Polpak

czwartek, 23 grudnia 2021

Biblioteka Gdynia - wypożyczalnia płyt winylowych

Właśnie wyszedłem z dwiema płytami analogowymi wypożyczonymi w Bibliotece Gdynia



Niecodzienna rzecz! W Bibliotece Gdynia (zobacz TUTAJ) można wypożyczać płyty winylowe! Ot, tak po prostu na kartę biblioteczną. Dwie sztuki na osobę, na 10. dni z możliwością przedłużenia na kolejne 10. Czy Czytelnik to czuje? Bo po co kupować na własność stos płyt skoro przecież można je "wydzierżawić" na czas słuchania, a potem oddać i wziąć nowe, inne, nieznane?

Kilka dni temu odwiedziłem nową główną siedzibę Biblioteki Gdynia położoną przy ul. Władysława IV 7-15 w Śródmieściu. Udałem się tam przede wszystkim po to, aby zapytać o dostępność kilku książkowych biografii muzyków. Ale przy okazji zauważyłem, że ściany jednego z bibliotecznych pomieszczeń przyozdobione są okładkami płyt winylowych serii "Polish Jazz". "Jakie pomysłowe dekoracje" - pomyślałem. Ale zaraz spostrzegłem, że różnych płyt na półkach jest znacznie więcej! Dziesiątki, setki! Oczywiście natychmiast zapytałem miłą panią bibliotekarkę, czy te płyty analogowe także są do wypożyczenia, czy też stanowią jedynie ozdobę. Pani odpowiedziała to, co już napisałem wcześniej - "Tak, wszystkie płyty winylowe służą do normalnego wypożyczania".

Biblioteka Gdynia ma aktualnie na stanie około 250 winyli, wszystkie są nowe lub nieomal nowe. Wciąż dokupywane są kolejne. Zakres gatunków muzycznych dość przekrojowy, ale najwięcej jest rocka i jazzu; jest też elektronika, blues i inne. Osobną kategorię, dość liczną, stanowi muzyka polska. Każdy, kto ma elektroniczną kartę biblioteczną "Karta do kultury", może takową płytę wypożyczyć (max dwie sztuki naraz). Zbiory są skatalogowane online, co ułatwia wyszukiwanie i podgląd stanu magazynu (zobacz TUTAJ). Oczywiście, płyty przed wydaniem wypożyczającemu i zwrotem są oceniane wzrokowo przez obsługę czy nie posiadają rys, uszkodzeń, braków etc.

To jest wspaniała inicjatywa. Brawo Biblioteka Gdynia!


Sekcja muzyczna Biblioteka Gdynia, na ścianach stojaki w winylami



Jak widać przekrój repertuaru jest dość szeroki i zróżnicowany

Co by tu wybrać?

Ostatecznie decyduję się na te dwie płyty: "OK Computer" i "Nowe Sytuacje"

I już się kręci na gramofonie!

1 komentarz:

Komentarz będzie oczekiwać na moderację