośności bez żadnych oznak napięcia czy ewentualnych zniekształceń. Nagrania nie są zanadto zagęszczone, zaś bas nie dudni i nie wyrywa się huraganem ze skrzynek.

Powtórzę. Głośniki Type 20 pomimo że są z gatunku studyjnych, to nie męczą słuchacza ani przesadną napastliwością, ani wysublimowaną detalicznością typu chłodno-klinicznego. Szczegóły nagrań są jak najbardziej słyszalne i łatwo dostrzegalne, acz nie drażnią surowością czy szorstkością - i, co ważne, nie gnębią uszu ostrością sopranów. Te bolesne "kolce" są stępione, choć same soprany są obiektywnie obecne i subiektywnie nieźle rozdzielcze. Odkrywcze. Bez problemu można monitorować różnorodny materiał realizatorski w studio, a także wsłuchiwać się w szczegóły nagrań podczas zwykłych odsłuchów, czyli tych zupełnie "nieprofesjonalnych". Domowych.

Podobnie rzecz ma się z tzw. dynamiką - głośniki mogą grać naprawdę głośno, ale owe wysokie natężenia dźwięku choć przecież intensywne, to nie powodują uczucia katowania lub maltretowania uszu. Po prostu dane nagranie jest głośno odtwarzane, co może oczywiście powodować pewnego rodzaju doznania dyskomfortu, ale jest to równy i symetryczny dźwięk bez zniekształceń i bez wyolbrzymionej agresji tonalnej. Takie zjawisko najczęściej można spotkać w dobrych słuchawkach (np. magnetostatycznych), ale w głośnikach stacjonarnych nieczęsto. Tu swój chwalebny udział na pewno ma nietypowa konstrukcja tweetera - Air Motion Transformer. Jej pozytywny wpływ na brzmienie niewątpliwie słychać! 

Na duże uznanie i specjalne podkreślenie zasługuje również ogólne barwa dźwięku niemieckich monitorów. Jest przyjazna i intensywna, ale równolegle w ogóle nie jest przejaskrawiona. Barwy są naturalne i żywe - niewypłowiałe, ale i nie zbytnio sterylne. Najtrafniej jest je określić jako organiczne i sympatyczne. Instrumenty brzmią przez to zupełnie fizjologicznie - mają sporą głębię kolorystyczną i jednocześnie są nieco ciepławe, mocno analogowe, wybitnie plastyczne. Są w odbiorze fizyczne i sensualne, bardzo zmysłowe oraz mające mocne doświetlenie. To ultra-sugestywne kolory dźwięku - w stu procentach chromatyczne, czyli nie tylko multi-barwne, ale także wydobywające barwę muzyki poprzez sprawne operowanie poszczególnymi tonami i półtonami, czy z immamentną zdolnością naturalnego wydobywania szeregu dźwięków w zakresie ich całej skali akustycznej.

Konkluzja
Monitory aktywne HEDD Type 20 mogą być ustawiane w profesjonalnym studio nagrań - i tam sprawdzą się znakomicie, co jest oczywiste, bo takie jest przecież ich oryginalne przeznaczenie. Ale HEDD Type 20 z powodzeniem aplikowane mogą być też do audiofilskich systemów high-fidelity! Albowiem ich wysublimowane atrybuty brzmieniowe powodują, że przekazują muzykę w sposób holistyczny i eufoniczny - całkowicie naturalny i niewymuszony, a jednocześnie plastyczny i organiczny. Można napisać, że generują muzykę przez duże "M", czemu sprzyja oryginalna konstrukcja skrzynek, zaawansowane konstrukcje głośników oraz, co także niezwykle ważne, wyposażenie w wysoko wydajne duńskie wzmacniacze ICEpower o mocy 3 x 300 Wat na każdy monitor. Rekomendacja roku!

Cena w Polsce - 17 000 PLN (za parę monitorów - lewy i prawy).

System odsłuchowy
Pomieszczenie nr 1: 30 m2 z częściową adaptacją akustyczną, ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Pomieszczenie nr 2: 12 m2, tzw. gabinet, z dużą ilością mebli.
Wzmacniacze: Cambridge Audio Edge A (test TU), Feliks-Audio Arioso 300B (test TU), T+A PA 2500 R, Trigon Exxceed (test TU), Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), Synthesis Roma 510 AC i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Piega Premium 701 (test TU) i Amphion Argon 7LS (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU), Dynavoice Definition DM-6 (test TU) i Guru Audio Junior (test TU).
Monitory aktywne: Barefoot Footprint 02.
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO (test TU).
Odtwarzacze sieciowe: Auralic Aries Mini (test TU), Cyrus Stream Xa i CocktailAudio X45 (test TU).
DAC-i i przedwzmacniacze: NuPrime DAC-10H (test TU), Topping D90, Cayin iDAC-6 MKII, Lampizator Amber 3 DAC (test TU), NuPrime Alita (test TU) oraz Encore mDSD (test TU).
Komputery: Dell Latitude 7390 i MacBook Apple Pro.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU) i Pro-Ject Debut Carbon EVO.
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU),  Ortofon 2M Red i Pro-Ject Pick-it DS2 (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), iFi Audio iPhono3 BL (test ) i Audiokultura Iskra 1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Głośnik bezprzewodowy Bluetooth: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU) i Focal Listen Professional (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper oraz adaptery głośnikowe bi-wire Perkune Audiophile Cables (test TU).


Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...