RMS

MIP

Polpak

środa, 17 marca 2021

TEAC TN-4D, gramofon "direct-drive" - zapowiedź testu



Bardzo lubię gramofony typu "direct-drive", czyli o napędzie bezpośrednim (takie gramofony mają talerz, który jest zintegrowany z silnikiem - w przeciwieństwie do tzw. napędu paskowego). Przez dłuższy czas byłem właścicielem gramofonu o napędzie tego typu - był to Pioneer PLX-1000 (czytaj TUTAJ), który bardzo ceniłem i miło wspominam. Musiałem go jednak sprzedać, nie da się przecież słuchać naraz na czterech gramofonach - bo w tamtym czasie miałem jeszcze trzy inne: Rega RP1, Clearaudio Emotion oraz Nottingham Analogue Horizon (ten mi towarzyszy do dziś).

Gdyński dystrybutor DSV Sp. z o.o. sp. k. razem z trzema komponentami midi-hifi marki TEAC (przedwzmacniacz, streamer i DAC TEAC NT-505, końcówka mocy TEAC NP-505 oraz wzmacniacz zintegrowany i DAC TEAC AI-503) dostarczył mi także gramofon. To oczywiście tytułowy model TEAC TN-4D (zobacz TUTAJ i TUTAJ), czyli gramofon o wspomnianym napędzie "direct-drive". Otrzymałem model w czarnym wybarwieniu plinty (na wysoki połysk) oraz z fabrycznie zamontowaną japońską wkładką Sumiko Oryster MM (zobacz TUTAJ). Aluminiowe ramię to produkt japońskiej SAEC Corporation, zaś wewnętrzny przedwzmacniacz gramofonowy także japońskiej New Japan Radio Co. Ltd. Gramofon wytwarzany jest w zakładach TEAC Corporation na Tajwanie.

* * *

TEAC TN-4D to klasyczny gramofon z napędem bezpośrednim. Konstrukcja ta charakteryzuje się niską i nadzwyczajnie elegancką podstawą, w której zaprojektowaniu pomógł nowo opracowany bezszczotkowy silnik prądu stałego. Napęd wyróżnia się niezwykłą stabilnością pracy i w połączeniu z ramieniem opartym na ostrzowych łożyskach zapewnia wysoką jakość dźwięku.


Projektanci TEAC-a do stabilizacji obrotów wyposażyli bezszczotkowy silnik prądu stałego (z układem sprzężenia zwrotnego) w rezonator. Zastosowane rozwiązanie pozwala na zwiększenie płynności obrotów, eliminując zjawiska skokowe momentu obrotowego, które powstają przy wchodzeniu kolejnych nabiegunników wirnika lub stojana w pole magnetyczne magnesu stałego. Wykorzystanie nowo opracowanego, płaskiego silnika, umożliwiło stworzenie plinty o niezwykle niskiej i eleganckiej podstawie w porównaniu z plintami, które możemy spotkać w większości gramofonów z napędem bezpośrednim.

Kolejnym obok silnika nowym komponentem wyróżniającym TN-4D jest ramię. Podzespół ten opracowano we współpracy z SAEC Corporation, cenionym na świecie producentem zaawansowanych ramion, i został oparty na łożyskach ostrzowych. Efektem jest dokładny, niezwykle rozdzielczy dźwięk, którego ramiona z konwencjonalnymi łożyskami nie są w stanie zagwarantować.

Dopełnieniem konstrukcji jest skrupulatnie zaprojektowany przedwzmacniacz gramofonowy, umożliwiający podłączenie urządzenia bezpośrednio do wejść liniowych dowolnego systemu hi-fi. Najdrobniejsze szczegóły muzyczne pozwala przekazać wysokiej klasy wzmacniacz operacyjny NJM8080, który zaprojektowany został przez New Japan Radio specjalnie z myślą o systemach hi-fi. Dodatkowo konstruktorzy na tylnej ściance TN-4D umieścili port USB, który pozwala zarchiwizować analogową kolekcję wprost na komputerze PC/MAC.

Do jak najlepszego wydobycia muzyki z płyt winylowych, TN-4D wyposażono w niebywale udaną wkładkę Oyster MM firmy Sumiko – legendarnego amerykańskiego producenta wkładek. Rozchwytywana za swoją wyjątkową muzykalność, wkładka mocowana jest do ramienia już w fabryce, co sprawia, że gramofon staje się urządzeniem typu „plug and play”. Dodatkowo ramię o kształcie litery „S” pozwala użytkownikom na błyskawiczną wymianę wkładki/główki i eksperymentowanie z różnymi wkładami, o ile zaistniałaby taka potrzeba.

Specyfikacja techniczna
- Typ ramienia Kształt S
- Wkładka Sumiko Oryster MM
- Stosunek sygnał/szum 67 dB or higher (A-weighted, 20 kHz LPF)
- Odczyt płyty Manualny
- Poziom wyjścia 4,0 mV (1 kHz)
- Prędkość obrotowa 33/45 RPM
- Przeniesienie napędu Bezpośrednie
- Wyjście USB
- Wbudowany przedwzmacniacz
- Pokrywa w komplecie
- Pobór mocy (max) 2 W
- Pobór mocy (stand-by) < 0,5 W
- Wymiary (S x W x G) mm 420 x 117 x 356
- Masa 6,1 kg






W kartonie

W zestawie są m.in. zasilacz impulsowy oraz przewód połączeniowy RCA z żyłą uziemiającą

Akcesoria są pochowane w komorach styropianowych form

Plinta pomalowana jest na czarny połysk; ramię umieszczone jest na separowanej aluminiowej płytce (tam też jest regulator obrotów)

Efektowna gałka zmiany prędkości obrotów 33,3/45 RPM

Napęd bezpośredni ("direct drive")

Talerz został odlany z aluminium


Nałożony talerz na szpindel


Niesamowite, ale ramię to produkt japońskiej SAEC Corporation

Wkładka do niezła japońska Sumiko Oryster MM

Wszystko już zmontowane, mata położona na talerz

Z założoną pokrywą

Tylny panel - uwagę zwraca gniazdo USB; jest też przełącznik aktywujący wewnętrzny przedwzmacniacz gramofonowy (New Japan Radio Co. Ltd.)

Nacisk igły ustawiłem na wartość nieco większą niż rekomendowaną 2,3 g

I już gram!

Gramofon TEAC TN-4D oczywiście podłączyłem do wzmacniacza TEAC AI-503

Monitory to Spendor Classic 4/5

2 komentarze:

  1. Witam.
    Widzę że przymierza się pan do testu gramofonu TEAC TN-4D. Właśnie w sprawie gramofonów chciałem zadać pytanie, może pan mi coś poradzi. Bo trochę pan już ich przesłuchał. Zastanawiam się nad kupnem gramofonu i teraz jest pytanie czy kupić coś ze starszych z lat 80-90 tych, czy zainwestować w gramofon nowej generacji. Wiadomo że starsze urządzenia nie wiadomo ile jeszcze popracują. A opinie w tym temacie są podzielone, są zwolennicy nowszych gramofonów i starszych. Wiadomo że można zawsze kupić coś z drugiej ręki jeżeli chodzi o nowe gramofony i cena będzie atrakcyjna. Kolega ma do sprzedania Sony ps- x7 i Thorens TD145 MkII. Tylko są to już wiekowe gramofoy.
    Zajmuję się audio już naprawdę długo i z własnego doświadczenia wiem że niekoniecznie musi być bardzo drogi sprzęt żeby bardzo dobrze zagrał. A jak jest z gramofonami ?Bo tak naprawdę już o dłuższego czasu przymierzam się do kupna gramofonu tylko pytanie jaki. Przede wszystkim zależy mi na dobrej analogowej jakości dźwięku. Z tego co słyszałem to wkładki MC grają lepiej od MM. Nawet kiedyś słyszałem u kolegi muzykę na wkładce MM i MC to na MC grało to bardziej analogowo na MM jak kompakt. Niewiem od czego to zależy. Z tego co mi tłumaczył to wkładka MM musiała by być droższa żeby lepiej zagrała. Może pan mi coś doradzi.
    Z góry dzięki.

    OdpowiedzUsuń

Komentarz będzie oczekiwać na moderację