MIP Sp. z o.o.

Polpak

czwartek, 8 lipca 2021

Avantone CLA-10A, monitory aktywne - zapowiedź testu

 




Razem ze słuchawkami Avantone Planar Red (czytaj zapowiedź testu TUTAJ) warszawski dystrybutor Audiostacja przysłał mi na testy także i studyjne monitory aktywne Avantone CLA-10A (zobacz TUTAJ i TUTAJ). To, można napisać, nie są zwykłe monitory studyjne, a głośniki z wyjątkowo ciekawą historią. To "klony" japońskich monitorów Yamaha NS-10 produkowanych w latach 1978 - 2001...

Szef firmy Avantone Pro, renomowany inżynier dźwięku - pan Chris Lord-Alge - postanowił wskrzesić do życia słynne monitory studyjne Yamaha NS-10, które zostały zostały zaprojektowane przez japońskiego konstruktora - pana Akirę Nakamurę, a wprowadzone na rynek w 1978 roku. Szybko stały się one standardem studyjnego monitora bliskiego pola wykorzystywanym w przemyśle muzycznym wśród inżynierów dźwięku. MS-10 były znane jako głośniki, które łatwo ujawniają słabą jakość nagrań i ich błędy realizatorskie. NS-10 posiadał specyficzną charakterystykę dźwiękową, która pozwoliła producentom nagrań założyć, że jeśli nagranie brzmi dobrze na tych monitorach, to powinno brzmieć dobrze i na większości systemów odtwarzania. Chociaż NS-10 ujawniały wszelkie niedociągnięcia w miksie nagrań (jak i w całym pozostałym łańcuchu odsłuchowym), to mogły prowadzić do zmęczenia słuchacza przy dłuższym użytkowaniu w klasycznych warunkach domowych. Ale i tak podbiły serca wielu światowych audiofilów...

Na poziomie praktycznym dla profesjonalisty muzycznego, głośniki Yamahy NS-10 miały analityczne i kliniczne brzmienie. Co ciekawe, niektórzy inżynierowie nagrań starali się stłumić jego wysokie tony, zawieszając przed głośnikiem wysokotonowym bibułkę, co stworzyło efekt znany jako „efekt bibułki” – rodzaj filtrowania grzebieniowego. Tak czy inaczej, inżynierowie nagrań zaczęli polegać na NS-10 jako swoistym punkcie odniesienia dźwięku monitorowego. Używane były standardowo jako odsłuch nagrań w studiach nagrań  - szczególnie w latach 80-tych XX wieku. W tamtych czasach większość albumów popowych i rockowych została nagrana w ich towarzystwie - m.in. Born in the USA (Bruce Springsteen), Avalon (Roxy Music) Let's Dance ( David Bowie) i Big Bam Boom (Hall and Oates).

Warto też wspomnieć, że było dostępnych wiele wersji NS-10, z których najbardziej znane to „NS-10M Studio” i „NS-10M Pro”, obie wprowadzone w 1987 roku. Technicznie identyczne z „Studio”, „Pro” jest wyposażony w maskownicę głośnika i może być używany w orientacji pionowej. Model Yamaha MS-10 został wycofany z produkcji w 2001 roku (wyparty w studiach nagrań przez głośnik Auratone 5C Sound Cube). Jednakże do tego czasu na całym świecie sprzedano ponad 200 000 par monitorów Yamaha (sic!).

Jak już napisałem, pan Chris Lord-Alge z nowojorskiego Avantone Pro postanowił przywrócić produkcję słynnych monitorów Yamaha NS-10. Po prostu więc je "sklonował", zbudował wierne ich kopie i wdrożył do bieżącej produkcji. Oczywiście, ze względów licencyjnych nie mógł ich nazwać "Yamaha NS-10", otrzymały nazwę Avantone CLA-10 (CLA jak Chris Lord-Alge). W czerwcu 2018 roku Avantone Pro wypuściło na rynek monitory studyjne CLA-10, które stały się numerem jeden w sprzedaży pasywnych monitorów studyjnych na świecie. Ot, chichot historii.

CLA-10, identycznie jak NS-10, otrzymały dwa przetworniki: 180-milimetrowy papierowy głośnik niskotonowy i 35-milimetrowy głośnik wysokotonowy z miękką kopułką (Avantone Pro nazwał je jako AV10MHF i AV10MLF). Biała membrana głośnika niskotonowego o masie 3,7 g wykonana jest z płaskiego arkusza sprasowanej masy papierniczej. Oryginalnie Yamaha niekonwencjonalnie formowała w stożkowy kształt - nie przez formowanie lub nacisk, ale przez zwijanie, a następnie sklejanie ze sobą dwóch końców. W Avantone Pro przetwornik (membrana) jest wytłaczany. Na tle czarnego wykończenia obudowy biały stożek głośnika nisko-średniotonowego jest charakterystyczną cechą produktu.

Całkiem niedawno, bo na przełomie lat 2019/2020, z inicjatywy pana Chrisa Lord-Alge, Avantone Pro skonstruowało i wypuściło na rynek aktywną wersję monitorów Avantone CLA-10, to oczywiście tytułowe CLA-10A! (Oryginalnie japońska Yamaha nigdy nie produkowała aktywnej wersji monitorów Yamaha NS-10, a wyłącznie pasywną wymagającą wzmacniacza).

* * *

CLA-10A mają nowe pokrętło „VTPC” („Variable Tissue Paper Control”). VTPC pozwala na symulację wszystkiego od pionowego modelu „M” do poziomego modelu „Studio” i wszystkiego pomiędzy. Ta regulacja barwy dźwięku pozwala każdemu użytkownikowi wybrać optymalną jaskrawość głośnika wysokotonowego, dopasowaną do indywidualnych potrzeb.

Większość dwudrożnych monitorów aktywnych wykorzystuje zasilacze impulsowe i wzmacniacze pracujące w klasie D. O ile w ostatnich latach sprawdza się to dobrze, o tyle konstruktorzy z Avantone w tej kwestii są nadal tradycjonalistami. Po sukcesie monitorów CLA-10 ze wzmacniaczem CLA-200 postanowiono pozostać przy tym, czego realizatorzy na całym świecie oczekują od tej kombinacji. CLA-10 Active wykorzystuje zasilacz liniowy i zapewnia 200 W mocy wyjściowej w klasie A/B. Tak, to wymaga radiatora, więcej waży, ale za to brzmi niesamowicie.

Zastosowano monolityczny układ scalony wzmacniacza pracującego w klasie A/B o szerokim zakresie napięć i wysokiej wydajności prądowej. Praca w trybie równoległym z dwoma urządzeniami połączonymi ze sobą w celu dostarczenia większej mocy wyjściowej przy obciążeniach o niskiej impedancji pozwala na lepsze parametry termiczne przy dużej mocy. Przy niskiej mocy THD to fenomenalne 0,005%; przy obciążeniu znamionowym wynosi 0,1%, co daje doskonałą wydajność mocy w porównaniu do wzmacniaczy klasy D. Układ wykorzystuje połączenie technologii bipolarnej i MOS o nazwie BCDII 100/120, która pozwala uniknąć zjawiska przebicia wtórnego. Technologia ta zapewnia wysokie napięcie wyjściowe bez skomplikowanych obwodów i elementów zewnętrznych. Pozwala to na dostarczenie bardzo dużej mocy przy zachowaniu rozsądnych rozmiarów i uzyskaniu czystego i gładkiego brzmienia typowego dla wzmacniacza liniowego.

System działa przy napięciu +/- 40 VDC, dając solidną moc 200 W RMS przy 1 kHz i przy oporności 8 Ω. Zamiast zasilacza impulsowego z towarzyszącym mu szumem zastosowano tradycyjne zasilanie liniowe. Zasilacz ma tradycyjny, masywny transformator toroidalny zapewniający pracę wzmacniacza w klasie AB. Wiele firm używa zasilaczy impulsowych i klasy D dla tego typu systemów. Podjęto decyzję o pozostaniu przy klasycznej technologii w celu zachowania dotychczasowego brzmienia, które każdy kojarzy z tą konstrukcją. (Przy opracowaniu tekstu korzystałem z materiałów ze strony Avantone Pro oraz z Wikipedii)


Jeden wspólny karton, a w nim dwa kolejne - osobne na każdy monitor



Staranne opakowanie skrzynek

Bardzo wysoka jakość wykonania




Wypisz, wymaluj - Yamaha NS-10


Ze słuchawkami Avantone Planar Red


Tył monitorów, uwagę zwraca dodatkowe oprócz wzmocnienia sygnału pokrętło; to regulacja barwy dźwięku, która pozwala wybrać optymalną jaskrawość głośnika wysokotonowego


Na standzie Solid Tech Radius 28

Jako przewód XLR wykorzystuję polski Melodika

Na razie wykorzystuję Avantone CLA-10A jako monitory średniego pola, potem przeniosę je mniejszego pomieszczenia i ustawię na biurku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...