Polpak

piątek, 27 grudnia 2019

SPL Phonos - przedwzmacniacz gramofonowy MM/MC



Trzy zdjęcia/grafiki ze strony SPL Electronics GmbH


Wstęp
SPL Electronics GmbH (SPL to skrót od Sound Performance Lab) to niemiecka firma z Niederkrüchten (kraj Nadrenia Północna-Westfalia) koncentrująca się na wytwarzaniu urządzeń audio dla segmentu profesjonalnego. Ale, jak to ostatnimi czasy dzieje w tej branży, zabiega także o audiofilów, z czego należy się jedynie cieszyć. Kilka lat temu opisywałem wzmacniacz słuchawkowy z DAC SPL Phonitor 2 (czytaj test TUTAJ), który okazał się być nie lada przebojem rynkowym w audiofilskim świecie. Lecz, jak się okazuje, postęp w tym zakresie jest znaczny. SPL zaproponował nową serię Professional Fidelity urządzeń hi-fi , które są na poły przeznaczone dla profesjonalistów i na poły dla audiofilów.

Warto wiedzieć, iż wszystkie urządzenia z serii Professional Fidelity bazują na wysokonapięciowej konstrukcji, wykonanej w oryginalnej technologii firmy SPL 120 V Rail Technology VOLTAiR. Nazwa ta nawiązuje do wysokiego woltażu oraz w konsekwencji korzyści w zakresie dynamiki, przekraczającej 140 dB.

W listopadzie od warszawskiego Musictoolz Sp. z o.o. do testów otrzymałem dwa urządzenia serii Professional Fidelity. Pierwszy to wzmacniacz słuchawkowy z DAC SPL Phonitor xe, który już zrecenzowałem (czytaj TUTAJ). A drugi to oczywiście tytułowy przedwzmacniacz gramofonowy SPL Phonos (zobacz TUTAJ) obsługujący wkładki typu MM i MC.

Wrażenia ogólne i budowa
SPL Phonos to przedwzmacniacz gramofonowy przeznaczony do współpracy z gramofonami zarówno z wkładką MM Moving Magnet, jak i MC Moving Coil precyzyjnie realizujący korekcję RIAA. Phonos oferuje do 71,5 dB wzmocnienia dla wkładek MC i do 50 dB dla wkładek MM.

Przedwzmacniacz gramofonowy ma kształty i gabaryty odpowiadające serii Professional Fidelity. Taka sama szerokość i głębokość, choć już wysokość jest nieduża. Obudowa ma zaokrąglone boki, front jest czerwony, ale dostępne są także wybarwienia czarne i srebrne. Całość jest bardzo dobrze wykonana i jest atrakcyjne wizualnie. Co istotne, skrzynka przedwzmacniacza spoczywa na czterech solidnych stopach antywibracyjnych.

Na niewielkim, aluminiowym froncie zainstalowano kilka pokręteł i przełączników. Po lewej stronie znajdują się dwie gałki - każda dla osobnej regulacji wkładek typu MM i MC (pojemność i impedancja) w kilku zakresach. Po prawej stronie frontu zamontowano trzy przełączniki - dwa poziome (regulacja gain i aktywacja filtra subsonicznego) i pionowy (włącznik zasilania). Po środku znajduje się wkomponowana we front czarna płytka z logo "spl", a bezpośrednio pod spodem umieszczono czerwoną diodę sieciową.

Na tylnym panelu, po prawej stronie, zamontowano dwie pary gniazd RCA - jedną wyjściową i jedną wejściową. Pomiędzy nimi zainstalowano zacisk uziemienia. Po lewej stronie znajduje się gniazdo zasilania IEC zintegrowane z głównym włącznikiem zasilania oraz komorą bezpiecznika.

Główne cechy
- wysokonapięciowa konstrukcja wewnętrzna 120 V w oparciu o technologią VOLTAiR
- korekcja krzywej RIAA (Douglas Self)
- współpracuje z wkładkami MM Moving Magnet i MC Moving Coil
- pozwala na 71,5 dB wzmocnienia dla wkładek MC i do 50 dB dla wkładek MM
- pojemności dla MM: wyłączona, 150 pF, 220 pF i 330 pF
- impedancji dla MC: 100, 220, 470, 2k2, 4k7 i 10 kOhms
- zastosowany kondensator styrofleksowy w korekcji RIAA
- przełączany poziom wzmocnienia: Normal, -10 dB, +4 dB
- pozłacane złącza wejściowe i wyjściowe RCA
- uziemienie dla gramofonu
- przełączany filtr subsoniczny, eliminujące najniższe częstotliwości będące efektem działania silnika gramofonowego przenoszonego na igłę
- przełącznik Standby/Power On
- liniowy zasilacz zbudowany na bazie transformatora toroidalnego
- gruba, aluminiowa płyta czołowa i pokrywa, obudowa wykonana z arkusza blachy stalowej
- urządzenie wyprodukowane w Niemczech


Dwie paczki z urządzeniami SPL - przedwzmacniaczem gramofonowym Phonos i wzmacniaczem słuchawkowym Phonitor xe.


SPL Phonos, a na nim SPL Phonitor xe 


Co prawda Phonos nie może się poszczycić takimi efektownymi "wycieraczkami" jak Phonitor xe, ale bez wątpliwości też jest bardzo estetyczny

Po lewej regulatory dla wkładek MM i MC, a po prawej przełączniki dla ustawienia poziomu "Gain" i aktywacji filtra subsonicznego 



Tył urządzeń


Gramofon Pro-Ject X1





Kilka ujęć całego systemu odsłuchowego z różnymi wzmacniaczami


Wrażenia dźwiękowe
Podczas odsłuchów używałem dwa gramofony: Nottingham Analogue Horizon z wkładką Ortofon 2M Black oraz Pro-Ject X1 z wkładką Pro-Ject/Ortofon Pick it S2. Porównawcze przedwzmacniacze gramofonowe to: Musical Fidelity MX-VYNL, Pro-Ject Phono Box S2 Ultra oraz Audiokultura Iskra 1. Pozostała część sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego tekstu.

Co prawda Phonos jest jedynym przedwzmacniaczem gramofonowej w bardzo obszernej ofercie sprzętowej niemieckiego SPL, ale za to jest to urządzenie wyjątkowe. Trudno uwierzyć, że aż tak zaawansowany sprzęt jest konstruowany w firmie zajmującej się nomen omen sprzętem profesjonalnym - studyjnym. Ale okazuje się, że phono-stage dla studio nagrań także może być audiofilski - bo tak należy postrzegać umiejętności Phonosa. SPL Phonos zastosowany w domowym systemie gramofonowym pasuje doń jak ulał - z brzmieniem gramofonu czyni nieomal cuda.

Szczerze pisząc, to SPL Phonos dysponuje jednym z najlepszych brzmień, jakie kiedykolwiek słyszałem pośród przedwzmacniaczy gramofonowych. To niezwykle dynamiczny i czysty dźwięk, a także doskonała, bo panoramiczna scena dźwiękowa typu realnego 3D. Scena ta jest nie tylko rozległa, ale i bardzo precyzyjna i szczegółowa. Słychać mnóstwo informacji na niej zawieszonych, poukładanych czy rozmieszczonych - niezależnie jak to zjawisko nazwać, to ułuda i dokładność oddawania współrzędnych instrumentów i wokali na scenie jest wprost rewelacyjna. Referencyjna!

Pomiędzy instrumentami stojącymi na scenie jest dużo miejsca, a dźwięk nigdy nie jest zatłoczony, ani przepełniony, ani tym bardziej przeciążony. Jest w swoim wyrazie super czytelny i odkrywczy. Charakteryzuje się wybitną rozdzielczością i nietuzinkową umiejętnością różnicowania przekazu. Zaś całość owego dźwięku jest bardzo zrównoważona i wyważona. Skomunikowana z pozostałymi zakresami i podzakresami. To harmonia nieomal absolutna. Można więc chyba tu podłączać każdy gramofon świata z dowolnie dobraną wkładką.

U mnie z dwoma testowymi gramofonami a SPL Phonos zachodziła synergia doskonała - i to niezależnie od tego, że jeden gramofon (Pro-Ject) reprezentował tzw. "entry-level", a drugi (Horizon) przedział średni. Podobne zgranie występowało z moimi dwoma wkładkami gramofonowymi. No problem!

Kilka słów o basach reprodukowanych przez Phonosa, bo są niezwyczajne. Niskie tony są tu stuprocentowo prawomocnym komponentem przekazu. Można napisać, że są bardzo obecne i spontaniczne - stanowią mocny i solidny fundament dla całej muzyki. Ale te basy są wyjątkowo wysokiej jakości. Są świetnie zróżnicowane i wielowarstwowe, a do tego plastyczne, bardzo kształtne, nasączone substancją muzyczną, rześkie i szybkie. A równolegle są bardzo punktualne i prowadzone jak po sznurku. Nic w przekazie nie buczy, nie rozlewa się, nie przepełnia. Takie niskie tony bez wątpliwości można nazwać high-endowymi.

Konkluzja
SPL Phonos to bardzo zaawansowany przedwzmacniacz gramofonowy MM/MC. Dostarcza bardzo dynamiczny i przestrzenny dźwięk klasy high-fidelity. Przenosi muzykę gramofonu (i wkładki gramofonowej) na swoiste wyżyny jakościowe. Wydobywa pełny potencjał i ujawnia cały dźwięk, a czyni to zupełnie bezproblemowo i lekko. Chyba brzmieniowo najlepszy i najbardziej uniwersalny przedwzmacniacz gramofonowy jaki słyszałem (w relacji cena/jakość). Bezwarunkowa i absolutna rekomendacja Stereo i Kolorowo!

Cena w Europie - 1 999 EUR.

System odsłuchowy
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), Shanling A3.2 (test TU), S.M.S.L. A8 i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Pylon Diamond 30 (test TU), Triangle Borea BR08 (test TU), Wharfedale Linton (test TU), Guru Audio Junior (test TU) i Studio 16 Hertz Canto One New SE (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO.
Odtwarzacz sieciowy: Auralic Aries Mini (test TU).
DAC-i i wzmacniacze słuchawkowe: NuPrime DAC-10H (test TU), Lampizator Amber 3 DAC (test TU), SPL Phonitor se (test TU), S.M.SL. M500 (test TU), S.M.S.L. D1, Little Dot MKIV oraz Encore mDSD (test TU).
Komputery: Dell Latitude 7390 i MacBook Apple Pro.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU) i Pro-Ject X1 (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU) oraz Pro-Ject Pick it S2 (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), Pro-Ject Phono Box S2 Ultra (test TU) i Audiokultura Iskra 1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), SoundMagic HP1000, Kennerton Magni, Meze 99 Neo (test TU) i MEE Audio Matrix 2 (test TU).
Kondycjoner sieciowy: Xindak PC-200V (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). Kondycjoner masy dla głośników QAR Dynamit (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper oraz adaptery głośnikowe bi-wire Perkune Audiophile Cables (test TU).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację