Polpak

poniedziałek, 15 stycznia 2024

Musical Fidelity LS3/5A, głośniki podstawkowe - zapowiedź testu






Kilka dni temu zapowiadałem na blogu Stereo i Kolorowo test wzmacniacza "neo-retro" Naim Nait 50 (czytaj TUTAJ) opartego na modelu pochodzącym sprzed czterdziestu lat, czyli Nait 1, a będącym uhonorowaniem 50. jubileuszu firmy Naim Audio. Oczywiście, takich "neo-retro" sprzętów hifi w ostatnich latach pojawiło się znacznie więcej, by wymienić tylko wzmacniacz Musical Fidelity A1, urządzenia Leak, UNITRA, głośniki JBL 4329P lub Wharfedale Linton 85. I jeszcze kilka innych. Firmy hifi ewidentnie wyczuły koniunkturę resentymentu wśród melomanów. Albo po prostu zmaterializowały oczywisty fakt, że to, co "stare" jest dobre. Sprawdzone i wypróbowane. Warte sklonowania lub przynajmniej konstrukcyjnej inspiracji.

Nie inaczej dzieje się z kultowymi monitorami BBC LS3/5A. Te głośniki zostały skonstruowane na potrzeby rozgłośni BBC (British Broadcasting Corporation) w zakresie monitorowania i oceny jakości nadawanych programów. Monitory opracowane zostały przez Dział Inżynierii BBC na początku lat 70-tych XX wieku (choć ich geneza technologiczna jest jeszcze wcześniejsza). Rozgłośnia wówczas nie znalazła na rynku żadnego komercyjnie produkowanego małego głośnika, który spełniałby specyficzne wymagania dotyczące naturalności i neutralności dźwięku, a więc BBC postanowiło we własnym zakresie zaprojektować głośnik tak, aby uzyskać naturalną ogólną jakość dźwięku i optymalny zakres dynamiki. Z przeznaczeniem dla monitorowania transmisji w ograniczonych przestrzennie wozach transmisyjnych w celu zapewnienia wysokiej jakości odsłuchów w bliskim polu. Dźwięk miał być przejrzysty i naturalny. Niewymuszony. I taki rzeczywiście był.

W ciągu następnych 25. lat sprzedało się, według różnych szacunków, od 60 000 do 100 000 par głośników LS2/5A w wielu wersjach (i u kilku licencjobiorców). Nazwa LS3/5A wywodzi się z konwencji nazewnictwa BBC: oznaczenie „LS3” oznaczało, że był to głośnik przeznaczony do nadawania na zewnątrz (w wozach transmisyjnych), w przeciwieństwie do głośnika „LS5” przeznaczonego do odsłuchu typowo studyjnego.

Dziś głośniki typu LS3/5A są wciąż produkowane - i to przez aż 11. oficjalnych licencjobiorców (m.in. Graham, Stirling Broadcast, KEF, Falcon Acoustics, Spendor, Harbeth i Audio Dandy) oraz przez licznych producentów nieoficjalnych. Generycznych. Jednym z tych oficjalnych producentów jest też brytyjski Musical Fidelity, który to w 2023 roku zaproponował monitory nazwane, a jakże - Musical Fidelity LS3/5A (zobacz TUTAJ i TUTAJ). Głośniki te właśnie do mnie przyjechały na testy.

* * *

Monitor LS3/5A został pierwotnie zaprojektowany do miejsc odsłuchowych, w których przestrzeń była ograniczona, takich jak mobilne pomieszczenia kontrolne dla telewizji. Celem była linearna charakterystyka częstotliwościowa do 100 Hz z doskonałą jakością dźwięku.

Dzięki obudowie typu zamkniętego LS3/5A przekonuje czystym i szybkim odtwarzaniem. Ponieważ głośnik został zaprojektowany do zastosowań studyjnych, średnica jest niezwykle szczegółowa i realistyczna. Scena dźwiękowa i obrazowanie wokali i instrumentów jest naprawdę niezwykłe. LS3/5A najlepiej sprawdza się w bliskim/średnim polu widzenia w odległości od dwóch do czterech metrów od słuchacza.

Nie tylko do zastosowań profesjonalnych. Z biegiem lat LS3/5A stał się standardem branżowym w studiach muzycznych, zwłaszcza przy nagraniach klasycznych. Szybko zyskał również zainteresowanie w sektorze audiofilskim. Ze względu na niewielkie rozmiary, LS3/5A doskonale nadaje się do małych salonów. Nie dajcie się zwieść rozmiarom: Głośnik zaskakuje dużą ilością informacji z niskiego zakresu. Dzięki konstrukcji typu zamkniętego, bas jest szybki i doskonale zdefiniowany, w porównaniu z głośnikiem typu bass-reflex.

LS3/5A był produkowany przez kilku producentów głośników w ciągu wielu dekad. Musical Fidelity A1 był zawsze idealnym partnerem ze swoim wzmocnieniem w klasie A. Rezultatem była zadziwiająco czysta, szczegółowa i ciepła scena dźwiękowa. Musical Fidelity LS3/5A został wyprodukowany zgodnie z oryginalnym projektem BBC R&D 1976/29.
(Cytat za Musical Fidelity Polska).

Specyfikacja techniczna:
– Typ: dwudrożne, obudowa zamknięta
– Pasmo przenoszenia: 80 Hz - 20 000 Hz +/-3 dB
– Impedancja nominalna: 15 Ohm
– Czułość: 82,5 dB/W/M
– Głośnik niskotonowy: membrana 110 mm
– Głośnik wysokotonowy: kopułka 19 mm
– Zalecany wzmacniacz: 20 - 150 W
– Obudowa: 12 mm sklejka brzozowa
– Wykończenie: fornir palisandrowy
– Wymiary: 305 x 190 x 165mm (WxSxG)
– Masa: 4,9 kg (każdy głośnik).


Karton jak karton, nic nadzwyczajnego


Monitory ładnie ułożone w pudle, zabezpieczone piankowymi formami


LS3/5A z maskownicami

Maskownice nie są montowane na magnesy, a po staroświecku na rzepy



Konstrukcja LS3/5A w całej rozciągłości - piękna, ponadczasowa



Zbliżenie na przetworniki 


Obudowy to sklejka brzozowa o grubości 12 mm z wykończeniem (fornirem) palisandrowym


Obudowy zamknięte, pojedyncze terminale


Gram z Naim Nait 50 i Silent Angel Munich M1 - ale czad!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację