Wstęp
Dziedzina przewodów do zastosowania w audio jest jedną z
najszybciej rozwijających się – w ostatnich 10 latach powstało całe mnóstwo
firm produkujących okablowanie do systemów stereo i wideo. Znacznie więcej niż
przedsiębiorstw zajmujących się wytwarzaniem sprzętu, który potem za ich pomocą
łączy się. Dlaczego tak dzieje się? – pewnie zapyta Czytelnik. Wydaje się, że
przyczyną jest fakt, iż wiele osób z czasem odkrywa, że tzw. kable mogą
istotnie przyczyniać się do maksymalizacji uzyskania optymalnego dźwięku z posiadanego
systemu stereo. Owszem, niekiedy zmiana (poprawa) ta jest bardzo subtelna, ale
czasami zaskakująco duża. Tak, przewody audio mają duże znaczenie dla dobrego
dźwięku, jednak tu nie ma prostej recepty, rozwiązania – nie istnieje
poradnik pt. „Jak najlepiej dobrać kable
audio?”. Trzeba próbować samodzielnie – żmudnie i organoleptycznie. Nie ma
innej drogi, bo za dużo tu zmiennych: kolumny, wzmacniacz, odtwarzacz,
gramofon, listwa sieciowa, komputer, etc... Innymi słowy, do dźwięku
indywidualnie (i subiektywnie) doskonałego trzeba dochodzić metodą prób i
błędów, nie inaczej jak własnymi uszami - oczywiście posiłkując się przy tym różnymi
opiniami i recenzjami.
Dlatego bardzo ucieszyłem się kiedy pojawiła się
sposobność przetestowania nowego zestawu przewodów Audiomica Laboratory Pirop
Reference, bo to dla mnie nie tylko przyjemność pisania recenzji, odsłuchów,
ale przede wszystkim kolejna wiedza, następne doświadczenie i nauka.
Przewody Pirop Reference zostały wypożyczone bezpośrednio
od producenta – firmy Audiomica Laboratory z Gorlic.
Audiomica Laboratory
To jest, jak sądzę, manufaktura już doskonale znana P.T.
Czytelnikom „Stereo i Kolorowo – Underground”, bo jej wyroby były tu opisywane
wielokrotnie, a wszelkie testy są tu zazwyczaj dokonywane w towarzystwie
przewodów Audiomica Laboratory, które są w stałym wyposażeniu redakcji. Niezmiennym punktem odniesienia odsłuchów są serie: Red i Gray.
Audiomica Laboratory to manufaktura z miasta Gorlice,
położonego niedaleko Krakowa. Jak można przeczytać na firmowej stronie,
Audiomica Laboratory to grupa pasjonatów audio, która po kilkunastu latach
poszukiwań i eksperymentów postanowiła działać na własne konto, czyli założyć
samodzielne przedsięwzięcie. Wypróbowywano tu (i nadal to robi się) wszelkie
kable dostępne na rynku w najrozmaitszych konfiguracjach. Przetestowano całą
masę materiałów, ekranów, dielektryków, splotów, wtyków i wiele innych. Po
tych doświadczeniach, konstruktorzy doszli do wniosku, że oprócz zastosowanych
materiałów , ich budowy i składu surowcowego oraz ekranowania na dźwięk wpływa
także filtrowanie dźwięku. Postanowiono więc opracować własne rozwiązania tego
typu konstrukcji. Rodzaje fitrów, ich budowa koncepcyjna opisane są TUTAJ.
Obecnie, po kilku latach działalności produkcyjnej
Audiomica Laboratory, to jedna z najszybciej rozwijających się firm kablarskich
i co istotne – konsekwentnie zdobywająca rynek nie tylko polski, ale i europejski. W zeszłym
roku firmowe przewody zaczęły być sprzedawane przez dystrybutora w Wielkiej
Brytanii, a w tym roku znaleziono kolejnych, stąd produkty gorlickiej
manufaktury dostępne są także w Niemczech, Włoszech i Litwie. Niebawem
najprawdopodobniej pojawią się tu nowe państwa.
Portfolio ciągle poszerza się – dziś w firmowym katalogu znajduje
się bardzo dużo pozycji (kable sieciowe, głośnikowe, łączówki RCA i XLR,
cyfrowe i USB, a także HDMI) pogrupowanych w kilka kategorii. Podstawową jest
Black Series, potem średnie Gray i Red Series, poprzez referencyjne Excelence i
Ultra Reference Series, aż do flagowej – Consequence Series. Co ciekawe,
zgodnie z firmową nazwą „Audiomica”, a pochodzącą od nazwiska właściciela –
pana Łukasza Mika, wszystkie poszczególne przewody określane są nazwami różnych
minerałów. Stąd na przykład przewody głośnikowe Dolomit, interkonekty Sapphire, kabel HDMI Onyx, czy siecówka
Volcano. Wyjątek zrobiono dla serii Ultra reference – tu nazwy kabli pochodzą
od księżyca Marsa (np. głośniowe Ganimedes).
Najnowszą serią przewodów Audiomica Laboratory jest Pirop
Reference, przynależąca formalnie do Red Series. Jest wyjątkowa na tle firmowej
oferty, o czym szerzej za chwilę.
Budowa, anatomia i wrażenia ogólne
Jak napisałem wcześniej – grupa Pirop Reference
(składająca się z przewodów głośnikowych, interkonektów i siecówki) jest wyjątkowa na tle firmowej oferty. Pirop Reference są nietypowe ponieważ wszystkie wykonane są na bazie takiego samego kabla - o takim samym przekroju i ilości wewnętrznych
przewodników, ekranowania, etc. Toczka w toczkę. To przewody składające się z
8. żył głównych, każda skręcona z 32. nitek przewodników z miedzi czystości 6N.
Każdy z 8 przewodów otoczony jest koszulką z PVC (4. białe i 4. czerwone), a
ułożone są równomiernie wokoło tekstylnych włókien (dzielnika) zapewniających
odpowiednią elastyczność. Na przewodach znajdują się dwa ekrany: pierwszy
wykonany z aluminiowej folii (100 % pokrycia powierzchni), a drugi – z
okrągłego miedzianego oplotu (70 % pokrycia). Na wszystko naciągnięta jest
koszulka z czerwonego PVC. Przewody są kierunkowe. Na zewnętrznej koszulce
nadrukowane są podstawowe informacje o kablach.
Interkonekty wyposażone są w wtyki RCA o niklowanej
powierzchni styku, zaś tzw. banany przewodów głośnikowych oraz wtyki siecówki są
pokryte warstwą srebra. Przewody są dość grube i ciężkie (i sztywne) jednak nie
stanowi to problemu przy układaniu kabli za sprzętem audio. Muszę przyznać, że
estetyka i solidny wygląd stoją na bardzo wysokim, światowym poziomie.
Przewody Pirop Reference zostały wykonane w USA według
projektu i specyfikacji Audiomica Laboratory. Natomiast konfekcjonowanie wtykami zostało zaimplementowane na miejscu, czyli w Gorlicach.
Grafika ze strony Audiomica Laboratory
Przewody sieciowe mają wtyki pokrywane warstwą srebra
Wtyki RCA także są pokrywane warstwą srebra
Wtyki bananowe przewodów głośnikowych są niklowane
Czystość miedzi to 6N, czyli 99,99998%; każdy przewód składa się 8. żył o przekroju 1,5 mm2
Przewody są solidne - są także wystarczająco elastyczne
Wpływ na dźwięk
Jako przewodów odniesienia używałem przede wszystkim inne ...kable
Audiomica Laboratory. Były to całe komplety okablowania serii Red i serii Gray.
Wzmacniacze to tranzystorowy Hegel H100 oraz lampowy Ming
Da MC88-PL. Kolumny – Gradient Helsinki 1.5, Vienna Acoustics Mozart Grand, Definitive Technology
BP8060 ST, Taga Harmony Platinium F-90 Slim oraz Studio 16 Hertz Canto Two.
Pirop Reference przynoszą dźwiękowi wyrafinowaną
czystość, transparentność przekazu – takie wrażenie pojawia się jako pierwsze. Brzmienie
wydaje się mocno dociążone, a także bardzo
precyzyjne, zwłaszcza w obrębie wysokich i średnich tonów. Te są jakby
szybsze, z większą głębią, atakiem. Poza tym, średnica niesie całe mnóstwo
informacji, detali, które są dobrze widoczne, są odkryte. Dodatkowo, nuty mają
wyraźne zarysy, kontury – mają zdefiniowany początek, narastanie, środek i
koniec wybrzmienia. Łagodne wygaszanie. Bardzo miłe zjawisko.
Po dłuższych odsłuchach staje się oczywiste, że Pirop
Reference znakomicie radzą sobie z określaniem zjawisk przestrzennych, pomagają
nakreślać precyzyjną scenę – zarówno tę horyzontalną, jak i wertykalną. A co
najważniejsze – rewelacyjnie pokazują głębię przestrzeni, jej tło i poszczególne
warstwy. Pirop Reference fenomenalnie odzwierciedlają gradient przestrzeni,
czyli narastanie (albo stężenie) dźwięku w jednostkach funkcji odległości –
przepraszam za taką dziwną definicję, ale sądzę, że dobrze ona opisuje to
zjawisko. Innymi słowy, przewody z Gorlic pomagają poczuć (usłyszeć) złożoność
dźwięku w przestrzeni, jego stopniowanie, ciężar i masę na siatce 3D.
Jakość dźwięku proponowana przez opisywane przewody bez
wątpliwości przynależy do wysokiej klasy, blisko referencyjnej. Pirop Reference niosą ze sobą spory
wpływ na ostateczny szlif systemu audio-stereo. Moża napisać, że ich przekaz
jest szybki i pozbawiony podbarwień, co znacznie je odróżnia od wielu innych
kabli (szczególnie tych z niższych pułapów cenowych, które często „przyprawiają”
dźwięk). Po prostu są przezroczyste – są naturalnym uzupełnieniem muzyki, jej
prawdziwości i endogennej złożoności. Audiomica Laboratory ujawniają całą prawdę
o nagraniu, a czynią to swobodnie, nie wymuszenie i autentycznie. Realistycznie
i totalnie.
Mówiąc szczerze, dawno nie słyszałem tak dobrych kabli,
które od razu, bez specjalnych prób i eksperymentów, wkomponowały się w mój
system – pomiędzy kolumny, wzmacniacz i źródło. Pirop Reference są jak
plastyczny element, który dodany do pozostałych składowych, katalizuje je - wyzwala w przekazie energię i dynamikę, a
także pomaga pokazać prawdę i naturalną dźwięczność. Rewelacja!
Polecam posłuchać samodzielnie, bo może okazać się, że kable Audiomica
Laboratory Pirop Reference będą ukoronowaniem Twojej, Drogi Czytelniku niekiedy
przecież krętej drogi poszukiwania dźwięku doskonałego dla zestawu audio-stereo
klasy średniej, a nawet wyższej, niekończących się eksperymentów z doborem optymalnego okablowania...
Zamiast zakończenia
Zamiast zwyczajowego podsumowania "Stereo i Kolorowo - Underground" przyznaje po prostu kablom Audiomica Laboratory Pirop Reference tytuł: "Wybór Roku 2013" w dziedzinie polskie przewody audio.
Pełna i zasłużona rekomendacja. Wspaniałe wykonanie, rewelacyjny wpływ na jakość dźwięku.
Dane techniczne
Dostępne na stronie Audiomica Laboratory: TUTAJ.
Sprzęt używany podczas testu
Wzmacniacze: Hegel H100 (test TU), Ming Da MC88-PL (test TU) i Sherwood R-807 (test TU), a także komplet przedwzmacniacza i dwóch monofonicznych końcówek mocy Rotel RC-03/Rotel RB-03/Rotel RB-03.
Kolumny: Gradient Helsinki 1.5, Vienna Acoustics Mozart Grand, Definitive Technology BP-8060 ST (test TU), Studio16 Hertz Canto Two (test TU), Pylon Topaz 15 (test TU), Rega RS1 (test TU) i Usher S-520.
Okablowanie: Audiomica Laboratory, DC-Components (test TU) i Nameless (test TU).
Źródła cyfrowe: odtwarzacz Musical Fidelity A1 CD-PRO, iPad 3 Apple (test TU) oraz NuForce Air DAC (test TU).
Źródła analogowe: gramofon Clearaudio Emotion wraz z przedwzmacniaczem Ri-Audio PH-1 (test TU), a także magnetofon Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Akcesoria: panele akustyczne Vicoustic Wave Wood (10. sztuk) na ścianach (test TU), podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU) pod gramofonem, stopy antywibracyjne BW40 Rogoz-Audio (test TU) pod wzmacniaczem oraz zatyczki do gniazd RCA Sevenrods Dust Caps RCA (test TU), a także reduktor zakłóceń sieci elektrycznej DC-Blocker DCB1 firmy Tomanek (test TU).
Tylko sieciówka zdaje się chudziutka. Na zdjęciu wydaje się równie gruba jak interconect.
OdpowiedzUsuńSieciówka wykonana jest z takiego samego przewodu co interkonekty i głośnikowe. Przekrój jest więc identyczny.
OdpowiedzUsuńPozdrowienia.