Polpak

sobota, 7 września 2024

Taga Harmony Nostalgic TH-12, głośniki podłogowe - zapowiedź testu




Od kilku lat na światowym rynku hifi audio daje się obserwować silny i trwały trend "powrotu do przeszłości" - wiele renomowanych firm przywraca do życia swe dawne konstrukcje audio budując ich nieomal wierne repliki (często są to tzw. unowocześnione repliki), niektóre jedynie stylizują nowe konstrukcje na stare (czyli zewnętrznie mają je stylistycznie przypominać, ale ich wnętrza to już całkowicie XXI wiek), a jeszcze inne firmy tworzą współczesne sprzęty w taki sposób, aby nie tylko wyglądały jak vintage, ale dodatkowo, by też grały w dawnym stylu... Aby wzorniczo i dźwiękowo przypominały lata 70-te XX wieku. Moda na vintage i retro na dobre się rozkręca.

Niedawno opisywałem na blogu Stereo i Kolorowo wzmacniacz zintegrowany Musical Fidelity A1 (czytaj moją recenzję TUTAJ) będący współczesną produkcją, ale wzorniczo całkowicie opartym na oryginalnym wzmacniaczu A1 z lat 80-tych XX wieku (aczkolwiek wewnętrznie nieco zmodernizowanym). 

Podobnych przykładów można znaleźć jeszcze z kilkanaście, kilkadziesiąt - testowałem ich zresztą całkiem sporo. Oto kilka z nich: 1) polski wzmacniacz zintegrowany UNITRA WSH-805 (czytaj recenzję TUTAJ) będący bezpośrednim nawiązaniem do wzmacniacza UNITRA WSH-205 z 1977 roku, 2) głośniki Wharfedale Linton 85th (czytaj TUTAJ), czyli wskrzeszenie produkcji reprezentantów serii Heritage, której geneza sięga aż odległego roku 1965, czy też 3) głośniki Musical Fidelity LS3/5A (czytaj TUTAJ), czyli wierne repliki studyjnych BBC LS3/5A z lat 70-tych XX wieku.

Dwa lata temu polski producent z Jarocina Pylon Audio zaprezentował nowe głośniki Jade 20, które stylistycznie nawiązywały do konstrukcji głośnikowych z lat 60-tych / 70-tych XX wieku typu Klipsch Heresy. Model ten na tyle zyskał uznanie melomanów, że wkrótce wprowadzono ich większy model Jade 30. Głośniki te projektowane, konstruowane i wytwarzane są w stu procentach w Polsce, w Jarocinie. Bardzo udane kolumny.

Z kolei inna polska marka-firma - Taga Harmony z Warszawy - jakiś czas temu zabrała się za stworzenie / zaprojektowanie głośników opartych na dawnych rozwiązaniach konstrukcyjnych vintage, lecz będących ich uwspółcześnioną i zmodernizowaną wersją. Zawierającą zaawansowane komponenty akustyczne, solidnie wykonane obudowy, których ściany i wewnętrzne wzmocnienia wykonane są z wysokiej jakości płyt MDF o dużej gęstości i grubości 18 mm. Tak oto powstały głośniki podłogowe Taga Harmony Nostalgic TH-12 (zobacz TUTAJ) - właśnie je otrzymałem na przedpremierowe testy.

Głośniki są bardzo ciężkie i duże - ważą po 29,6 kg sztuka (!), mają wymiary 74 x 42 x 34 cm. A do tego w komplecie mają załączone metalowe podstawy o masie 12,5 kg każda. Naprawdę solidne i masywne produkty. Układ przetworników na frontowych ściankach jest typowy dla konstrukcji głośnikowych pochodzących z lat 70-tych XX wieku, czyli na dole duży przetwornik basowy, zaś nad nim przesunięte na bok (w stronę krawędzi skrzynki) głośnik średniotonowy i wysokotonowy, a obok nich, w drugim pionowym rzędzie, ujście bass-reflexu i dwie gałki regulatorów tonów średnich i wysokich. W podobnej manierze konstrukcyjnej budowano kiedyś wiele głośników, by przytoczyć tylko kilka z brzegu: KEF R105, Leak Sandwich 600, Quad ESL-57, Yamaha NS-2000, Wilson Audio WAMM, Tonsil serii Altus czy JBL L100. Dobrych przykładów można znaleźć całkiem sporo.

Oczywiście, kiedy spojrzeć na nowe Taga Harmony Nostalgic TH-12, nie można nie zauważyć od razu inspiracji trzydrożnymi głośnikami JBL L100 Classic, a to bardzo renomowany adres - to podobne zastosowane przetworniki, identyczny ich układ, takie samo miejsce lokalizacji ujścia bass-refleksu, pokręteł regulacji tonów średnich i wysokich. Ma się rozumieć, że Taga Harmony to osobna, oryginalna konstrukcja - zastosowano w niej własne przetworniki, wysokiej jakości zwrotnice na kondensatorach poliestrowych i ulepszonych cewkach, okablowanie wewnętrzne wykorzystujące posrebrzane przewody z monokrystalicznej miedzi 4N (99,99%).

Głośniki wypakowałem już z pudeł, ustawiłem je w dużym pomieszczeniu na firmowych podstawach. Muszę przyznać, że wykonane są perfekcyjnie - bardzo rzetelna robota. Są super-dopracowane, mają estetyczny design i ładnie dobrane materiały. Dużo dobrego dla wyglądu czynią przetworniki niskotonowe, których papierowo-poliestrowe membrany zostały zabarwione na kolor blado-pomarańczowy. Całość uzupełniają maskownice w stylu retro - kraciasta, płócienna tkanina, jakby żywcem zdjęta z kolumn przełomu lat 60-tych i 70-tych XX wieku.

Taga Harmony Nostalgic TH-12 podłączać będę po kolei do pięciu wzmacniaczy: trzech lampowych - Fezz Audio Titania EVO, Haiku-Audio Origami 6550 SE i Aurorasound HFSA-01 oraz transystorowego Soulnote A-3 i hybrydowego Pathos Classic One MKIII. Myślę że wzmacniacze lampowe będą tutaj szczególnie uprzywilejowane w związku z faktem wysokiej skuteczności głośników, która nominalnie wynosi 92 dB.


* * *

Główne cechy

Design inspirowany stylem vintage: ponadczasowy wygląd kolumn dodaje elegancji każdej przestrzeni.

Jakość rzemiosła: każda kolumna jest wykonana ręcznie z dbałością o szczegóły, co zapewnia trwałość i długowieczność. Druga generacja obudów Taga Low Interference Enclosures (TLIE-I), których ściany i wewnętrzne wzmocnienia wykonane są z wysokiej jakości płyt MDF o dużej gęstości i grubości 18 mm, zapewniają sztywność i ograniczają niepożądane rezonanse.

Referencyjny głośnik wysokotonowy (RPT): zaprojektowany tak, aby zapewnić najwyraźniejszą i najbardziej szczegółową charakterystykę wysokich częstotliwości.
Wykonany z precyzją i przy użyciu zaawansowanych materiałów, głośnik wysokotonowy RPT zapewnia wierne odwzorowanie każdego niuansu muzyki. Audiofile mogą oczekiwać delikatnej równowagi pomiędzy klarownością i ciepłem, dzięki czemu każde doświadczenia odsłuchowe będą niezapomnianym przeżyciem.

Główne cechy referencyjnego głośnika wysokotonowego: Precyzyjny materiał kopułki: w głośniku wysokotonowym zastosowano najnowocześniejsze materiały membrany (stop tytanu i magnezu wraz z poliestrowym zawieszeniem i 25 mm aluminiową cewką z uzwojeniem CCA) do odtwarzania wysokich częstotliwości z niezrównaną dokładnością.

Zoptymalizowana struktura magnesu: ponadwymiarowy (85 x 15 mm), zaawansowany konstrukcyjnie magnes zwiększa wydajność, zapewniając szybką i precyzyjną reakcję na sygnały audio.

Technologia kontroli rezonansu minimalizuje zniekształcenia i zwiększa czystość dźwięku dzięki innowacyjnym mechanizmom kontroli rezonansu. Płaska kopułka zmniejsza zniekształcenia przy wyższych mocach wyjściowych.

Referencyjny przetwornik średniotonowy (RPM): został zaprojektowany tak, aby był sercem systemu. Odtwarza krytyczne częstotliwości średnie z wyjątkową przejrzystością i artykulacją, zapewniając, że wokale i instrumenty są odtwarzane z realistyczną dokładnością. Przetwornik ten zapewnia idealną równowagę tonów, co czyni go niezbędnym elementem dla audiofilów, którzy wymagają najwyższej jakości dźwięku.

Główne cechy referencyjnego głośnika średniotonowego: optymalny materiał membrany; starannie dobrany materiał membrany (aluminium) i sztywne, ale jednocześnie elastyczne poliestrowe zawieszenie, zapewniają płynną i naturalną pracę środka pasma, oddając prawdziwą esencję nagranego dźwięku.

Technologia cewki i struktury magnetycznej: zaawansowana cewka (50 mm aluminiowa cewka z uzwojeniem CCA) i konstrukcja struktury magnesu (135 x 20 mm) zwiększają wydajność i minimalizują zniekształcenia, zapewniając realistyczną reprodukcję średnich częstotliwości.

