Polpak

czwartek, 7 września 2023

PrimaLuna EVO 100 DAC, lampowy przetwornik cyfrowo-analogowy - zapowiedź testu

 



Po raz pierwszy na łamach bloga Stereo i Kolorowo pojawia się urządzenie holenderskiej (niderlandzkiej?) marki PrimaLuna. Wczoraj z zaprzyjaźnionego salonu hifi Audioneo w Rotmance pod Gdańskiem odebrałem na testy lampowy przetwornik cyfrowo-analogowy PrimaLuna EVO 100 DAC (zobacz TUTAJ), który pochodzi z firmowej serii EvoLution. Pośród jego najważniejszych cech można wyróżnić to, że jest to pierwszy na świecie przetwornik DAC z zegarem wewnętrznym opartym na lampach (SuperTubeClock) oraz iż, zastosowano niskoszumową lampę próżniową z mini triodą w zegarze cyfrowym. 

Przedmiotowy DAC PrimaLuna jest li wyłącznie przetwornikiem cyfrowo-analogowym, bez funkcji wzmacniacza cyfrowego czy przedwzmacniacza liniowego. Ortodoksja pełną gębą! Układ przetwornika DAC zaopatrzony został w kość BurrBrown PCM792A o rozdzielczości 24 bit / 192 kHz, zaś za upsampling odpowiada chip BurrBrown SRC4192. Przetwornik c/a obsługuje standardy PCM i DSD. Konstrukcję EVO 100 DAC oparto na sześciu lampach elektronowych: 2 x 12AX7, 2 x 12AU7 oraz 2 x 5AR4.

PrimaLuna to marka własna holenderskiej firmy Durob Audio NV (zobacz TUTAJ) założonej przez pana Hermana van den Dungena w 1975 roku. Główną działalnością Durob Audio zawsze była dystrybucja marek high-end na terenie Beneluxu, ale pan Herman van den Dungen z czasem postanowił stworzyć też markę własną - dlatego w 2003 roku powstała PrimaLuna. Urządzenia PrimaLuna są wytarzane w dalekowschodnich zakładach jednego z wysoko renomowanych producentów OEM (Zhuhai Spark Electronic Equipmednt Co.,Ltd. / Cayin), lecz na specjalne zamówienie oraz pod rygorystyczną koordynacją i nadzorem PrimaLuna / Durob Audio NV (przeczytaj TUTAJ). Zresztą pan Herman van den Dungen otwarcie przyznaje, że sprzęty z logo PrimaLuna są wytwarzane w tej samej chińskiej fabryce co urządzenia takich marek jak Cayin, TRI/Triode, Hegel czy Ayon (i wiele, wiele innych). To żadna tajemnica.

Warto zauważyć, że aktualnie PrimaLuna łączy talent inżynieryjny pana Marcela Croese, byłego pracownika firmy Goldmund, pana Dominique’a Cheneta, który pracował wcześniej w Jadis oraz wkład eksperta ds. lamp Kevina Deala, zapewniając „najwyższą jakość produkcji na Dalekim Wschodzie pod europejską kontrolą i holenderską obsługą posprzedażną”. Ot, taki klasyczny mix dzisiejszych czasów - globalizacji handlu i szlaku usług oraz systemu naczyń połączonych procesu wszelkich konstrukcji i produkcji. Oraz ciągłej konieczności obniżania kosztów przedsiębiorstw dla zachowywania optymalnej konkurencyjności. Lecz przynajmniej PrimaLuna transparentnie pisze o swych wypracowanych zleceniach dla chińskiej produkcji, a nie, za przeproszeniem, udaje głupka, że tak nie jest.

Ale wracając do głównego bohatera dzisiejszej zapowiedzi. Poniżej cytuję informacje marketingowe producenta o PrimaLuna EVO 100 DAC, a zaraz za nimi wklejam moje zdjęcia z wypakowywania oraz pierwszego uruchomienia. Póki co, do DAC-a wpiąłem przewodem cyfrowym USB Fidata HFU2 streamer Rose RS150. I uruchomiłem platformę Qobuz. Naprawdę ładnie to gra!

* * *

PrimaLuna przedstawia pierwszy na świecie przetwornik DAC z zegarem wewnętrznym opartym na lampach: SuperTubeClock™. Dzięki zastosowaniu niskoszumowej lampy próżniowej z mini triodą w zegarze cyfrowym, ta śmiało zaprojektowana konstrukcja zapewnia znacznie lepszą rozdzielczość, wyszukiwanie szczegółów, lepszą przejrzystość, większą rozdzielczość i szczegółowość od góry do dołu.

Od 2003 roku PrimaLuna tworzy produkty lampowe z zastosowaniem unikalnych rozwiązań, których nikt inny nie posiada. Technologie PrimaLuna przybliżają Cię do muzyki za cenę, w którą nie uwierzysz gdy usłyszysz produkty PrimaLuna. Żadne inne firmy nie oferują tak zaawansowanych rozwiązań i nie oferują tak wysokiej jakości konstrukcji i dźwięku za tak atrakcyjną cenę. Rozwiązania PrimaLuny nie powielają utartych schematów, cechują je najlepszej jakości komponenty, w tym drogie transformatory, kondensatory, rezystory, przewody, potencjometry i lampy oraz układy regulacji i zabezpieczeń lamp przedłużające ich życie. O wszystkich tych szczegółach przeczytasz poniżej.

Wejście cyfrowe USB umożliwia korzystanie z komputera do przechowywania i odtwarzania muzyki z wszystkimi funkcjami, jak listy odtwarzania i łatwiejszy dostęp do całej biblioteki muzycznej. Zamiast dodawać po prostu wejście USB, inżynierowie PrimaLuna bez końca szukali najlepiej brzmiącego interfejsu USB, jaki moglibyśmy znaleźć. To wejście USB konwertuje wypełniony jitterami sygnał cyfrowy USB na S/PDIF, znacznie poprawiając jakość sygnału cyfrowego, zanim dotrze on do SuperTubeClock. To wejście USB jest prawdziwym wejściem cyfrowym o wysokiej rozdzielczości.

Transformatory zasilające generują dwa rodzaje szumu: akustyczny i magnetyczny. Dlatego właśnie w najlepszych komponentach audio znajdziemy transformatory toroidalne. W porównaniu do tradycyjnych transformatorów, generują one bowiem jedynie 1/10 pola magnetycznego, które degraduje brzmienie. Dodatkowo, eliminacja szczelin powietrznych pozwala toroidom na średnio ośmiokrotną redukcję szumu akustycznego.

Ponieważ transformator to zazwyczaj najdroższa część układu, wielu producentów zamiast droższych transformatorów toroidalnych stosuje tańsze transformatory z rdzeniem C lub E. Wzrost ceny za jakość transformatorów toroidalnych jest znaczący, ale Prima Luna nigdy nie idzie na skróty. Wszystkie urządzenia PrimaLuna wyposażone są w duże toroidy. Stosowane przez PrimaLuna transformatory zamknięte są w okrągłych metalowych obudowach a uzwojenia zalane są żywicą, co redukuje poziom zakłóceń mechanicznych i chroni uzwojenia transformatora przed wilgocią, procesami starzenia związanymi z upływem czasu i korozją.

W kwestii układów audio, eksperci są zgodni: złotym standardem jest lampowe prostowanie prądu. Lampy są dużo skuteczniejsze od tranzystorów i pozwalają na znacznie większą redukcję szumów. Fakt, że cały układ jest oparty na lampach prowadzi do najbardziej naturalnego, namacalnego i barwnego brzmienia. To jednak kosztowne rozwiązanie, najłatwiej znaleźć je więc w ekstremalnie drogich konstrukcjach. Zwykle stosuje się jedną lampę prostowniczą. Prima Luna idzie dalej: w układzie dual mono stosujemy dwie lampy 5AR4, co daje trójwymiarowe odwzorowanie muzyki.

Działanie układu AC OFFSET KILLER przyprawia o dreszcze. Na przykład wtedy, gdy muzyka pojawia się na tle tak czarnym, że myślisz ‚Jak to w ogóle możliwe?’ Masywne transformatory toroidalne nawijane specjalnie na zamówienie PrimaLuna są bardzo ciche i emitują niewiele zakłóceń. Ale to i tak za mało. Inżynierowie Prima Luna opracowali układ AC OFFSET KILLER, który obniża szum transformatora do poziomu, o którym inni producenci nawet nie marzą. Niezależnie od tego, jak zły jest prąd zasilania. Rezultat? Poczucie przestrzeni. Faktura. Wybrzmienia strun trwające całą wieczność. AC OFFSET KILLER zadziwia i powala. DAC budowany ręcznie przy wykorzystaniu połączeń lutowanych punkt-punkt, jakość wykonania porównywalna lub lepsza niż w jakimkolwiek innym produkcie z tego samego przedziału cenowego. Solidna, dobrze wentylowana stalowa obudowa, pokryta pięcioma warstwami lakieru, którego każda warstwa jest ręcznie polerowana.
(Cytat za PrimaLuna).



Pudło z DAC

Podwójny karton

W zestawie pilot zdalnego sterowania

EVO 100 DAC owinięty miękkim woreczkiem


DAC już wypakowany z kartonu - trwa pierwsza sesja fotograficzna


Design "à la China", czyli połączenie lampowej tradycji z funkcjonalnym wykonaniem


Podwójny wyświetlacz


EVO 100 DAC jest bardzo rzetelnie wykonany

Na pierwszym planie pilot zdalnego sterowania

Klatkę ochronną na lampy można łatwo zdemontować

DAC bez klatki ochronnej


6. lamp elektronowych z logo PrimaLuna

Pokrywa transformatorów

Cztery gniazda cyfrowe, para analogowych 

Ustawiam EVO 100 DAC na półce, podłączam źródło (Rose RS150) oraz przyłączam wzmacniacze (Musical Fidelity A1 i Cyrus Classic PRE / Cyrus Classic Power) - gramy!

1 komentarz:

Komentarz będzie oczekiwać na moderację