Polpak

poniedziałek, 16 grudnia 2024

ADAM Audio H200, słuchawki profesjonalne zamknięte



Zdjęcia ze strony ADAM Audio



"ADAM" to akronim słów Advanced Dynamic Audio Monitors.

Wstęp
Firma ADAM Audio została założona w 1999 roku w Niemczech, w Berlinie. Rozpoczęła swoją działalność od wytworzenia głośnika wysokotonowego eXtended Accelerating Ribbon Technology (X-ART), opartego na wynalazku membrany Air Motion Transformer opracowanego przez Oskara Heila w latach 60-tych XX wieku.

Kilka lat temu na blogu Stereo i Kolorowo opisywałem słuchawki ADAM Audio Studio Pro SP-5 (czytaj recenzję TUTAJ). Model ten przygotowany został przez ADAM Audio wspólnie z Ultrasone AG, czyli renomowanym niemieckim producentem słuchawek. Studio Pro SP-5 to studyjne, zamknięte słuchawki dynamiczne - z technologią S-Logic Plus firmy Ultrasone AG i pozłacanymi membranami o średnicy 40 mm. Studio Pro SP-5 mają dużo wspólnych cech z modelem Ultrasone Signature PRO / Studio, acz są dodatkowo strojone i modyfikowane przez inżynierów ADAM Audio.

Dodam, że oprócz słuchawek ADAM Audio Studio Pro SP-5 na blogu wcześniej opisywałem też monitory studyjne ADAM Audio S2V (czytaj moją recenzję TUTAJ) z przetwornikami wysokotonowymi typu Air Motion Transformer. ADAM Audio S2V to klasyczne monitory dwudrożne zaprojektowane do pracy w małych i średnich reżyserkach / studiach, ale które z powodzeniem mogą być używane także w domowym audio (np. jako głośniki nabiurkowe bliskiego pola).

Niedawno ADAM Audio zdecydował się opracować i wprowadzić na rynek nowe słuchawki studyjne H200 (zobacz TUTAJ i TUTAJ) - tym razem już zupełnie samodzielnie, z wykorzystaniem dziedzictwa inżynieryjnego działu research & development ADAM Audio z Berlina. Model ADAM H200 został zaprojektowany od podstaw w oparciu o 25-letnie doświadczenie firmy w tworzeniu rozwiązań monitorujących. Słuchawki miały premierę 1 października 2024 roku, niedawno przyjechały do mnie na testy. Zapraszam do lektury recenzji słuchawek ADAM Audio H200.

Wrażenia ogólne i budowa
Słuchawki są dostarczane w niewielkim pudełku z kartonu o szarej kolorystyce graficznej, ale przełamanej ostrą żółcią. W opakowaniu słuchawki leżą rozłożone, z muszlami / padami opartymi na kartonowej trójkątnej formie zabezpieczającej pady, utrzymującej słuchawki w bezpiecznym położeniu, blokującej przesuwanie się w kartonie. Rozwiązanie proste, a skuteczne. 

W zestawie producent załącza przewód słuchawkowy o długości, zakończony złączem 3,5 mm (jest także adapter do 6,3 mm). W komplecie znajduje się też materiałowy woreczek transportowy ze ściągaczem. Jako akcesoria opcjonalne (dodatkowo płatne) dostępny jest krótszy kabel o długości 1,2 m oraz spiralny o długości 3 m. a także opcja padów z miękkiej tkaniny. 

H200 mają kompaktowy rozmiar, nie są za duże, nie są za małe. Są w sam raz. Są też lekkie, bo ważą jedynie 250 gramów. Giętki pałąk zrealizowany został na aluminiowej listwie, która po obu skrajnych bokach rozdwaja się w widelce chwytne muszli, które to trzyma w połowie wysokości. Aluminiowy pałąk wraz z widelcami zapewnia skrętność muszli w płaszczyźnie poziomej o jakieś 10 stopni, zaś w pionowej o 45 stopni. Muszle nie składają sie do środka.

Obudowy muszli i górna osłona pałąka w całości wykonane zostały z twardego tworzywa sztucznego, zaś pady muszli i spodnie poduszki pałąka z ekologicznej skóry o dużej odporności mechanicznej. Słuchawki mają konstrukcję modułową, poszczególne części są wymienne, łatwe do serwisowania, naprawialne.

Do budowy nowych ADAM nie użyto prawie żadnych materiałów naturalnych (poza aluminium pałąka i widelców). Jednakże wykonanie, estetyka i trwałość słuchawek stoją na wysokim poziomie. Wydają się być niezniszczalne. Co jest dobrą informacją, bo przecież głównym ich przeznaczeniem jest intensywna praca w studio, zastosowanie podczas trasy koncertowej, w trudnych warunkach. H200 mają służyć użytkownikowi przez "dziesiątki lat", jak zapewnia producent. 

Design H200, co na pewno dla nikogo nie jest zaskoczeniem, jest typowo studyjny. Stricte profesjonalny. Oszczędne i praktyczne wzornictwo, czyli takie, gdzie funkcje użytkowe, wytrzymałość mechaniczna i odporność na uszkodzenia są najważniejsze, choć estetyka też ma istotne znaczenie. Owalne muszle z czarnego, twardego plastiku bez żadnych udziwnień, czy ozdobników (za wyjątkiem białych kropek logo ADAM na zewnętrznych częściach muszli). Głębokie poduszki padów ze zwykłej sztucznej skóry, choć wysokiej jakości. Prosty aluminiowy pałąk o szerokiej i łatwej regulacji. Oraz przewody połączeniowe przewleczone pomiędzy pałąkiem a muszlami. Miało być prosto i wygodnie. Pragmatycznie. I tak właśnie jest.

Konstrukcja pałąka została zaprojektowana z myślą o wytrzymałości i komforcie użytkowania. Dzięki specjalnie wyliczonemu / dobranemu naciskowi pałąka, H200 zapewniają optymalne uszczelnienie nauszników tym samym minimalizując niepożądane rezonanse, zwłaszcza w trudnym zakresie 70 -150 Hz. Poduszka nagłowna jest łatwa do wymiany i utrzymania w czystości, co przedłuża żywotność i zadbanie słuchawek. Ułatwia higienę.

Muszle mają budowę zamkniętą, pady szczelnie osiadają na skórze wokół uszu bardzo dobrze je izolując. Standardowo H200 wyposażone są w łatwe do utrzymania higieny nauszniki z ekologicznej skóry, ale dostępna jest także opcja miękkiej tkaniny (za dopłatą). Oba rodzaje nauszników wypełnione są pianką typu "memory foam", co gwarantuje wygodne dopasowanie, redukcję wewnętrznych rezonansów oraz doskonałą separację akustyczną, co jest istotne podczas nagrań i pracy w głośnych środowiskach. Producent wskazuje, że ewentualne różnice w paśmie przenoszenia wynikające z właściwości akustycznych nauszników można skorygować za pomocą wtyczki DAW (o której potem).

Co istotne, przewód słuchawkowy jest doprowodzany tylko do jednej muszli poprzez gniazdo 2,5 mm, ale obie mają odpowiednie dlań gniazda słuchawkowe. Po prostu to użytkownik decyduje, do której muszli, lewej bądź prawej, będzie mu wygodniej i poręczniej w danej przyłączyć przewód. Niewykorzystane gniazdo można zabezpieczyć odpowiednią gumową zatyczką znajdującą się w komplecie. Gniazda 2,5 mm są zabezpieczane mechanizmem blokady typu "collar", które zaprojektowano tak, aby w razie znacznego naprężenia kabel się wypiął, co zapobiega uszkodzeniom słuchawek lub przewodu. Dzięki takiemu rozwiązaniu szybko można wymienić kabel i zachować efektywne połączenie ze źródłem dźwięku.

Producent zastosował wysokiej klasy 40-milimetrowe przetworniki z membraną typu PEEK (czyli wykonaną z polieteroketonu) oraz specjalnie zaprojektowaną obudowę akustyczną ADAM zapewniają charakterystyczną dla ADAM Audio jakość dźwięku.enie słuchawek. Przetworniki oferują płynne i zrównoważone pasmo przenoszenia od 2 Hz do 23,5 kHz, wysoki poziom SPL oraz niskie zniekształcenia.

ADAM Audio chwali się, że jedną z największych zalet modelu H200 jest adresowana wtyczka ADAM Audio Headphone Utility DAW (czytaj TUTAJ) opracowaną we współpracy z firmą Sonnox. DAW oznacza Digital Audio Workstation; jest to oprogramowanie lub system korekcyjny służący do nagrywania, edycji i produkcji cyfrowych nagrań audio. Innymi słowy, jest to wielofunkcyjne narzędzie produkcji muzycznej. Oprogramowanie Utility DAW oferuje szereg narzędzi do optymalizacji dźwięku w H200 oraz funkcję spatializacji (uprzestrzenniania), która za pomocą zaawansowanych technik crossfeed symuluje sposób, w jaki człowiek odbiera dźwięk w przestrzeni. Jest to symulacja cyfrowa odtwarzająca dźwięk upodobniony do monitorów bliskiego pola. 

Dołączone oprogramowanie ADAM Audio Headphone Utility przeznaczone jest do optymalizacji dźwięku w słuchawkach H200. Można je pobrać bezpłatnie po rejestracji produktu. Choć H200 oferują doskonały dźwięk zaraz po wyjęciu z pudełka, oprogramowanie pozwala dostosować dźwięk do różnych impedancji źródła oraz materiałów nauszników. Dodatkowo, wtyczka oferuje funkcję spatializacji, która zapewnia bardziej naturalny obraz stereo, zbliżony do odsłuchu na monitorach.
(Cytat za ADAM Audio).
Ergonomia
H200 są lekkie (250 gramów), mają kompaktową, wygodną konstrukcję. Łatwo i dokładnie dopasowują się do czaszki, nie ciążą. Mają optymalny mechanizm regulacji objętości pałąka, zaś muszle obracają się w pionie i poziomie, co umożliwia precyzyjne ułożenie. Pady (wypełnione pianką memory) ściśle przylegają do uszu skutecznie je izolując w obie strony: od głośnego środowiska zewnętrznego i przed wyciekaniem dźwięku na zewnątrz. To były plusy, a teraz minusy.

Pady nie są zbyt duże, więc nie wszystkie uszy będą się swobodnie mieścić. Poza tym nacisk pałąka / padów na uszy jest dość spory. Rozumiem, że taki zabieg ma skutecznie zabezpieczać izolację akustyczną, ale dłuższe odsłuchy na H200 z tego względu są dość męczące. Utrudnione. Zaś nacisk dośrodkowy pałąka nie podlega regulacji. Nie udało mi się wytrzymać dłużej w H200 niż góra godzina, półtorej, podczas jednej ciągłej sesji odsłuchowej. Potem musiałem zdjąć słuchawki, zrobić przerwę dla odpoczynku.

Ogólnie ergonomię oceniam na stopień średni: 3,5/5. Głównie za przyczyną zbyt silnego nacisku pałąka i muszli na uszy / głowę, co jest męczące i drażniące przy dłuższych odsłuchach.

Dane techniczne
Typ przetwornika: dynamiczny
Konstrukcja akustyczna: zamknięta
Rodzaj nauszników: wokółuszne (circumaural)
Średnica przetwornika: 40 mm (1,6″)
Magnes przetwornika: neodymowy
Materiał membrany: polieteroketon (PEEK) + poliuretan (PU)
Właściwości elektroakustyczne
Impedancja nominalna: 32 Ohmy
Pasmo przenoszenia (-3 dB): 2 Hz – 23,5 kHz
Maksymalny SPL przy 1 kHz, 0.04% THD: 112,5 dB
Czułość przy 1 Vrms / 1 mW: 112,5 dB SPL / 97,5 dB SPL
Maksymalna moc wejściowa: 30 mW
Moc ciągła: 20 mW
Zniekształcenia THD przy 1 kHz, 100 dB SPL: <0,02%ElektronikaZłącza słuchawek: 2,5 mm TRS
Złącze źródła: 3,5 mm TRS (prostokątne), adapter do 6,3 mm
Mechanika
Styl noszenia: pałąk nad głową
Masa (bez kabla): 250 g
Mocowanie kabla: lewa lub prawa strona
Długość kabla: 3 m (odłączany)
Wymienne nauszniki i poduszka nagłowna











Akcesoria


W zestawie znajduje się przewód słuchawkowy o długości 3 metrów; krótszy lub spiralny trzeba dokupić osobno



Esetetyczne i schludne wykonanie; te słuchawki są bardzo ładne!



Aluminiowy pałąk oraz także aluminiowe uchwyty muszli

Pady wypełnione pianką "z pamięcią kształtu"

Przewód słuchawkowy może być wpięty do lewej bądź prawej muszli

Porównanie z zamkniętymi Aune SR7000



Wrażenia dźwiękowe
Tytułowe słuchawki przyłączałem do różnych wzmacniaczy / DAC-ów: Ferrum ERCO (wraz z zasilaczem Ferrum HYPSOS), Rose Technics RT-5000, FiiO K13, FiiO BTR15 oraz iFi Go Bar. Wykorzystywałem też wyjścia słuchawkowe we wzmacniaczu Aurorasound HFSA-01 i streamerze Silent Angel Munich M1. Źródło główne to streamer Rose RS150 lub komputer DELL Latitude 5440, ale także iPad Air 4 oraz iPhone XR. Słuchawki porównawcze to Fostex TH610, Sennheiser HD 490 PRO, FiiO JT1 by Jade Audio, SIVGA SV023, Meze Audio Empyrean, Aune AR5000 i Aune SR7000. Serwisy streamingowe Qobuz i Apple Music. A także aplikacja ARC by Roon Lab.

Słuchawki H200 oferują rozdzielczy, klarowny i pełny dźwięk o zaskakująco (jak na słuchawki profesjonalne) bogatym, rozbudowanym i strukturalnym basie. Bas ten jest oczywistą pochodną zamkniętej konstrukcji muszli, ale, co istotne, w ogóle nie jest kubełkowy, zbyt naprężony, czy ściśnięty. Jest zupełnie naturalny, płynny i estetyczny - dobrze skoordynowany z pozostałymi podzakresami. Zsynchronizowany oraz dostrojony. Niskie są szybkie, atletyczne, dobrze kontrolowane. Sprężyste. Nie zalegają, nie smużą. Są idealnie czyste. Referencyjne.

Brzmienie jest selektywne, otwarte i przezroczyste. Bardzo dokładne oraz uważne. Analityczne oraz pogłębione. Średnica jest szczegółowa, nasycona, łatwa do kompletnego odczytania i zrozumienia. Nietrudna do zbadania treści muzyki i śledzenia obrazu dźwięku. Dźwięk jest przestronny, nasycony, dopełniony. Scena jest obszerna, transparentna, rozłożona dookólnie i dość głęboka, choć bardziej szeroka, niż daleka w odbiorze. Warstwowanie przestrzeni ma wyraźne etapy, stopniowanie i gradację, widzialność w głąb nagrań jest autentyczna. Bliska odsłuchom monitorowym realizowanym w stereo. 

ADAM Audio dostarczają dźwięk harmonijnie i czytelnie, w bezpośrednim oraz bliskim, ale nienatarczywym kontakcie. Zapewniają pełne i soczyste brzmienie, lecz nie barwią, nie słodzą, nie ocieplają. Są tonalnie obojętne. Neutralne. Ustawiają odpowiednie proporcje dla instrumentów i wokali, budują wiarygodny obraz przestrzeni i tła, ale nie eksponują informacji z drugiego, czy nawet trzeciego planu, czym przypominają trochę działanie klasycznych głośników. Dobrze się tego słucha, przyjemnie. Satysfakcjonująco.

Przekaz ma substancjalny wymiar, ale nie jest przesadnie gęsty czy skompresowany. To czysta naturalność o liniowym wymiarze dźwięku, gdzie żadna częstotliwość nie jest specjalnie uprzywilejowana, bo wszystkie mają takie same prawa i możliwość istnienia. Równość wyrażania swych dźwiękowych ekspresji. Jednakże, choć brzmienie rzeczywiście jest typu otwartego, nie ma poczucia przykrego przejaskrawienia czy ataku agresywnych sopranów. To dźwięk spójny, dynamiczny, żywy i bardzo, bardzo komunikatywny. Wyrazisty.

Przedmiotowe słuchawki mają niską impedancję 32 Ohm, co ułatwia wielorakie połączenia sprzętowe. Bez problemu można je łączyć z komputerami, ze smartfonami, ze wzmacniaczami słuchawkowymi mobilnymi, nabiurkowymi lub pełnowymiarowymi, a dźwięk zawsze powinien być co najmniej przyzwoity. A zazwyczaj bardzo dobry. ADAM Audio H200 nie wymagają audiofilskiej amplifikacji, a po prostu autentycznego dźwięku odtwarzanego z możliwie jak najbardziej selektywnego i detalicznego źródła. Wówczas odkryją swoje najlepsze umiejętności monitorowania i prezentacji kompleksowego, pełnego dźwięku. 

Konkluzja
ADAM Audio H200 to słuchawki studyjne o konstrukcji zamkniętej. Są solidnie i rzetelnie zbudowane, są lekkie i funkcjonalne. Poręczne. Dodatkowy atut to możliwość pracy z wtyczką ADAM Audio Headphone Utility DAW opracowaną we współpracy z firmą Sonnox. Słuchawki zapewniają pełny i wiarygodny dźwięk o monitorowej charakterystyce. To brzmienie selektywne, przestrzenne i wiarygodne. Kompleksowe.

Duża rekomendacja dla ADAM H200 jako słuchawek o przeznaczeniu stricte profesjonalnym, gdzie ich analityczny, rozdzielczy, kompletny oraz przestronny charakter grania (dodatkowo / potencjalnie wspierany wtyczką DAW) będzie idealny. Znakomity. 

Mała rekomendacja dla zastosowania high-fidelity. Zbyt duży nacisk muszli na głowę jest na dłuższą metę męczący, zaś liniowy, wyrównany styl grania może być mało wyrafinowany dla wymagającego audiofila. 

Tak, czy inaczej polecam i rekomenduję ADAM Audio H200 - to są bardzo dobre słuchawki. Warte swojej ceny.

Cena w Polsce - 729 PLN.

Duża rekomendacja dla ADAM H200 jako słuchawek o przeznaczeniu stricte profesjonalnym!


Za:
- ADAM Audio to renomowany niemiecki producent / konstruktor profesjonalnego sprzętu audio
- słuchawki H200 to pierwszorzędna konstrukcja; trwała, odporna na uszkodzenia, estetyczna
- kompaktowe wymiary
- aluminiowy pałąk i części połączeniowe muszli (tzw. widelce)
- precyzyjny system regulacji pałąka i dopasowania muszli
- modułowa konstrukcja, poszczególne części są wymienne, naprawialne
- duże pady wypełnione pianką typu memory
- znakomita izolacja akustyczna w obie strony, separacja od hałasów zewnętrznych i dźwięk nie przeciekający do środowiska
- w zestawie ze słuchawkami bezpłatna wtyczka EQ ADAM Audio Headphone Utility DAW opracowana we współpracy z firmą Sonnox
- przewód wpinany do lewej lub prawej muszli
- wtyk przewodu słuchawkowego blokowany w gnieździe muszli zatrzaskiem "collar"
- dźwięk typowo monitorowy; dokładny, prześwietlający i wiarygodny
- przestronny, rozdzielczy i selektywny
- ale nie drażniący, nie atakujący ostrymi sopranami
- dźwięk, który idealnie sprawdzi się w profesjonalnym użyciu / zastosowaniu
- znakomita proporcja jakość / dźwięk / cena
- best-buy!
- skonstruowano i opracowano w Niemczech, w Berlinie
- rekomendacja Stereo i Kolorowo!

Przeciw:
- silny nacisk dośrodkowy pałąka powoduje spory napór padów / muszli na uszy
- co powoduje zmęczenie już po kilkudziesięciu minutach standardowego używania słuchawek
- w zestawie jedynie długi przewód 3 m, krótszy lub spiralny za dopłatą
- liniowy dźwięk o obojętnej charakterystyce tonalnej, typowo studyjny
- monitorowy styl grania, analityczny, pogłębiony, badawczy
- optymalny do pracy w profesjonalnym studio, ale niekoniecznie wskazany dla klasycznego audio hifi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację