S

S

MA

Planeta Dźwięku

Premium Sound

Polpak

środa, 21 września 2016

Przewody Ortofon Reference: głośnikowe SPK-400 i interkonekty 7NX-705



Wstęp
Niedawno opisywałem kilka sprzętów duńskiej firmy Ortofon. Najpierw były to dwie wkładki gramofonowe typu MC Ortofon Quintet Blue i Quintet Bronze (czytaj test TUTAJ), potem transformator MC Ortofon ST-7 (czytaj TUTAJ). Sprzęty te wróciły już do ich polskiego dystrybutora - firmy Mediam z Krakowa. Zaś do mnie pod koniec sierpnia przyjechały kolejne przedmioty Ortofon. Tym razem były to przewody audio. Tak, Ortofon to nie tylko uznany producent wkładek gramofonowych i rozmaitych winylowych akcesoriów. To także renomowany wytwórca kabli audio (zobacz TUTAJ), przy czym przewody są produkowane przez japoński oddział Ortofona, a nie duński.

Ortofon oferuje trzy gatunki przewodów: interkonekty, kable głośnikowe oraz kable do ramion i wkładek gramofonowych. Interkonekty to srebrne Reference 905 Silver oraz miedziane 7NX-705, 6NX-605 i 5NX-505. Nietrudno domyślić się, że początkowa cyfra symbolu (5, 6 lub 7) oznacza czystość miedzi: 5N, 6N lub 7N. Kable głośnikowe to miedzianie serii Reference: SPK-50, SPK-100, SPK-200, SPK-400 (bi-wirowa wersja SPK-200) oraz srebrne SPK-3100 Silver i SPK-3900Q Silver.

Do mnie dojechały: przewód głośnikowy Ortofon Reference SPK-400 (zobacz TUTAJ) ze złączami typu banan (banany 1x2 i 2x2) o długości 2 x 2,5 m, a także inerkonekty Ortofon Reference 7NX-705 RCA (zobacz TUTAJ) o długości 1 m. 

Wrażenia ogólne i budowa
Myślę, że warto w tym miejscu wspomóc się firmowym prospektem kabli Ortofon, albowiem informacje tam dostępne wyczerpują w zasadzie sprawę budowy i konstrukcji przewodów. Tak Mediam opisuje tytułowe przewody na swojej stronie:
 "Ortofon Reference SPK-400 jest kablem  głośnikowym o bardzo dobrej rozdzielczości i zdolności reprodukcji najdrobniejszych detali muzycznych. Wyjątkowa dokładność i rozdzielczość dźwięku nie jest okupiona wyostrzeniem sybilantów i zbytnią natarczywością dźwięku. SPK 400 jest wykonany z  czterech rozdzielonych przewodów  z doskonałej  posrebrzanej beztlenowej miedzi o bardzo dużej czystości OFC, PCOCC i OFC.  Kabel ten jest zoptymalizowany zarówno dla bi-wiringu we wszystkich konfiguracjach jak i do łączenia normalnego zwiększając tym samym powierzchnię przewodnika. Każdy przewód jest wykonany z 125 rdzeni o różnych przekrojach. Wszystkie cztery przewody są otoczone wysokiej gęstości ekranem w celu wyeliminowania wszelkich zewnętrznych zakłóceń.

Interkonekty Ortofon Reference 7NX-705 RCA prezentują dynamiczny dźwięk o wyjątkowej jakości i rozdzielczości tonalnej. Czerwony kolor jest jedyną rzeczą, która sprawia, że 7NX-705 jest widoczny w systemie. Dźwięk 7NX-705 jest neutralny i precyzyjny, z dokładnym i kontrolowanym  basem. Wokale są czyste, czytelne i perfekcyjnie umiejscowione w przestrzeni. Przy produkcji jego  używa się  tej samej technologii jak we wzorcowym interkonekcie Ortofona, 7NX-X1. Kabel 7NX-705 będąc arcydziełem, wykonany został z miedzi o czystości 7N (99,99999 %) i 4 przewodów OFC. Posiada pozłacane złącza XLR lub rodowane terminale RCA. Zaciski te są tak zaprojektowane, aby nie stykały się ze sobą nawet w ciasnej przestrzeni z tyłu wzmacniacza."

Od siebie dodam, że przewody Ortofon wykonane są typowo po japońsku, czyli są perfekcyjnie skonstruowane, bardzo estetycznie wyprodukowane, z niebywałą dbałością o cyzelunek, doskonale spasowane, etc. Mają solidne, wręcz referencyjne wtyki. Przypominają w tym wszystkim najdroższe produkcje innych japońskich firm kablarskich jak Acrolink, Oyaide, Harmonix, czy Furutech. Niewykluczone, że są one wykonywane na zamówienie dla Ortofon w jednym z wymienionych przedsiębiorstw, co nie byłoby ujmą, a wręcz przeciwnie – nobilitacją.

Trzeba przyznać, iż głośnikowce są sprytnie skonstruowane. Każdy z kabli zawiera po cztery żyły, czyli razem jest ich osiem. Cztery żyły każdego przewodu od strony podłączenia do terminali głośnikowych zakończone są wtykami bananowymi, które wpina się do czterech gniazd. Warunkiem więc dla SPK-400 jest fakt, że kolumna głośnikowa ma cztery terminale przyłączeniowe. Z drugiej strony (tej od strony wzmacniacza) każda z dwóch żył (osobno - i +) połączone są wspólnie w jeden wtyk bananowy. Innymi słowy, dwa przewody SPK-400 z jednej strony mają osiem, a z drugiej cztery wtyki bananowe. Czyli jest to niejako tzw. bi-wiring.

Wartym podkreślenia jest fakt, iż przewody Ortofon nie kosztują majątku. Głośnikowe Reference SPK-400 to koszt 387 PLN za m/b., a interkonekty Reference 7X7-705 RCA to 2 903 PLN, co w audio jest kwotą stosunkowo umiarkowaną.

Parametry techniczne
Interkonekty Reference 7XN-705 RCA
Rozmiar przewodników: 2 x 2.0 mm2
Materiał przewodników: 7N OFC
Szczegóły konstrukcji przewodów: 1/0.8, 7/0.322/0.18, 18/0.18 i 61/0.1
Terminale: RCA – platerowane rodem
DC rezystancja: 9.4 Ω/m
Pojemność: 448 pF/m
Ekran: 16/10/0.1 mm
Izolacja: polietylen, PVC
Średnica kabla: 9.4 mm
Terminal RCA średnica: 13.5 mm
Długość kabla: 1.0 m

Głośnikowe Reference SPK-400
Rozmiar przewodów:  4 x 2.9 mm²
Materiał przewodów: Ag p-Cu, OFC, PCOCC
Szczegóły konstrukcji przewodów:  7/0.26/4, 2/0.12/45 i 7/0.26
Średnica zewnętrzna kabla: φ 13,5mm
Rezystancja DC: mniej niż 3,0 Ω/km
Rezystancja ekranu DC: AC 500 V/1 min
Konstrukcja ekranu: 16/10/0.1
Izolacja: polietylen


Bardzo solidne wykonanie "Made in Japan"


Z jednej strony dwa wtyki bananowe (obejmujące dwie żyły), z drugiej - cztery; quasi bi-wiring

Wtyki bananowe z mechanizmem rozprężania końcówek

Oznaczenia na przewodzie głośnikowym


Przewody głośnikowe Reference SPK-400 gotowe do wpięcia do kolumn Triangle Esprit Antal EZ


Hologram certyfikujący oryginalność

Estetyczne opakowanie


Pierwszorzędna japońska produkcja

Rodowane konektory



Więcej niż solidne wtyki RCA; mają regulowany mechanizm dociskowy

7NX-705 zamontowane we wzmacniaczu słuchawkowym Musical Fidelity MX-HPA

Te same przewody we wzmacniaczu słuchawkowym Trilogy 931


Wrażenia dźwiękowe - przewody głośnikowe
Wpływ Reference SPK-400  na dźwięk jest bezdyskusyjny – zdecydowanie więcej niż kosmetyczny, wprost zauważalny. Przewody zapewniają przede wszystkim pierwszorzędną dźwięczność i sporą przestrzeń, a następnie doskonałą analityczność, oddech i swobodę brzmienia. Ortofon niejako „otwierają” dźwięk na zewnątrz i do środka, wszerz i wzdłuż. Dodają wigoru i szybkości, dopełniają i dociążają substancję dźwiękową. Zapewniają zgodność tonalną, dbają o jej energię i witalność.

Trzeba zauważyć, iż przewody są całkowicie transparentne, ujawniają dźwięk w skali makro i mikro, od siebie nic nie dodając. Nie filtrują, nie modelują brzmienia, lecz eksponują go w najlepszy z możliwych sposób. Co ważne, niskie tony są bardzo sugestywne, energiczne i rozbudowane, a równolegle prężne i szybkie. Punktualne i dobrze prowadzone. Motoryczne. Ekspansja i dynamika basów stoi na wysokim poziomie, przewody Ortofona nie wahają się odkrywać i najniższych rejonów basów. Ta swoboda dynamiczna jest niewątpliwym atutem, ale czasem może być kłopotliwa, np. przy ciemniej grających kolumnach lub wzmacniaczach lampowych o zbyt słodkiej barwie.

Sporą zaletą duńskich przewodów jest fakt, iż całość dźwięku jest świetnie uporządkowana, poszczególne tony są wyraźnie odseparowane, brzmienie jest czytelne, czyste i aż do bólu wyraźne. Jest to brzmienie neutralne i naturalne. Dokończone i wycyzelowane.

Wrażenia dźwiękowe - interkonekty
Przewody 7NX-705 stawiają przede wszystkim, podobnie jak Reference SPK-400, na klarowność i otwartość dźwięku, jego kompletny wymiar i substancję, jak i symetryczną konstrukcję przestrzenną. To uwalnianie energii, ujawnianie potencjału brzmienia. Dzięki ich (kabli) obecności w systemie łatwiej usłyszeć więcej niuansów, bo tło jest czystsze i głębsze, wręcz nieomal czarne. Zaś na takim tle detale są dodatkowo lepiej widoczne, słyszalne. Odciskają się wyraźnie, a przez to są istnieją prawdziwiej i dokładniej.

Dużym atutem duńskich łączówek jest umiejętność rozdzielania od siebie poszczególnych dźwięków, ich segregacji, systematyzacji i porządkowania. Takie zjawisko nazywa się zaawansowaną selektywnością i rozdzielczością, która zmierza wprost w regiony high-fidelity. Tu dźwięk jest czysty, transparentny i niezakłócony, a równolegle kolorowy i precyzyjny. Jednocześnie brak w brzmieniu jakiejkolwiek mechaniczności, czy zbytniej higieniczności – w ich miejsce pojawia się integralność i emocjonalność wsparte naturalną muzykalnością oraz neutralną ekspresją.

Co istotne, Ortofon nie wyostrzają wad, czy niedociągnięć nagrań, brzmienie nie staje się zbyt angażujące aż do momentu, w którym ma do czynienia z czymś naprawdę krytycznym – zbyt obfitymi basami albo drastycznie rozjaśnionym brzmieniem. (Uwaga ta dotyczy również przewodów głośnikowych SPK-400). Dzięki temu odsłuchy zawsze są przyjemne w odbiorze – bezpośrednie, ale plastyczne; wyraźne, ale nie krzykliwe. Harmonijne i konsonansowe. Pierwszorzędnie wyważone.

Konkluzja
Przewody Ortofon Reference to optymalny wybór (doskonałe wykonanie, precyzyjne i plastyczne brzmienie), a ceny umiarkowane. Mają bezdyskusyjnie dobry wpływ na dźwięk systemu audio-stereo. Polecam, bo to kable warte bliższej znajomości. Mogą "pobić" wiele innych konkurentów - i to nawet tych z bardzo renomowanym kablowym logo.

Ortofon Reference SPK-400 cena w Polsce - 387 PLN m/b,  Ortofon Reference 7X7-705 RCA - 2 903 PLN.

System testowy
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Pathos Classic One MKIII (test TU), Audia Flight FL Three S (test TU), Cayin CS-55 A (test TU), Eryk S. Concept Superior oraz Dayens Ecstasy III (test TU).
Kolumny: Eryk S. Concept Superioro (test TU), Triangle Esprit Antal EZ (test TU), Pylon Diamond 28 (test TU), Studio 16 Hertz Canto One New (test TU), Xavian Pearl, Taga Harmony TAV-616F i Guru Audio Junior (test TU).
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO
 i NuForce Air DAC (test TU).
Komputery: MacBook Apple Pro, Acer Aspire ES13 i Dell Latitude E6440.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon z wkładką Ortofon 2M Black (test 
TU) i Pioneer PLX-1000 z Ortofon Quintet Bronze (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: iFi iPhono2 (test TU
), ADL Stratus by Furutech, Primare R32 (test TU) i Musical Fidelity MX-VYNL (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Yamaha T-550 i Sansui TU-5900.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Minisystem: Pioneer P1-K (test 
TU).
Słuchawki: RHA MA750 (test 
TU), Final Audio Design Adagio V (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), HiFiMan HE-560, Blue Mo-Fi i AKG K545 (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Cayin C5 DAC (test 
TU), Eryk S. Concept Superior, Musical Fidelity MX-HPA, Trilogy 931, S.M.S.L. sAp-8 i iFi iCAN SE.
Okablowanie: Przewody głośnikowe Cardas 101 Speaker (test 
TU) i Melodika Brown Sugar BSC 2450 (test TU). Seria XLO UltraPLUS. Pełne okablowanie AirTech seria Evo oraz Perkune Audiophile Cables.
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...