Dwie podstawy Custom Design na dwóch blatach stolika audio (zdjęcie ze strony Custom Design)
Wstęp
Krakowski HiFi Station przesłał mi na testy ciekawą platformę antywibracyjną Custom Design Quadrophonic iRAP (zobacz TUTAJ). Custom Design to brytyjska firma z Newcastle-upon-Tyne, wytwarza całą masę rozmaitych mebli hi-fi oraz akcesoriów antywibracyjnych.
W katalogu Custom Design można znaleźć trzy podstawowe linie produktowe: stoliki audio i TV, podstawki dla głośników i sprzętów hi-fi oraz różne akcesoria. Wśród nich są też akcesoria adresowane pod konkretne urządzenia jak np. podstawki pod głośniki KEF czy podstawka dla Naim Muso. Stoliki RTV można naliczyć z kilkadziesiąt odmian, podobnie zresztą jak podstawek pod głośniki. Wszystkie one wyróżniają się niebanalnym wzornictwem, solidną budową ze stali, szkła lub drewna, a także, co bardzo ważne - niewygórowaną ceną.
Jak można przeczytać na firmowej stronie: "Filozofią firmy Custom Design jest oryginalne wzornictwo, wysoka jakość produktów a także odpowiedzialność za środowisko naturalne poprzez stosowanie odpowiednich praktyk. Custom Design cechuje duża efektywność i elastyczność w działaniu do tego dodać możemy innowacyjność, która jest integralną częścią firmy i stanowi o jej sukcesie na rynku w którym funkcjonuje już prawie 30 lat.
Custom Design to działający prawie od 30 lat rodzinny biznes z niespotykaną pasją oraz dużym zaangażowaniem w produkcję najwyższej jakości mebli Hi-Fi. Niezwykła dociekliwość i dążenie do perfekcji spowodowały że marka Custom Design jest tak wyjątkowa. Wszystkie elementy drewniane wykonane są z litego drewna pochodzące od certyfikowanych dostawców". Koniec cytatu.
Wrażenia ogólne i budowa
Platforma iRAP dostarczana jest w niezbyt dużym, płaskim kartonie. W jego środku można znaleźć kilka fragmentów platformy (dwie metalowe płyty) plus takie akcesoria jak kolce, podkładki i metalowe kulki izolacyjne. Nabywca sam musi poskładać owe akcesoria w ostateczny kształt platformy. Nie jest to czynność ani skomplikowana, ani zbyt czasochłonna. Całość zajęła mi jakieś 5-6 minut.
Do mnie przyjechała bardziej rozbudowana wersja Quadrophonic iRAP. Składa się ona z dwóch osobnych płyt ze stali akustycznej - większej z wyciętym po środku dużym otworem, i mniejszej płyty. Tę mniejszą kładzie się na większej za pośrednictwem metalowych kulek, zaś tę większą na powierzchni stolika audio za pośrednictwem kolców. W zestawie są także aluminiowe podkładki pod kolce (zobacz TUTAJ). Naprawdę fajna rzecz. I bardzo użyteczna.
Platforma Custom Design iRAP (iRAP od "Isolation-Resonance-Absorbing-Platform") wykonana jest ze stali akustycznej opatentowanej przez firmę Custom Design. Została zaprojektowana w celu pochłaniania i tłumienia wibracji, iRAP izoluje sprzęt od stolika poprzez pochłanianie niepożądanej energii generowanej przez stolik. Pochłanianie odbywa się poprzez opatentowany polimer, który jest zamknięty pomiędzy dwoma warstwami stali. Polimer zamienia energię rezonansu na mało istotne dla dźwięku ciepło powstałe w wyniku kreowania tarcia (rezonansów). Rezultatem jest znacząca poprawa dźwięku oraz wszechstronność zastosowania iRAP.
Jak podaje producent, "iRAP dostępny jest w kliku rozmiarach, co umożliwia dopasowanie do różnych powierzchni oraz wymiarów stolików. Oferuje ogromną poprawę w czystości dźwięków oraz separacji instrumentów w porównaniu z tradycyjnym stolikiem bez platformy iRAP. Dodatkowo głębia basu z wyraźną poprawą dynamiki sprawia, że iRAP stanowi perfekcyjny upgrade dla każdego stolika audio".
Cena w Polsce - 1 750 PLN (komplet dwóch blatów, ośmiu nakrętek, czterech kolców, czterech podstawek oraz czterech kulek).
System odsłuchowy
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Esoteric F-07 (test TU), Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), Shanling A3.2 (test TU), Naim Uniti Nova (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Audiovector R 1 Arreté (test TU), Xavian Jolly (test TU), Pylon Diamond 30, Guru Audio Junior (test TU) i Studio 16 Hertz Canto One New SE (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO.
Odtwarzacze sieciowe: Auralic Aries Mini (test TU), Auralic Aries G1 (test TU), Naim Uniti Nova i Naim Uniti Atom.
DAC-i: NuPrime DAC-10H (test TU), NuPrime Evolution DAC (test TU), Lampizator Amber 3 DAC (test TU), Shanling D3.2 (test TU), Topping D70 DAC oraz Encore mDSD (test TU).
Komputery: Dell Latitude 7390 i MacBook Apple Pro.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładka gramofonowa: Ortofon 2M Black (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU) i Audiokultura Iskra 1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Takstar HF-580 (test TU), Meze 99 Neo (test TU) i MEE Audio Matrix 2 (test TU).
Kondycjonery sieciowe: Xindak PC-200V (test TU) oraz NuPrime Pure AC-4 (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Wrażenia ogólne i budowa
Platforma iRAP dostarczana jest w niezbyt dużym, płaskim kartonie. W jego środku można znaleźć kilka fragmentów platformy (dwie metalowe płyty) plus takie akcesoria jak kolce, podkładki i metalowe kulki izolacyjne. Nabywca sam musi poskładać owe akcesoria w ostateczny kształt platformy. Nie jest to czynność ani skomplikowana, ani zbyt czasochłonna. Całość zajęła mi jakieś 5-6 minut.
Do mnie przyjechała bardziej rozbudowana wersja Quadrophonic iRAP. Składa się ona z dwóch osobnych płyt ze stali akustycznej - większej z wyciętym po środku dużym otworem, i mniejszej płyty. Tę mniejszą kładzie się na większej za pośrednictwem metalowych kulek, zaś tę większą na powierzchni stolika audio za pośrednictwem kolców. W zestawie są także aluminiowe podkładki pod kolce (zobacz TUTAJ). Naprawdę fajna rzecz. I bardzo użyteczna.
Platforma Custom Design iRAP (iRAP od "Isolation-Resonance-Absorbing-Platform") wykonana jest ze stali akustycznej opatentowanej przez firmę Custom Design. Została zaprojektowana w celu pochłaniania i tłumienia wibracji, iRAP izoluje sprzęt od stolika poprzez pochłanianie niepożądanej energii generowanej przez stolik. Pochłanianie odbywa się poprzez opatentowany polimer, który jest zamknięty pomiędzy dwoma warstwami stali. Polimer zamienia energię rezonansu na mało istotne dla dźwięku ciepło powstałe w wyniku kreowania tarcia (rezonansów). Rezultatem jest znacząca poprawa dźwięku oraz wszechstronność zastosowania iRAP.
Jak podaje producent, "iRAP dostępny jest w kliku rozmiarach, co umożliwia dopasowanie do różnych powierzchni oraz wymiarów stolików. Oferuje ogromną poprawę w czystości dźwięków oraz separacji instrumentów w porównaniu z tradycyjnym stolikiem bez platformy iRAP. Dodatkowo głębia basu z wyraźną poprawą dynamiki sprawia, że iRAP stanowi perfekcyjny upgrade dla każdego stolika audio".
Paczka z platformą Quadrophonic iRAP
Blaty są zapakowane osobno
Akcesoria
Kulki umieszcza się w czterech zagłębieniach dolnego blatu
Dwa blaty odseparowane kulkami
Platforma stoi na czterech kolcach, a te na podstawkach
Wzmacniacz/odtwarzacz sieciowy/DAC Naim Uniti Nova
Transport sieciowy Auralic Aries G1
Na górze przewód USB Fidata HFU2-1M
Platforma zapewnia swobodny dostęp do tylnego panelu
Platforma Custom Design stoi na podstawie Rogoz-Audio, a całość na stoliku Solid Tech
Gram z Auralic Aries G1
Lampizator Amber 3 DAC
Zestaw Shanling - wzmacniacz zintegrowany i DAC
Trzy zdjęcia całego systemu odsłuchowego
Wrażenia dźwiękowe
Na platformie Custom Design iRAP najpierw postawiłem Naim Uniti Nova (wzmacniacz zintegrowany i streamer sieciowy "all-in-one"), potem transport sieciowy Auralic Aries G1 i na końcu Lampizator Amber 3 DAC.
Wielokrotnie pisałem na blogu o konieczności izolacji sprzętów hi-fi od rezonansów, drgań i wibracji podłoża. Na co dzień używam bardzo solidnego stolika audio szwedzkiej firmy Solid Tech Radius Duo 3 i dwóch polskich stolików VAP. Jako podstawki pod głośniki stosuję Solid Tech Radius Stand oraz Rogoz-Audio 4QB80. Używam także bardzo solidną platformę antywibracyjną Rogoz-Audio 3SG40, a także stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40. Dlaczego to wszystko stosuję do sprzętów hi-fi? Dlatego że wszystko dookoła nas wciąż wibruje, trzęsie się – ciągle porusza się: ziemia, samochody, samoloty, ludzie, etc. W mieszkaniu, które przecież jest najczęściej częścią większego domu, drgania są przenoszone przez całą sztywna konstrukcję budynku, a dodatkowo człowiek poruszając się w nim wprawia w wibracje przedmioty sztywne.
Słuchając muzyki na kolumnach lub tylko rozmawiając, człowiek wytwarza ciśnienie akustyczne, czyli fale dźwiękowe, które także rezonują ze sprzętem grającym: z odtwarzaczem płyt CD, ze wzmacniaczem, z gramofonem, ponownie z kolumnami, etc. Nawet niewielki rezonans może zakłócać brzmienie sprzętu grającego, a szczególnie tego określanego jako hi-fi. Dlatego eliminacja wibracji jest niezwykle ważna dla właściwego i wiernego dźwięku generowanego przez sprzęt audio. Oczywiście, to gramofon (a także powierzchnia płyty winylowej, która rezonując zaburza pracę igły i wkładki) najbardziej jest narażony na „skażenie” drganiami z zewnątrz – dochodzi tu do sprzężeń i pojawiają się kłopoty z niskim basem, który często „rozłazi się”, staje się nieczytelny. Ten sam gramofon, z tą samą wkładką postawiony na dwóch różnych podłożach (pod względem stabilności i masy) może inaczej zagrać! Dlatego izolacja gramofonu (i innych sprzętów grających) od środowiska zewnętrznego wibracji oraz podmuchu akustycznego ma duży wpływ na jakość słuchanej muzyki. Trzeba izolować sprzęty hi-fi od zewnętrznych wibracji!
Testowane sprzęty stawiane na podstawie antywibracyjnej Custom Design Quadrophonic iRAP zagrały po prostu lepiej. Dźwięk był subtelnie czytelniejszy, związany z większą transparentnością, ale był też bardziej dociążony. Z unormowanym niskim basem, bo bardziej skupionym i mniej porozciąganym. Bas stał się szybszy i precyzyjniejszy. Z większą siłą przebicia. Owszem, zmiany te były niewielkie i delikatne, acz istotnie wpływające na całą substancję brzmienia. Moim zdaniem, dodatek optymalnej platformy antywibracyjnej często może przynieść więcej korzyści dla dźwięku niż zakup kolejnej sieciówki czy interkonektów za podobną cenę. Dlatego polecam platformę Custom Design Quadrophonic iRAP z całym przekonaniem. Tym bardziej, że jest bardzo solidnie zbudowana z wysokogatunkowych materiałów i, co bardzo ważne - rozsądnie wyceniona.
Cena w Polsce - 1 750 PLN (komplet dwóch blatów, ośmiu nakrętek, czterech kolców, czterech podstawek oraz czterech kulek).
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Esoteric F-07 (test TU), Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), Shanling A3.2 (test TU), Naim Uniti Nova (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Audiovector R 1 Arreté (test TU), Xavian Jolly (test TU), Pylon Diamond 30, Guru Audio Junior (test TU) i Studio 16 Hertz Canto One New SE (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO.
Odtwarzacze sieciowe: Auralic Aries Mini (test TU), Auralic Aries G1 (test TU), Naim Uniti Nova i Naim Uniti Atom.
DAC-i: NuPrime DAC-10H (test TU), NuPrime Evolution DAC (test TU), Lampizator Amber 3 DAC (test TU), Shanling D3.2 (test TU), Topping D70 DAC oraz Encore mDSD (test TU).
Komputery: Dell Latitude 7390 i MacBook Apple Pro.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładka gramofonowa: Ortofon 2M Black (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU) i Audiokultura Iskra 1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Takstar HF-580 (test TU), Meze 99 Neo (test TU) i MEE Audio Matrix 2 (test TU).
Kondycjonery sieciowe: Xindak PC-200V (test TU) oraz NuPrime Pure AC-4 (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). Kondycjoner masy dla głośników QAR Dynamit (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper oraz adaptery głośnikowe bi-wire Perkune Audiophile Cables (test TU).
Za jedyne 1750. To już trąca woo-doo. Na kolcach i kulkach. Kolce wymyślili Anglicy bo im się kolumny przewracały na dywanach i wykładzinach - biedaków na parkiet nie było stać. Nic wspólnego z wibracjami. :)
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem porządny sprzęt audio nie potrzebuje żadnych podstaw. Lepiej dołożyć pieniądze do głośników niż kupować niepotrzebne gadżety.
OdpowiedzUsuńhttps://salony.nautilus.net.pl/