Kilka zdjęć ze strony Triangle Manufacture Electroacoustique
Wstęp
Dość dawno na blogu Stereo i Kolorowo nie gościły głośniki francuskiej firmy Triangle Manufacture Electroacoustique - ostatnio było to prawie dwa lata temu i były to podłogowe Triangle Borea BR08. Ale wcześniej opisywałem też podłogowe Triangle Genese Quartet oraz Triangle Esprit Antal EZ. Zaś jakiś czas temu, prosto z białostockiego RAFKO, dojechały do mnie podstawkowe Triangle Esprit EZ Comète 40th Anniversary Edition (zobacz TUTAJ oraz TUTAJ). Jak się łatwo domyślić, głośniki te zostały opracowane specjalnie z okazji jubileuszu 40. urodzin Triangle Manufacture Electroacoustique. To firma założona w 1981 roku przez pana Renauda de Vergnette - i wciąż znajdująca się pod jego przywódstwem. Oprócz tytułowych Esprit EZ Comète takiego "jubileuszowego" zaszczytu doznały także podłogówki Esprit EZ Antal.
Francuskie "Trójkąty" są bardzo charakterystycznymi głośnikami - trudno pomylić je z inną marką. Odróżniają się jednak nie tylko wizualnie, ale także względem propozycji własnego firmowego "soundu". To najczęściej zdecydowane i bezpośrednie granie o otwartej charakterystyce. Pewne, żywe i zawadiackie. A jednocześnie znakomicie kontrolowane i zbalansowane. Jedyne w swoim rodzaju.
Wrażenia ogólne i budowa
Comète 40th Anniversary Edition dostępne są w dwóch specjalnych, ekskluzywnych kolorach wykończenia fornirów obudowy: miodowo-czekoladowy palisander (santos) i jasny jawor (sycomore). Wykończenie w palisandrze (bo taka wersja do mnie przyjechała) prezentuje się znakomicie. A nawet jeszcze lepiej! Drewno palisandru ma wspaniałe czekoladowe zabarwienie i efektowne usłojenie. Na drewnianą okleinę położona została gruba warstwa lakieru o dużym połysku. Całości owego strojnego designu skrzynek dopełniają eleganckie detale z anodowanego szczotkowanego aluminium w kolorze różowego złota (pamiętacie taki kolor z iPhone Apple?). To jest luksusowa stylistyka.
W zestawie są też dwa komplety "nóżek". Pierwszy to tradycyjne kolce, ale wykonane ze złoconego aluminium - oprócz możliwości regulacji wysokości jest wyposażony w nakrętki zabezpieczające do delikatnych powierzchni takich jak np. dywany. Zaś drugi komplet to gumowe nóżki; nadaje się do twardych, gładkich nawierzchni. Oczywiście, nowe wcielenie "Trójkątów" zostało w całości zaprojektowane i wyprodukowane we Francji, w zakładach zlokalizowanych w miejscowości Villeneuve-Saint-Germain.
W jubileuszowej edycji zastosowano wysokiej klasy okablowanie inspirowane referencyjną serią Triangle Signature. Kable te wykorzystują dwa izolowane przewody z miedzi beztlenowej z płaszczem z PVC pokrywającym cały kabel, co ma ograniczać wszelkie zakłócenia elektromagnetyczne. Dodatkowo zwrotnice wyposażone są w cewki powietrzne, kondensatory MET i rezystory ceramiczne. Specjalnie zaprojektowane, izolowane zaciski mogą objąć kabel o przekroju do 5 mm, a także wtyki bananowe z systemem blokującym.
W obudowach zastosowano dodatkowe wzmocnienia, które mają pozytywnie wpływać na neutralność i naturalność brzmienia. Z kolei przetworniki wysokotonowe TZ2520MG oparte zostały na kopułkach z różowego złota i anodyzowanego kompozytu magnezowego. Materiał ten łączy dwie korzystne cechy - lekkość i sztywność, co ma zapewniać precyzyjną kierunkowość, jednocześnie minimalizując szkodliwe zniekształcenia. Głośniki nisko-średniotonowe bazują na membranach celulozowych, ale to nowa wersja tego materiału wykonana stuprocentowo z naturalnego papieru. Zaaplikowane włókno celulozowe nie jest tutaj poddawane obróbce powierzchniowej, jest "surowe" - taki proces ma zapewniać naturalny dźwięk bez dodatkowego zabarwienia.
W Comète 40th głośnik nisko-średniotonowy został dostosowany do odtwarzania nieco szerszego spektrum częstotliwości (względem wersji podstawowej), co wymusiło przeprojektowanie dotychczasowego układu magnetycznego i zastąpienie harmonijki klasycznym, gumowym resorem. Wewnętrzny układ akustyczny jest wentylowany dwoma tunelami rezonansowymi umieszczonymi na przedniej ściance. Takie rozwiązanie powoduje mniejszą wrażliwość na ustawienie skrzynkę, a konkretnie na odległość od tylnej ściany pomieszczenia. Ale należy tutaj zachować zdrowy rozsądek i pomimo bass-refleksów wyprowadzonych na fronty nie przysuwać kolumn bezpośrednio do ściany. Skrzynki lubią mieć "oddech".
Jubileuszowe Comète nie są małymi głośnikami (40,8 / 20 / 32,4 cm przy masie 9,3 kg/sztuka), ale zdecydowano się je zapakować do wspólnego pudła. W rezultacie tego zabiegu karton transportowy ma naprawdę duże gabaryty i sporą masę. W pudle głośniki zabezpieczone zostały piankowymi formami, które zupełnie je unieruchomiają, tym samym skutecznie chroniąc przez uszkodzeniami. Z zestawie znajdują się bawełniane rękawiczki, ściereczka, gwarancja producenta, instrukcja, stosowne certyfikaty oraz dość spore pudełko z dodatkowymi akcesoriami. To dwa komplety podkładek pod głośniki - aluminiowe kolce oraz gumowe stopy (po 8.sztuk). Do kolców dołożono także aluminiowe podkładki (tzw. talerzyki). Nabywca w zależności od własnych potrzeb (lub widzimisię) montuje konkretny zestaw nóżek. Gumowe są bardzo praktyczne, zaś aluminiowe znakomicie się prezentują (różowe złoto) tym samym dodając szyku głośnikom (kolce są szczególnie przydatne, kiedy stawia się głośniki na firmowych podstawkach Triangle).
Najważniejsze cechy:
- 1-calowy tweeter z kopułką z różowego złota i anodyzowanego kompozytu magnezu
- 6,5-calowy przetwornik średnio-niskotonowy z papieru celulozowego o niskiej masie i wysokiej wytrzymałości
- przedni, podwójny bass-reflex
- terminale głośnikowe z anodowanego szczotkowanego aluminium w kolorze różowego złota
- zwrotnica z miedzianymi cewkami o średnicy 1mm i kondensatorami MET (Metallized Polyester Film)
- możliwość umieszczenia na adresowanych stojakach (dostępne oddzielnie - opcja)
Dane techniczne
Rodzaj kolumn: podstawkowe, dwudrożne, wentylowane
Efektywność: 90 dB
Impedancja: 8 Ω
Pasmo przenoszenia: 49 Hz - 22 kHz
Częstotliwość podziału: 3 500 Hz
Wymiary (W/S/G): 40,8 / 20 / 32,4 cm
Masa: 9,3 kg (sztuka)
Dostawa z białostockiego RAFKO
Piankowe ochraniacze
W jednym, wspólnym pudle
Akcesoria zapakowane zostały w osobnym kartoniku
Akcesoria to m.in. metalowe kolce (wraz z talerzykami) oraz gumowe stopy
Wyjmuję głośnik z materiałowego worka
Którą wersję wybrać? Aluminiowe kolce czy gumowe stopy?
Gumowe stopy
Metalowe kolce
Nowe Triangle Comète prezentują się zabójczo
Dwa frontowe bass-reflexy
6,5-calowy przetwornik średnio-niskotonowy z membraną wykonaną z papieru celulozowego
1-calowy tweeter z kopułką z różowego złota i anodyzowanego kompozytu magnezu
Esprit EZ Comete 40th to fantastyczny design!
Stolarka i okleina z drewna palisandru reprezentuje klasę deluxe
Skrzynki widziane od tyłu
Miedziana płytka
Pojedyncze terminale, ale za to wysokiej jakości
System testowy
Wrażenia dźwiękoweTytułowe monitory przyłączałem do kilku wzmacniaczy - głównie były to: ATC SIA2-100, Canor AI 2.10 i Pathos Classic One MKIII, a także zestaw NuPrime AMG PRA/ AMG STA/AMG STA - przedwzmacniacz i dwie końcówki mocy. Przewody głośnikowe to Luna Cable Gris oraz Boaacoustics Black.sonic-13. Główne źródła cyfrowe to streamer Rose RS150 z Lampizator Amber 3 DAC oraz streamer Auralic Altair G21. Jako źródło analogowe wykorzystywałem gramofon TEAC TN-5BB z wkładką Ortofon 2M Black LVB 250 i przedwzmacniaczem gramofonowym Musical Fidelity XM-VYNL. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego tekstu.
Jak to już pisałem we wstępie, francuskie "Trójkąty" są zazwyczaj tak strojone, aby grały zdecydowanie i bezpośrednio - w sposób pewny, żywy oraz dynamiczny. (A nawet zawadiacki!?). By pokazywały pełnię dźwięku i piękno muzyki - ich pełny realizm i naturalne właściwości, bez obaw o przestery i utratę kontroli. I właśnie Comète 40th Anniversary mają sporo tych cech, ale są też i lekko "uspokojone". Wyelegantowane i wycyzelowane. Zaopatrzone w dodatkową harmonię i styl, które dają dźwięk doskonale plastyczny oraz autentyczny, a jednocześnie wyważony i delikatny. Bliższy naturalnemu, bo wyposażony w pozytywne emocje oraz miłą muzykalność.
W przekazie Esprit EZ Comète 40th dominuje pragmatyczna koherencja i obiektywna płynność, które nadają brzmieniu wysublimowaną kondensację oraz głęboki wymiar muzyki. To dźwięk szybki i energiczny, lecz na wskroś bezpretensjonalny. Wysokowydajny oraz zdroworozsądkowy. Łatwy w odbiorze. Dociążony, a lekki i otwarty; skondensowany, ale nie przeładowany; masywny, acz nie napastliwy. I w końcu rozdzielczy oraz selektywny, lecz nie wyostrzony. Przekaz można scharakteryzować jako substancjalny i strukturalny, a równolegle żywy i nienachalny. W 100% proporcjonalny i konstruktywny. Triangle łączą wysoką dynamikę grania z optymalną łagodnością. To ich znak rozpoznawczy. Trudno ich za to nie polubić.
Głośniki szczególnie są nastawione na średnicę - to tutaj najwięcej się dzieje, słyszalna jest maksymalna ilość zdarzeń muzycznych. Słychać, czuć i widać kontrastową barwę, gęstość i plastyczność. Malowane są żywe obrazy muzyczne - z głębią, wymiarem i substancją. Instrumenty i wokale odbierane są jako bezpośrednie oraz bliskie, ale nie krzykliwe i nie natarczywe. Komunikatywne i ekspresyjne. Całkowicie przekonujące.
Esprit EZ Comète 40th to głośniki podstawkowe o nieco większych wymiarach niż klasyczne monitory, bo to 40,8 x 20 x 32,4 cm. Ale te niby nieduże skrzynki bez problemu generują duży dźwięk o sporym rozmachu i zasięgu. Łatwo penetrującym przestrzeń i perspektywę. Może nie huraganowy dźwięk, aczkolwiek na pewno impulsywny oraz ożywiony. Naładowany pozytywną energią oraz temperamentem. Z dużą ochotą do grania. Jednocześnie scena stereofoniczna jest rozbudowana, precyzyjnie określana w rozciągniętym horyzoncie przestrzeni odsłuchowej.
Co ciekawe, również bas ma stosunkowo duże rozmiary i uderzenie (w proporcji do gabarytów Triangle). Jest szybki, prężny i giętki - korzystnie dociążony mocą. Atletyczny, sprężysty i wydajny. (O lekko zaokrąglonych krawędziach). Owszem, niskie nie mają aż tak rozrośniętych rozmiarów jakimi dysponują podłogowe kolumny głośnikowe, ale Triangle mogą się pochwalić naprawdę sporym basem. Dynamicznym, równym i perfekcyjnie kontrolowanym, wzorowo prowadzonym. Jak na monitory bomba!
Jakie wzmacniacze będą optymalne dla jubileuszowych Esprit EZ Comète? Przypomnę, przyłączałem następujące: ATC SIA2-100, Canor AI 2.10 i Pathos Classic One MKIII, a także zestaw NuPrime AMG PRA/ AMG STA/AMG STA - przedwzmacniacz i dwie końcówki mocy. Przedmiotowe monitory są relatywnie łatwe do wysterowania - dysponują wysoką efektywnością 90 dB i przystępną impedancją 8 Ω. Grają lekko, płynnie i przejrzyście z każdą amplifikacją. Nie grymaszą, nie robią fochów, nie wybrzydzają. Po prostu grają jak najlepiej potrafią. Czy to "słaby" wzmacniacz lampowy, czy szybki i energetyczny cyfrowy, czy atletyczny tranzystorowy, to zawsze pokazują dźwięk oraz muzykę z jak najlepszej strony. Prężnie, kompletnie i precyzyjnie. Z francuską fantazją i zaangażowaniem. Na "full drive".
Konkluzja
Triangle Esprit EZ Comète 40th Anniversary Edition to szczególne głośniki podstawkowe - efektownie wykonane z wysokogatunkowych materiałów oraz luksusowo i efektownie wykończone, ale przede wszystkim idealnie dźwiękowo dostrojone. Wyrafinowany styl gry determinuje przede wszystkim rozbudowana i nasycona średnica, która sprawnie łączy gęstość tonalną z detalicznością oraz jedwabistą gładkością. Soprany są obecne, acz nie krzykliwe, zaś bas - stosunkowo pełny i zdecydowany. Do tego dochodzi precyzyjne obrazowanie, rozrośnięta scena dźwiękowa i ogólna przejrzystość. Czy naprawdę czegoś więcej potrzeba do kompletnego szczęścia...?
Cena w Polsce - 7 445 PLN (za parę).
System odsłuchowy
Pomieszczenie 30 m2 z częściową adaptacją akustyczną, ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test
TU), ATC SIA2-100 (test
TU), QUAD Vena II Play (test
TU), Canor AI 2.10 (test
TU) i Pathos Classic One MKIII (test
TU), a także zestaw NuPrime AMG PRA/ AMG STA/AMG STA - przedwzmacniacz i dwie końcówki mocy (test
TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test
TU) oraz Xavian Madre Perla Marina (test
TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test
TU), ATC SCM7 (test
TU), Pylon Opal Monitor (test
TU) i Guru Audio Junior (test
TU).
Odtwarzacze CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO (test
TU) i Canor CD 2.10 (test
TU).
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test
TU), Auralic Altair G2.1 (test
TU) oraz iFi Audio ZEN Stream (test
TU).
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: NuPrime DAC-10H (test
TU), Chord Qutest, Lampizator Amber 3 DAC (test
TU), M2Tech Young MkIV (test
TU) oraz Encore mDSD (test
TU).
Komputer: Dell Latitude 7390.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 4.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test
TU) i TEAC NT-5BB (test
TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test
TU), Ortofon 2M Black LVB 250 i Ortofon 2M Red.
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test
TU) i Unison Research uPhono+ D (test
TU).
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test
TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test
TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test
TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test
TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test
TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test
TU), Meze 99 Neo (test
TU), Austrian Audio Hi-X65 (test
TU) oraz QUAD ERA-1.
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test
TU) i ZiKE Labs Powerbox (test
TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test
TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test
TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test
TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test
TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test
TU). I wiele innych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację