Zdjęcie ze strony Art Analog
Wstęp
Równo 10. lat temu miałem wyjątkową, a także bardzo miłą sposobność uczestniczenia w przedpremierowych odsłuchach "dostrajających" polskiego przedwzmacniacza gramofonowego skonstruowanego przez pana Bartłomieja Wrzeszcza z Bielska-Białej. Pan Bartłomiej dostarczył wówczas do mnie (za pośrednictwem polskiego dystrybutora) wersję próbną swojego przedwzmacniacza gramofonowego noszącego nazwę 1ARC Arrow (czytaj recenzję TUTAJ), a potem już ostateczną, przeznaczoną na rynek (były to kolejno wersje Arrow Alfa i Arrow Beta). Kilka miesięcy później przedwzmacniacz otrzymał zmodernizowaną obudowę, solidne stopy antywibracyjne i jeszcze kilka udogodnień - a następnie został wprowadzony do powszechnego handlu (zobacz TUTAJ). To był listopad 2014 roku.
Koncepcją budowy i zamysłem konstrukcji Arrow były analogowe układy przedwzmacniaczy gramofonowych z lat 70-tych XX wieku, głównie lampowych. Stąd konstruktor wykorzystał kondensatory olejowe, szerokie ścieżki sygnałowe, maksymalnie uproszczone schematy. Ważne też było, aby odseparować od siebie sekcje przedwzmacniacza od zasilającej, stąd każdy przedwzmacniacz miał własny, osobny zasilacz zewnętrzny.
Kilka lat później, bo w roku 2017, pan Bartłomiej skonstruował wersję specjalną przedwzmacniacza, która otrzymała nazwę Arrow SE - opisywałem ją na blogu (czytaj TUTAJ). Wkrótce oferta 1ARC uległa kolejnej przebudowie - w ostatnich latach dostępne były aż cztery wersje przedwzmacniaczy: podstawowa Arrow oraz trzy wyższe - Arrow PRO (następca wspomnianego Arrow SE), PRO 2 i PRO 3.
W tym roku pan Bartłomiej Wrzeszcz zadecydował o pracy wyłącznie na własny rachunek - ponieważ marka 1ARC była owocem spółki z polskim dystrybutorem, została utworzona nowa. Przedsiębiorstwo otrzymało nazwę Art Analog, zaś przedwzmacniacze oryginalną markę "Euterpe" (zobacz TUTAJ). Warto wiedzieć, że Euterpe w mitologii greckiej to antyczna muza poezji lirycznej i gry na instrumencie zwanym aulos.
W aktualnej ofercie Art Analog dostępne są trzy przedwzmacniacze gramofonowe: Euterpe AA1 (odpowiednik dawnego Arrow SE), Euterpe AA2 (odpowiednik Arrow PRO 2) oraz Euterpe AA3 (następca Arrow PRO 3, z przebudowaną konstrukcją i mocno zmienionymi komponentami). Przedsiębiorstwo konfekcjonuje też własne przewody zasilające dostosowane do przedwzmacniaczy Euterpe. To wysokiej jakości przewodniki wykonane z czystej miedzi lub srebra zapewniające optymalną przewodność i minimalną stratę sygnału.
Do mnie na testy niedawno przyjechał przedwzmacniacz Euterpe AA2 (zobacz TUTAJ), czyli model średni w katalogu firmy Art Analog. To przedwzmacniacz gramofonowy z trzystopniowym poziomem wzmocnienia, z zasilaniem zewnętrznym, wyposażony w wyjście zbalansowane XLR. Jak podaje producent, Euterpe AA2 dzięki wbudowanym dwóm wzmacniaczom operacyjnym oferuje pełną dynamikę i wysokie wzmocnienie, co czyni go doskonałym rozwiązaniem zarówno dla wkładek typu MM, jak i MC.
Wrażenia ogólne i budowa
Przedwzmacniacz jest dostarczany w dużym, podwójnym pudle. To zewnętrzne jest zwykłe, kartonowe - pełni rolę typowo ochronną, zaś wewnętrzne jest ładniejsze (choć też ma za zadanie chronić zawartość). Jest zdobione laserowo wyciętym dużym firmowym logo "Euterpe" oraz zaopatrzone w napisy informacyjne. Wewnątrz, pośród solidnego piankowego zabezpieczenia (arkusze pianki-piramidek), bezpiecznie spoczywa Euterpe AA02 oraz zasilacz Euterpe AA PSU2 (z przymocowanym na stałe przewodem zasilającym DC). Dodatkowo producent załącza też własnej konstrukcji przewód zasilający IEC Art Analog Copper Gold. Jest też instrukcja obsługi w formie zbindowanej książeczki.
Konstrukcja przedwzmacniaczy Euterpe opiera się na rozdzieleniu sekcji przedwzmacniacza oraz zasilania, stąd za każdym razem dostępne są dwa niezależne obudowy - identycznie jest też w modelu AA02. Same obudowy są jednak dość proste, powściągliwe, wizualnie oszczędne, ale niewątpliwie estetyczne i solidne. Trwałe. Lubię taką nienachalną, ascetyczną stylistykę. Nie rzuca się w oczy, ale jest przyjazna i miła.
Pod względem wykonawczym Euterpe AA02 to standardowe korpusy bez żadnych upiększeń, wyświetlaczy, frontowych pokręteł - jakby wzięte prosto z segmentu DIY: aluminiowe obudowy, grube płyty przednie, niewielkie przegięcia / radiatory po bokach. Całość jest anodowana na czarno, lekko wypolerowana. Jedynym zdobieniem są wygrawerowane logo Euterpe na frontach. Tamże umieszczono też pojedyncze mini-diody zasilające. Obudowy posadowione zostały na solidnych stopach antywibracyjnych z chromowanymi powierzchniami zewnętrznymi.
Wszelkie regulacje i przełączniki przeniesiono na tylną ściankę przedwzmacniacza (pokrętła "Gain" i "Impedance"). Tam umieszczono także parę wyjściowych gniazd symetrycznych XLR obok dwóch par gniazd niesymetrycznych RCA (wejściowych i wyjściowych). Jest też złocony zacisk uziemienia. Po prawej stronie zamontowano gniazdo zasilania XLR 5-pin. Za pośrednictwem pokrętł regulacji Gain i Impedance można ustawić wzmocnienie w szerokim zakresie 0 - 78 dB, zaś impedancję wejściowę od wartości 20 Ohm do 1 kOhm dla wkładek typu MC lub 47 kOhm dla wkładek MM.
Na firmowym zasilaczu Euterpe AA PSU2 zamontowano gniazdo zasilania IEC zintegrowane z głównym włącznikiem/wyłącznikiem zasilania. Przewód zasilania wychodzący z zasilacza do przedwzmacniacza realizowany jest na wtyku XLR 4-pin, który jest na stałe przymocowany do korpusu zasilacza. Wychodzący przewód zasilania ma długość około metra, jest gruby i powleczony czarno-brązowym materiałowym oplotem. Zakończony jest wtykiem zasilania XLR 4-pin. Ładne wykonanie.
Niestety, zbyt mały odstęp pomiędzy włącznikiem zasilania (na zasilaczu) a gniazdem IEC może utrudniać instalację przewodów z większym (grubszym) wtykiem. Taki grubszy wtyk na stałe będzie przysłaniać przełącznik, co utrudnia lub nawet uniemożliwia włączenie / wyłączenie przedwzmacniacza.
Specyfikacja technicznaDo konstrukcji przedwzmacniacza Euterpe AA02 zastosowano części i podzespoły kilku znanych i cenionych firm. Są to wzmacniacze operacyjne Burr-Brown, Analog Devices, kondensatory Clarity Cap England, Silver Mica, Rubicon, Elna czy rezystory Vishay.
Innowacyjność przejawia się w integracji modułu "step-up" w głównym urządzeniu, co poprawia ogólną synergię pracy urządzenia, zachowując przy tym wysoką jakość pracy modułu. Sterowanie parametrami, takimi jak wzmocnienie i oporność, odbywa się za pomocą dwóch dyskretnych potencjometrów umieszczonych na tylnej ściance urządzenia, co umożliwia precyzyjne dostosowanie do indywidualnych potrzeb i oczekiwań.Euterpe AA02 charakteryzuje się bardzo niskim szumem tła, wybitną wiernością sygnału oraz odpornością na zniekształcenia zewnętrzne, co gwarantuje czyste i autentyczne brzmienie. Zastosowanie wysokiej jakości potencjometrów pozwala na płynną regulację impedancji wkładki w przedziale od 20 Ohm do 47 kOhm, zapewniając optymalne warunki dla każdego typu wkładki gramofonowej (kursywą cytat za Euterpe / Art Analog).
Wyjścia: RCA, XLR
Wyjście zbalansowane XLR: +9 dB
Wzmocnienie dB 0 - 78: regulowany potencjometr - pokrętło ‚gain’
Impedancja wejściowa: regulowany potencjometr 20 Ohm - 1 kOhm / 47 kOhm
Zasilacz zewnętrzny: Euterpe AA PSU2
Pojemność wejściowa: 120 pF
Pasmo przenoszenia: 20 - 25 000 Hz
Rodzaj wkładki: MM/MC/MI
Obudowa: płyty aluminium, wersja Euterpe AA02
Wykończenie: panel przedni aluminium 10 mm kolor: czarny lub srebrny
Przewód zasilania: Art Analog Copper Gold
Zasilanie: 220 - 240 V, 50 Hz
Wrażenia dźwiękowe
Przedwzmacniacz gra nie tylko barwnie, soczyście i naturalnie, ale także dynamicznie oraz przejrzyście. Śmiało i z rozmachem. Zapewnia prężny rytm muzyki, właściwą szybkość basu oraz pełną wiarygodność interpretacji dźwięku. Euterpe dostarcza gramofonową swobodę i spokój, ale również wymaganą spójność i delikatność. Oraz miłą dla uszu słuchacza płynność i subtelność. Choć odbywa się to zupełnie bez ograniczania dynamiki i rozdzielczości - muzyka brzmi ekspresyjnie, lecz jednocześnie płynie harmonijnie i elegancko, bez eksponowania ostrości, nie nerwowo. Czysto.
Pod względem proporcji tonalności Euterpe AA02 jest metodycznie neutralny i przejrzysty zarówno dla gramofonów, jak i nagrań, ale jego ogólna charakterystyka jest jakby lżejsza, a jednocześnie mocniejsza i lepiej kontrolowana niż mój porównawczy Musical Fidelity MX-VYNL. Nie pisząc już o samej rozdzielczości i selektywności, bo te są wręcz bezkonkurencyjne. Ponadto AA02 ma bardzo pożądaną cechę, a mianowicie skupioną gęstość, która nadaje każdemu dźwiękowi dodatkowy element mocy i obecności, dostarcza muzykę z dużą siłą i zdecydowaną instrumentalną mocą. Dzięki temu instrumenty brzmią porywająco i ekscytująco, wręcz monumentalnie. Oraz są autentycznie osadzone w przekazie. Są wyraźne i smukłe.
Z kolei porównawczy Gold Note PH-10 (wraz z zasilaczem Gold Note PSU-10) gra z nieco większą sceną i przezstronnością, jakby bardziej porywczą atmosferą (bardziej entuzjastycznie?), głębszym, ale luźniejszym basem i bardziej otwartą górą pasma. Za to tytułowy Euterpe wydaje się być bardziej szczegółowy, wyrazisty i rozdzielczy oferując wyjątkowe, wierne rozmieszczenie obrazu i super zdefiniowane górne oktawy - a także mocniejszy, choć krótszy bas. Jest też bardziej gładki, jego dźwięki mają zaokrąglone kontury, mają w sobie więcej aksamitu i pluszu. Są mniej atakujące. Bardziej analogowe.
- m.in. wzmacniacze operacyjne Burr-Brown, Analog Devices, kondensatory Clarity Cap England, Silver Mica, Rubicon, Elna czy rezystory Vishay
- kondensatory olejowe, szerokie ścieżki sygnałowe, maksymalnie uproszczone schematy
Komputer: Dell Latitude 7390.
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU) i Gold Note PH-10 / Gold Note PSU-10 (test TU).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację