To zdjęcie jest nieco "robocze", ale dobrze oddaje atmosferę moich odsłuchów tytułowego zestawu - dwie pary głośników porównawczych, ciągnięte przewody ze streamera Auralic Altair G2.1 oraz iPad Air 4 jako źródło cyfrowe. Tak wygląda recenzencka kuchnia...
W zeszłym miesiącu warszawski dystrybutor Sound Source dostarczył mi na testy intrygujący wzmacniacz stereo wyposażony w DAC - to ATC SIA2-100 (zobacz TUTAJ). Co prawda brytyjska firma ATC głównie kojarzona jest z konstrukcjami głośnikowymi, bo przecież nazwa zobowiązuje (ATC Loudspeaker Technology), ale przedsiębiorstwo wytwarza także ciekawą elektronikę audio hi-fi. Dostępnych jest kilka modeli wzmacniaczy zintegrowanych, końcówki mocy i przedwzmacniacz, ale też odtwarzacz płyt CD. Piszę tutaj wyłącznie o elektronice konsumenckiej, albowiem ATC znany jest także (a może i przede wszystkim?) ze swoich urządzeń kierowanych na rynek profesjonalny.
Zaraz po wysyłce wzmacniacza ATC SIA2-100 dystrybutor mailowo zapytał, czy może chciałbym także "do kompletu" otrzymać głośniki ATC? Niezwłocznie odpisałem: "oczywiście, tak - poproszę". W rezultacie owej korespondencji przyjechały do mnie głośniki podstawkowe ATC SCM7 (zobacz TUTAJ TUTAJ). Zostały wprowadzone na rynek w 2014 roku, ale po drodze przeszły kilka modernizacji - aktualna wersja A.D. 2019 nosi więc nazwę systematyczną ATC SCM7 MkIII. Głośniki te są tzw. konstrukcją zamkniętą, czyli nie są wentylowane na zewnątrz. Skrzynki nie są duże, bo mają klasyczne wymiary monitora (300 x 174 x 215 mm), jednakże są stosunkowo ciężkie - aż 7,5 kg/sztuka. Za 80% ich masy odpowiadają w tym przypadku przetworniki - 25 mm wysokotonowy z jedwabną kopułką oraz 125 mm niskotonowy, przy czym ten drugi to aż 50% masy każdej ze skrzynek, albowiem wyposażony jest w bardzo solidny magnes!
ATC Loudspeaker TechnologyJako że sprzęty brytyjskiej firmy ATC Loudspeaker Technology opisuję pierwszy raz na blogu Stereo i Kolorowo, wypada o niej najpierw napisać kilka słów - a naprawdę jest o czym, albowiem jest niezwykle zasłużona dla konsumenckiego hi-fi, jak i (szczególnie) dla profesjonalnego audio. ATC to akronim od Acoustic Transducer Company, co można niezgrabnie przetłumaczyć na polski jako "Spółka Przetworników Akustycznych". Przedsiębiorstwo tak o sobie pisze: "ATC jest wyspecjalizowanym brytyjskim producentem przetworników głośnikowych i kompletnych systemów odtwarzania dźwięku, w tym odpowiedniego sprzętu elektronicznego. ATC projektuje i produkuje jednostki napędowe i systemy głośnikowe, aby osiągnąć poziomy wydajności znacznie przekraczające normy branżowe. Do tego celu dochodzi poprzez w pełni profesjonalne inżynierskie podejście do zagadnienia projektowania podstawowego, materiałoznawstwa i technologii produkcji".
ATC Loudspeaker Technology została założona w hrabstwie Gloucestershire w Wielkiej Brytanii w 1974 roku. Dokonał tego pan Billy Woodman celem budowy nietypowych urządzeń audio adresowanych profesjonalnej branży Hi-Fi. Jak podaje firmowa historia: "Ponieważ nie było w sklepach kolumn głośnikowych odpowiedniej jakości, postanowiliśmy zrobić je sami”. ATC zaraz po rozpoczęciu działalności szybko zaistniał się na rynku, głównie dzięki przetwornikowi PA75-314 12'', który był zdolny do obsługi większej mocy przy mniejszych zniekształceniach oraz przy jednocześnie wyższym poziomie ciśnienia akustycznego niż jakikolwiek inne urządzenia podówczas dostępne.
Tutaj cytuję za ATC: Rok 1976 przyniósł pierwszą produkcję przełomowego głośnika SM 75-150s 75mm, miękkiej kopułki średnio tonowej, wykonanej w technologii Tour-de-force. To innowacyjna konstrukcja skalowania dźwięku w górę z równomiernym rozproszeniem fali. Szersze pasmo i dużo niższy poziom zniekształceń, niż osiągalny był dotychczas. To zrewolucjonizowało rynek monitorów studyjnych i od tego czasu SM 75-150s został uznany za najlepszy średnio tonowy przetwornik zarówno dla zastosowań domowych i profesjonalnych. Wykorzystując egzotyczne materiały i precyzyjne wykonanie, najnowsza wersja SM 75-150s stanowi wierzchołek technologii i mimo że konstrukcja ta była wielokrotnie kopiowana przez wielu producentów, do chwili obecnej nikt nie doszedł aż tak wysoko.
W tym samym roku Billy Woodman i jego zespół badawczy opracował innowacyjną technologię sterownika przeznaczonego do eliminowania wpływu histerezy magnetycznej jako znaczącego źródła zniekształceń jednostek napędowych głośników. Wykorzystując nowy materiał z branży telekomunikacyjnej, ATC Super Linear (SL) przetwornik redukuje harmoniczne przez 10-15dB między 100 Hz i 3 kHz. Prawdopodobnie był to najbardziej znaczący rozwój w zakresie projektowania przetworników w ciągu ostatnich 15 lat, gdzie SL zobowiązuje do wysokiej jakości ATC. Tym samym dokładność reprodukcji dźwięku przy wykorzystaniu technologii SL, dla fortepianu czy wokali pozostaje wyjątkowa i niezrównana.
Obecny ATC to prawdziwy gigant na rynku profesjonalnego audio, ale także liczący sie gracz w dziedzinie high-fidelity. Urządzenia z logo ATC cieszą się renomą najwyższą z możliwych. Głośniki z logo ATC można znaleźć na całym świecie na najbardziej prestiżowych studiach nagrań, pośród znanych inżynierów dźwięku, uznanych muzyków i wielu, wielu innych. Trzy litery ATC są synonimem precyzji dźwięku, profesjonalnej obróbki dźwięku oraz prestiżu muzyki.
Wrażenia ogólne i budowa
Aktywne wejście wybiera się przy pomocy przycisku na froncie wzmacniacza, a głośność reguluje się precyzyjnym potencjometrem ALPS (choć sama gałka jest mało ergonomiczna). Wszystkie funkcje SIA2-100 można obsługiwać z poziomu pilota zdalnego sterowania. Zarówno CD2 jak i SIA2-100 zbudowano w sztywnych, ciężkich, wytłumionych obudowach z precyzyjnie wyciętymi frontami z 12 mm aluminium. Fronty wybarwione zostały na srebrno-tytanowy kolor, który jest charakterystyczny też dla innych produktów ATC.
Końcówka mocy wykorzystuje technologie opracowywane dla wzmacniaczy profesjonalnych ATC na przestrzeni ostatnich 30 lat . Bardzo niskie zniekształcenia i szerokie pasmo przenoszenia to zasługa zastosowania lateralnych tranzystorów MOSFET w układzie wspólnego źródła. Wbudowany został limiter wartości szczytowej który zabezpiecza kolumny przed ewentualnym przesterowaniem. Oddzielne zasilanie dla sekcji mocy i przedwzmacniacza redukuje intermodulacje i przesłuchy.
Rozbudowany projekt układów analogowych SIA2-100, wraz z użyciem wielu lokalnych stabilizatorów zasilania pozwala na uzyskanie optymalnych warunków dla wbudowanego DAC firmy AKM. Wejście USB obsługuje sygnały PCM od 44,1 do 384 kHz o długości słowa do 32 bit, oraz DSD256. Wszystkie wejścia analogowe i cyfrowe osiągają zniekształcenia poniżej 0,001%.
SIA2-100 zawiera wzmacniacz słuchawkowy i dodatkowe wejście 3,5 mm z wyższą czułością przeznaczone dla urządzeń mobilnych. Oba obwody zaprojektowano z myślą o najmniejszych zniekształceniach i szumach. Wzmacniacz słuchawkowy spolaryzowano w klasie A i przygotowano do współpracy ze słuchawkami 32 - 600 Ohm.
Główne cechy/specyfikacja techniczna
- 2 x wejście liniowe
- 3 x wejścia cyfrowe: USB, coaxial, toslink
- Wysokiej klasy DAC AKM 32-bit
- Wejście USB wspiera częstotliwości próbkowania do 384 kHz PCM oraz natywnie DSD256
- Dyskretny stopień wyjściowy MOSFET ATC o mocy ciągłej 100 W/kanał
- Wzmacniacz słuchawkowy w pracujący w klasie A z dyskretnym stopniem wyjściowym
- Moc 2 x 100 W/8 Ω
- Pasmo przenoszenia 2 Hz - 250 000 Hz (- 3 dB)
- Zniekształcenia (THD) < 0,0015 %
- Stosunek sygnał/szum > 96 dB
- Wymiary (W/S/G) 11,3/31,5/31,5 cm
- Masa 9,7 kg
Głośniki SCM7 dostarczane są w jednym, dość sporym kartonie. Wewnątrz unieruchomione zostały piankowymi formami. Zawinięte w woreczki z białego materiału. Maskownice włożone są w osobne przegródki. Maskownice wykonane zostały z metalu - gięta stalowa rama a na niej rozpostarta siatka z dużymi okami. Te maskownice są bardzo wysokiej jakości i wykonania. Producent podaje, że w ogóle nie wpływają na walory akustyczne głośników.
