RMS

MIP

Polpak

sobota, 13 marca 2021

Spendor Classic 4/5, głośniki podstawkowe - zapowiedź testu


 


Pod koniec roku 2020 brytyjski Spendor z Sussex zaprezentował światu premierowe głośniki podstawkowe (najmniejsze w swojej ofercie). To monitory 4/5 (zobacz TUTAJ) z serii Classic. Modele 4/5 zastąpiły dotychczasowe bliźniacze Classic 3/5. Te zaś zostały wprowadzone w zamierzchłym 1998 roku i w całości nawiązywały do legendarnych monitorów BBC - LS3/5a, przez długie lata produkowanych na licencji (lub bez) przez różne brytyjskie firmy - takie jak m.in. Spendor, Rogers, Harbeth, Graham Audio, Goodmans, KEF, Falcon Acoustics czy Stirling, ale także iFi Audio by AMR. Choć w przypadku Spendora było to jak najbardziej uprawnione i umocowane. Założyciel firmy, pan Spencer Hughes, przez długie lata pracował nie gdzie indziej jak właśnie w BBC - a konkretnie w departamencie inżynierii dźwięku studia BBC. Na podstawie własnych doświadczeń i wiedzy stworzył swoją pierwszą konstrukcję - model BC1. Ten monitor szybko stał się produktem wybieranym przez nadawców i studia nagrań na całym świecie.

W tym momencie należy dodać, iż polskim dystrybutorem firmy Spendor niedawno został cieszyński Voice Sp. z o.o. (zobacz TUTAJ) - i to właśnie stamtąd, kilka dni temu, przyjechała do mnie parka monitorów Classic 4/5. Głośniki otrzymałem wraz z firmowymi podstawkami głośnikowymi "Stand Classic 4/5".

Forma skrzynek monitorów Spendor Classic 4/5 pozostała bez zmian (w stosunku do poprzednich Classic 3/5), lecz zainstalowano tu zupełnie nowe przetworniki. Jak podaje Spendor, aktualny głośnik nisko-średniotonowy ma 15-cm polimerowo-kevlarową membranę EP77 z korektorem fazy, kosz ze stopu magnezowego, wydajny układ magnetyczny z poprawionym tłumieniem elektrodynamicznym i rozpraszaniem cieplnym, a także zawieszenie o zwiększonej amplitudzie. Przetwornik ten kontynuuje tradycję obudowy zamkniętej, a podczas jego projektowania skoncentrowano się na maksymalnej liniowości charakterystyki przetwarzania przy niewielkich poziomach mocy. Tweeter to z kolei poliamidowa kopułka o średnicy 22 mm z pierścieniowym zawieszeniem o szerokim profilu. Mała średnica membrany gwarantuje liniowe promieniowanie najwyższych częstotliwości, a dodatkowa powierzchnia drgająca pierścienia uzupełnia pasmo od dołu, poprawiając liniowość przetwarzania. Zmodyfikowano także filtry zwrotnic – zapewniają one skuteczniejszą integrację fazową przetworników i bezpieczną impedancję 8 Ω. Na koherencję, czyli perfekcyjny muzyczny timing, zwrócono także uwagę przy pracach nad obudową. Nowe obudowy uzupełniane są od wewnątrz lepko-sprężystymi elastomerami, zamieniającymi drgania rezonansowe w ciepło.

Specyfikacja techniczna
- 2-drożna konstrukcja podstawkowa
- Typ obudowy: zamknięta
- Głośnik wysokotonowy: 22 mm, kopułkowo-pierścieniowy, chłodzony cieczą
- Głośnik nisko-średniotonowy: 150 mm, membrana Spendor EP39
- Efektywność: 84 dB (1 W, 1 m)
- Częstotliwość podziału: 4,2 kHz
- Pasmo przenoszenia: 55 Hz - 25 000 Hz
- Impedancja nominalna: 8 Ω
- Rekomendowana moc wzmacniacza: 25 - 100 W
- Złącza: zaciski pojedyncze
- Wymiary (W x S x G): 308 x 165 x 188 mm
- Masa: 5 kg / szt.

Dostawa z cieszyńskiego Voice Sp. z o.o.

Paczka z monitorami

Karton ze standami

Zaraz wypakuję stojaki do monitorów 4/5

Z maskownicami monitory 4/5 prezentują się całkiem nieźle...


...ale jeszcze lepiej bez maskownic!

Pojedyncze terminale

Standy jeszcze "nie uzbrojone" w kolce

Tu kolce zostały już wkręcone, a standy wypoziomowane

Muszę przyznać, że monitory Classic 4/5 na firmowych stojakach wyglądają rewelacyjnie - lekko i dostojnie

Pośród zieleni...

Ciekawy sposób regulacji - aby podwyższyć lub obniżyć dany kolec należy posłużyć się kluczem imbusowym wkładanym od góry do konkretnej śruby

Nie ukrywam, że głównym przeznaczeniem ściągnięcia do mnie monitorów Spendora był oto ten japoński zestaw TEAC

Zestaw w komplecie

Na koniec spojrzenie z dalszej perspektywy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację