Polpak

sobota, 22 maja 2021

Yulong DA-ART Aquila II, DAC, przedwzmacniacz i wzmacniacz słuchawkowy



Dwa tryby pracy: SYNC i ASRC (synchroniczny i asynchroniczny - nie mylić z trybem pracy USB DAC!) - pierwszy to cyfrowy tryb synchroniczny, który jest w pełni oparty na FPGA (zamiast korzystać z obwodu ASRC ES9038PRO) pozwala uzyskać więcej analogowego "posmaku" na końcowym wyjściu. Drugi to tryb asynchroniczny, sygnał przechodzi przez wewnętrzne cyfrowe przetwarzanie kości ESS, co pozwala uzyskać czysty dźwięk typowy dla DAC Sabre. Tryby te działają dla wejścia optycznego, elektrycznego i AES - nie działają dla USB (trzy powyższe zdjęcia/grafiki pochodzą ze strony Shenzhen Yulong Audio Co. Ltd.)



Wstęp
Na początku kwietnia br. z warszawskiego Audiomagic.pl dojechał do mnie na testy nowy przybysz z Dalekiego Wschodu. To Yulong DA-ART Aquila II (zobacz TUTAJ i TUTAJ), czyli DAC, przedwzmacniacz liniowy i wzmacniacz słuchawkowy klasy "desktopowej" lub "nabiurkowej", jak kto woli. Jak podaje producent, zastosowanych w nim zostało wiele technologii wziętych wprost z referencyjnego modelu DA10, w tym wysoce precyzyjny niskoszumowy system JIC (Jitter and Interface Control) autorskiego rozwiązania FPGA, które poprawia jakość dźwięku dzięki zoptymalizowanej integralności danych, eliminacji jittera i zminimalizowaniu artefaktów cyfrowych, zanim cyfrowy sygnał audio zostanie przesłany do układu DAC.

Yulong DA-ART
Przedsiębiorstwo Yulong Audio (czytaj TUTAJ) powstało w 2009 roku - jego pełna nazwa to Shenzhen Yulong Audio Co. Ltd. Słowo "Yulong" pochodzi po prostu od imienia założyciela - pana YuLong Zhanga. Na potrzeby komercyjne stworzono markę DA-ART, pod którą sprzedawane są urządzenia firmy Yulong Audio. Jednak w praktyce najczęściej można spotkać zapis podwójny "Yulong DA-ART". Natomiast nomenklatura urządzeń jest już bardziej skomplikowana. Yulong Audio część ze swoich produktów nazywa jako DA-ART lub DAART, ale często pojawia się też nazwa Yulong DAART lub Yulong DA-ART. (A są urządzenia występujące jedynie pod nazwą Yulong Audio!). Dlatego w tytule stoi Yulong DA-ART Aquila II, a nie samo DA-ART Aquila II. Trzeba by to jakoś ujednolicić i uprościć. Usystematyzować..

Oferta Yulong Audio (zobacz TUTAJ) obejmuje przede wszystkim nabiurkowe urządzenia typu "All-in-One", czyli kompaktowy wzmacniacz słuchawkowy, DAC i przedwzmacniacz w jednej obudowie. Takich pozycji jest około dziesięciu - oprócz tego dostępne są też kable audio. Najwyższa pozycja katalogowa to DA1 (jego cena wraz z firmowym zasilaczem to 4 000 USD). Potem jest DA10, a następie tytułowy Yulong DA-ART Aquila II. Zaś nieco niższe modele to Canary II, DA9 czy DA II. To, co cechuje produkty Yulong to solidne wykonanie i niebanalny design. Plus oczywiście wysoki poziom ergonomii oraz multi-funkcjonalność w nowoczesnym wydaniu.

Wrażenia ogólne i budowa
Urządzenie dostarczane jest w zwykłym kartonie, ale za to ekologicznym. Wewnątrz leży w wysuwanej tacce z białej pianki, dodatkowo owinięte w worek foliowy. W zestawie znajduje się przewód zasilający, przewód USB oraz niezbędne dokumenty. Brak pilota zdalnego sterowania.

Czarna, aluminiowa obudowa ma trapezoidalne kształty. Ogólny design jest dość oszczędny. Czarny lakier nie jest połyskliwy, jest lekko matowy - widać, że jest wysokiej jakości i położony jest znakomicie. (Oprócz czarnej obudowy producent oferuje też srebrną i czerwoną). Cała konstrukcja jest bardzo solidna i stabilna. Naprawdę nie ma się do czego przyczepić.

Na froncie, po lewej stronie, umieszczono niewielki wyświetlacz typu IPS - kontrastowy czarny z białymi czcionkami. W stanie wzbudzenia (czyli podczas dokonywania regulacji) jest jasny, w stanie nieaktywnym - samoczynnie przygasa, ale nie do końca. Na wyświetlaczu dużymi znakami pokazywane są częstotliwości próbkowania i poziom głośności (w czasie pogłaśniania lub ściszania), zaś na dolnym i górnym "banerze" wyświetlane są informacje o wybranym wejściu/źródle, trybie konwertera (SYNC i ASRC - wyjaśnienie pod ilustracją schematu na górze strony), ustawionym filtrze, trybie pracy (wzmacniacz słuchawkowy, przedwzmacniacz, "czysty" DAC) i powtórzony poziom głośności (w dB). Wszystkimi funkcjami dokonuje się pokrętłem/przyciskiem umiejscowionym po prawej stronie. To regulator głośności kiedy pokrętło obracać lub selektor różnych funkcji kiedy je naciskać.

Mniej więcej po środku frontowego panelu umieszczono aż trzy różne gniazda słuchawkowe. To dwa gniazda zbalansowane - typu Pentaconn 4,4 mm i XLR, a także jedno niezbalansowane 6,35 mm. Dostęp do tylu odmian gniazd słuchawkowych zasługuje na specjalną pochwałę!

Z tyłu po lewej stronie zamontowano dwie pary wyjść analogowych - symetryczne XLR oraz niesymetryczne RCA. Po środku znajdują się wejściowe gniazda cyfrowe - optyczne, elektryczne, USB oraz AES/EBU. Brak wejść analogowych i brak gniazda dla anteny Bluetooth. Po lewej stronie umieszczono gniazdo zasilające IEC zintegrowane z komorą bezpiecznika oraz głównym włącznikiem zasilania.

Warto pokreślić, iż DAC spoczywa na czterech stopach antywibracyjnych o zupełnie niecodziennej konstrukcji. Każda stopa ma pięć silikonowych mini-wypustek. Producent określa swe rozwiązanie jako "tygrysia łapa" i coś w tym jest. Na pewno tego typu stopy są znacznie korzystniejsze niż zwykłe gumowe.

DA-ART Aquila II został zaprojektowany wokół flagowego 32-bitowego chipsetu ESS ES9038Pro, oferującego dekodowanie 768 kHz i DSD512. Wspiera nowy projekt ESS i wykorzystuje podwójny obwód przetwarzania cyfrowego oferujący dwie oddzielne ścieżki sygnału. Analogowy obwód audio zawiera wysoce precyzyjną analogową regulację głośności, aby zapewnić, że wyjście przedwzmacniacza i wzmacniacza słuchawkowego zachowa każdy aspekt rozdzielczości i dynamiki, nawet przy niskim poziomie głośności.

Najważniejsze cechy
• Opatentowany system YULONG JIC (kontrola jittera i interfejsu) o wysokiej precyzji i niskiej tolerancji: - Optymalizacja integralności danych i poprawa jakości sygnału cyfrowego. - De-jitter by zminimalizować cyfrowe artefakty.
• Znakomite możliwości cyfrowego dźwięku: - Projekt oparty na chipsecie ES9038Pro DAC z wiodącym w branży dekodowaniem 32 Bit / 768kHz i DSD512 - Powszechnie rozpoznawane rozwiązanie XMOS XU208 z dostosowanym (z licencją) sterownikiem Thesycon dla najlepszej jakość dźwięku i stabilności. - Wszystkie interfejsy wejściowe obsługują DoP64 i DoP128, interfejs wejściowy USB dodatkowo obsługuje natywne DSD64/128/256/512. - Do wyboru 3 filtry cyfrowe w celu dostrojenia systemu do różnych gatunków muzycznych i osobistych preferencji.
• Specjalnie opracowany podwójny obwód przetwarzania cyfrowego oferuje unikalne opcje cyfrowego dźwięku: - Tryb synchroniczny: brzmi bardziej angażująco i muzykalnie z prezentacją analogową. - Tryb asynchroniczny: wyróżnia się przejrzystością i szczegółowością.
• Najnowocześniejsza implementacja wzmacniacza słuchawkowego: - 99 stopniowy kontrolowany cyfrowo poziom głośności dla przedwzmacniacza i wyjścia słuchawkowego. - Wzmacniacz w klasie AB, zapewnia do 4000 mW na kanał przy 32 omach. - Znakomita wydajność dla słuchawek nisko- i wysoko-ohmowych.
• Konstrukcja typu „wszystko w jednym” z wszechstronną łącznością: - W pełni zbalansowana konstrukcja, wyjście liniowe o niskiej impedancji, przedwzmacniacz wysokoprądowy i wzmacniacz słuchawkowy. - Szczególną uwagę poświęcono poprawie obsługi urządzeń mobilnych i tabletów z systemem Android i iOS.
• Wielostopniowy, niezależnie regulowany zasilacz z dwóch transformatorów toroidalnych z regulatorami o niskim poziomie hałasu.
• Jednolita, kompaktowa i elegancka aluminiowa obudowa z dużym szerokokątnym wyświetlaczem IPS.

Dane techniczne
• SNR: -130 dB
• Dynamika: 125 dB
• THD+N: 0,00025% (1 kHz)
• pasmo przenoszenia: 20 Hz-30 kHz (+/-0,15 dB)
• Przesłuchy międzykanałowe: <120 dB
• Napięcie z wyjścia niesymetrycznego: 2,1 V
• napięcie z wyjścia symetrycznego: 4,2 V
• Impedancja wyjściowa: ok. 2 Ω (XLR, 4,4 mm i 6,35 mm)
• Moc wzmacniacza niesymetrycznego: 1600 mW @ 32 Ω; 870 mW @ 64 Ω; 370 mW @ 150 Ω; 180 mW @ 300 Ω; 90 mW @ 600 Ω
• Moc wzmacniacza symetrycznego: 4000 mW @ 32 Ω; 3000 mW @ 64 Ω; 1500 mW @ 150 Ω; 750 mW @ 300 Ω; 375 mW @ 600 Ω
• Pobór mocy: <30 W
• Wymiary: 248 x 210 x 60 mm
• Masa: 2,3 kg


Zwykły karton - ekologiczny


Akcesoria


Kompaktowe wymiary, obudowa o trapezoidalnych kształtach


Pierwszorzędny design i wyjątkowo estetyczne wykonanie

Aż trzy różne wyjścia słuchawkowe!


Bardzo przyjemny wyświetlacz



Ze słuchawkami Fostex TF610

Przewód USB to niemiecki Booaacustic serii Evolution

Tył urządzenia (brak wejść analogowych)



Ze słuchawkami Ultrasone Perfrormance 880 (i ze wzmacniaczem JDS Labs Element II)

W czasie porównań i różnych odsłuchów



Tu DA-ART "robi" za DAC USB i za przedwzmacniacz dla monitorów ADAM S2V



Wrażenia dźwiękowe
Do DA-ART Aquila II podłączałem następujące pary słuchawek: Fostex TH610, Ultrasone Performance 880, Monoprice Monolith M1060C i ADAM Audio Studio SP-5. Źródła cyfrowe to streamery Rose RS150, Mytek Brooklyn Bridge i TEAC NT-505, a także transport CD NuPrime CDT-10 oraz komputer DELL Latitude 7390. Wzmacniacze słuchawkowe/DAC-i porównawcze to TEAC NT-505, NuPrime DAC-10H, Mytek Broooklyn Bridge, JDS Labs Element II. DA-ART Aquila II wykorzystywałem także jako przedwzmacniacz dla monitorów aktywnych ADAM S2V.

Od razu napiszę, że dźwięk Aquilia II bardzo przypadł mi do gustu, momentalnie spodobał się. Dlaczego? A dlatego, że to dźwięk w odbiorze pełny i kompletny, czyli taki, w którym niczego nie brakuje, ale i nie ma w nadmiarze. Jest uniwersalny oraz komplementarny. To brzmienie energetyczne, głębokie i kontrastowe - bez problemu pozwalające usłyszeć dużo dźwięku. Usłyszeć dźwięk kształtny, nasycony i fizyczny. Z dużą energią, z wyraźnymi subtelnościami nagrań i o wyrafinowanej strukturze. To żywy, bardzo przekonujący przekaz z wyjątkowo barwną substancją muzyki. Doskonale się tego słucha!

DA-ART to klarowna i precyzyjna sygnatura dźwiękowa z obszerną sceną muzyczną - szeroką i głęboką. Brzmienie nastawione jest na dokładność i wierność, jak i pogłębienie tonalne, co jednak nie odbiera odsłuchom ani właściwej muzykalności, ani tym bardziej radosności. Dźwięk jest ładnie wypełniony, rozciągnięty i poukładany - całkowicie harmonijny i proporcjonalny. Komunikatywny oraz zróżnicowany - ponadprzeciętnie barwny i rozdzielczy. Nie jest ani suchy, ani jasny - można go nawet nazwać lekko ciepłym i dodatkowo ciut pokolorowanym (szczególnie w trybie pracy SYNC). Ale to całościowo (obiektywnie) przekaz neutralny i rzetelny. Autentyczny.

Brzmienie jest kompleksowo pełne - poszczególne dźwięki mają solidne osadzenie w przestrzeni odsłuchowej, mają sowite wypełnienie oraz gęsty miąższ. Ich kontury są dokładnie obrysowane, zaś ich okolice akustyczne są akustycznie napowietrzone. Można wyraźnie odczuć nie tylko same instrumenty, ale także drgające powietrze dookoła ich (choć w dość ograniczonym zakresie, to jednak tak). Dzieje się tak także z dzięki temu, iż pierwsze plany są dość blisko słuchacza - są przybliżone i przyciągnięte do przodu. Takie zjawisko sprzyja bezpośredniemu i autentycznemu prezentowaniu muzyki, ale niekiedy oddala tło. Taki kompromis jest jednak ogólnie korzystny dla wiarygodności dźwięku.

Jakie słuchawki są optymalne dla DA-ART Aquila II? Jakie są najbardziej dlań synergiczne? (Przypomnę, używałem w czasie testów cztery pary: Fostex TH610, Ultrasone Performance 880, Monoprice Monolith M1060C i ADAM Audio Studio SP-5). Tytułowy wzmacniacz nie jest wybredny względem słuchawek i ich konstrukcji. Czy dynamiczne, czy planarne, to nie żadnych różnicuje i nie wyróżnia. Każde traktuje z należną atencją zapewniając pełny, energetyczny i poukładany dźwięk. Jest transparentny i neutralny względem słuchawek - a nawet, można napisać - obojętny. Czyli obiektywnie napędza słuchawki eksplikując ich cechy dźwiękowe a nie swoje. To jest bardzo korzystna cecha. I pożądana. Dobór słuchawek do Yulonga to prosta sprawa.

Dość często używałem DA-ART Aquila II jako przedwzmacniacz dla głośników aktywnych ADAM S2V. Używałem je jako monitory bliskiego pola (postawione na biurku na podstawkach Fluid Audio DS5). Źródłem tutaj był komputer DELL Latitude 7390. W takim trybie wyłączałem funkcję wzmacniacza słuchawkowego (można to uczynić wybierając jedną z trzech trybu pracy Yulonga). Niekiedy doskwierał mi brak pilota zdanego sterowania, bo chcąc cokolwiek ściszyć lub pogłośnić muzyką za każdym razem byłem zmuszony wychylać się i kręcić regulatorem głośności na panelu frontowym przedwzmacniacza. Ale naprawdę da się z tym żyć. Tym bardziej, że DA-ART Aquila II okazał się być fenomenalnym przedwzmacniaczem dla monitorów ADAM S2V. Zapewnił zjawiskowo kompletny i żywy dźwięk wysokiej klasy. Rozdzielczy, harmonijny i euforyczny. O fascynującej scenie i z piękną barwą. Po prostu w 100% rewelacyjny! (uczciwie też należy podkreślić, że dużą część owych zalet była zasługą samych monitorów ADAM...).

Konkluzja
Dalekowschodnie konstrukcje nie przestają mnie zadziwiać. Nie inaczej jest z Yulong DA-ART Aquila II. To urządzenie przemyślne, ergonomiczne i kompletne. Inteligentne. Z całą armadą różnych ustawień i regulacji (jedyne minusy to brak pilota zdalnego sterowania oraz wejść analogowych). Pod względem dźwiękowym efektywne, pełne i rozdzielcze. Kompleksowo podkreślające barwy i nasycające je kontentem. Utylitarne. Jestem pod dużym wrażeniem tego niedużego urządzenia - świetny sprzęt! Polecam!!!

Cena w Polsce - 3 490 PLN.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację