Polpak

czwartek, 23 kwietnia 2020

Subwoofer Audiovector QR SUB



Trzy zdjęcia ze strony Audiovector


Wstęp
Można napisać, że na Stereo i Kolorowo z firmą Audiovector znamy się i lubimy już od kilku dobrych lat. Audiovector to renomowany producent głośników pochodzący z Danii a konkretniej - z Kopenhagi. Całkiem niedawno opisywałem głośniki podstawkowe Audiovector R 1 Arreté (czytaj recenzję TUTAJ), wcześniej zaś były to kolumny podłogowe Audiovector SR 3 Avantgarde (czytaj TUTAJ), a dokładnie cztery lata temu też podłogowe Audiovector Ki 3 Super (czytaj TUTAJ).

W połowie marca, razem z odtwarzaczem strumieniowym Pro-Ject Stream Box S2 (czytaj TUTAJ), z cieszyńskiego Voice Sp. z o.o. przyjechał do mnie, do Gdyni, duży karton z subwooferem Audiovector QR SUB (zobacz TUTAJ albo TUTAJ). Subwoofer QR SUB jest uzupełnieniem popularnej serii QR, gdzie można znaleźć monitory QR1 i podłogówki QR3, a także głośnik centralny QR C oraz głośniki naścienne QR Wall. Mogą wspólnie tworzyć tzw. kino domowe, mogą być stosowane osobno w systemie stereo albo jeszcze inaczej, jak kto chce.

Wrażenia ogólne i budowa
Subwoofer QR SUB nie jest ani lekki (prawie 19 kg masy), ani mały (rozmiary 38 x 35 x 38 cm), a więc zapakowany jest w duże pudło z podwójnego kartonu. W pudle głośnik jest unieruchomiony i zabezpieczony piankowymi formami. W zestawie znajduje się przewód zasilający, instrukcja obsługi oraz gwarancja producenta.

Do testów otrzymałem subwoofer w białym wykończeniu obudowy "White Silk". Naprawdę doskonale to zostało wykonane i polakierowane. Biały lakier to półmat o perlisto-jedwabnej strukturze. Na pewno taki kolor i takie wzornictwo głośnika pozwoli na swobodne umieszczenie go w przestrzeni odsłuchowej nie narażając jej na dominację przez ten subwoofer. Innymi słowy, QR SUB postawiony w pomieszczeniu "znika", staje się niewidzialny. Nie przeszkadza i nie zawadza swoją fizycznością. To jest dobra informacja.

Subwoofer na frotowej ścianie (przykrytej dodatkową białą maskownicą o wysokich walorach estetycznych) ma zamontowany głośnik aktywny z 10-calową membraną. Głośnik ten obwiedziony jest stalową obręczą z wygrawerowanym napisem "Audiovector". Myślę że subwoofer nawet bez założonej maskownicy prezentuje się wielce sympatycznie. Po prostu jest ładny.

Od spodu zamontowano membranę bierną, nie ma tu wylotu bass-refleksu. Subwoofer spoczywa na czterech dość wysokich aluminiowych nóżkach zakończonych warstwą gumy, co pozwala na uniknięcie rezonansów i izoluje głośnik od powierzchni podłogi. Dzięki wysokim nóżkom dźwięk z membrany basowej swobodnie wydobywa się na zewnątrz.

Z tyłu skrzynki głośnika umieszczono dużą metalową płytkę zintegrowaną z radiatorami, których zadaniem jest odprowadzanie nadmiaru ciepła ze wzmacniacza. Na samym dole owej płytki zamontowano gniazdo zasilania IEC, włącznik sieciowy i komorę bezpiecznika. Na radiatorem, na górze płytki, znajdują się liczne regulatory i gniazda. Do subwoofera można doprowadzić sygnał w sposób tradycyjny (dwa gniazda RCA, w tym jedno LFE i jedno liniowe) lub gniazdem profesjonalnym typu Speakon. Wygodna rzecz.

Na tylnej płytce zamontowano trzy pokrętła: dwa dla ustawienia głośności (1/LFE Level i Hi/Low Level - w zależności od doprowadzonego sygnału do gniazda) i jedno Crossover dla ustawienia częstotliwości zwrotnicy (40 - 180 Hz). Po lewej stronie są jeszcze dwa przełączniki hebelkowy: pierwszy dla ustawienia fazy i drugi dla ustawienia trybu pracy subwoofera (automatyczne włączanie głośnika po dostarczeniu doń sygnału lub tryb ciągłej aktywności).

Jak podaje Audiovector: "Celem wprowadzenia serii QR jest zaoferowanie doskonałej technologii, funkcjonalności i najbardziej nowoczesnej stylistyki. QR SUB oferuje przyjemny i szczegółowy obraz dźwiękowy z doskonałą kontrolą niskich częstotliwości.

Subwoofer QR SUB został zaprojektowany specjalnie do bardzo udanej serii głośników QR. 10-calowy głośnik niskotonowy, membrana bierna oraz mocny wzmacniacz stworzyły doskonały subwoofer, z szybkim i niskim basem. Dzięki nowoczesnej konstrukcji jest on bardzo elastyczny w instalacji, można go podłączyć do wzmacniacza lub za pośrednictwem kabla Speakon bezpośrednio do głośników. QR SUB przeznaczony jest do kina domowego lub zestawu stereo". Koniec cytatu.

Dane techniczne
Pasmo przenoszenia: 22 – 180 Hz (-6 dB)
Częstotliwość zwrotnicy: regulowana, 40 – 180 Hz
Moc: 350 W
Wymiary: 38 x 35 x 38 cm (W x H x D)
Masa: 18,9 kg.


Przesyłka z cieszyńskiego Voice Sp. z o.o.


Super-bezpieczny sposób pakowania

Głośnik opatulony jest workiem z fizeliny

Zaraz po wyjęciu głośnika z pudła

Estetyczna maskownica

10-calowa membrana aktywna 


Tył głośnika; uwagę zwraca gniazdo typu Speakon

Dolna ścianka z membraną bierną



Kilka zdjęć całego systemu odsłuchowego


Wrażenia dźwiękowe
Subwoofer używałem jako dźwiękowe dopełnienie dwóch par głośników podłogowych: Fyne Audio F702 oraz Gato Audio FM-30, a także monitorów Martin Logan Motion 35XTi. Sygnał doprowadzany był z poziomu przedwzmacniaczy SPL Director Mk2 i CocktailAudio HA50H lub z wyjścia "pre-out" wzmacniacza zintegrowanego Musical Fidelity M5si. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego tekstu.

Niby wydaje się, że basu w zawartości dźwięku danego systemu hi-fi jest w sam raz, akuratnie - ale kiedy podłączyć dobry subwoofer, często okazuje się, że może być on jeszcze potężniej, szerzej i głębiej dystrybuowany po pomieszczeniu odsłuchowym. Zaś tytułowy QR SUB powoduje, że kontent niskich tonów zostaje uzupełniony o masę, namacalność i żywość. Nad wyraz zyskuje potęga, energia i głębia niskich tonów. Zyskuje ich rozmach i rozpęd, przy jednoczesnym braku poczucia fizycznej przesady czy nadmiaru. Audiovector inteligentnie dawkuje dodatkowe basy - strukturalnie, konstruktywnie i plastycznie. Zapewnia optymalną konsystencję niskich tonów, ich dopełnienie i wypełnienie. To trzeba sobie powiedzieć jasno i jednoznacznie! Ten duński subwoofer jest bardzo dobrym zawodnikiem pod względem generowania pożytecznego basu!

Niskie tony generowane przez QR SUB są szybkie i rozciągnięte, acz bez żadnego smużenia, czy nie daj Boże - buczenia albo bębnienia. To mocarne i dynamiczne basy, acz równe oraz harmonijne. Precyzyjne i rytmiczne. Wysycone i napełnione masą, lecz nie przepełnione. Leciutko ocieplone i zaokrąglone, ale nie "misiowate" i nie wycofane. Dźwięk jest obfity, ale zdrowy - proporcjonalny. Dodatek subwoofera Audiovector nie wzmaga basu jako jakiego, lecz po prostu poprawia jego kontent, strukturę oraz fizyczność. Ogólną konstrukcję. A to jest bardzo dobra cecha.

Obecność subwoofera wysokiej klasy (jakim test tytułowy QR SUB) pozwala nie tylko na uzyskiwanie lepszego basu pod każdym względem, ale także na jego optymalną regulację. Zyskuje się o wiele większą kontrolę nad jego reprodukcją i postacią, bo przecież regulując jego pasmo przy określonej częstotliwości (szczególnie przy tej, przy której wzbudza się interakcja pomieszczenia), bez problemu można wyeliminować takie nieprzyjazne zjawiska jak np. buczenia, dudnienia czy huczenia (a które, być może, wcześniej występowały). Przecież niskie tony mają być równe, rytmiczne i sprężyste - w sposób kontrolowany nadążać za całą muzyką, być dla niej fundamentem i szkieletem, a nie powodować dodatkowe hałasy czy zaburzenia proporcji.

Zaś Audiovector z powyższego zadania potrafi wywiązywać się z nawiązką. Precyzyjnie stroją się z pozostałymi pasmami, koegzystuje z całym dźwiękiem. Można napisać, iż jego potęga i szybkość doskonale harmonizują ze średnicą, a nawet sopranami. Bas z QR SUB uderza z dużą siłą przebicia, ale tylko wówczas, kiedy nagranie tego wymaga. Różnicuje i renderuje niskie tony tworząc realistyczny spektakl, ale nie przykrywając go ani nadmiarowością, ani gąbczastą obfitością. Jest zwarty i motoryczny. Optymalny. Poddający się regulacji i łatwy do dostrojenia.

Konkluzja
Subwoofer Audiovector QR SUB to głośnik basowy, który potrafi zapewnić optymalną regulację niskich tonów. Dostarcza w pełni ustrukturyzowane niskie tony, które są potężne i masywne, ale przy tym substancjalne, konstruktywne i plastyczne. Doskonale harmonijne i proporcjonalne. QR SUB to zaawansowany subwoofer o wysokich umiejętnościach i szerokim zakresie regulacji. Zdecydowanie polecam!

Cena w Polsce - 4 990 PLN.

System odsłuchowy
Pomieszczenie: 30 m2 z częściową adaptacją akustyczną, ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: SPL Director Mk2/SPL Performer m1000/SPL Performer m1000 (przedwzmacniacz/DAC i dwie monofoniczne końcówki mocy - test TU), Musical Fidelity M5si (test TU), Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Pylon Diamond 30 (test TU), Gato Audio FM-30 (test TU), Fyne Audio F702 (test TU), Martin Logan Motion 35XTi (test TU), Guru Audio Junior (test TU) i Studio 16 Hertz Canto One New SE (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO.
System strumieniowania sieciowego: Auralic Aries G2, Auralic Leo GX i Auralic Vega G2 (transport, generator zegara i DAC - test TU).
DAC-i i wzmacniacze słuchawkowe: NuPrime DAC-10H (test TU), CocktailAudio HA500H (test TU), S.M.S.L.SP200, Lampizator Amber 3 DAC (test TU) oraz Encore mDSD (test TU).
Komputery: Dell Latitude 7390 i MacBook Apple Pro.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU) i Hana SH (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), Fezz Audio Gaia MM (test TU) i Audiokultura Iskra 1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU), Ultrasone Edition 8 Classic i Focal Elegia (test TU).
Kondycjoner sieciowy: Xindak PC-200V (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). Kondycjoner masy QAR S-15 (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper oraz adaptery głośnikowe bi-wire Perkune Audiophile Cables (test TU).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację