S

S

MIP Sp. z o.o.

Polpak

poniedziałek, 16 grudnia 2019

DAC i wzmacniacz słuchawkowy S.M.S.L. M500



Trzy zdjęcia/grafiki ze strony S.M.S.L.


Wstęp
Pod koniec listopada br., bawiąc w Warszawie, odwiedziłem "kwaterę główną" dystrybutora MIP Sp. z o.o. na ulicy Działdowskiej. Oddałem wcześniej wypożyczone słuchawki Takstar HF 580 oraz transport sieciowy Auralic Aries G1. W zamian za to odebrałem m.in. najnowsze kompaktowe, "nabiurkowe" combo DAC/wzmacniacz słuchawkowy/przedwzmacniacz liniowy S.M.S.L. M500 (zobacz TUTAJ i TUTAJ). Urządzenie to miało oficjalną światową premierę w dniu 20 sierpnia br. Do Polski dojechało w ostatnich dniach listopada. Innymi słowy, to sprzęt premierowy. Ale mimo tego już zdążył "zaliczyć" kilka bardzo pochlebnych światowych testowych opinii. Bierzemy go więc na recenzencki warsztat Stereo i Kolorowo.

Wrażenia ogólne i budowa
Nowy M500 to reprezentant całej rodziny "M" przeznaczonej dla komputerów jako sprzęt tzw. nabiurkowy (nie ma nań lepszego polskiego określenia). Niedawno zresztą testowałem inne tego typu sprzęty - wzmacniacz słuchawkowy S.M.S.L. SAP12, DAC M8A z zasilaczem P2 (czytaj test TUAJ) czy DAC/wzmacniacz słuchawkowy S.M.S.L. M7 (czytaj TUTAJ). Nowy M500 tak, jak M7, kształtem przypomina cegłę. Ale to jest bardzo dobrze grająca "cegła"!

M500 obsługuje technologię MQA (Master Quality Authenticated), albowiem ma zaimplementowany pełny dekoder MQA. Można swobodnie strumieniować z TIDAL MQA. Wyposażony jest w układ XMOS XU-216, czyli prawdziwe 32-bitowe rozwiązanie dla USB. Układ ten jest w stanie dekodować MQA, aby móc zaoferować oryginalny dźwięk o jakości studyjnej, ale także przetwarzać audio 32-bit, DoP i natywne DSD, jaki i osiągać 32-bit / 768 kHz i DSD512. To są bardzo dobre parametry.

Co ciekawe, nowy S.M.S.L. dekoduje sygnał MQA zarówno z komputerów, jak i z urządzeń przenośnych jak smartfony czy tablety. Sprawdziłem, działa bez problemu (iPad Air 2 oraz iPhone XR). Na ekranie wyświetlany jest wówczas symbol "MQA" lub "MQA Studio" oraz czerwony lub zielony punkt - w zależności od jakości sygnału MQA.

W M500 został zamontowany wysokiej klasy układ DAC ES9038PRO firmy ESS wraz z wydajnym układem zasilania ES9311, który w pełni wykorzystuje możliwości DAC‘a dzięki niskiemu poziomowi szumów (nawet 1 uVrms). Na pokładzie są też trzy wysokiej klasy podwójne wzmacniacze operacyjne OPA1612, które charakteryzują się niskim nasyceniem szumów oraz niskim poziomem zniekształceń z maksymalnego zakresu dynamicznego i zapewniają wysoką moc wyjściową.

Co istotne, obudowa M500 została wykonana ze stopu aluminium obrabianego na CNC i jest wyposażona w wyświetlacz z hartowanego szkła (pochodzi od koreańskiego LG). Przód urządzenia składa się z 2,19-calowego wyświetlacza TFT LCD marki LG, wielofunkcyjnego pokrętła głośności i wyjścia 6,35 mm.

Do wyboru użytkownika są wyjścia analogowe RCA i XLR, a także wejścia cyfrowe: koaksjalne, USB i optyczne. Wszystkie wejścia, w tym koaksjalne i optyczne, obsługują przesyłanie strumieniowe DSD. W zestawie znajduje się również pilot zdalnego sterowania.

Nie muszę dodawać, że urządzenie reprezentuje bardzo wysoką klasę wykonawczą i wykończeniową. Jest po prostu bardzo ładnie i solidnie zbudowane. Owszem, można przyczepić się do designu - bowiem nowy M500 kształtami przypomina ...cegłę. Ale, jak już pisałem na początku, to jest bardzo audiofilska cegła! W kolorze czarnym jest nieco przytłaczająca, ale na szczęście producent oferuje także kolory obudowy czerwony i srebrny. Szczególnie czerwony wydaje się być interesujący. A jest zaproponowany w takiej samej cenie jak pozostałe wersje kolorystyczne (1 799 PLN).

Specyfikacja techniczna
• Wejścia: USB / optyczne x 2 / koncentryczne
• Wyjścia: wzmacniacz słuchawkowy RCA / RCA / XLR
• THD + N: 0,00015 %
• Zakres dynamiczny:
– XLR 125 dB
– RCA: 120 dB
– SNR: 120 dB
• Transmisja USB: asynchroniczna
• Kompatybilność z USB: Windows 7/8 / 8.1 / 10, Mac OS X 10.6 lub nowszy, Linux
• Głębia bitowa:
– USB: 1 bit, 16 ~ 32 bit
– Optyczne / koncentryczne: 1 bit, 16 ~ 32 bity
• Częstotliwość próbkowania:
– USB PCM: 44,1 ~ 768 kHz
– USB DSD: 2,8224 ~ 22,5792 MHz
• Optyczne / koncentryczne
– PCM: 44,1 ~ 192 kHz
• Optyczne / koncentryczne
– DSD: DSD64 (DoP)
• Moc wyjściowa wzmacniacza słuchawkowego:
– 570 mW (32 Ω), 290 mW (64 Ω), 125 mW (150 Ω), 65 mW (300 Ω)
• Wymiary: 85 x 88 x 197 mm
• Masa: 0,91 kg





Estetyczny i bezpieczny sposób pakowania



Pilot zdalnego sterowania jest w zestawie

Kształtami i gabarytami nowy M500 przypomina ...cegłę

Pokrętło i przycisk w jednym

Gniazdo słuchawkowe 6,3 mm



Duży wyświetlacz LG z hartowanego szła (!)






MQA



Tył urządzenia - wyjściowe gniazda RCA i XLR



Słuchawki SoundMagic MH1000



Słuchawki Kennerton Magni



Słuchawki Fostex TH610


Wrażenia dźwiękowe
Do M500 przyłączałem trzy pary słuchawek: SoundMagic HP100, Kennerton Magni oraz Fostex TH610. Sygnał pochodził z komputera, iPada Air 2, iPhone'a XR lub ze streamera Auralic Aries Mini (przewód cyfrowy USB Fidata HFU2-1M  na zmianę z M&B Audio Cable Diamond USB). Wzmacniacze porównawcze (z DAC lub bez) to: Little Dot MKIV, SPL Phonitor xe oraz NuPrime DAC-10H. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego tekstu. 

Zacznę nieco filozoficznie. Jeszcze trzy, cztery lata temu, kiedy chciało się nabyć w miarę porządne słuchawkowe urządzenie hi-fi odtwarzające w standardzie nawet jeszcze nie DSD, ale nawet PCM o wyższej rozdzielczości (tzn. powyżej 16 bit/96 kHz), należało było zań zapłacić sporo pieniędzy. Pierwszą jaskółką wieszczącą korzystne zmiany była wówczas brytyjska iFi Audio oferująca rzetelny dźwięk w rozsądnych cenach. Ale gdzieś od roku, półtora nastąpił prawdziwy wysyp nowych sprzętów high-fideltity odtwarzających "wszystko i wszędzie". To wielokierunkowa ofensywa takich firm jak Cayin, FiiO, Topping, iFi Audio, Aune, Questyle, iEast i wielu, wielu innych. Co więcej, większość z nich odtwarza i sygnały PCM, i DSD, i DXD, a nawet MQA. Bez problemu, bez ceregieli i bez zahamowań można grać muzykę na słuchawkach we wszelkich dostępnych formatach i rozdzielczości z każdego ze źródeł (komputer, tablet, smartfon, etc.). Dodatkowo urządzenia te są wspaniale wykonane, mają zastosowane rzetelne komponenty, świetne parametry oraz, co też ważne - mają pierwszorzędny design. Nie inaczej jest z premierowym S.M.S.L. M500...

Tytułowy M500 pomimo że to sprzęt niezbyt gabarytowo wielki, to bardzo efektywny i nowoczesny. Można go używać jako wyłącznie DAC, jako DAC i wzmacniacz słuchawkowy lub jako DAC i przedwzmacniacz liniowy. Przypomnę iż na pokładzie znajduje się DAC ES9038PRO firmy ESS, a to nie przelewki (identyczne montowane są w znacznie droższych np. Matrix X-Sabre Pro, Astell & Kern Kann Cube czy nowym S.M.S.L. D1 DAC). Swoje robi też układ układ XMOS XU-216 dla wejścia USB. Kiedy podłączyć np. komputer lub streamer do gniazda USB, to otrzymany dźwięk charakteryzuje się bardzo wysoką jakością i klasą. Trudną do pobicia w cenie nowego S.M.S.L. Wstyd pisać, ale nawet nie wiem do czego to przyrównywać. M500 w swojej cenie jest po prostu rewelacyjny!

Niezależnie od zastosowanych słuchawek (SoundMagic HP1000, Kennerton Magni oraz Fostex TH610) dźwięk zawsze był w pełni nasycony, dynamiczny, kapitalnie kontrolowany i super holograficzny. To brzmienie zawiesiste i energetyczne, acz jednocześnie wyrafinowane. Tonalnie wypełnione aż po brzegi. A do tego bardzo równe i harmonijne. Bez jakichś sztucznych podkręceń średnicy czy nadmuchanego basu. Dźwięk odbierany jest jako naturalny i fizjologiczny, zaś głębsze tło ma miły aksamit i dotykalną organiczność. 

Przestrzeń rozkłada się proporcjonalnie we wszystkich kierunkach - nie ma poczucia jej zbytnego rozdęcia. Instrumenty na scenie stawiane są w równych szykach, zgodnie z zapisem nagrań. Są precyzyjnie ogniskowane, mają widoczny obrys oraz sowite wypełnienie akustyczne. Owszem, nie jest to poziom rasowej tonalności reprezentowanej przez porównawczy SPL Phonitor xe, ale M500 i tak świetnie daje sobie radę z tym niełatwym zagadnieniem. To brzmienie dokładne i wierne, ale ciut niedoszacowane. Więcej rozproszone.

Kilka słów o odtwarzaniu formatu MQA. Istnieją pewnego rodzaju kontrowersje związane z MQA, tu i ówdzie można o tym przeczytać. Mnie jednakże ten format bardzo przypada do gustu - po prostu pliki streamowane z Tidal Master "na słuch" brzmią lepiej. Gęściej, plastyczniej, pełniej i wiarygodniej. Z większą głębią i szerszym zakresem dynamiki. S.M.S.L. M500 bez problemu odtwarza i dekoduje MQA (przez gniazdo USB) z każdego podłączonego doń urządzenia (komputer, tablet, smartfon, streamer sieciowy). Pliki MQA versus PCM to przede wszystkim poczucie jakby dźwięku ogólnie było więcej. Wszystkiego weń słychać więcej - i to jest większe, wyraźniejsze i barwniejsze. Bardziej naturalne, gładsze, mniej agresywne. Przestrzeń nieco się otwiera i staje się szersza. Bardziej namacalna w wartościach bezwzględnych. Można krótko napisać, że odtwarzane pliki MQA brzmią bardziej analogowo. 

Jakie słuchawki najlepiej używać do grania z M500? Jak już wspominałem, używałem trzy pary podczas testów: SoundMagic HP1000, Kennerton Magni oraz Fostex TH610. I od razu przekazuję odpowiedź. Myślę, że najlepiej sprawdzą się tu słuchawki, które podobnie jak M500 stanowią niezłą okazję i reprezentują idealną proporcję jakość/cena. W tym przypadku są to słuchawki SoundMagic HP1000. Ich cena wynosi około 1 400 PLN, a grają jakby kosztowały dwa razy więcej. Pierwszorzędnie zgrywają się ze wzmacniaczem i DAC-iem S.M.S.L. tworząc dźwięk synergiczny - pełny, nasycony i barwny. Jędrny i żywy. Niebawem opublikuję ich osobną recenzję.

Ale czy powyższe twierdzenie, że SoundMagic HP1000 w moim przekonaniu najlepiej pasują do M500, oznacza iż pozostałe dwie pary (Kennerton Magni oraz Fostex TH610) zeń nie zgrywają się? Nic z tych rzeczy - one także pięknie grają! Ale najkorzystniej (czytaj - najekonomiczniej) czynią to właśnie SoundMagic HP1000. Nic dodać, nic ująć.

Konkluzja
Nowy S.M.S.L. M500 to urządzenie wielofunkcyjne: DAC PCM/DSD/MQA, wzmacniacz słuchawkowy oraz przedwzmacniacz liniowy, zaopatrzone w wyjścia RCA i XLR. Estetyczna budowa, świetne wykonanie z wysokogatunkowych materiałów (w tym i wyświetlacz LG z szybą z hartowanego szkła), rewelacyjne komponenty wewnętrzne (m.in. DAC ES9038PRO firmy ESS). Pod względem dźwięku M500 to kapitalne obrazowanie dźwięku w każdym możliwym kierunku i wymiarze. Wszerz, w głąb, do góry, na dół - w czasie, miejscu i przestrzeni. To precyzja osadzona na soczystym brzmieniu, a także wysoka dynamika i duża energia grania, ale zaprawiona dużą dozą elegancji i kultury. W wartościach bezwzględnych premierowy S.M.S.L. M500 to totalny "best-buy"! 

Cena w Polsce - 1 799 PLN.

System odsłuchowy
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), Shanling A3.2 (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Pylon Diamond 30 (test TU), AudioSolutions Figaro M (test TU), Wharfedale Linton, Guru Audio Junior (test TU) i Studio 16 Hertz Canto One New SE (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO.
Odtwarzacz sieciowy: Auralic Aries Mini (test TU).
DAC-i i wzmacniacze słuchawkowe: NuPrime DAC-10H (test TU), SPL Phonitor xe, Lampizator Amber 3 DAC (test TU), Topping D70 DAC (test TU), Little Dot MKIV oraz Encore mDSD (test TU).
Komputery: Dell Latitude 7390 i MacBook Apple Pro.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładka gramofonowa: Ortofon 2M Black (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), SPL Phonos i Audiokultura Iskra 1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), SoundMagic HP1000, Kennerton Magni, Meze 99 Neo (test TU) i MEE Audio Matrix 2 (test TU).
Kondycjoner sieciowy: Xindak PC-200V (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). Kondycjoner masy dla głośników QAR Dynamit (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper oraz adaptery głośnikowe bi-wire Perkune Audiophile Cables (test TU).


25 komentarzy:

  1. Czy porównując do wcześniej testowanego Toppinga D70 w Pana ocenie wypada lepiej/gorzej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Topping D70 to wyłącznie DAC, zaś M500 DAC i wzmacniacz słuchawkowy. Myślę więc, że te dwa urządzenia trudno porównywać. Zależy, czego się szuka.

      Usuń
    2. Chodzi oczywiście o porównanie DAC-ów i granie po USB czy któryś w Pana ocenie byłby wyraźnym zwyciezcą.. bo zdaje sobie sprawę że topping nie posiada wzmacniacza słuchawkowego..

      Usuń
    3. W krótkich słowach: D70 jest lepszy jako samodzielny DAC, zaś M500 jest bezkonkurencyjny jako combo. I jeszcze dekoduje MQA.

      Usuń
    4. lepszy D70 ??? w czym niby jest lepszy?

      Usuń
  2. Pięknie dziękuję za kolejną, barwną recenzję, którą zawsze z przyjemnością się czyta. Ja zaś pozostaję w rozterce czy do Rotela Ra-12 wraz z fantastycznymi kolumnami Chario Delphinus kupić recenzowany przez Pana Onkyo ns-6170 czy owy m500 z podłączonym netbookiem lub telefonem i strumieniując muzykę wyłącznie z Tidala.
    Ponieważ Święta dobiegają już końca dołączam życzenia satysfakcji i wielu interesujących recenzji w Nowym Roku!
    Artur z Krakowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Panie Ludwiku, bardzo proszę o sugestie. Muzyka to jazz małe składy, vocal, elektronika, rock progresywny, sprzęt jak wyżej. Wybrałby Pan Onkyo ns-6170 czy SMSL m500 z podłączonym telefonem jako transport i aplikacja Tidal?

      Usuń
    2. Ale te dwie drogi są zupełnie od siebie różne! Odtwarzacz multimedialny Onkyo NS-6170 versus DAC SMSL M500 plus telefon. Wołałbym np. Aurlic Aries Mini oraz SMSL M500. Ale nie telefon jako streamer.

      Usuń
  3. Panie Ludwiku czy SMSL M 500 ma szanse wygrać z przetwornikiem w Oppo UDP 203 na kości AKM DAC AK4458VN
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak Pan myśli, warto dozbierać pieniędzy i przesiąść się na m500?
    Przydałoby się wsparcie mqa oraz wyjścia zbalansowane (w planach monitory aktywne na biurko).
    Aczkolwiek gram teraz na SMSL M7 + sennheiser hd58x. Jestem bardzo zadowolony z dźwięku, jest przyjemny a jednocześnie nie gubi detali, kontroli i basu. Podoba mi się takie neutralne granie, które jednocześnie nie jest anemiczne i ma jako tako kopa.
    Nie wiem czy to dobry pomysł, żeby się zastanawiać nad m500 i trwonić kolejne pieniądze? O ile wyższa jest to klasa brzmienia, pomijając dodatkowe złącza. Testował Pan oba, może mógłby coś powiedzieć jak się ma jeden do drugiego.
    Dziękuję za recenzję i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Panie Ludwiku,

    Czy Pana zdaniem M500 będzie dobrym wyborem jako DAC (wejście coaxial z CD, wyjście 2x RCA do amplitunera) pomiędzy odtwarzaczem CD Yamaha CD-N500 a amplitunerem Yamaha R-N602? Ew. czy do takiego zastosowania mógłby Pan wskazać jakiś inny DAC w budżecie do ok. 1700 PLN?

    Pozdrawiam i gratuluję świetnej recenzji!

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzień dobry, dziękuję za zachęcający test. W teście kilka razy pojawia się sformułowanie, że M500 może służyć jednocześnie jako DAC i przedwzmacniacz liniowy. Czy to oznacza, że można go podłączyć bezpośrednio do końcówki mocy za pomocą wyjść RCA lub XLR i M500 zapewni kontrolę głośności?
    Pozdrawiam, Kuba

    OdpowiedzUsuń
  8. Dzień dobry,
    dziękuję za zachęcającą recenzję. W tekście kilka razy pojawia się sformułowanie, że M500 może pracować jednocześnie jako DAC i przedwzmacniacz liniowy. Czy to znaczy, że za pomocą wyjść RCA lub XLR można go podłączyć bezpośrednio do końcówki mocy i wtedy M500 zapewni kontrolę głośności?
    Pozdrawiam,
    Kuba

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam, Panie Ludwiku myśli Pan że poradzi sobie z takimi słuchawkami jak Focal Clear ..?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam na testach M500.. z Focalami Clear.

      Mam wrażenie jakby grał bardzo płytkim basem, powiedziałbym że mi go brakuje.
      Wpinając słuchawki w mój MOON ACE uważam że wypełnienie dołu jest dużo lepsze...

      Miał Pan podobne odczucia ??

      Usuń
    2. Nie słuchałem M500 ze słuchawkami Focal. Truno mi się odnieść więc do pytania.

      Usuń
  10. Jeśli słucha Pan Tidal z PC przez USB to może to być kwestia aplikacji Tidal. U mnie były dokładnie takie objawy. Należy wyłączyć tryb wyłączności w opcjach streamingu i magia wraca ��

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam panie Ludwiku. Posiada aktualnie dac Cambridge audio magic100. Podłączone pod niego kolumny aktywne JBL lsr308, muzyka z chromecast audio. Zastanawiam się nad zmianą na smsl a500. Czy odczuje dużą różnicę w jakości dźwięku. Czy podłączony telefon do USB daca smsl prześle mi jakość tidal mqa. Pozdrawiam i dziekuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno mi wyrokować, czy "usłyszy Pan różnicę w dźwięku", ale w moim przekoaniu A500 to jest rewelacyjne urządzenie. Warte zakupu. Pozdrowienia.

      Usuń
  12. Dziękuję za odpowiedź. Zakupiłem i czekam na dostawę, w nagrodę jeszcze wziąłem beyerydynamic dt150. Zobaczę czy to się wszystko będzie zgrywać. Trzeba usłyszeć na swoje uszy. Dziękuję za recenzje, tylko uświadomiła mnie w decyzji. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Testuje M500 i w tej cenie? Best buy!!
    Topping D90 fajny na początku, robi wrażenie. Później męczy, następnego dnia jakoś nie ma się chęci na słuchanie D90.
    Testowałem RME i klaps, po pozytywnych opiniach zawiodłem się.

    M500 najtańszy z nich i następnego dnia dalej mam chęć jego słuchać.

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...