Wstęp
Z krakowskiego Mediamu pod koniec maja br. dotarł do mnie
lampowy wzmacniacz zintegrowany Audion Silver Night 20th Anniversary 300B
(zobacz TUTAJ oraz TUTAJ), oparty oczywiście o dwie lampy elektronowe 300B (tu
słowackiej produkcji firmy JJ Electronic - zobacz TUTAJ). To
wzmacniacz o nominalnej mocy 2 x 7 Wat, czyli pozornie niewielkiej, ale
"lampowej " mocy nie można bezpośrednio przekładać lub porównywać z
"tranzystorową", bo to nie to samo. Tym bardziej że tytułowa integra
charakteryzuje się konsumpcją prądu wynoszącą aż 152 Wat (!). Oczywiście, nie
muszę dodawać, że Audion to firma na wskroś brytyjska, choć miejsce produkcji
znajduje się w ...zachodniej Francji niedaleko miasteczka La Génétouze (Kraj
Loary). Niedawno opisywałem inny produkt marki Audion, a mianowicie
przedwzmacniacz gramofonowy Premier Moving Magnet Phono Stage (czytaj
test TUTAJ). W tym opisie można także przeczytać o historii
firmy Audion, jak i o zawiłościach własnościowych. Czytelnika zainteresowanego
tym tematem zapraszam do penetracji zawartości powyższego linka, a ja, aby nie
tracić czasu, przystępuję do opisu Silver Night 300B.
Wrażenia ogólne i budowa
Warto wiedzieć, że obecny model Silver Night Anniversary to
już 5. generacja tego wzmacniacza, który pierwotnie trafił do sprzedaży w roku
1987, czyli 30 lat temu (sic!). Model Silver Night 300B występuje w kilku
wersjach. Najtańsza zbudowana jest na płytkach drukowanych (polski dystrybutor
nie sprowadza tej wersji), zaś droższe na „pająkach” Air Wired© (firmowy, opatentowany montaż point
to point). Poszczególne odmiany różnią się wewnętrznym okablowaniem oraz
komponentami użytymi do budowy, w tym i rodzajem i klasą użytych lamp
elektronowych. Można przebierać i wybierać. Niestety, najdroższa wersja Silver Night 300B
jest dwukrotnie droższa od najtańszej.
Wizualnie prawie wszystkie urządzenia Audion są do siebie
podobne, by nie napisać, że są takie same. No może nie wszystkie, ale na pewno
wzmacniacze zintegrowane i końcówki mocy (zobacz TUTAJ).
Odróżniają się (zewnętrznie, bo nie piszę o wnętrzu) głównie rodzajem
zastosowanych lamp elektronowych: 300B, KT88, EL34, 2A3, etc.
Audion prezentuje się bardzo tradycyjnie. To w stu
procentach „lampowy” design. Wąski korpus wzmacniacza ma rozmiar połowy klasycznej
obudowy. Chassis w całości wykonane jest z aluminium. Na górnej pokrywie (na
jej przedniej części) zamontowano stalową płytkę wypolerowaną na lustro, a na
tylnej aluminiową puszkę osłony transformatora. Przedni panel to gruba
aluminiowa płytka. Jej lewą stronę zajmuje duże pokrętło głośności, zaś prawą – pięć hebelkowych przełączników. Pierwszy z lewej to przełącznik trójpozycyjne,
a pozostałe cztery – dwupozycyjne. Służą do wyboru źródeł, ale konia z rzędem
temu, kto od razu bez problemów połapie się w logice tych przełączników. Nie dość, że
są nie opisane, to jeszcze możliwe są ich rozmaite kombinacje. Oryginalna
rzecz, ale po tygodniu użytkowania można się przyzwyczaić. Po prawej stronie
panelu czołowego umieszczono niebieską diodę wkomponowaną w logo Audion.
Świetnie to wygląda.
Z tyłu tłoku nie ma. Zamontowano tu dwie pary metalowych
terminali głośnikowych, sześć par gniazd RCA (jedna z nich to wejście
magnetofonowe) oraz gniazdo sieciowe IEC wraz z podświetlanym włącznikiem
sieciowym. Jest jeszcze przełącznik uziemienia. To wszystko.
Jak można przeczytać na firmowej stronie: "Wzmacniacz zintegrowany Audion Silver Night 20th Anniversary 300B Hard Wired stereo to końcówka mocy pośredniej częstotliwości, w której użyto dobrze znanych lamp 300B. Wzmacniacze te są wykonane ręcznie, ze sztywnymi połączeniami punkt po punkcie (Air Wired©) i - jeśli tylko to możliwe - w ich produkcji unika się chińskich podzespołów. Ten zintegrowany, stereofoniczny wzmacniacz triodowy ma zerowe sprzężenie zwrotne.
Seria wzmacniaczy Silver Night to najlepsze produkty Audion,
które zdobyły najwięcej nagród, m.in prestiżowy tytuł wzmacniacza roku 2010 w
Japonii. SN 300B Hard Wired był wzmacniaczem, który otrzymał pierwszą recenzję
od Sama Tellinga, dzięki czemu marka Audion mogła zaistnieć w muzycznym świecie
Zintegrowany model Silver Night Anniversary jest wykonany z
części pochodzących z Europy i Stanów Zjednoczonych. Staramy się unikać
chińskich podzespołów. Nasze transformatory wyjściowe są nawijane przez nas,
zgodnie z wyznaczonymi przez nas standardami, a wiele podzespołów jest
wykonywanych przez nas lub specjalnie na nasze zamówienie. Użyte lampy to słowackie JJ
300B i rosyjskie lampy NOS 6H1N-EB jako lampy końcowe i wejściowe”.
Dane techniczne
Moc wyjściowa: 2 x 7 W Class A przy 8 Ohm 240 AC
Obciążenie: 4 - 8 Ohm
Czułość Ref: > 150 mV
Zniekształcenia: @ 1 W 0,1 %
Odstęp od szumów przy pełnej mocy: < (CCIR) <- 85 dB
Pasmo przenoszenia: 10 > 35 kHz ± 3 dB RIAA
Pobór mocy: 152 Wat
Lampy: 2 x 300B, 2 x 6H1N - EB lub E88CC
Zalecana efektywność kolumn głośnikowych: min. 89 dB
Wymiary: 42cm gł.; 23 cm szer.; 19 cm wys.
Masa: 14 kg
Bezpiecznik: 500 mA/240 V
Gwarancja: 2 lata (urządzenie); 6 miesięcy (lampy)
Aluminiowa obudowa
Stalowa płytka wypolerowana na lustro
Lampy 300B przed zamontowaniem w cokołach
Audion Silver Night 20th Anniversary 300B w pełnej krasie
Po prawej wzmacniacz hybrydowy Pathos Classic One MKIII
Lampy 300B słowackiej firmy JJ Electronic
Klasyczny design
Audion Silver Night 20th Anniversary "hard-wired"
Żarzące się lampy
Na zewnątrz kolumny Living Voice Auditorium R3; wewnątrz - Inaudio FB 200C
Wrażenia dźwiękowe
Do Audion Silver Night 300B (2 x 7 Wat) podłączyłem kolumny
Living Voice Auditorium R3 o wysokiej efektywności 94 dB, potem Inaudio 300 o skuteczności
98 dB, a na końcu, na próbę, przyłączyłem kolumny Impuls Audio Lagune o niższej
skuteczności 86 dB (zalecana efektywność dla Audiona to minimum 89 dB). Przewody głośnikowe to litewskie Perkune Audiophile Cables.
Użyłem także kondycjoner masy QAR S-15 przyłączony do wyjścia RCA pętli
magnetofonowej wzmacniacza. Pełna lista sprzętu towarzyszącego dostępna jest na
końcu niniejszego tekstu.
Nieduża moc wzmacniacza 2 x 7 Wat z pozoru może wydawać się
niewystarczająca do pełnego wysterowania dużych podłogówek jakimi były Living
Voice Auditorium R3 (94 dB) oraz Inaudio FB 200C (98 dB). Tymczasem Audion nie
miał z tym najmniejszych problemów. Brzmienie okazało się być obfite, mocarne i
żywiołowe - wręcz potężne. I to wszystko z dwóch lamp 300B! Co więcej,
nasycenie dźwięku, jego bogactwo i struktura są fenomenalne. Muzyka jest
nasączona żarem, zaprawiona eufonią oraz dopełniona mocnym i sprężystym basem. To nie jest jakieś "audiofilskie plumkanie", a pełnokrwiste brzmienie na pełnym biegu!
Średnica jest ciepława, ale wybornie plastyczna i finezyjna. Gęsta i
skondensowana. A równolegle jest lekka i rozdzielcza – nie gąbczasta, nie
kleista i nie galaretowata. Owszem po „lampowemu” nieco podgrzana i pokolorowana,
lecz wybitnie harmonijna, szybka i równa. Efektowna, ale symetryczna.
Fizjologiczna.
Ważnym aspektem brzmienia Audion Silver Night 20th
Anniversary 300B jest jego zaawansowanie i dojrzałość tonalna. To specyficznego
rodzaju zaangażowanie i zaaranżowanie muzyki, które powoduje wysokiej jakości,
delikatesowy, a wręcz galanteryjny dźwięk. To emocje, finezja i nastrojowość w
jednym. Brytyjsko-francuski wzmacniacz zachwyca wyeksponowanym brzmieniem –
organicznym i dotykalnym. Łączy w sobie potęgę przekazu z delikatnością, która
umożliwia prezentację najsubtelniejszych niuansów (i to w każdym paśmie!). Taki
rasowy charakter brzmienia trudno nie nazwać inaczej jak high-endowym, choć ani
cena samego Silver Night, ani lamp elektronowych 300B firmy JJ nie wskazują
jeszcze na taki wysoki poziom. Lecz bez wątpliwości wysoka czystość, proporcjonalność i
strukturalność brzmienia wzmacniacza kierują się prosto w serce high-endu. Odsłuchy
to nie tylko spektakl i koncert na żywo, ale również przeżycie magiczne. Nie do
wiary ile głębi, kunsztu i powabu mogą wykrzesać z nagrań lampy 300B zaaplikowane ze znawstwem.
Wzmacniacz dobrze różnicuje detale, doświetla niuanse i subtelności,
klaruje brudy, prawidłowo akcentuje niskie tony, nie zamazuje i nie gubi głębi.
Przejrzystość brzmienia jest referencyjna. Audion trochę koloryzuje przekaz, ale nie w nadmiarze. Co istotne, wzmacniacz rewelacyjnie
organizuje przestrzeń. Precyzyjnie układa instrumenty na scenie niczym pedantyczna
gosposia kwiaty w wazonie. Wszystko ma swoje przypisane miejsce na siatce 3D,
jest dookreślone, ma ciężar i obrys. Wypełnienie dźwięku i jego rozkład
przestrzenny są pierwszorzędne. Trąbka i saksofon mają odpowiedni blask, blachy
perkusji – metal, a fortepian – alikwoty. Zaś wokale są barwne i
charyzmatyczne. Brzmią autentycznie i żywo, choć mogą wydawać się nieco podgrzane.
Ale to analogowe podgrzanie. Zrównoważone - izotoniczne, można napisać. Miękkie
i aksamitne.
Konkluzja
Jeżeli ktoś poszukuje wzmacniacza lampowego, który gra
organicznie, barwnie i angażująco, a równolegle finezyjnie, żarliwie oraz
przestrzenie, to nie musi daleko szukać. Audion Silver Night 20th Anniversary
300B spełnia te oczekiwania z dużą nawiązką. Fenomenalny wzmacniacz, wart
każdej wydanej nań złotówki! Jestem nim oczarowany.
Cena w Polsce - 17 595 PLN.
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Pathos Classic One MKIII (test TU) oraz Cayin A-55 TP (test TU).
Kolumny: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Pylon Diamond 28 (test TU), Studio 16 Hertz Canto Grand (test TU), Inaudio FB 200C i Guru Audio Junior (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO.
Odtwarzacze sieciowe: Onkyo NS-6170 (test TU) i Auralic Aries Mini.
Komputery: MacBook Apple Pro i Dell Latitude E6440.
DAC: Questyle CMA400i.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU) i Pioneer PLX-1000 (test TU).
Wkładki gramofonowe: Goldring 1042 (test TU) i Ortofon 2M Black (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU) i 1ARC Arrow SE.
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Revox B 261.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Fostex TH-610 (test TU), Pioneer SE-MHR5 (test TU) i Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU).
Wzmacniacz słuchawkowy: Pioneer XDP-300R (test TU).
Kondycjoner sieciowy: Xindak PC-200V (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper.
Bardzo ciekawy wzmaciacz.
OdpowiedzUsuńBędzie szansa na 300B od Fezza?
Myślę, że będzie czas i miejsce na 300B od Fezz-Audio.
OdpowiedzUsuńWitam
OdpowiedzUsuńzaczynam przygodę z lampą , proszę o sugestję co warto kupić ?
audion silver ,Pathos lub...
proszę o pomoc