S

S

MIP

Polpak

środa, 25 grudnia 2019

Kolumny podłogowe Triangle Borea BR08



Trzy zdjęcia Borea BR08 ze strony Triangle Manufacture Electroacoustique


Wstęp
Jeszcze pod koniec listopada br. białostocki dystrybutor Rafko wysłał do mnie na testy świeżutkie francuskie kolumny podłogowe Triangle Borea BR08 (zobacz TUTAJ). Warto wiedzieć, że Rafko od połowy 2018 roku jest polskim dystrybutorem francuskiego Triangle Manufacture Electroacoustique.

Triangle Borea BR08 to kolumny podłogowe 3-drożne o mocy 150 Watów. Należą do premierowej rodziny Borea. Oprócz nich są też tu podstawkowe BR02 i BR03, kompaktowe BR06 i BR07 oraz topowe podłogowe BR09. Jest też głośnik centralny Borea BRC01. Choć seria Borea przynależy do klasy budżetowej, to jest inspirowana i oparta konstrukcyjnie na kolumnach z wyższej linii Esprit EZ.

Dla porządku rzeczy przypomnę, że na Stereo i Kolorowo testowałem już głośniki marki Triangle Electroacoustique. Były to duże podłogówki Triangle Genese Quartet oraz także podłogowe Triangle Esprit Antal EZ. Te ostatnie zresztą przez dłuższy czas były moją własnością jako podstawowe głośniki. Bardzo miło je wspominam.

Wrażenia ogólne i budowa
Głośniki Borea BR08 dostarczane są w dwóch osobnych pudłach - niezbyt wysokich i dość szczupłych. W każdym z pudeł znajduje się jedna kolumna (opatulona foliowym workiem) unieruchomiona piankowymi formami oraz tekturowymi kątownikami. Oprócz głośników w pudłach są także osobno opakowane podstawy do skrzynek, a także komplety wkrętów, nakrętek, kolców i podstawek pod kolce. Jest też dołączony klucz imbusowy. Nabywca we własnym zakresie musi przykręcić podstawy i kolce, ale nie jest to czynność trudna.

W komplecie są także dwie maskownice. To ramki z naciągniętą nań czarną tkaniną akustyczną. Maskownice montowane są na magnesy zatopione we frontach, dzięki temu żadne otwory ich nie szpecą. Zamontowane maskownice zasłaniają całe powierzchnie frontów (wraz z ujściami tuneli bass-reflexów).

Choć seria Borea jest tańsza (od inspiracyjnej dlań Esprit EZ), to jej estetyka stoi na bardzo wysokim poziomie. To eleganckie wzornictwo, które zresztą zawsze było i jest cechą charakterystyczną dla francuskiego Triangle Manufacture Electroacoustique. Uwagę zwracają ładnie wykończone skrzynki estetyczną brązową okleiną (z tworzywa sztucznego), które stoją w kontraście z czarnymi, matowymi frontami. Jednakże powierzchnie frontów nie przylegają bezpośrednio do ścianek, a są w nie wkomponowane tworząc tym samym niejakie ramki. Super to wygląda! Bardzo nowocześnie.

Na każdym froncie zainstalowano po cztery głośniki oraz ujście tunelu bass-reflexu (na samym dole). Za soprany odpowiada 25-mm jedwabny przetwornik z soczewką akustyczną i firmowym korektorem fazy. Głośniki średniotonowe z celulozowymi membranami zostały przeniesione wprost z droższej linii Esprit EZ (z modelu Antal), choć są dla Borea BR08 specjalnie modyfikowane. Głośniki niskotonowe mają membrany wykonane z włókna szklanego

Skrzynki są posadowione na podstawkach z cokołami (dystansami). Zwiększają one stabilność kolumn na powierzchni, ale także odseparowują od niechcianych wibracji i rezonansów.

Jak podaje producent Triangle Manufacture Electroacoustique: "Kolumna podłogowa BR08 z linii Borea jest inspirowana na kolumnach z linii Antal. Dysponująca skutecznością grubo powyżej 90 decybeli, masywną wzmacnianą obudową oraz dedykowanym głośnikiem średniotonowym z masy celulozowej. Głośniki bez problemu schodzą do poziomu 40 Hz, co zapewnia subwooferowy bas bez udziału aktywnego subwoofera. Kolumny sprawdzą się idealnie w pomieszczeniach od 20 do 40 metrów kwadratowych. Borea łączy w sobie klasyczny wygląd z nowoczesnymi rozwiązaniami - mocowanie głośników realizowane jest bez widocznych śrub na zewnątrz kolumny, zaś mocowanie maskownic (dołączone w standardzie) odbywa się za pomocą magnesów. Dzięki temu front kolumn pozbawionych jest jakichkolwiek zbędnych elementów, które zakłócałyby design produktu.

Oparty o 25-mm jedwabny przetwornik z soczewką akustyczną i firmowym korektorem fazy. System EFS redukuje efekt kierunkowości, co pozwala na stworzenie szerszego optymalnego pola akustycznego, tak aby wszystkie osoby znajdujące się w pomieszczeniu mogły czerpać jednakową przyjemność z odsłuchu Cewka jest napędzana neodymowym magnesem z systemem chłodzenia, aby uzyskać większą stabilność przy wysokich poziomach głośności.

Głośnik średniotonowy został przeniesiony wprost z droższej linii Esprit EZ. Dodatkowo firma postanowiła go udoskonalić. Membrana to w dalszym ciągu stuprocentowo naturalna celuloza bez lakierowania sztucznymi specyfikami - jest to jedyny taki produkt na rynku. Czysta celuloza zapobiega jakimkolwiek podkolorowaniom w kluczowym zakresie średnich tonów, na które ludzkie ucho jest najbardziej wyczulone.

W ramach udoskonaleń poprawiono geometrię profilu membrany, aby poprawić poziom sztywności, co pozwoliło zwiększyć realne pasmo przenoszenia. Podobnie jak w Esprit głośnik średniotonowy wyposażono w zawieszenie o odwróconej fałdzie i krótkim skoku, które starannie modeluje ruch membrany, tak aby uniknąć jakichkolwiek zniekształceń przy odtwarzaniu ludzkiego głosu. Wszystko to zapewnia zdumiewający realizm i idealne wyrównanie tonalne.

Triangle skupia się na tworzeniu przetworników, które grają szybko i precyzyjnie - także w najniższym zakresie pasma. Dlatego zdecydowano o użyciu membran z włókna szklanego. Te słyną ze znakomitych właściwości mechanicznych, które pozwalają na oddanie nawet największych uderzeń niskotonowych bez wpływu na przetwarzanie średnich tonów.

Wnętrze obudowy zostało wyposażone we wzmocnienia wykonane z paneli MDF, zaś głośniki częściowo odsprzęgnięto od obudowy za pomocą pianek EVA. Kombinacja tych rozwiązań to jedyne takie wdrożenie na rynku w tym segmencie cenowym z powodu bardzo wysokich kosztów.

Dzięki użyciu w kluczowych miejscach pianek EVA praca membran głośników basowych nie jest przenoszona na ścianki obudowy. Zastosowanie MDFu w wewnętrznych wzmocnieniach sprawia, że nie tylko usztywniają obudowę, ale także pochłaniają niechciane wibracje. Unikalne połączenie obu rozwiązań zostało nazwane DVAS (Driver Vibration Absorption System), a jego zastosowanie wydatnie mniejsza podkolorowania dźwięku oraz szum strukturalny". Koniec cytatu.

Specyfikacja techniczna
Konstrukcja: 3-drożna
Głośniki wysokotonowe: 1 x 1 cal (254 mm) membrana jedwabna z systemem EFS, korektorem fazy, napędzania wysokiej klasy cewką i magnesem neodymowym
Głośniki średniotonowe: 1 x 6,5 cala (165 mm) specjalny głośnik z wyprofilowanym stożkiem z masy celulozowej i z pół-zawiniętym zawieszeniem wykonanym z unikalnego połączenia gumy i pianki
Głośniki niskotonowe: 2 x 6,5 cala (165 mm) membrana z włókna szklanego z układem napędowym z przewymiarowanego magnesu ferrytowego
Bas-refleks: Przód
Impedancja: 8 Ohm
Skuteczność: 92 dB
Moc ciągła (RMS): 150 W
Pasmo przenoszenia: 40 - 22 000 Hz
INNE: Maskownica mocowana na magnesy
:: System akustycznego tłumienia obudowy DVAS
:: Wysokiej klasy złącza głośnikowe z metalowym lakierowanym terminalem
:: W komplecie kolce
Wysokość: 105,1 cm
Szerokość: bez cokołu 20,6 cm
z cokołem 36 cm
Głębokość: bez cokołu 26 cm
z cokołem 31,4 cm
Masa: 19,6 kg (jedna sztuka)


Opakowanie

Cokoły (podstawy) należy przykręcić samodzielnie



Przykręcam cokół i wkręcam kolce






Ładne wykończenie i precyzyjna stolarka

Triangle Borea BR08 są bardzo estetyczne i eleganckie


Jedwabny głośnik wysokotonowy z soczewką akustyczną i firmowym korektorem fazy EFS

Skrzynki są posadowione na cokołach, a te stoją na kolcach

Cokół i wyjście tunelu bass-reflexu

Pojedyncze terminale głośnikowe, ale bardzo solidne

Wzmacniacz Shanling A3.2

Porównanie z głośnikami AudioSolutions Figaro M

Może to niewiarygodne, ale mały wzmacniacz cyfrowy S.M.S.L. A8 na komponentach ICEpower przyniósł dużo dobrego w brzmieniu Borea BR08

Porównanie z brytyjskimi dużymi monitorami Wharfedale Linton


Wrażenia dźwiękowe
Tytułowe Borea BR08 przyłączałem do kilku wzmacniaczy: Shanling A3.2, Pathos Classic One MKIII oraz S.M.S.L. A8. Przewody głośnikowe to Luna Cables Gris. Głośniki porównawcze to: AudioSolutions Figaro M, Living Voice Auditorium R3, Pylon Diamond 30 oraz Wharfedale Linton. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego tekstu.

Czego by nie napisać, to trzeba podkreślić iż głośniki Triangle Manufacture Electroacoustique mają swoją unikalną i oryginalną charakterystykę brzmieniową. Jest to uwarunkowane m.in. tym, że przetwornik wysokotonowy (najczęściej z tytanu) zazwyczaj jest osadzany w tubie kompresyjnej (w specjalnej komorze sprężania), co zwiększa wydajność i wspomaga dyspersję przestrzenną (w istocie dźwięk staje się bardziej kierunkowy, jako że częstotliwość wzrasta).

Tu, w Borea RR08, zrezygnowano z powyższego rozwiązania, jak i z tytanowego wsokotowca. W zamian zamontowano 25-mm jedwabny przetwornik z soczewką akustyczną i firmowym korektorem fazy EFS, który redukuje efekt kierunkowości, co pozwala na stworzenie szerszego optymalnego pola akustycznego. W praktyce takie rozwiązanie przynosi nieco mniejszą selektywność i lekkie "wycofanie" sopranów, co wcale nie musi być równoległym ich niedostatkiem. Bo podczas odsłuchów nowych Borea góry nie brakuje, choć jest ona innej jakości niż w liniach np. Esprit EZ czy Genese. Jest jednak stuprocentowo czysta, szybka i naturalna. Zbilansowana.

W brzmieniu nowych Borea BR08 uwagę zwraca duża harmonia i jednoczesny wysoki stopień natężenia dźwięku. To pełne granie o wysokiej sile przekazu i energetyczne; można napisać - wysoce-efektywne, parząc na doborowe parametry skuteczności wynoszące aż 92 dB. Nie mniej jednak całe brzmienie jest punktualne, dobrze zorganizowane i na swój sposób wyrafinowane. Pomimo wysokiej ekspresji i szerokiej skali dynamicznej nowych Triangle, przekaz jest wyjątkowo dobrze uporządkowany i plastyczny. Poszczególne tony są prowadzone efektownie i z rozmachem, acz jednocześnie są proporcjonalne i regularne. Kompatybilne z całym przekazem. Taka symetria dźwiękowa jest w wyrazie bardzo atrakcyjna, na pewno spodoba się wielu melomanom.

Nie można napisać, że jakieś pasmo jest tu szczególnie uprzywilejowane. Borea grają "całym ciałem" - są bardzo fizyczne i kształtne w odbiorze. Jedwabne przetworniki z soczewką akustyczną generują bardzo przyjazne soprany - otwarte, żywe i detaliczne, bez niechcianej agresji czy nadmiernej krzykliwości. Wysokie tony można nazwać zbilansowanymi, ale zharmonizowanymi z pozostałymi podzakresami. Natomiast średnica jest efektowna i dogęszczona. Zażywna i skondensowana. A jednocześnie świetnie komunikatywna i szybka. Pierwszorzędnie operująca barwą i nasyceniem. Mogę nawet napisać, że patrząc na umiarkowaną cenę nowych Borea, to średnica jest wyjątkowo dobrze skonstruowana. Fenomenalnie plastyczna i foremna. Naturalna.

Niskie tony są bardzo obecne i mocne, ale nie są przeskalowane. Są ściśle powiązane i innymi zakresami, nie wychodzą przed szereg, nie są sztucznie podkręcone. Są natomiast sprężyste i namacalne. Bardzo zabiegają o punktualność i koordynację. Mają dobre zróżnicowanie i silne umocowanie. Pozwalaną na wiarygodne kreślenie takich instrumentów jak gitary basowe czy kontrabasy. Nie mam żadnych uwag. 

Co istotne, tytułowe BR08 nie mają problemów w kreowaniu sporej przestrzeni - scena jest ładnie rozciągnięta w wielu kierunkach. W szerz, do góry i na dół, ale także dość wyraźnie w głąb. Przy tym przestrzeń jest dobrze zorganizowana i precyzyjna. Instrumenty i wokale są dobrze porozstawiane i mają wyraźnie przypisane miejsca. Mają też dość duży ciężar gatunkowy, precyzyjny obrys i sporo powietrza akustycznego dookoła. Podczas odsłuchów słuchacz nie ma wątpliwości co do umiejscowienia instrumentów i ich poziomów jakościowych. To jest bardzo przyjemne zjawisko.

Z kolei selektywność stoi na przyzwoitym poziomie, duże składy instrumentalne są dokładnie opisywane, mają wysoką skalę różnicowania i swobody, ale nie jest to typowa klasa wysokiego high-fidelity a raczej doń aspirująca. Nie przeszkadza to jednak w prawidłowym postrzeganiu muzyki ani w ukazywaniu jej złożoności. Inżynierowie Triangle znają się na rzeczy i nadali tu taką formę brzmieniową, która pomimo że budżetowa w swojej materii, to analityczna i pogłębiona w wyrazie. Po mistrzowsku kompromisowa.    

Konkluzja
Francuski Triangle Manufacture Electroacoustique wypuścił kolejny model kolumn głośnikowych, który wydaje się nie mieć wad, a same zalety. Nowe głośniki Borea BR08 zostały tak skonstruowane, że bezwarunkowo dostarczają w pełni zaangażowaną, wiarygodną i piękną muzykę, której chce się słuchać godzinami. Bez oglądania się na zawiłości tonalne, wnikania w pogłębioną analizę czy rozproszoną selektywność. Tu, po podłączeniu głośników do wzmacniacza, "wszystko gra"! Ponadto owe brzmienie jest podawane w atrakcyjnej formie fizycznej bardzo estetycznych i eleganckich skrzynek obudowy, co tylko podnosi ogólne walory Triangle Borea BR08. Brawo!  

Cena w Polsce - 4 795 PLN (za parę).

System odsłuchowy
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), Shanling A3.2 (test TU), S.M.S.L. A8 i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Pylon Diamond 30 (test TU), AudioSolutions Figaro M (test TU), Wharfedale Linton (test TU), Guru Audio Junior (test TU) i Studio 16 Hertz Canto One New SE (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO.
Odtwarzacz sieciowy: Auralic Aries Mini (test TU).
DAC-i i wzmacniacze słuchawkowe: NuPrime DAC-10H (test TU), Lampizator Amber 3 DAC (test TU), SPL Phonitor se (test TU), S.M.SL. M500 (test TU), S.M.S.L. D1, Little Dot MKIV oraz Encore mDSD (test TU).
Komputery: Dell Latitude 7390 i MacBook Apple Pro.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładka gramofonowa: Ortofon 2M Black (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), SPL Phonos i Audiokultura Iskra 1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), SoundMagic HP1000, Kennerton Magni, Meze 99 Neo (test TU) i MEE Audio Matrix 2 (test TU).
Kondycjoner sieciowy: Xindak PC-200V (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). Kondycjoner masy dla głośników QAR Dynamit (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper oraz adaptery głośnikowe bi-wire Perkune Audiophile Cables (test TU).


2 komentarze:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...