S

S

MA

MIP

Polpak

wtorek, 18 września 2018

Kolumny podstawkowe AudioSolutions Figaro B

Figaro B w wersji kolorystycznej Xiralic Black (zdjęcie ze strony Premium Sound Sopot)

Dostępne wersje kolorystyczne Figaro B

Wstęp
Dawno na Stereo i Kolorowo nie opisywałem głośników litewskiej firmy AudioSolutions. Ostatnio, jakieś dwa lata temu, były to Euphony 50 (czytaj TUTAJ) i Guimbarde (TUTAJ). Od tego czasu przedsiębiorstwo zmieniło nieomal całą ofertę i bardzo rozwinęło się. Zdobyło dużo branżowych nagród i wyróżnień. Podbiło dużo światowych rynków, włączając w to europejski i dalekowschodni. Obecne portfolio obejmuje serie Overture, Figaro, Vantage Anniversary i Vantage Classic. Ze "starej" oferty ostały się jedynie monitory Guimbarde. Warto dodać, że wszystkie modele kolumn podstawkowych i podłogowych proponowane są przez firmę w dużej ilości odmian wybarwień obudowy - różne forniry drewniane, ale także lakiery kolorowe całej palety RAL.

Pod koniec sierpnia od polskiego dystrybutora AudioSolutions - firmy Premium Sound z Sopotu odebrałem nowe kolumny podstawkowe Figaro B (zobacz TUTAJ). Wypakowałem je i ustawiłem na standach Solid Tech. Muszę przyznać, że Figaro B to wyjątkowo ładne kolumny. Ale do rzeczy.

Wrażenia ogólne i budowa
Figaro B, jak łatwo się domyśleć, przynależą do serii kolumn AudioSolutions o nazwie Figaro (zobacz TUTAJ oraz TUTAJ). Są w niej też następujące modele: Figaro S (nieduże podłogówki), Figaro M (większe podłogówki), Figaro L (duże podłogówki) oraz Figaro XL (bardzo duże podłogówki). Jest też tu głośnik centralny Figaro C oraz tytułowe monitory Figaro B (B jak bookshelf). Wszystkie one są dostępne we wręcz nieograniczonej kolorystyce i wzorach obudów. Do mnie dotarła wersja "Xiralic Black", czyli czarny opalizujący aluminium. Bardzo ciekawa i intrygująca barwa.

Warto wiedzieć, że seria Figaro zastąpiła wcześniejszą Rhapsody. Fiagaro jest unowocześniona zarówno wizualnie, jak i technicznie.  Stało się to dzięki zastosowaniu m.in. obudów Self-Locking, aplikacji mini tuby dla głośnika wysokotonowego i kilku innym, unikalnym rozwiązaniom, o których dalej.

Głośniki dostarczane są w dwóch dość sporych kartonach, albowiem Figaro B pomimo, że są modelami podstawkowymi, to nie są ani małe, ani lekkie - mają wymiary 351 x 232 x 401 mm i masę około 11 kg/sztuka. Każda z kolumn opatulona jest płóciennym workiem i wciśnięta  w grube styropianowe formy dodatkowo oprawione w karton. Uszkodzenie podczas transportu wydaje się być niemożliwe.

Figaro B prezentują się bardzo oryginalnie - AudioSolutions przez ostatnie lata wypracował swój indywidualny styl wzornictwa, który jest bardzo charakterystyczny. Figaro wyróżniają się perfekcyjną stolarką oraz nietypową, bo lekko chropowatą powierzchnią skrzynek oraz ciekawymi kolorystycznymi wstawkami po obu bokach (nie na ich przedzie, a z tyłu boków). Mogą one być kolorowe np. zielone, czerwone, czy niebieskie, mogą być opalizujące aluminium lub miką i mogą być w trójwymiarowe paski. Jak już wcześniej pisałem, do testów otrzymałem wersję "Xiralic Black", czyli czarny opalizujący perłowym aluminium (czytaj TUTAJ). To pigment stworzony przez niemieckiego Mercka i głównie stosowany do lakierowania powłok samochodów luksusowych takich jak np. Audi lub BMW. Xiralic Black na kolumnach głośnikowych równie dobrze się prezentuje jak na Audi TT.

Skrzynki mają fabrycznie zamontowane fronty odkrywające membrany głośników. W zestawie dołączone są wymienne fronty zaopatrzone w materiałową maskownicę. Aby wymienić front wystarczy zdemontować przednią ściankę (przymocowana jest na bolce) i zamontować ściankę z maskownicą. Bardzo prosta czynność. Dzięki takiemu rozwiązaniu technicznemu, dwie wersje frontów są "niewidoczne". Wybór opcji należy do użytkownika.

A teraz tradycyjnie przekazuję głos samej firmie AudioSolutions:
"Cechy linii Figaro. Zachowuje te same akcenty co Overture lub Vantage 5th Anniversary i płynnie uzupełnia portfolio AudioSolutions. Zaprojektowany, aby wyglądać solidnie, ponadczasowo i być akcentem salonu lub zniknąć w nim dzięki 17 unikalnym wykończeniom. Figaro! zajmuje drugie miejsce w naszym portfolio i znajduje się nad serią Overture. Design nawiązuje do Overture - spokojny i pełen wdzięku, a "niewidzialne" decyzje pochodzą z Vantage Anniversary - naszej referencyjnej linii. Wszystkie modele stojące na podłodze są trójdrożnymi systemami, w których głośniki średniotonowe pracują w szerszym niż zwykle zakresie, w celu zredukowania zniekształceń w krytycznym obszarze ludzkiego ucha.

Maskownica "Stealth". Unikalne rozwiązanie techniczne, w którym jeden głośnik ma dwie różne przednie przegrody, które różnią się wyglądem (jeden z ochronną szmatką i innymi bez niego), ale ma tę samą geometrię. Ta sama geometria przedniej ścianki oznacza dokładnie taką samą odpowiedź mocy. Sam materiał rzadko wchodzi w interakcję z falami dźwiękowymi, ponieważ długości fal nawet przy wysokich częstotliwościach są znacznie dłuższe niż grubość włókien tekstylnych. Słuchacz nie musi już usuwać kratek z głośników przed odsłuchaniem, teraz może wybrać styl swojego głośnika bez zmiany balansu tonalnego.

Design: wprowadzamy aż 17 różnych wykończeń, dzięki którym nawet najbardziej wymagający gust znajdzie swój kolor.  Spośród wszystkich popularnych wykończeń Xiralic, oferujemy takie unikatowe powierzchnie jak wykończenia 3D o wysokim połysku lub trzy różne kolory lnianego włókna o wysokim połysku. Takie nowe, nigdy nie widziane i nigdy nieużywane wykończenia umożliwiają klientom lub projektantom wnętrz, aby głośniki stały się akcentem salonu lub częścią dekoracji wnętrz, zamiast próbować uczynić głośniki tak niewidoczne, jak to tylko możliwe. Naszym celem jest, aby młodzi ludzie, którzy są właścicielami, planują posiadać lub projektować swoje wymarzone domy za pomocą profesjonalnych projektantów, mogli wybrać takie wykończenie, które nie będzie nudne lub przestarzałe w ciągu kilku miesięcy, ale raczej będzie nowoczesne i wysoce dekoracyjne w codziennym środowisku". Koniec cytatu.

Cechy
Trójdrożny system głośników, podstawkowe dwudrożny
Głośnik wysokotonowy z kopułką z miniaturowym tubą, z falowodem
Super sztywne membrany papierowe, dla szybkiej odpowiedzi i doskonałej klarowności dźwięku i zwartego basu
Self-Locking Cabinet - konstrukcja obudowy zapożyczona z referencyjnej serii Vantage 5th Anniversary
Zintegrowane, niewidoczne stopy o regulowanej wysokości
Podwójna przednia przegroda (system "stealth Grille") podobnie jak w serii Overture
Łatwe zdejmowanie przedniej ścianki przez mały ozdobny otwór na palce
Terminale przyłączeniowe WBT NextGen
17 różnych, unikatowych, opcji wykończenia, dla lepszego dopasowania do pomieszczenia

Specyfikacja techniczna
Głośniki: 2,5-centymetrowy jedwabny głośnik wysokotonowy, 15,2 cm średnio-nisko tonowy stożek ER
Czułość: 89,5 dB przy 2,83 V 1m
Nominalna moc wyjściowa: 50 W rms
Maksymalne napięcie zasilania: 100 W;
Impedancja: nominalna 4 Ohm
Częstotliwość podziału: 4 000 Hz
Pasmo przenoszenia (środowisko w pokoju): 44 - 25  000 Hz
Wymiary: (W x S x G): 351 mm x 232 mm x 401 mm
Masa: 11 kg/sztuka

Kolumny zapakowane są w dwa osobne kartony


Bardzo bezpieczny i inteligentny sposób pakowania


Oryginalna linia skrzynek

Wersja kolorystyczna "Xiralic Black"

Rura bas-refleksu umieszczona jest z tyłu

Bardzo solidne, pojedyncze terminale głośnikowe



Wymienne, "niewidzialne" fronty - z maskownicą lub bez


Przekrój skrzynki zbliżony jest do trójkąta




Figaro B to bardzo urodziwe głośniki

Przewód głośnikowy XLO UltraPLUS U6-10



Spojrzenie ogólne na system odsłuchowy

Wrażenia dźwiękowe
Tytułowe głośniki podłączałem głównie do czterech wzmacniaczy: Unison Research Unico 90, Haiku-Audio Bright MK4, Audio-gd A1 oraz Hegel H160. Głośniki porównawcze to Davon Studio, Buchardt Audio S400, Guru Audio Junior oraz Martin Logan Motion 35XT. Przewody głośnikowe to za każdym razem moje ulubione XLO UltraPLUS U6-10. Dokładna lista sprzętu towarzyszącego dostępna jest na końcu niniejszego tekstu.

Bardzo lubię testować głośniki podstawkowe, albowiem przepadam za dźwiękiem typu monitorowego, czyli z takiego z precyzyjną stereofonią oraz z holograficzną sceną, jak i plastycznymi źródłami pozornymi. Takich cech szukałem też przy wyborze własnych kolumn podłogowych (do niedawna były to Vienna Acoustics Mozart Grand, obecnie są to Living Voice Auditorium R3). Wiele osób sądzi, że kolumny podstawkowe nie wygenerują dużego basu, ale to błędne przekonanie. Owszem, niskie tony akustycznie są nieco ograniczone (bo, pisząc kolokwialnie, mniejsza skrzynka nie posiada przecież cech dużej), lecz zazwyczaj są wyraźnie lepszej jakości, bardziej wewnętrznie zróżnicowane oraz ogólniej głębsze i bogatsze w kontent. Są niejako prawdziwsze. I właśnie wszystkie te powyższe zalety posiadają litewskie głośniki Figaro B. To przykład bardzo roztropnej i rzetelnej konstrukcji kolumn podstawkowych.

Skrzynki Figaro B pod względem brzmieniowym wyróżnia zjawiskowa holografia, namacalność tonów, a także pierwszorzędna rozdzielczość bez słyszalnych śladów ostrości. Dźwięk bez trudności "odrywa się" od krawędzi kolumn, szybko i daleko penetrując przestrzeń odsłuchową. Oczywiście, nie będzie też zaskoczeniem, jeżeli napiszę, iż Figaro B całkowicie "znikają" w pomieszczeniu - nie słychać skąd wydobywa się dźwięk, albowiem głośniki budują realistyczną scenę z pierwszorzędnym odwzorowaniem źródeł pozornych. Kreowana za linią skrzynek scena charakteryzuje się precyzyjnym ogniskowaniem owych źródeł pozornych, co na bardziej złożonych utworach (pod względem tonalnym) owocuje perfekcyjnym porządkiem i więcej niż prawidłową gradacją poszczególnych planów. Tło jest czarne, niezamaskowane, a odkryte. Wgląd w poszczególne plany jest bezproblemowy, zaś odbiór spektaklu muzycznego - harmonijny i spójny.

Co ciekawe, spora gęstość i duże nasycenie dźwięków nie wywołuje ich wzajemnego nachodzenia, zlewania się, a głęboka scena dźwiękowa tym bardziej poprawia separację źródeł i ich integrację przestrzenną. Ogół brzmienia (warstwa melodyczna, rytmiczna, selektywność, głębia, etc.) jawi się jako nierozerwalny konglomerat napakowany sporym ładunkiem emocjonalnym i zaopatrzony w wyraźną sensualność, niekiedy ocierającą się wręcz o namiętność. Można to nazwać perfekcyjnym przykładem koincydencji wysmakowanej analityczności z zaawansowaną muzykalnością. Jazzowe wokalistki, koncerty skrzypcowe, czy popisy pianistów lub trębaczy zawsze zabrzmią perfekcyjnie i zmysłowo. Plastycznie do sześcianu.

Na zakończenie kilka słów o optymalnym połączeniu Figaro B ze wzmacniaczem. Jak napisałem na początku tego rozdziału, do testu używałem głównie cztery wzmacniacze: dwa hybrydowe - Unison Research Unico 90 i Haiku-Audio Bright MK4 oraz dwa tranzystorowe Audio-gd A1 i Hegel H160. Niestety, zabrakło w tym zestawieniu wzmacniacza stricte lampowego, a wydaje się, że taki byłby zdecydowanie dobrym kompanem dla tytułowych głośników patrząc na ich niewymagającą wysoką skuteczność 89,5 dB. Litewskie kolumny najlepiej, w moim przekonaniu, zagrały ze wzmacniaczami hybrydowymi (tu Unison Research Unico 90 i Haiku-Audio Bright MK4). Najwięcej było pełności i soczystości brzmienia wypełnionego zdrowym i świeżym kontentem, z dużą rozmaitością kolorów i warstw tonalnych. Lampy elektronowe zmiękczyły ogół przekazu szlifując soprany, wygładzając impakt i atak pierwszych planów oraz dodatkowo uwypuklając niskie tony. Dzięki temu brzmienie kierowało się w stronę organicznego i fizjologicznego. Niezwykle przyjemnego i rasowego w odsłuchach.

Konkluzja
Kolumny podstawkowe AudioSolutions Figaro B zapewniają obszerne brzmienie o wzorowym poziomie sugestywności i zaangażowanej plastyczności. Ze świetnie czytelną i pełnokrwistą średnicą, rozdzielczymi i analitycznymi sopranami, a także z naturalnymi basami z dość niskim, acz wyjątkowo prężnym zejściem. To dźwięk organiczny i fizjologiczny - namacalny i zmysłowy; barwny i przestrzenny. Polecam AudioSolutions Figaro B wszystkim melomanom, którzy pragną usłyszeć prawdziwą muzykę! Wspaniałe głośniki.

Cena w Polsce - 7 990 PLN (za parę).

System odsłuchowy
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Unison Research Unico 90 (test TU), Cayin CS-120A (test TU), Taga Harmony TTA-1000 (test TU), Haiku-Audio Bright MK4 (test TU), Audio-gd A1 i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Tringle Genese Quartet (test TU), Buchardt Audio S400 (test TU), Martin Logan Motion 35XT (test TU), Davone Studio i Guru Audio Junior (test TU).
Odtwarzacze CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO, Unison Research Unico CD Due (test TU) i Pioneer PD-70AE (test TU).
Odtwarzacz sieciowy: Auralic Aries Mini (test TU).
DACi: Pioneer U-05 (test TU), Audio-gd R-28 oraz Encore mDSD (test TU).
Komputery: MacBook Apple Pro i Dell Latitude E6440.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU) i Goldring 2500.
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU) i 1ARC Arrow SE (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Fostex TH-610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU), MEE Audio Matrix 2 (test TU), Audictus Achiever (test TU) i Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU).
Kondycjoner sieciowy: Xindak PC-200V (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). Kondycjoner masy dla głośników QAR Dynamit (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...