Referencyjny przetwornik niskotonowy (RPB) został zaprojektowany z precyzją, aby odtwarzać niskie częstotliwości z wyjątkową przejrzystością i głębią.

Główne cechy referencyjnego głośnika niskotonowego: zaawansowany materiał membrany: wykonany z wysokiej jakości materiałów (membrana papierowo-poliestrowa z gumowym zawieszeniem typu U), membrana głośnika niskotonowego zapewnia idealną równowagę pomiędzy sztywnością i elastycznością, zapewniając wyrazistą charakterystykę basu.

Potężna konstrukcja magnetyczna: głośnik niskotonowy ma solidną konstrukcję (opartą na magnesie 145 x 25 mm i na wybrzuszonym nabiegunniku), która zapewnia optymalną kontrolę i dokładność, nawet przy dużych głośnościach.

Zoptymalizowany system zawieszenia: precyzyjnie dostrojony system zawieszenia zapewnia kontrolowany ruch membrany, redukując zniekształcenia i poprawiając ogólną wydajność basów.

Technologia rozpraszania ciepła: przetwornik jest wyposażony w skuteczne mechanizmy rozpraszania ciepła (cewka Kapton 50 mm z uzwojeniem OFC i 10 mm płyta nabiegunnikowa), pozwalający wytrzymać wysoki poziom mocy i zapewnić niezawodność.

Referencyjna zwrotnica została zaprojektowana tak, aby płynnie łączyć poszczególne częstotliwości, zapewniając bezszwowe i dokładne przejście dźwięku pomiędzy poszczególnymi przetwornikami.
Zwrotnica zapewnia wrażenia dźwiękowe charakteryzujące się przejrzystością, równowagą i precyzją.

Główne cechy referencyjnej zwrotnicy:
- Konstrukcja nisko-elementowa: zwrotnica wykorzystuje posrebrzane przewody z monokrystalicznej miedzi 4N (99,99%) i zawiera zaledwie kilka elementów służących do podziału i kierowania sygnałów audio do odpowiednich przetworników, zapewniając, że każdy zakres częstotliwości będzie obsługiwany przez najbardziej odpowiedni komponent.
- Kondensatory i cewki klasy premium: wysokiej jakości kondensatory poliestrowe i ulepszone cewki,minimalizują zniekształcenia sygnału, umożliwiając wierną reprodukcję sygnałów audio.
- Obwód o niskiej rezystancji: konstrukcja obwodu o niskiej rezystancji minimalizuje utratę sygnału, zachowując integralność sygnału audio i maksymalizując wydajność.

Regulacja poziomu wysokich i średnich częstotliwości: regulacja poziomu przetworników wysokotonowych i średniotonowych w stosunku do przetwornika niskotonowego, pozwala wybierać jedno z trzech ustawień: -3dB, 0dB, 3dB, w celu uzyskania pożądanego balans tonalnego dla unikalnych preferencji odsłuchowych.

Terminale głośnikowe klasy Premium zapewniają optymalną przewodność i odporność na korozję, zapewniając długotrwałą, nieskazitelną jakość dźwięku.

Przedni port bassreflex: jest strategicznie umiejscowiony z przodu obudowy kolumn. Taka konstrukcja maksymalizuje elastyczność rozmieszczenia kolumny w pomieszczeniu przy jednoczesnym zachowaniu optymalnej wydajności w zakresie niskich częstotliwości.
(Cytat za Taga Harmony Polska).


Dostawa na palecie

Cztery kartony - dwa z głośnikami i dwa z podstawami

Solidny sposób pakowania


Wyjmuję głośniki z pudeł

Spodnia ścianka, a na niej gniazda dla wkręcenia śrub mocujących podstawy

Podstawa w kartonie i śruby


Podstawy są masywne, sztywne i solidne

Śruby mocujące

Ustawiam podstawy, zaraz na nie postawię głośniki



Bardzo rzetelne wykonanie, design typowo vintage


Duże, sztywne maskownice - płócienna tkanina naciągnięta na stelaż ze sklejki



Zbliżenie obiektywu na przetworniki



Regulacja tonów średnich i wysokich



Głośnik ustawiony na firmowej podstawie prezentuje się rewelacyjnie!

Metalowe stelaże podstaw są lekko odchylone do tyłu (o 5 stopni)


Popołudniowe odsłuchy - głośniki grają rewelacyjnie!

5 komentarzy:

  1. dzień dobry, kiedy coś więcej o nich? czekamy na oficjalną premierę, czy nie warto pisać o dźwięku?

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mi się podobają... Muszę ich posłuchać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe czy rzeczywiscie maja taką skutecznosc, czy producent sporo zawyza...

    OdpowiedzUsuń

Komentarz będzie oczekiwać na moderację