SCM7 to są monitory w zwartej konstrukcji zamkniętej o objętości wewnętrznej 7 litrów. Innymi słowy brak tu zewnętrznej wentylacji obudowy. Praktyczną zaletą takiego rozwiązania jest możliwość ustawienia kolumny blisko ściany oraz montaż na półce czy w regale. Ponadto konstrukcja zamknięta obudowy nie powoduje zbędnego dudnienia niskich częstotliwości, a jedynie wybrzmiewanie sprężystego basu o odpowiednim natężeniu i masie. Aby wytworzyć odpowiednie ciśnienie akustyczne w zamkniętej obudowie konstruktorzy ATC wyposażyli każdą ze skrzynek w bardzo solidne głośniki niskośredniotonowe o gigantycznym magnesie - masa jednego głośnika wynosi aż 3,5 kg, co przy masie samej skrzynki 7,5 kg przynosi niemal połowę jej wartości! To przetworniki typu SC ATC 125 mm z celulozową membraną powlekaną impregnatem, co ma za zadanie tłumić ewentualne rezonanse.
Za górę odpowiada zmodernizowana miękka jedwabna kopułka wysokotonowa 25 mm oparta na magnesie neodymowym - konstrukcja ta nosi firmowy symbol SH26-76. Jej membranę zawieszono na unikalnym, podwójnym zawieszeniu, które nie tylko zapewnia optymalne warunki pracy, ale również wygasza harmoniczne wysokich rzędów, które często koloryzują i zniekształcają dźwięk. Krótka cewka tweetera pracuje w długiej przerwie magnetycznej, co nie tylko linearyzuje głośnik, ale również umożliwiło stosować go bez ferrofluidu chłodzącego, który z czasem wysycha zmieniając parametry dźwięku.
Oba przetworniki (wysokotonowe i niskośredniotonowe) od początku do końca są projektowane oraz produkowane przez etatowych inżynierów ATC. Co ważne, przetworniki umieszczono w skrzynce o nietypowym przekroju obudowy - nie jest prostokątny, lecz lekko wyoblony, zbiegający się do tyłu. Czyli tył jest węższy od przodu, a boczne ścianki są wypukłe. Takie rozwiązanie również ma wpływać na korzystne walory akustyczne kolumn.
W obudowie SCM7 wyliczono obciążenie na poziomie 84 dB, co może stanowić dla wzmacniacza nieco większe wyzwanie w zakresie swobody prowadzenia kolumn, aczkolwiek takie rozwiązanie zapewnia ultra-niskie zniekształcenia dźwięku, co w rezultacie przekłada się na wysoką korzyść dla dźwięku pozbawiając go w znaczącym stopniu niepożądanych zniekształceń. Producent zaznacza że, każdy z przetworników przed montażem w obudowie przechodzi testy wytrzymałościowe o dużym napięciu, znacznie większym niż można to uzyskać podczas normalnego odsłuchu. Taka kontrola techniczna daje dużo większą pewność że wymarzony zakup kolumn jest inwestycją długoterminową, bo niezawodną i trwałą.
Należy przyznać, że SCM7 wykonane są znakomicie - to wysokiej próby design, budowa i stolarka. Głośniki prezentują się znakomicie, ich walory estetyczne dorównują ich fantastycznej konstrukcji o stricte studyjnym rodowodzie. Natomiast założone na fronty metalowe maskownice dodają głośnikom ATC sporej wizualnej atrakcyjności - zupełnie odwrotnie jak to zazwyczaj się dzieje.
Przetworniki: miękka, jedwabna kopułka wysokotonowa 25 mm z magnesem neodymowym, głośnik nisko/średnio tonowy 125 mm SC
Pasmo przenoszenia (-6 dB): 60 Hz - 22 000 Hz
Dyspersja: ±80° w poziomie, ±10° w pionie
Impedancja: 8 omów
Efektywność: 84 dB
Maksymalny SPL: 103 dB
Częstotliwość podziału: 2,5 kHz
Rekomendowana moc wzmacniacza: 75 - 300 W
Złącza: podwójne, bananowe
Maskownica: metalowa, montowana na magnesie
Wymiary (wys. x szer. x głęb.): 300 x 174 x 215 mm
Masa: 7,5 kg/sztuka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację