Dokładnie trzy miesiące temu opisywałem na Stereo i Kolorowo urządzenie o nazwie NuPrime Omnia A300 (czytaj TUTAJ), czyli nowoczesne combo łączące wzmacniacz stereo, streamer, DAC i wzmacniacz słuchawkowy. Wówczas też napisałem, że NuPrime niebawem zademonstruje światu nową, innowacyjną konstrukcję dzielonego przedwzmacniacza oraz końcówki mocy mono/stereo.
Te premierowe sprzęty to oczywiście przedwzmacniacz NuPrime AMG PRA (czytaj TUTAJ) oraz końcówki mocy NuPrime AMG STA (czytaj TUTAJ). Otrzymałem na testy przedwzmacniacz oraz aż dwie końcówki mocy stereo, albowiem każda z nich może pracować jako monofoniczna końcówka mocy, po uprzednim wyborze takiej opcji (na tylnym panelu AMG STA). NuPrime AMG PRA to przedwzmacniacz stereo klasy hi-end z regulacją fazy, wzmocnienia i kompensacją akustyczną. Natomiast NuPrime AMG STA to końcówka mocy stereo/mono o mocy 2 x 200 W w trybie stereo oraz aż 1 x 320 W w trybie mono.
Wrażenia ogólne i budowa
Urządzenia dostarczane są w niewielkich opakowaniach typu "walizeczki", dodatkowo popakowane w zewnętrzne kartony transportowe. Opakowanie takie ma otwierane wieko, pod nim znajdują się NuPrime ułożone w piankowych formach, a dodatkowo po ich obu stronach można znaleźć nieduże kartoniki - jeden z nich kryje przewód zasilający, a drugi - pilot zdalnego sterowania. Każde urządzenie ma swój, czyli w sumie przedwzmacniacz oraz dwie końcówki mocy mają owych pilotów aż trzy. W zestawie znajduję się także instrukcje obsługi oraz gwarancje producenta. I nic więcej - żadnych dodatkowych przewodów, żadnych antenek, żadnych adapterów. NuPrime AMG to klasyczny przedwzmacniacz i klasyczny (choć "cyfrowy") wzmacniacz, bez wbudowanych funkcji DAC-a, łączności bezprzewodowej, streamingu i czego tam jeszcze.
Zanim przejdę do opisu technicznego premierowych NuPrime AMG najpierw muszę zaznaczyć, że reprezentują one też zupełnie nowe dla NuPrime wzornictwo (to już nie futurystyczne bryły z geometrycznymi frontami). Jak obudowy są nadal wykonywane z aluminium i są identyczne jak w poprzednich modelach, tak fronty przedstawiają spory progres. Jak podaje producent, czołówki zostały wycięte z utwardzanego aluminium lotniczego przy użyciu cztero-osiowych maszyn CNC, które cyzelują każdy detal w 48 krokach produkcyjnych. Uwzględniając w tym trójwymiarowe, lakierowane logo wycięte za pomocą diamentowego ostrza. Piękny ornament dodający sporo elegancji i szyku.
Należy szczerze przyznać, że wykonanie oraz design nowych AMG są po prostu fantastyczne. To bardzo wysoka liga wzornictwa przemysłowego oraz produkcji. Naprawdę świetnie to się prezentuje. Warto też zauważyć, iż obudowy z metalu posadowiono na opatentowanych stopach antywibracyjnych w kształcie stożków (z zewnątrz guma, w środku metal). To ważna cecha urządzeń NuPrime.
Przedwzmacniacz na froncie ma zainstalowane dwie gałki (po przeciwstawnych, skrajnych stronach), zaś pomiędzy nimi (pośrodku) wycięto "kropkowy wyświetlacz" podświetlany na biało - lewa jego strona pokazuje aktualnie wybrane źródło (od 1 do 4), a prawa nastawioną głośność (00-99). Ten bardzo sprytny zabieg jest charakterystyczny dla urządzeń NuPrime (i wcześniej także NuForce). W praktyce sprawdza się dość dobrze (bo cyfry są rozróżnialne nawet z dużej odległości), choć ma ograniczoną możliwość wyświetleń znaków.
Prawa gałka to włącznik/wyłącznik głośności lub selektor źródeł (w celu wyboru źródła należy gałkę przycisnąć; dla wyłączenia/włączenia zasilania - przycisnąć i chwilę przytrzymać), a także klasyczny obrotowy potencjometr głośności realizowany w aż 99 krokach. Zaraz obok gałki umieszczono dwa hebelkowe przełączniki: 1) wzmocnienia (High/Low) i 2) fazy (Invert/Normal; optymalizuje współpracę z końcówkami mocy).
Z kolei lewa gałka to regulacja luodnessu zwana przez NuPrime jako "Active Low Frequency and Harmonic Gain". Pod tą enigmatyczną nazwą kryje się układ koncepcji kompensacji akustycznej niskich tonów. Ponieważ wiele osób używa do odsłuchów kolumn podstawkowych, konstruktorzy NuPrime wbudowali w przedwzmacniacz aż trzy tryby equalizacji, które podbijają szybki spadek skuteczności na basie małych kolumn. Możliwe są do wyboru trzy tryby podbicia niskich tonów: + 2,2 dB przy 125 Hz, + 4,5 dB przy 100 Hz oraz + 5,3 dB przy 75 Hz. Ponadto sekcja equalizacji umożliwia ustawienie dwóch trybów wzmocnienia oraz dodatkowo przełączenie fazy, co poprawia zgranie z końcówkami mocy (jedną w trybie stereo lub dwiema w mono).
W praktyce regulacja "Active Low Frequency and Harmonic Gain" przebiega w taki sposób, że należy pokręcić adresowaną gałką w lewo - pierwsza nastawiona pozycja to loudness wyłączony, zaś trzy kolejne - aktywowany w trzech trybach (opisanych powyżej). Dodatkowo można się też wspomóc regulację dwoma ustawieniami wzmocnienia "gain" oraz przełącznika fazy. Funkcja ta jest rzeczywiście przydatna, lecz w dość ograniczonym zakresie. Niemniej jednak jej aplikacja jest sporą wartością dodaną przedwzmacniacza NuPrime AMG. Można się nią wspomóc, ale nie trzeba.
Wzmacniacze mocy są utrzymane w identycznej stylistyce jak przedwzmacniacz - to równie efektowna płyta z aluminium lotniczego z wyciętym trójwymiarowym logo "NUPRIME". Końcówki mocy nie mają oczywiście żadnych regulacji, a jedynie hebelkowe włączniki sieciowe z białą diodą. Jest jeszcze perforacja dla "oka" podczerwieni. I to wszystko, ale w tym przypadku naprawdę niczego więcej nie potrzeba dla pełni szczęścia.
Przedwzmacniacz na tylnym panelu ma zainstalowanych sześć par gniazd - dwa wyjściowe (RCA i XLR) oraz cztery wejściowe (1 x XLR i 3 x RCA). Po lewej stronie zamontowano gniazdo sieciowe IEC zintegrowane z głównym włącznikiem zasilania.
Każda z końcówek mocy ma do dyspozycji dwie pary gniazd wejściowych - XLR oraz RCA. Oznakowane są w sposób umożliwiający korzystanie z nich w opcji końcówki mocy stereo lub mono (sygnał z przedwzmacniacza doprowadzany jest do dwóch lub jednego gniazda wejściowego). Przełącznik trybu pracy mono/stereo zamontowany został w bezpośrednim ich sąsiedztwie, podobnie jak selektor gniazd wejściowych RCA/XLR. Mniej więcej po środku znajdują się dwie pary terminali głośnikowych (solidne, mosiężne, dokręcane) - w przypadku wyboru trybu mono końcówki mocy aktywne są jedynie dwa górne terminale (podpisane na czerwono - plus lub minus). Po lewej stronie zamontowano gniazdo sieciowe IEC zintegrowane z głównym włącznikiem zasilania. W ich okolicy znajduje się też komora bezpiecznika.
NuPrime AMG PRA. Głównym celem projektu było dostarczenie na rynek urządzenia przedwzmacniacza o maksymalnie transparentnym brzmieniu z kilkoma istotnymi wyróżnikami technologicznymi. Specjalnie do tego urządzenia zespół inżynierów NuPrime opracował kilka nowych, autorskich rozwiązań przetwarzania niskonapięciowego sygnału analogowego. W AMG PRA zastosowano też wyjątkową sekcje wejściową o impedancji 1 miliona omów znaną z hi-endowej serii Evolution. Projekt AMG-PRA przykłada szczególną uwagę do odizolowania wrażliwych obwodów przetwarzających sygnał audio od obwodów zasilających. Sekcja zasilająca powstała na oddzielnej płytce drukowanej zaś jej bazą jest topologia gwiazdy. Obie płytki rozdziela specjalny moduł separujący.
Cyfrowa regulacja głośności jest realizowana na układzie MUSES72320. Sekcja analogowa single-ended powstała w oparciu o opampy MUSES8920, które produkują harmoniczne zbliżone do wzmacniaczy lampowych. Układ wejść i wyjść jest w pełni zbalansowany. Za ograniczenie zniekształceń fazowych odpowiada sekcja modulacji harmonicznych.Specyfikacja techniczna
- Stosunek sygnał/szum 95 dB
- Zniekształcenia THD 0,008%
- Pasmo przenoszenia 10 - 200 000 Hz
- Impedancja wejściowa 1 MΩ
- Wyjścia 2 x RCA liniowe - 1
- Wejścia 2 x RCA liniowe - 3
- Wyjścia 2 x XLR - 1
- Wejścia 2 x XLR - 1
- Wzmocnienie High: 3,2, Low: 2,1
- Kompensacja akustyczna, trzy tryby:
- - 2,2 dB dla 125 Hz
- - 4,5 dB dla 100 Hz
- - 5,3 dB dla 75 Hz
- Napięcie wyjściowe: 2 x RCA: 2 V / 2 x XLR: 4 V
- Wymiary WxSxG: 5,5 cm x 23,5 cm x 30 cm
- Masa 2,5 kg
NuPrime AMG STA. Płytę PCB podłączono do ekranowanego przewód uziemiający w celu izolacji zewnętrznych interferencji. Architektura końcówki mocy to konstrukcja single-ended bez sprzężenia zwrotnego, co jest rozwiązaniem charakterystycznym dla wzmacniaczy w klasie A. Moduły wzmacniające w klasie A sąsiadują z końcówkami mocy w klasie D, których częstotliwość przełączania ustalono na 700 kHz, co jest wynikiem 1,4 razy lepszym niż w STA-9. Dzięki temu producent uzyskał moc i wydajność cieplną klasy D, z charakterystycznym ciepłym brzmieniem wzmacniaczy lampowych w klasie A - o wzmocnionej drugiej harmonicznej. Dzięki staranności montażu i doboru podzespołów udało się uzyskać niezwykle wysoki poziom transparentności wzmacnianego sygnału, co przekłada się na znakomitą przestrzenność brzmienia.
Jak zwykle w przypadku urządzeń NuPrime baczną uwagę zwrócono na sekcję zasilającą. Tam znajduje się serce układu: transformator toroidalny o mocy 380 W co jest wynikiem o 30% lepszym w stosunku do podobnych konstrukcji. Wejście prądowe od gniazdka do transformatora używa dedykowanej wysokonapięciowej szyny prądowej, która zapewnia maksymalną stabilność i przepustowość transmisji. Zaś filtry trzeciego rzędu dla wysokich częstotliwości redukują zakłócenia z sieci zasilającej. Połączenie transformatora do płyty głównej przetwarzającej sygnał audio odbywa się za pomocą 20 amperowego bloku spiętego z dwoma 10 amperowymi prostownikami. Główna linia zasilająca wykorzystuje miedzianą płytę przekaźnikową o niskiej impedancji, aby zmaksymalizować moc dostarczaną wprost do obwodów wzmacniacza.
- Moc ciągła stereo: 2 x 130 W/8 Ω | 2 x 200 W/4 Ω
- Moc ciągła mono: 300 W/8 Ω | 320 W/4 Ω
- Zniekształcenia THD 0,006%
- Pasmo przenoszenia 10 - 50 000 Hz
- Czułość wejścia 1,2 Vrms
- Impedancja wejściowa 1 MΩ
- Wejścia 2 x RCA liniowe - 1
- Wejścia 2 x XLR - 1
- Wzmocnienie +26 dB (stereo), +52 dB (mono)
- Wyjścia głośnikowe podwójne
- Wymiary WxSxG: 5,5 cm x 23,5 cm x 28,5 cm
- Masa 4 kg
Wrażenia dźwiękowe
Co ważne, już od pierwszych chwil odsłuchów dźwięk jest aksamitny i gładki - ale występuje też natychmiastowość zdarzeń, szybkość "dziania się " muzyki, jak i obfite nasycenie szczegółami. To dźwięk totalny, głęboko wchodzący w przestrzeń, błyskawicznie reagujący na zmiany natężenia nagrań, łatwo przystosowujący się do wzrostów głośności oraz nastania ciszy. Jednakże w dźwięku wszystko ze sobą się łączy i wzajemnie przenika - cały jego układ zachowuje fantastyczną przejrzystość i równowagę. Homeostazę. Nigdy nie traci kontroli i wewnętrznej harmonii. To jest fascynujące zjawisko typowe dla wysoce zaawansowanych konstrukcji wzmacniaczy. (Uwaga! Owe zjawisko nasila się kiedy używać dwa AMG STA jako monobloki, zaś przy jednej końcówce mocy stereo jest mniej widoczne i obecne, ale nadal jest).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację