Wstęp
O kolumnach litewskiej manufaktury z Wilna AudioSolutions pisałem niedawno TUTAJ przy
okazji testu dużych podłogówek Rhapsody 80. Niestety, kiedy przyszedł czas ich
zwrotu do polskiego dystrybutora musiałem walczyć sam ze sobą, a następnie użyć
całej silnej woli, aby je wreszcie oddać. Bowiem Rhapsody 80 mają tak wybornie
wspaniały (a nawet referencyjny) dźwięk, że prawdziwie uzależnia – czynią to
jak najsilniejszy narkotyk. Zresztą w swych odczuciach nie jestem odosobniony,
bo rozmawiałem z kilkoma osobami, które także niedawno gościły u siebie na
odsłuchach owe kolumny – potwierdziły one moje spostrzeżenia, przy czym ich
silna wola okazała się słabsza od mojej i Rhapsody 80 pozostały u nich na
stałe.
Kolumny AudioSolutions były prezentowane podczas tegorocznej warszawskiej wystawy Audio Show przez polskiego dystrybutora Premium
Sound z Gdańska. Gościł tam też ich litewski konstruktor - pan Gediminas Gaidelis, z którym można
było swobodnie porozmawiać o jego projektach, produktach i poglądach na tzw.
sprawę audio. Do mnie zaś przybyły na testy monitory AudioSolutions Euphony 40.
Wrażenia ogólne i budowa
Kolekcja AudioSolutions obejmuje dwie główne linie:
podstawową Euphony i wyższą Rhapsody. W przygotowaniu jest referencyjna
Wentage. Model Euphony 40 jest natomiast najniższym w firmowej ofercie; w Polsce
kosztuje około 3 500 zł – 4 000 (w zależności od wykończenia
forniru), czyli nie jest to sprzęt „budżetowy” w powszechnym znaczeniu tego
słowa. Zresztą wystarczy rzucić okiem na Euphony 40 – od razu widać, że ma się
do czynienia z zaawansowaną i wysoce przemyślaną konstrukcją.
Euphony 40 są zbudowane bardzo klasycznie. To prosta
skrzynka, z kątami prostymi ścianek i tradycyjnym montażem. Jedyną
ekstrawagancją jest lekkie ścięcie przednich pionowych rantów. Fornir z
naturalnego drewna (sześć wybarwień do wyboru) położony jest bardzo starannie i
estetycznie. Z tyłu zamontowane są solidne, pojedyncze terminale głośnikowe. Co
istotne (i niestety, coraz rzadsze), litewskie monitory są konstrukcją
zamkniętą, czyli innymi słowy – nie jest wentylowana ujściem (rurą)
bass-refleksu.
Informacje, które ujawnia producent na temat monitorów są więcej niż skąpe – są lakoniczne jak jednowyrazowe komunikaty mieszkańców starożytnej Lakonii. Na firmowych stronach można przeczytać jedynie, że jest to konstrukcja o świetnym stosunku jakości do ceny oraz, iż wykorzystano w niej doświadczenia zdobyte przy projektowaniu wyższych modeli, zapewniając dzięki temu spójny charakter brzmienia. I tyle. AudioSolutions nie ujawnia żadnych innych danych – nie wiadomo więc, jakie konkretnie używane są głośniki, jaka jest budowa zwrotnicy, etc. Jednakowoż po odkręceniu koszów głośników okazało się, co następuje. Zastosowane głośniki średnio-niskotonowe to zaprojektowane w Danii Peerless 830656 o średnicy 5 ¼ cala z papierową membraną, zaś wysokotonowe to także duńskie Scan-Speak D2604/830000. Nieźle.
Informacje, które ujawnia producent na temat monitorów są więcej niż skąpe – są lakoniczne jak jednowyrazowe komunikaty mieszkańców starożytnej Lakonii. Na firmowych stronach można przeczytać jedynie, że jest to konstrukcja o świetnym stosunku jakości do ceny oraz, iż wykorzystano w niej doświadczenia zdobyte przy projektowaniu wyższych modeli, zapewniając dzięki temu spójny charakter brzmienia. I tyle. AudioSolutions nie ujawnia żadnych innych danych – nie wiadomo więc, jakie konkretnie używane są głośniki, jaka jest budowa zwrotnicy, etc. Jednakowoż po odkręceniu koszów głośników okazało się, co następuje. Zastosowane głośniki średnio-niskotonowe to zaprojektowane w Danii Peerless 830656 o średnicy 5 ¼ cala z papierową membraną, zaś wysokotonowe to także duńskie Scan-Speak D2604/830000. Nieźle.
Fornir z naturalnego drewna położony jest równo i estetycznie - wybornie
AudioSolutions - the Art and Science of Speakers Engineering
Pojedyncze, złocone terminale głośnikowe
Na górze zamontowano duńskie Scan-Speak D2604/830000
A na dole - Peerless 830656
Obudowa typu zamkniętego sowicie wypchana jest watą
Monitory Euphony 40 prezentują się wyśmienicie
Od lewej: kolumny Vienna Acoustics Mozart Grand, Martin Logan ElectroMotion ESL i AudioSolutions Euphony 40
Wrażenia dźwiękowe
Tak jak prosta jest budowa kolumn oraz skąpy ich opis na
firmowych stronach, tak ich dźwięk jest tego antytezą – jest niezwykle
plastyczny i bogaty. Eufoniczny, można napisać – posiłkując się przy okazji ich
słuszną nazwą własną.
Bardzo lubię tzw. monitorowe granie, które zazwyczaj charakteryzuje
się doskonałą stereofonią oraz wyborną lokalizacją źródeł pozornych, a także
najczęściej wspaniałą separacją dźwięku. Nie inaczej jest w Euphony 40 – ich przekaz
jest pierwszorzędnie transparentny, bez problemu buduje bardzo szeroką scenę i, co istotne, również głęboką. Słuchacz ma poczucie nieomal trójwymiarowości
przekazu – instrumenty i wokale są wyraźnie zogniskowane w punkcie
przestrzeni (każdy w swoim - ściśle określonym), mają odpowiednio proporcjonalny wymiar, a także, co najważniejsze –
dużą masę własną oraz sugestywny obrys konturów i słyszalny pogłos. To są
cechy przynależne do wysokiej klasy hi-fi. Jednocześnie dźwięk jest przyjemny w
odsłuchu, z pełną paletą barw, o dobrym timingu oraz nad wyraz miłej barwie (w
stosunku do klasy cenowej monitorów) – subtelnie ciepłej, ale nie ocieplonej, nie
słodkiej.
Zamknięta budowa kolumn powoduje ciekawy efekt dźwiękowy –
ogólny przekaz jest mocny i bogaty, a niskie tony paradoksalnie - silne i rytmiczne. Bardzo energetyczne i co
ciekawe – szybkie oraz sprężyste.
Litewskie monitory każdy styl muzyczny, czy to ostry
rock, czy oniryczna pianistyka, traktują z podobną atencją – wydobywają z
nagrań, to co w nich najlepsze, pokazują całość muzyki, a nie skupiają się na
szczegółach, co nie oznacza, że kolumny nie są detaliczne, bo są, lecz to, że
holistyczny wymiar dźwięku, jego czar i wszelaki wymiar są priorytetem. Innymi
słowy, Euphony 40 pokazują, to co najważniejsze w muzyce – jej substancję,
plastyczność i klimat. Niemniej jednak, średnica jest pokazywana dobitnie i
mocno. Sugestywnie, a nawet żywiołowo - jest gęsta i esencjonalna. Bardzo
przekonująca wyrazistym nastrojem i wiarygodnym dźwiękiem. Euphony 40 odkrywają
prawdziwe piękno muzyki – są pod tym względem doskonałe. Czarujące monitory!
Szanowny Czytelnik na pewno zorientował się, że dźwięk opisywanych monitorów piszącemu te słowa bardzo przypadł do gustu. Tak powinny brzmieć dobrze skonstruowane monitory w rozsądnej cenie. Wyróżnia je rasowy dźwięk, podany w kulturalnej i eufonicznej sygnaturze.
Szanowny Czytelnik na pewno zorientował się, że dźwięk opisywanych monitorów piszącemu te słowa bardzo przypadł do gustu. Tak powinny brzmieć dobrze skonstruowane monitory w rozsądnej cenie. Wyróżnia je rasowy dźwięk, podany w kulturalnej i eufonicznej sygnaturze.
Podsumowanie
1. AudioSolutions Euphony 40 to monitory o prostej,
klasycznej budowie zewnętrznej, lecz o pięknym montażu i podobnym
wysokogatunkowym wykonaniu. Referencyjnym wykończeniu – drewniany fornir (w
sześciu dowolnych wybarwieniach) położony jest mistrzowsko.
2. Zastosowane głośniki średnio-niskotonowe to
zaprojektowane w Danii Peereless 830656 – o średnicy 5 ¼ cala z papierową
membraną, zaś wysokotonowe to duńskie Scan-Speak D2604/83000. Z tyłu znajdują
się pojedyncze terminale głośnikowe. Monitory są typu zamkniętego – nie mają
wyjścia bass-refleksu. Budowniczy kolumn AudioSolutions, pan Gediminas Gaidelis, słusznie kieruje uwagę w stronę sprawdzonych konwencjonalnych rozwiązań techniczno-montazowych – tradycyjnych, aczkolwiek bardzo korzystnych dla ostatecznego dźwięku.
3. Dźwięk litewskich monitorów jest pełny, bogaty i bardzo
plastyczny – szczególnie dotyczy to średnicy. Ta jest niezwykle rozbudowana i
esencjonalna. Najbardziej pasuje tu słowo: eufoniczna. Euphony 40 mają
przyjemną barwę brzmienia – subtelnie ocieploną, miłą dla ucha. Klimatyczną i muzykalną.
4. Monitory wydobywają sublimat nagrań - docierają do głębi
sensu dźwięku oraz ujawniają prawdziwe piękno muzyki. Odsłuchy w ich
towarzystwie to wspaniałe przeżycie, chociaż jest to dopiero podstawowa oferta firmy AudioSolutions. Polecam każdemu, bo to są wyjątkowo udane
głośniki.
Sprzęt używany podczas testu
Wzmacniacze: Hegel H100 (test TU), Dayens Ampino (test TU), a także komplet przedwzmacniacza i dwóch monofonicznych końcówek mocy Rotel RC-03/Rotel RB-03/Rotel RB-03.
Kolumny: Vienna Acoustics Mozart Grand, Studio16 Hertz Canto Two (test TU), Pylon Topaz 15 (test TU), a także Martin Logan ElectroMotion ESL i Pylon Topaz Monitor.
Źródła cyfrowe: odtwarzacz Musical Fidelity A1 CD-PRO, iPad 3 Apple (test TU) oraz NuForce Air DAC (test TU), a także Hegel HD25 (test TU) oraz Schiit Bifrost (test TU).
Serwer muzyczny: CocktailAudio X30 (test TU).
Komputery: McBook Apple i Lenovo ThinkPad X230.
Serwer muzyczny: CocktailAudio X30 (test TU).
Komputery: McBook Apple i Lenovo ThinkPad X230.
Gramofony: Clearaudio Emotion i Pro-Ject RPM 5.1 (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Ri-Audio PH-1 (test TU), Pro-Ject Phono Box S i Xindak LP-1.
Wkładki gramofonowe: Audio-Technica AT-F3/III (test TU), Ortofon 2M Blue oraz Clearaudio Aurum Classic Wood.
Słuchawki: Marshall Major Black (test TU), HiFMan HE-300 (test TU) oraz Sennheiser HD650 z kablem Ear Stream (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Musical Fidelity X-Can v.3 (test TU) z zasilaczem ULPS Tomanek (test TU).
Okablowanie: Audiomica Laboratory, DC-Components (test TU) i Nameless (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Ri-Audio PH-1 (test TU), Pro-Ject Phono Box S i Xindak LP-1.
Wkładki gramofonowe: Audio-Technica AT-F3/III (test TU), Ortofon 2M Blue oraz Clearaudio Aurum Classic Wood.
Słuchawki: Marshall Major Black (test TU), HiFMan HE-300 (test TU) oraz Sennheiser HD650 z kablem Ear Stream (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Musical Fidelity X-Can v.3 (test TU) z zasilaczem ULPS Tomanek (test TU).
Akcesoria: podstawki pod monitory Solid Tech, panele akustyczne Vicoustic Wave Wood (10. sztuk) na ścianach (test TU), podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU) pod gramofonem, stopy antywibracyjne BW40 Rogoz-Audio (test TU) pod wzmacniaczem oraz zatyczki do gniazd RCA Sevenrods Dust Caps RCA (test TU), a także reduktor zakłóceń sieci elektrycznej DC-Blocker DCB1 firmy Tomanek (test TU).
Dane techniczne dostępne są na stronie polskiego dystrybutora marki AudioSolutions - firmy Premium Sound TUTAJ.
Dane techniczne dostępne są na stronie polskiego dystrybutora marki AudioSolutions - firmy Premium Sound TUTAJ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację