Polpak

poniedziałek, 14 lipca 2025

Volumio Preciso, przetwornik cyfrowo-analogowy



Zdjęcia: Volumio Srl i Ferrum Audio



Wstęp
Na niedawno zakończonych targach High End w Monachium (15-18 maja '25) włoska, innowacyjna firma Volumio Srl po raz pierwszy publicznie zaprezentowała premierowy przetwornik cyfrowo-analogowy Volumio Preciso (zobacz TUTAJ). Zaś polski producent Ferrum Audio pokazał swój DAC strumieniujący WANDLA 2.0.0 (czytaj TUTAJ) oparty na ekosystemie systemu operacyjnego Volumio OS. Aczkolwiek WANDLA 2.0.0. wykonany został w autorskiej technologii Ferrum Streaming Control Technology (FSCT), czyli funkcji, która stała się możliwa dzięki otwartości i rozszerzalności platformy Volumio.

Firma Volumio Srl z Florencji do tej pory znana była ze znakomitego systemu operacyjnego Volumio OS oraz z kilku urządzeń stacjonarnych takich jak streamery (modele Primo, Rivo, Rivo+) i wzmacniacze z wbudowanym streamerem (Integro i Motivo). W ofercie nie było autonomicznego DAC-a - i to pomimo faktu, że przecież Volumio Rivo / Rivo+ jest transportem strumieniowym takiego wymagającym do pracy. Notabene, Volumio Rivo opisywałem niedawno na łamach bloga Stereo i Kolorowo - czytaj mój test TUTAJ. A teraz, niedawno warszawski dystrybutor Audiomagic z Warszawy dostarczył do mnie na odsłuchy premierowy przetwornik cyfrowo-analogowy Volumio Preciso.

Nazwa premierowego DAC-a "Precisio" odnosi do włoskiego słowa oznaczającego "precyzyjny". Nowy model Preciso ma zaimplementowane dwa najnowocześniejsze, ultraprecyzyjne przetworniki cyfrowo-analogowe SABRE ESS ES9039Q2M w konstrukcji dual mono, układ ASIC klasy audio, dwa liniowe zasilacze (architektura Dual Linear Power, czyli oddzielne zasilanie dla obwodów analogowych i cyfrowych), wzmacniacze operacyjne OPA1612A oraz zegar MEMS o ultraniskim jitterze. Jak podaje producent: "Jego hiper-symetryczna architektura zapewnia precyzyjną izolację kanałów i realistyczne obrazowanie, podczas gdy THD+n wynoszące -122,5 dB osiąga granice nowoczesnego sprzętu do testów audio, zapewniając prawdziwie przejrzysty i precyzyjny dźwięk".

Wrażenia ogólne i budowa
DAC dostarczany jest w niewielkim pudle (rozkładanym na wieko i spód), we wnętrzu którego leży pośród miękkich, gąbkowych form i dodatkowo od góry przykryty arkuszem pianki. We wnęce dolnej gąbkowej formy ułożono kartonik, w którym znajduje się przewód USB, skrócona instrukcja obsługi oraz zasilacz impulsowy 5 V 3 A z wymiennymi wtykami. Przyznam, że nie przepadam za tego typu zasilaczami, poważny sprzęt audio hifi winien mieć bardziej profesjonalne zasilanie. Ale odłóżmy tę kwestę na bok, niestety wielu producentów lekceważy zasilanie, a to, moim zdaniem, błąd lub przynajmniej niedopatrzenie.

Obudowa o płaskim kształcie z zaokrąglonymi krawędziami w całości została wykonana z aluminium anodowanego na srebrno-zielony kolor. Co ciekawe, stopy (a w zasadzie płozy) też stanowią część korpusu obudowy. W miejscach, w których stopy łączą się z obudową ma ona bardziej skośne kształty. Widać, że Volumio korzystało z usług wyjątkowo zdolnego designera (to Design Narratives Ltd.), bo efekt wizualny (choć przy zastosowaniu dość prostych środków) jest znakomity. Obudowa prezentuje się nowocześnie, intrygująco i przyjaźnie. Zresztą prawie wszystkie inne produkty Volumio korzystają z tego samego wzoru (czyli Rivo, Primo i Integro).

Front w całości pokryty jest czarną, akrylową płytką, która w centralnym miejscu stanowi też ekran wyświetlacza LCD. Na ekranie wyświetlane są informacje o aktywnym źródle, ustawionej głośności (w decybelach), częstotliwości próbkowania oraz rodzaju doprowadzanego sygnału. Wyświetlacz jest monochromatyczny, ale swe zadanie spełnia znakomicie, a znaki i symbole na jego ekranie są widoczne nawet z dość z daleka.

Na froncie zainstalowano dwa pokrętło-przyciski (aluminiowe gałki w kolorze obudowy). W okolicy prawej gałki (od strony wyświetlacza) umieszczono trzykolorową diodę zasilania. Lewe pokrętło / przycisk odpowiada za wybór źródła cyfrowego (Toslink, coaxial, USB-B lub I2S / HDMI) kiedy je przekręcać lub zapewnia dostęp do menu kiedy je przyciskać (dostępne są różne filtry, tryb NOS, ustawienia wyświetlacza itp.). Prawe analogicznie to włącznik / wyłącznik trybu zasilania (przy naciskaniu) lub kontroler głośności (przy pokręcaniu), bo Volumio Preciso to także pełnoprawny przedwzmacniacz liniowy.
Preciso posiada również zintegrowaną, sprzętową regulację wzmocnienia, eliminującą potrzebę stosowania zewnętrznego przedwzmacniacza w połączeniu ze wzmacniaczem mocy o stałym wzmocnieniu. Regulacja wzmocnienia umożliwia precyzyjną regulację sygnału od 0,0 dB do -99,0 dB w precyzyjnych krokach co 0,5 dB, oferując wygodę i wysoką jakość dźwięku w jednym, zoptymalizowanym rozwiązaniu.
Na tylnym panelu zamontowano dwie pary wyjść analogowych: symetryczne XLR (Preciso ma budowę symetryczną!) oraz niesymetryczne. Zaraz obok znajdują się cztery wejściowe gniazda cyfrowe: Toslink, coaxial, USB-B lub I2S / HDMI). Są też dwa gniazda Trigger dla integracji Preciso z innymi produktami Volumio oraz gniazdo zasilania 5 V 2 A dla przyłączenia zewnętrznego zasilacza impulsowego.
Starannie dobrane komponenty, takie jak precyzyjny zegar MEMS, najwyższej jakości wzmacniacze operacyjne i interfejs USB ASIC, zapewniają czystą i stabilną pracę przetwornika c/a. Dodatkowo Preciso oferuje również zintegrowaną kontrolę wzmocnienia sprzętowego, eliminując potrzebę zewnętrznego przedwzmacniacza w połączeniu ze wzmacniaczem mocy o stałym wzmocnieniu. Ta kontrola wzmocnienia umożliwia precyzyjną regulację sygnału w zakresie od 0,0 dB do -99,0 dB w precyzyjnych krokach co 0,5 dB, tym samym oferując wygodę, uniwersalność i wysoką wierność dźwięku.

Preciso ma wbudowany podwójny wewnętrzny liniowy zasilacz z oddzielną regulacją dla podsystemu analogowego i cyfrowego. Taka całkowita izolacja redukuje zakłócenia, obniża poziom szumów i zwiększa zakres dynamiki. W połączeniu z firmowymi streamerami Rivo+ czy Rivo (lub dowolnym innym transportem) Preciso staje się częścią w pełni zoptymalizowanego łańcucha cyfrowego. Preciso wykorzystuje ten sam precyzyjny układ ASIC USB, który znajduje się wewnątrz Rivo+. Zapewnia to nieskazitelny transfer danych, precyzyjne taktowanie i niezwykle niski poziom jittera, co przekłada się na wyjątkową wydajność analogową. Przy współczynniku THD+N na poziomie -122,5 dB Preciso mieści się w granicach pomiarowych najczulszego sprzętu laboratoryjnego do pomiaru dźwięku.

Precyzja przetwornika cyfrowo-analogowego Volumio Preciso zaczyna się od pojedynczego zegara MEMS o wysokiej dokładności, który steruje obydwoma przetwornikami DAC, zapewniając nieskazitelne synchronizowanie i spójność. Jego hiper-symetryczna konstrukcja charakteryzuje się idealnie dopasowanymi ścieżkami obwodów dla każdego kanału, ze starannie dobranymi komponentami SMD dobranymi nie tylko ze względu na kompaktowość, ale także doskonałą wydajność elektryczną, a także kondensatorami C0G, które zapewniają stabilną, wolną od zniekształceń wydajność w czasie i przy zmiennych temperaturach.
Najważniejsze cechy:
• Dwa układy ESS9039Q2M w idealnie lustrzanych, izolowanych obwodach, zapewniających absolutną separację kanałów, brak przesłuchów i ekstremalną optymalizację ścieżki sygnału DAC.
• Niezależne sterowanie mocą torów analogowych i cyfrowych gwarantuje sygnał pozbawiony zakłóceń i nie wymaga stosowania zewnętrznych zasilaczy.
• Precyzyjne zegary MEMS, światowej klasy wzmacniacze operacyjne, konstrukcja SMD zapewniająca wyjątkowo niskie zakłócenia i maksymalną stabilność oraz interfejs USB ASIC: wszystko to wybrano w celu zapewnienia maksymalnej integralności dźwięku bez przesady.
• Całkowite oddzielenie kanału lewego i prawego gwarantuje krystalicznie czysty obraz i całkowicie trójwymiarową przestrzeń dźwiękową.
• Zintegrowano specjalny kontroler audio USB – taki sam, jaki zastosowano w RIVO+ – aby zapewnić precyzyjną transmisję danych z wyjątkowo niskim poziomem drgań.
• Najwyższej klasy wzmacniacze operacyjne: w stopniu analogowym zastosowano wyłącznie najbardziej liniowe i dynamiczne wzmacniacze operacyjne.
• Indywidualne zegary MEMS: Sterują one obydwoma przetwornikami cyfrowo-analogowymi (DAC), zapewniając perfekcyjne taktowanie i spójność. Zegary MEMS są powszechnie uważane za najdokładniejsze na rynku – a w przypadku Preciso przekłada się to na absolutną wierność muzyczną.

(Powyższy tekst opracowałem na podstawie informacji o DAC Preciso zawartych na stronie internetowej Volumio Srl, modyfikacje własne L.H.).


Opakowanie

Na testy otrzymałem wersję "demo"


DAC w kartonie

Wyściółka z miękkiej gąbki

Zasilacz z wymiennymi wtykami

Zaraz po wyjęciu z opakowania - na froncie przyklejono folię ochronną

Tylny panel

Wyjściowe gniazda XLR i RCA

Liczne wejścia cyfrowe oraz gniazda trigger


Niewielki wyświetlacz OLED

Efektowny design

Aluminiowa obudowa


Do DAC-a doprowadzam sygnał cyfrowy z iPad Air 4 (z aktywnym serwisem streamingowym Qobuz) 

W otoczeniu streamerów Eversolo DMP-A6 Master Edition Gen 2, Lindemann Woodnote Solo i Rose RS150

Okablowanie


Ze wzmacniaczem CHoco Sound EMEI

W towarzystwie różnych sprzętów

Na pierwszym planie głośnik Rega AYO

Spojrzenie na cały system odsłuchowy



Wrażenia dźwiękowe
Tytułowy DAC porównywałem z kiloma innymi: Ferrum ERCO (z zasilaczem Ferrum HYPSOS), Merason frérot (z zasilaczem Merason pow1), Musical Fidelity M8x DAC, Burson Conductor GT4 i Lampizator Amber 3 DAC. Jako źródła używałem przede wszystkim streamery: Lumin U2 Mini, Rose RS150, Lindemann Woodnote Solo, Lumin U2 Mini, Eversolo DMP-A6 Master Gen 2 i Silent Angel Munich M1, a także komputer DELL Latitude 5440. Serwisy streamingowe to Qobuz i Apple Music. Pełna lista sprzętu towarzyszącego dostępna jest na końcu niniejszego tekstu.

Niestety, w czasie moich testów przedmiotowego przetwornika cyfrowo-analogowego nie dysponowałem żadnym firmowym streamerem Volumio. Ale za to miałem na podorędziu szeroki ich wybór innych marek (wymieniłem je powyżej). Piszę o tym, bo Volumio skonstruowało swój DAC Precisio przede wszystkim z myślą o łączeniu go z własnymi odtwarzaczami sieciowymi, ale przecież fakt ten w żaden sposób ani nie ogranicza, ani nie pomniejsza, ani nie dyskredytuje DAC-a Preciso! Tym bardziej, że jest to stricte po inżyniersku skonstruowane urządzenie, oparte na doskonałych podzespołach, działające w architekturze prawdziwego dual-mono oraz super-precyzyjnie wykonane. To DAC na miarę XXI wieku!

Należy przyznać i pokreślić, że włoscy konstruktorzy z Florencji wyjątkowo przyłożyli się do tego, żeby Preciso dobrze grał, aby był urządzeniem z poziomu referencyjnego hifi. Otóż ich nowy przetwornik c/a zapewnia wysoko wysublimowany, pełny i kształtny dźwięk o sporym nasyceniu, mocnym dociążeniu i wysublimowanej rozdzielczości. To dźwięk szybki, potoczysty i bezpośredni, ale też trzymający się dokładności, kierujący się autentycznością. Wysokosprawny.

Brzmienie jest czyste, transparentne, wręcz krystaliczne - skoncentrowane na ukazywaniu całościowej struktury nagrań, ujawnianiu głębi substancji muzycznej, uwidacznianiu różnic w tonalności, artykułowaniu zróżnicowania dźwięku i stopniowania akustyki. Dzięki temu muzyka jest dopieszczona i dopracowana w najdrobniejszych wybrzmieniach i akcentach. Nawet mikro-dźwięki są pokazywane wybitnie dokładnie, z pogłosami i z powietrzem dookoła.

Co prawda włoski DAC jest bardzo spostrzegawczy, przenikliwy i precyzyjny, ale nie jest to typowe urządzenie typu "studyjny monitorujący przetwornik c/a" Proszę się nie obawiać, że Volumio DAC pokaleczy Wam uszy, że poleje się krew. Analizy, krytyki i badania nagrań jest akurat tyle, aby przedstawić całościowy obraz kompozycji i złożoności brzmienia, bez nadmiernego wygarniania szczegółów z najmniejszych szpar i najdalszych dziur. Zdrowe proporcje zostały zachowane.

Dźwięk jest dynamiczny, detaliczny oraz rozdzielczy, ale nie drażniący, nie agresywny. Wygładzony i wyrównany w swym charakterze. Neutralny. Bardziej oparty na organicznej strukturze pełni przekazu, niż detektywistycznej eksploracji czy matematycznym rozkładzie tonalnym. To harmonia i wrażliwość w ułożone w jednym organizmie, rozdzielczość to nie przykra agresywność.

Barwa jest nasycona, gładka, wypełniona. Skierowana w stronę wyrazistości, konturowości i detaliczności. Poszczególne kolory są przedstawiane wiarygodnie, gdyż towarzyszy im dobra przejrzystość, zróżnicowanie i oddech bardzo przecież potrzebne dla wiernego przedstawienia wielostronnej tonacji akustycznej szerokiej palety dźwięku. Co więcej, DAC ma swobodę ukazywania chromatyzmu muzyki, czyli naturalnego oddawania dźwięków podwyższonych lub obniżonych o pół tonu do skali diatonicznej, tym samym wzbogacając melodię i harmonię brzmienia.

Przestrzeń jest symetrycznie i horyzontalnie rozłożona - jest odczuwana jako głęboka i szeroka, ma duży rozmiar, spory rozmach i wielką pojemność. Scena ma wyraźne wypełnienie, ekspresyjność i płynność, źródła pozorne są kształtnie budowane, a zjawiska przestrzenne optymalnie organizowane, są pokazywane w trójwymiarowym strumieniu muzyki, mają kontrastowe kontury i nie sklejają się wzajemnie, nie interferują. Scena jest otwarta, oddawane są wszelkie jej pogłosy, definicja 3D umie odtworzyć i dużą przestrzeń, i ściśnięte pomieszczenia.

Poszczególne / pojedyncze dźwięki są w przestrzeni znakomicie ogniskowane i porządkowane; są łatwe do zobaczenia w ich indywidualnych lokalizacjach - nie potrzeba żadnego wysiłku, aby to dokładnie usłyszeć. Bo słychać to od razu i nie wymaga od odbiorcy żadnej dodatkowej analizy, ni wyostrzenia zmysłów. To dźwięk łatwy do interpretacji, do przyswojenia i kompleksowego zrozumienia. Czysty i komunikatywny. Kształtny oraz wyrafinowany..

Jak już wspominałem wcześniej, Volumio Preciso przede wszystkim używałem w zestawieniu ze streamerami, ale też z komputerem. Albowiem DAC wydaje się być bardzo predysponowany dla takiego towarzystwa. Jego czysto inżynierska konstrukcja (a nie "audiofilska") wydaje sie mówić wprost: "Jestem uprzywilejowany dla streamingu i computer-audio!". Moim zdaniem, DAC Preciso jest doskonałym przykładem urządzenia, w którym nie ma przerostu formy nad treścią - jest zmyślnie i inteligentnie zaprojektowany, rzetelne i ze znawstwem zbudowany, przy użyciu pierwszorzędnych podzespołów i materiałów.

DAC Preciso w połączeniu ze streamerami przynosi dźwięk płynny i plastyczny, kształtny i gęsty, żyzny i bogaty. Naczelną umiejętnością konwertera jest sprawność budowania wiernego dźwięku, który jest wypełniony i detaliczny, ale też gładki oraz szybki. To dźwięk operujący przede wszystkim nasyconą średnicą, bo tutaj najwięcej się dzieje i jest najpełniej oddawane: kształtność tonów, piękna barwa, rozdzielczość, głębia i zróżnicowanie. Co ważne, nagrania strumieniowane z Internetu otrzymują ładne rozbudowanie, są dociążone i wzmocnione. Ale też związane i skoordynowane z emocjonalną muzykalnością, bo tej też nie brakuje, a więc dźwięk zawsze jest przyjazny i przyjemny. W 100% analogowy.

Konkluzja
Volumio Preciso to przetwornik cyfrowo-analogowy / przedwzmacniacz liniowy w całości zaprojektowany, skonstruowany i wyprodukowany we Florencji, we Włoszech. To wyrafinowana inżynieria, zaawansowane technologie i wysokiej klasy komponenty, a także wieloletnie doświadczenie i szerokie know-how zespołu konstruktorów Volumio w dziedzinie audio hifi. DAC Preciso to znakomity przetwornik cyfrowo-analogowy, którego siłą jest referencyjny dźwięk wysokiej klasy. To brzmienie wierne, pogłębione, rozdzielcze i soczyste. Przestrzenne. Nacechowane precyzyjnością i analitycznością, ale zrównoważoną, a nie typowo studyjną - sprzyjającą i pomagającą nagraniom strumieniowanym z Internetu. Moja szczera rekomendacja dla Volumio Preciso!

Cena w Europie - 799 € (w czasie pisania recenzji DAC Preciso nie był jeszcze dostępny na polskim rynku, stąd nie podaję krajowej ceny).

Moja wysoka rekomendacja dla Volumio Preciso z Florencji!

Za:
- Volumio Srl to bardzo doświadczony producent hifi z Florencji, z Włoch
- który od wielu lat opracowuje systemy operacyjne dla streamingu oraz własne streamery
- Volumio OS ma znakomitą reputację wśród światowych audiofilów i jest powszechnie używany
- DAC Precisio to zaawansowane urządzenie skonstruowane po inżyniersku, stricte technicznie, bez dodatku magii i bez niepotrzebnej filozofii
- estetyczna kompaktowa aluminiowa obudowa, zunifikowana z kilkoma innymi urządzeniami Volumio
- w pełni symetryczna budowa wewnętrza
- zastosowano dwa precyzyjne przetworniki cyfrowo-analogowe SABRE ESS ES9039Q2M w konstrukcji dual mono
- układ ASIC klasy audio
- dwa liniowe zasilacze (architektura Dual Linear Power, czyli oddzielne zasilanie dla obwodów analogowych i cyfrowych)
- wzmacniacze operacyjne OPA1612A
- zegar MEMS o ultra-niskim jitterze
- hiper-symetryczna architektura zapewnia precyzyjną izolację kanałów i realistyczne obrazowanie
- THD+n wynoszące -122,5 dB
- wbudowana regulacja wzmocnienia (Volumio może pracować jako przedwzmacniacz liniowy)
- bogactwo różnych wejść i wyjść
- w tym wyjścia symetryczne XLR i niesymetryczne RCA
- a także wejście cyfrowe I2S / HDMI
- poręczna i wygodna obsługa (dwa pokrętła / przyciski zainstalowane na panelu frontowym)
- wyraźny wyświetlacz OLED
- referencyjny dźwięk klasy high-fidelity
- czyli precyzyjny, rozdzielczy, pogłębiony
- ale także przestronny, dynamiczny i dokładny; wierny
- konkurencyjna cena
- zaprojektowano i wyprodukowano we Włoszech, w Europie
- rekomendacja Stereo i Kolorowo!

Przeciw:
- w zestawie zasilacz impulsowy dość pośledniej jakości
- brak pilota zdalnego sterowania
- nieobecność wyjścia słuchawkowego
- lekka przewaga brzmienia technicznego nad muzykalnym nie każdemu przypadnie do gustu
- w cenie około 800 € dostępnych jest cała masa świetnych dalekowschodnich DAC-ów.

System odsłuchowy
Pomieszczenie odsłuchowe: 30 m2, z częściową adaptacją akustyczną - ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Haiku-Audio SOL V (test TU), Cayin Jazz 80/EL34 (test TU), CHoco Sound EMEI (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Rega AYA i Pylon Audio Diamond 28 mkII (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU) i Paradigm Founder 40B (test TU).
Głośniki aktywne: Kanto ORA4.
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-Pro (test TU).
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test TU), Lumin U2 Mini (test TU), Eversolo DMP-A6 Master Edition Gen 2 (test TU), Lindemann Woodnote Solo (test TU) i Silent Angel Munich M1 (test TU).
Platformy strumieniujące: Qobuz i Apple Music.
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: Ferrum ERCO z zasilaczem Ferrum HYPSOS (test TU), Merason frérot z zasilaczem Merason pow1 (test TU), Musical Fidelity M8x DAC, Burson Conductor GT4 (test TU), Lampizator Amber 3 DAC (test TU), iFi Audio Go bar, ZMF Homage oraz iFi Audio iCAN Phantom (test TU).
Komputer: Dell Latitude 5440.
Smartfony / tablet: iPhone 16 PRO, iPhone XR oraz iPad Air 4.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU) i Pro-Ject X8 EVO.
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU) i Ortofon MC X20.
Przedwzmacniacz gramofonowy: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU).
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), SIVGA SV023 (test TU), eBravo HAMT-3 MkII, Shanling HW600 (test TU), Aune SR7000 (test TU), HiFiMan Mini Shangri-La (test TU), Aune AR5000 (test TU), Noble FoKus Apollo (test TU), ZMF Atrium, Final ZE8000 (test TU) i Final Audio UX3000 (test TU), a także elektrostatyczny system słuchawkowy HiFiMan Mini Shangri-La (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40, podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80, podstawy głośnikowe Solid Tech Model 2/3, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3, mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi oraz krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację