Polpak

czwartek, 31 lipca 2025

Soulnote E-1, przedwzmacniacz gramofonowy MM/MC - zapowiedź testu



Zdjęcia ze strony Soulnote / CSR

 

Kilka dni temu odebrałem na testy nowozelandzki przedwzmacniacz gramofonowy Perreaux VP4 z zasilaniem bateryjnym. Ale właśnie dotarł do mnie kolejny - to japoński Soulnote E-1 (zobacz TUTAJ i TUTAJ) 10-year Anniversary Model. Poza tym przecież zupełnie niedawno wypożyczyłem włoski przedwzmacniacz gramofonowy Manunta by M2Tech EVO Phono 3! Na szczęście od przybytku głowa nie boli, a od takiego tym bardziej. Dlaczego zgromadziłem aż tyle tych gramofonowych urządzeń? Moim zamysłem było przeprowadzenie rzetelnego testu premierowego gramofonu Pro-Ject X8 EVO wraz z wkładkami Ortofon Quintet Blue i Ortofon MC X20, a że materiał porównawczy do recenzji aż tak bardzo się rozrósł, to tylko lepiej. Znacznie korzystniej dla gramofonowych testów i porównań.

Aby zacząć opis przedwzmacniacza Soulnote E-1 najpierw należy w teorii wyjaśnić co to jest NFB (Negative Feedback) w korekcji krzywej RIAA. Są dwa typy korekcji RIAA - pierwszy o nazwie NFB (Negative Feedback), a drugi o nazwie CR (Capacitor-Resistor). Typ NFB nie wymaga dużego wzmocnienia, jednak impedancja takiego układu przy wysokich częstotliwościach jest bardzo niska, co powoduje, że dźwięk może być niekiedy odbierany jako suchy i chrapliwy. NFB stosowany jest w przedwzmacniaczach, kiedy potrzeba w łatwy sposób osiągnąć korzystny poziom S/N (stosunek sygnału do szumu).

Z kolei typ CR to typ korekcji RIAA, który wymaga wysokiego poziomu wzmocnienia i jest bardzo wrażliwa na jakość zastosowanych komponentów - właściwe zaprojektowanie takiego układu jest znacznie trudniejsze niż przy NFB, lecz typ CR oferuje znacząco wyższą jakość dźwięku i jest bardzo ona stabilna także w wysokim zakresie częstotliwości. Największą zaletą wzmacniaczy innych niż NFB jest wyjątkowa reakcja na transjenty, którą uzyskują dzięki nieskończonemu rozszerzaniu wysokiego zakresu. Wzmacniacze inne niż NFB (non-NFB), czyli typu CR zapewniają jeszcze więcej korzyści w przypadku źródeł analogowych, które zasadniczo nie mają ograniczeń zasięgu. 

Jak podaje Soulnote, przedwzmacniacz E-1 jest zbudowany w oparciu o układ obwodów i komponenty legendarnego korektora gramofonowego Soulnote ph1.0. Dzięki zastosowaniu elementów RIAA w obciążeniach obwodu wzmacniającego napięcie, E-1 posiada unikalny system obwodów, który sprawia, że ​​wzmocnienie staje się charakterystyką RIAA i uzyskuje jednolitą jakość w całym zakresie częstotliwości powyżej 100 kHz, eliminując w ten sposób wady obu typów CR, które mają problemy z dynamicznymi zakresami na wysokim końcu i typami NF, które zmieniają głośność NF w zależności od zakresu. Komponenty CR wykorzystują kondensatory MELF z dokładnością do 1% i kondensatory z folii polipropylenowej z dokładnością do 2%, co zapewnia doskonałą charakterystykę krzywej. Rezultatem jest korektor gramofonowy z duszą wspomnianego ph1.0 wraz z niezwykłym zwiększeniem klarowności, informacji i realizmu dźwiękowego nowego E-1.

E-1 obsługuje zbalansowane wejście dla wkładek. Tylny panel zawiera selektor operacji i jest dostarczany w komplecie ze zbalansowanymi zaciskami wejściowymi XLR. Używając dwużyłowych ekranowanych kabli XLR do zbalansowanych wejść, E-1 staje się więc doskonale zbalansowanym korektorem gramofonowym non-NFB począwszy od wejścia sygnału aż do wyjścia.

Przedwzmacniacz jest wyposażony w funkcję wyboru impedancji obciążenia wejściowego (selektor Load):1 000 omów, 300 omów, 100 omów, 30 omów, 10 omów i 3 omów (dla wejścia MC). Naciśnięcie przycisku MM umożliwia korzystanie z wkładek MM i transformatorów podwyższających sygnał MC. Włączenie przełącznika Low-Cut zmniejsza ruch głośnika niskotonowego w wyniku wypaczenia płyty i podobnych usterek.

Mocne, zbalansowane wyjście jest uzyskiwane dzięki zastosowaniu w pełni zbalansowanego wzmacniacza buforowego bez NFB, który byłby w stanie wysterować nawet głośniki. Wyjścia niezbalansowane są wyprowadzane tylko przez wyjście zbalansowane Hot, podobnie jak w przypadku innych produktów Soulnote.

E-1 zawiera transformatory toroidalne 260 VA o tych samych specyfikacjach, co stosowane we wzmacniaczu zintegrowanym A-1. Obwody filtra tętniącego Darlingtona, diody szybkiego odzyskiwania i 10. równoległych kondensatorów filtrujących 1 000 μF łączą się w zasilaczu innym niż NFB. Co istotne, chociaż izolatory z tworzywa sztucznego są obecnie konwencjonalnym standardem, Solulnote stosuje izolatory metalowe, ponieważ zapewniają one wyższą jakość dźwięku.

Przedwzmacniacz Soulnote E-1 to konstrukcja z bezpośrednim uziemieniem mechanicznym. Wsparta na trzech kolcach - jednym z przodu i dwóch z tyłu. W ten sposób szpilki można umieścić bezpośrednio pod transformatorem i uzyskać mechaniczne uziemienie, aby szkodliwe wibracje transformatora mogły wydostać się bezpośrednio z obudowy. W rezultacie można usunąć rozmycie dźwięku spowodowane zrzutami obudowy i odtworzyć duszę dźwięku.

(Przy tworzeniu powyższego tekstu wykorzystywałem cytaty i informacje zaczerpnięte ze strony Soulnote Polska, modyfikacje własne L.H.).



Podwójne pudło, styropianowe formy

Wypakowuję przedwzmacniacz z opakowania

Zaraz po wyjęciu w pudła, sprzęt jeszcze nie podłączony do zasilania


Piękne wzornictwo "by Soulnote", wykonanie klasy luksusowej


Gruba aluminiowa płyta czołowa, solidna stalowa obudowa


Regulacja rezystancji obciążenia dla przyłączanych wkładek MC

Przycisk Low-Cut przydatny dla odtwarzania gorszych płyt (porysowanych, wypaczonych etc.) 

Przycisk MM dla wkładek Moving Magnes

Obudowa widziana od góry

Tył przedwzmacniacza

Wejścia / wyjścia symetryczne XLR i niesymetryczne RCA

Gramofon Pro-Ject X8 EVO i towarzystwo czterech przedwzmacniaczy: Soulnote E-1, Perreaux VP4, Manunta by M2Tech EVO Phono 3 i Musical Fidelity MX-VYNL

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację