Wstęp
Niedawno opisywałem kilka sprzętów duńskiej firmy Ortofon. Najpierw
były to dwie wkładki gramofonowe typu MC Ortofon Quintet Blue i Quintet Bronze
(czytaj test TUTAJ), potem transformator MC Ortofon ST-7 (czytaj TUTAJ). Sprzęty te wróciły już do
ich polskiego dystrybutora - firmy Mediam z Krakowa. Zaś do mnie pod koniec
sierpnia przyjechały kolejne przedmioty Ortofon. Tym razem były to przewody
audio. Tak, Ortofon to nie tylko uznany producent wkładek gramofonowych i
rozmaitych winylowych akcesoriów. To także renomowany wytwórca kabli audio
(zobacz TUTAJ), przy czym przewody są produkowane przez japoński oddział
Ortofona, a nie duński.
Ortofon oferuje trzy gatunki przewodów: interkonekty, kable
głośnikowe oraz kable do ramion i wkładek gramofonowych. Interkonekty to srebrne
Reference 905 Silver oraz miedziane 7NX-705, 6NX-605 i 5NX-505. Nietrudno domyślić się, że początkowa cyfra symbolu (5, 6 lub 7) oznacza czystość miedzi: 5N, 6N lub 7N. Kable
głośnikowe to miedzianie serii Reference: SPK-50, SPK-100, SPK-200, SPK-400 (bi-wirowa wersja SPK-200) oraz srebrne SPK-3100 Silver i SPK-3900Q Silver.
Do mnie dojechały: przewód głośnikowy Ortofon Reference
SPK-400 (zobacz TUTAJ) ze złączami typu banan (banany 1x2 i 2x2) o długości 2 x
2,5 m, a także inerkonekty Ortofon Reference 7NX-705 RCA (zobacz TUTAJ) o
długości 1 m.
Wrażenia ogólne i budowa
Myślę, że warto w tym miejscu wspomóc się firmowym
prospektem kabli Ortofon, albowiem informacje tam dostępne wyczerpują w
zasadzie sprawę budowy i konstrukcji przewodów. Tak Mediam opisuje tytułowe
przewody na swojej stronie:
"Ortofon
Reference SPK-400 jest kablem
głośnikowym o bardzo dobrej rozdzielczości i zdolności reprodukcji
najdrobniejszych detali muzycznych. Wyjątkowa dokładność i rozdzielczość
dźwięku nie jest okupiona wyostrzeniem sybilantów i zbytnią natarczywością
dźwięku. SPK 400 jest wykonany z
czterech rozdzielonych przewodów
z doskonałej posrebrzanej
beztlenowej miedzi o bardzo dużej czystości OFC, PCOCC i OFC. Kabel ten jest zoptymalizowany zarówno dla
bi-wiringu we wszystkich konfiguracjach jak i do łączenia normalnego
zwiększając tym samym powierzchnię przewodnika. Każdy przewód jest wykonany z
125 rdzeni o różnych przekrojach. Wszystkie cztery przewody są otoczone
wysokiej gęstości ekranem w celu wyeliminowania wszelkich zewnętrznych
zakłóceń.
Interkonekty Ortofon Reference 7NX-705 RCA prezentują
dynamiczny dźwięk o wyjątkowej jakości i rozdzielczości tonalnej. Czerwony
kolor jest jedyną rzeczą, która sprawia, że 7NX-705 jest widoczny w systemie.
Dźwięk 7NX-705 jest neutralny i precyzyjny, z dokładnym i kontrolowanym basem. Wokale są czyste, czytelne i
perfekcyjnie umiejscowione w przestrzeni. Przy produkcji jego używa się
tej samej technologii jak we wzorcowym interkonekcie Ortofona, 7NX-X1.
Kabel 7NX-705 będąc arcydziełem,
wykonany został z miedzi o czystości 7N (99,99999 %) i 4 przewodów OFC. Posiada
pozłacane złącza XLR lub rodowane terminale RCA. Zaciski te są tak
zaprojektowane, aby nie stykały się ze sobą nawet w ciasnej przestrzeni z tyłu
wzmacniacza."
Od siebie dodam, że przewody Ortofon wykonane są typowo po
japońsku, czyli są perfekcyjnie skonstruowane, bardzo estetycznie
wyprodukowane, z niebywałą dbałością o cyzelunek, doskonale spasowane, etc. Mają solidne, wręcz referencyjne wtyki. Przypominają w tym wszystkim najdroższe produkcje innych japońskich firm kablarskich jak
Acrolink, Oyaide, Harmonix, czy Furutech. Niewykluczone, że są one wykonywane
na zamówienie dla Ortofon w jednym z wymienionych przedsiębiorstw, co nie
byłoby ujmą, a wręcz przeciwnie – nobilitacją.
Trzeba przyznać, iż głośnikowce są sprytnie skonstruowane.
Każdy z kabli zawiera po cztery żyły, czyli razem jest ich osiem. Cztery żyły
każdego przewodu od strony podłączenia do terminali głośnikowych zakończone są
wtykami bananowymi, które wpina się do czterech gniazd. Warunkiem więc dla
SPK-400 jest fakt, że kolumna głośnikowa ma cztery terminale przyłączeniowe. Z
drugiej strony (tej od strony wzmacniacza) każda z dwóch żył (osobno - i +)
połączone są wspólnie w jeden wtyk bananowy. Innymi słowy, dwa przewody SPK-400
z jednej strony mają osiem, a z drugiej cztery wtyki bananowe. Czyli jest to
niejako tzw. bi-wiring.
Wartym podkreślenia jest fakt, iż przewody Ortofon nie
kosztują majątku. Głośnikowe Reference SPK-400 to koszt 387 PLN za m/b., a
interkonekty Reference 7X7-705 RCA to 2 903 PLN, co w audio jest kwotą
stosunkowo umiarkowaną.
Parametry techniczne
Interkonekty Reference 7XN-705 RCA
Rozmiar przewodników: 2 x 2.0 mm2
Materiał przewodników: 7N OFC
Szczegóły konstrukcji przewodów: 1/0.8, 7/0.322/0.18,
18/0.18 i 61/0.1
Terminale: RCA – platerowane rodem
DC rezystancja: 9.4 Ω/m
Pojemność: 448 pF/m
Ekran: 16/10/0.1 mm
Izolacja: polietylen, PVC
Średnica kabla: 9.4 mm
Terminal RCA średnica: 13.5 mm
Długość kabla: 1.0 m
Głośnikowe Reference SPK-400
Rozmiar przewodów: 4
x 2.9 mm²
Materiał przewodów: Ag p-Cu, OFC, PCOCC
Szczegóły konstrukcji przewodów: 7/0.26/4, 2/0.12/45 i 7/0.26
Średnica zewnętrzna kabla: φ 13,5mm
Rezystancja DC: mniej niż 3,0 Ω/km
Rezystancja ekranu DC: AC 500 V/1 min
Konstrukcja ekranu: 16/10/0.1
Izolacja: polietylen
Bardzo solidne wykonanie "Made in Japan"
Z jednej strony dwa wtyki bananowe (obejmujące dwie żyły), z drugiej - cztery; quasi bi-wiring
Wtyki bananowe z mechanizmem rozprężania końcówek
Oznaczenia na przewodzie głośnikowym
Przewody głośnikowe Reference SPK-400 gotowe do wpięcia do kolumn Triangle Esprit Antal EZ
Hologram certyfikujący oryginalność
Estetyczne opakowanie
Pierwszorzędna japońska produkcja
Rodowane konektory
Więcej niż solidne wtyki RCA; mają regulowany mechanizm dociskowy
7NX-705 zamontowane we wzmacniaczu słuchawkowym Musical Fidelity MX-HPA
Te same przewody we wzmacniaczu słuchawkowym Trilogy 931
Wrażenia dźwiękowe - przewody głośnikowe
Wpływ Reference SPK-400 na dźwięk jest bezdyskusyjny – zdecydowanie więcej niż
kosmetyczny, wprost zauważalny. Przewody zapewniają przede wszystkim pierwszorzędną
dźwięczność i sporą przestrzeń, a następnie doskonałą analityczność, oddech i
swobodę brzmienia. Ortofon niejako „otwierają” dźwięk na zewnątrz i do środka,
wszerz i wzdłuż. Dodają wigoru i szybkości, dopełniają i dociążają substancję dźwiękową. Zapewniają zgodność tonalną, dbają o jej energię i witalność.
Trzeba zauważyć, iż przewody są całkowicie transparentne,
ujawniają dźwięk w skali makro i mikro, od siebie nic nie dodając. Nie
filtrują, nie modelują brzmienia, lecz eksponują go w najlepszy z możliwych sposób.
Co ważne, niskie tony są bardzo sugestywne, energiczne i rozbudowane, a
równolegle prężne i szybkie. Punktualne i dobrze prowadzone. Motoryczne.
Ekspansja i dynamika basów stoi na wysokim poziomie, przewody Ortofona nie
wahają się odkrywać i najniższych rejonów basów. Ta swoboda dynamiczna jest
niewątpliwym atutem, ale czasem może być kłopotliwa, np. przy ciemniej grających
kolumnach lub wzmacniaczach lampowych o zbyt słodkiej barwie.
Sporą zaletą duńskich przewodów jest fakt, iż całość
dźwięku jest świetnie uporządkowana, poszczególne tony są wyraźnie
odseparowane, brzmienie jest czytelne, czyste i aż do bólu wyraźne. Jest to
brzmienie neutralne i naturalne. Dokończone i wycyzelowane.
Wrażenia dźwiękowe - interkonekty
Przewody 7NX-705 stawiają przede wszystkim, podobnie jak Reference
SPK-400, na klarowność i otwartość dźwięku, jego kompletny wymiar i substancję,
jak i symetryczną konstrukcję przestrzenną. To uwalnianie energii, ujawnianie
potencjału brzmienia. Dzięki ich (kabli) obecności w systemie łatwiej usłyszeć
więcej niuansów, bo tło jest czystsze i głębsze, wręcz nieomal czarne. Zaś na
takim tle detale są dodatkowo lepiej widoczne, słyszalne. Odciskają się
wyraźnie, a przez to są istnieją prawdziwiej i dokładniej.
Dużym atutem duńskich łączówek jest umiejętność rozdzielania
od siebie poszczególnych dźwięków, ich segregacji, systematyzacji i
porządkowania. Takie zjawisko nazywa się zaawansowaną selektywnością i
rozdzielczością, która zmierza wprost w regiony high-fidelity. Tu dźwięk jest
czysty, transparentny i niezakłócony, a równolegle kolorowy i precyzyjny. Jednocześnie
brak w brzmieniu jakiejkolwiek mechaniczności, czy zbytniej higieniczności – w
ich miejsce pojawia się integralność i emocjonalność wsparte naturalną
muzykalnością oraz neutralną ekspresją.
Co istotne, Ortofon nie wyostrzają wad, czy niedociągnięć
nagrań, brzmienie nie staje się zbyt angażujące aż do momentu, w którym ma do
czynienia z czymś naprawdę krytycznym – zbyt obfitymi basami albo drastycznie
rozjaśnionym brzmieniem. (Uwaga ta dotyczy również przewodów głośnikowych SPK-400). Dzięki
temu odsłuchy zawsze są przyjemne w odbiorze – bezpośrednie, ale plastyczne;
wyraźne, ale nie krzykliwe. Harmonijne i konsonansowe. Pierwszorzędnie wyważone.
Konkluzja
Przewody Ortofon Reference to optymalny wybór (doskonałe wykonanie, precyzyjne i plastyczne brzmienie), a ceny
umiarkowane. Mają bezdyskusyjnie dobry wpływ na dźwięk systemu audio-stereo. Polecam, bo to kable warte bliższej znajomości. Mogą "pobić" wiele innych konkurentów - i to nawet tych z bardzo renomowanym kablowym logo.
Ortofon Reference SPK-400 cena w Polsce - 387 PLN m/b, Ortofon
Reference 7X7-705 RCA - 2 903 PLN.
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Pathos Classic One MKIII (test TU), Audia Flight FL Three S (test TU), Cayin CS-55 A (test TU), Eryk S. Concept Superior oraz Dayens Ecstasy III (test TU).
Kolumny: Eryk S. Concept Superioro (test TU), Triangle Esprit Antal EZ (test TU), Pylon Diamond 28 (test TU), Studio 16 Hertz Canto One New (test TU), Xavian Pearl, Taga Harmony TAV-616F i Guru Audio Junior (test TU).
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO i NuForce Air DAC (test TU).
Komputery: MacBook Apple Pro, Acer Aspire ES13 i Dell Latitude E6440.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon z wkładką Ortofon 2M Black (test TU) i Pioneer PLX-1000 z Ortofon Quintet Bronze (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: iFi iPhono2 (test TU), ADL Stratus by Furutech, Primare R32 (test TU) i Musical Fidelity MX-VYNL (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Yamaha T-550 i Sansui TU-5900.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: RHA MA750 (test TU), Final Audio Design Adagio V (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), HiFiMan HE-560, Blue Mo-Fi i AKG K545 (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Cayin C5 DAC (test TU), Eryk S. Concept Superior, Musical Fidelity MX-HPA, Trilogy 931, S.M.S.L. sAp-8 i iFi iCAN SE.
Okablowanie: Przewody głośnikowe Cardas 101 Speaker (test TU) i Melodika Brown Sugar BSC 2450 (test TU). Seria XLO UltraPLUS. Pełne okablowanie AirTech seria Evo oraz Perkune Audiophile Cables.
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper.Kolumny: Eryk S. Concept Superioro (test TU), Triangle Esprit Antal EZ (test TU), Pylon Diamond 28 (test TU), Studio 16 Hertz Canto One New (test TU), Xavian Pearl, Taga Harmony TAV-616F i Guru Audio Junior (test TU).
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO i NuForce Air DAC (test TU).
Komputery: MacBook Apple Pro, Acer Aspire ES13 i Dell Latitude E6440.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon z wkładką Ortofon 2M Black (test TU) i Pioneer PLX-1000 z Ortofon Quintet Bronze (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: iFi iPhono2 (test TU), ADL Stratus by Furutech, Primare R32 (test TU) i Musical Fidelity MX-VYNL (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Yamaha T-550 i Sansui TU-5900.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: RHA MA750 (test TU), Final Audio Design Adagio V (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), HiFiMan HE-560, Blue Mo-Fi i AKG K545 (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Cayin C5 DAC (test TU), Eryk S. Concept Superior, Musical Fidelity MX-HPA, Trilogy 931, S.M.S.L. sAp-8 i iFi iCAN SE.
Okablowanie: Przewody głośnikowe Cardas 101 Speaker (test TU) i Melodika Brown Sugar BSC 2450 (test TU). Seria XLO UltraPLUS. Pełne okablowanie AirTech seria Evo oraz Perkune Audiophile Cables.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację