Polpak

wtorek, 9 lipca 2024

Rega io, wzmacniacz zintegrowany

 

Dwa zdjęcia ze strony Rega





1 kwietnia br., czyli w prima aprilis, opublikowałem już jeden test Rega io (czytaj TUTAJ), ale wówczas to miał być żart. Aczkolwiek, jak się wkrótce okazało w listach i komentarzach, tamta, bardzo lakoniczna, wersja przypadła do gustu wielu Czytelnikom. Niemniej postanowiłem napisać też klasyczną / normalną recenzję wzmacniacza io.

Wstęp
Na początek pytanie - czy jest możliwe, aby kupić fabrycznie nowy wzmacniacz zintegrowany w cenie poniżej 2 500 PLN, który będzie spełniać pięć następujących kryteriów: 1) jest w całości wyprodukowany w Wielkiej Brytanii (a nie na Dalekim Wschodzie), 2) jest skonstruowany i wytworzony przez renomowaną firmę, 3) ma solidną, metalową obudowę, 4) ma niezłe podzespoły, transformator toroidalny i tranzystorowe końcówki mocy w klasie AB oraz 5) ma wbudowany przedwzmacniacz gramofonowy MM, zdalne sterowanie oraz wyjście słuchawkowe? Odpowiedź brzmi - tak, można kupić taki wzmacniacz. To Rega io (zobacz TUTAJ i TUTAJ). 

Lubię wypożyczać na swoje testy Stereo i Kolorowo rozmaite urządzenia hifi - jednakże przyznam, że często umyślnie biorę nie te drogie lub bardzo drogie, a tańsze, czyli tzw. budżetowe. Jest przecież dookoła dostępnych wiele sprzętów, które nie kosztują majątku, a grają wspaniale, znacznie lepiej niźli pozornie ich cena by na to wskazywała. Naprawdę nie trzeba wydawać kroci na hobby hifi, aby odsłuchy były więcej niż satysfakcjonujące. By były wysokiej jakości. 

Na swojej długiej i krętej recenzenckiej drodze spotkałem co najmniej kilkanaście sprzętów "tanich a wyjątkowo dobrych" - na przykład wzmacniacz Dayens Ampino, głośniki Pylon Audio Pearl 20, przetwornik cyfrowo-analogowy AudioTrak DR.DAC3, słuchawki Fostex T60RP, streamer Volumio Primo, przedwzmacniacz gramofonowy Audiokultura Iskra, wkładka Nagaoka MP-110 1 czy gramofon Pioneer PLX-1000. Dziś przedstawiam recenzję kolejnego elementu tej kolekcji, wzmacniacz zintegrowany Rega io. Zaskakująco dobra maszyna!

Wrażenia ogólne i budowa
Rega io dostarczany jest w niewielkim pudle, w którym unieruchomiony jest kartonowymi wytłoczynami (podobnymi do tych od jaj) oraz dodatkowo owinięty w foliowy worek. W zestawie nabywca otrzymuje wielofunkcyjny pilot zdalnego sterowania oraz obowiązkowy przewód zasilania. Jest też komplet dokumentów.

Kompaktowa, acz minimalistyczna obudowa budzi duże uznanie, bo w całości została wykonana z grubych aluminiowych płyt. Obudowa jest masywna i solidna (ma dwa podłużne przetłoczenia biegnące na grzbiecie), ale też estetyczna, nawiązująca do stylu vintage. Z kolei front to akrylowa płyta obramowana aluminiową ramą. Ładnie to się prezentuje. W klasycznym stylu Rega UK.

Warto dodać, że wzmacniacz io pochodzący z 2020 roku jest w prostej linii sukcesorem modelu Rega Brio, który został wprowadzony na rynek w 1991 roku. Czyli za io stoi ponad 30. lat doświadczeń Rega budowy kompaktowych wzmacniaczy oraz tyle samo tradycji wzorniczej. Sprzęt Rega jest na tyle charakterystyczny, że trudo go pomylić z inną marką.

Po prawej stronie czarnego, akrylowego frontu umieszczono dużą aluminiową gałkę głośności. Po środku, w jednym rzędzie, przycisk oraz cztery diody. Przyciskiem sekwencyjnie wybiera się jedno z trzech źródeł (zapalają się odpowiednie diody) lub wyciszenie "mute". Po lewej znajduje się przycisk zasilania (po włączeniu zasilania podświetla się na czerwono napis "rega" na froncie) oraz gniazdo słuchawkowe 3,5 mm.

Na tylnym panelu zamontowano trzy pary wejść analogowych RCA, przy czym pierwsza z nich to wejścia do przedwzmacniacza gramofonowego MM, zaś pozostałe dwa - klasyczne liniowe. Tuż obok gniazd phono można znaleźć zacisk uziemienia. Po środku znajdują się dwie pary terminali głośnikowych (w całości metalowe!), zaś po prawej gniazdo zasilania IEC oraz wkręcana w korpus komora bezpiecznika.

Wzmacniacz stereofoniczny Rega io został zaprojektowany, aby oferować wyjątkową wydajność Rega, w przystępnej cenie. Wykorzystuje ten sam stopień wzmacniacza, co wielokrotnie nagradzany Brio, teraz zaprojektowany do pracy z mocą 30 W na kanał przy 8 Ohm. io posiada dwa wejścia liniowe, przedwzmacniacz gramofonowy MM Rega oraz wyjście słuchawkowe wysokiej jakości. io bezproblemowo zintegruje się z każdym domowym systemem audio, pozostając jednocześnie prostym w użyciu i łatwym w konfiguracji (cytat za Rega Polska).
Specyfikacja techniczna
Moc wyjściowa: 30 W na kanał przy 8 Ohm
Pobór prądu: 135 W
Wejścia: 1 x wejście Phono, 2 x wejścia liniowe
Wymiary (szer. x wys. x gł.): 180 x 68 x 290 mm
Masa: 2,9 kg


Ekologiczny sposób zabezpieczenia w kartonie - w papierowych wytłoczynach ściągniętych gumkami...

W zestawie znajduje się wielofunkcyjny pilot zdalnego sterowania Rega


Design typowy dla Rega UK


Obudowa wykonana została z grubego aluminium - nieźle jak na budżetówkę!

Powyższe zdjęcie doskonale pokazuje grube płyty obudowy / korpusu



Front to akrylowa płyta "oprawiona" w aluminiową ramę

Duże pokrętło głośności - potencjometr to Alps sterowany elektrycznie


Podświetlany napis "Rega", przycisk zasilania, wyjście słuchawkowe 3,5 mm, przycisk selektora źródeł i odpowiadające im diody sygnalizacyjne


Tył urządzenia - dwie pary klasycznych terminali głośnikowych (mosiężnych!), trzy pary gniazd wejściowych RCA (w tym wejście przedwzmacniacza gramofonowego MM), zacisk uziemienia oraz gniazdo zasilania IEC


Porównanie wielkości ze wzmacniaczem słuchawkowym iFi Audio iDSD Diablo 2

Porównanie ze wzmacniaczem Naim Nait 50


iFi Audio iDSD Diablo 2, Rega io oraz Naim Nait 50



Głośniki Musical Fidelity LS3/5A by BBC, porównanie z Naim Nait 50



Porównanie ze wzmacniaczem UNITRA WSH-850

Spojrzenie na cały testowy system hifi




Wrażenia dźwiękowe
Do Rega io podłączałem cztery pary kolumn głośnikowych: dwie podłogowe - Pylon Audio Diamond 28 mkII i Living Voice Auditorium R3 oraz dwie podstawkowe - Lyngdorf CUE-200 i Musical Fidelity LS3/5A, przewodami XLO UltraPLUS U6-10 lub Luna Cables Gris Speakers. Wzmacniacze porównawcze to: UNITRA WSH-805, Pathos Classic One MKIII, Naim Nait 50, Fezz Audio Titania EVO i Haiku-Audio Origami 6550 SE. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona została na końcu niniejszego tekstu.

Tytułowy wzmacniacz kosztuje aktualnie w Polsce około 2 400 PLN (w promocji nawet taniej, bo 1 700 PLN). Jak na analogowy wzmacniacz zintegrowany w całości produkowany w Wielkiej Brytanii przez renomowaną firmę, to naprawdę niewiele. Ba! To wręcz śmieszne pieniądze jak na standardy high-fidelity. Mówiąc szczerze, przy takiej niewygórowanej cenie można by spodziewać się jakichś znaczących oszczędności na konstrukcji, redukcji solidności materiałów i podzespołów użytych do produkcji, cięć budżetu na obudowę etc. 

Rega io to bardzo rzetelnie i starannie zbudowany wzmacniacz z solidnymi układami amplifikacyjnymi, użyto też pokaźnych rozmiarów transformator toroidalny. Owszem, jakichś koniecznych oszczędności na komponentach na pewno nie dało się uniknąć, ale tam gdzie trzeba było zastosowano po prostu lepsze. Dlatego w dźwięku słychać samo dobro, nie zaś spodziewane cięcie kosztów.

Mały io oferuje zawadiacki, szybki oraz bogaty dźwięk, który silnie jest oparty na rytmie, barwie i dopełnieniu. Intensywnie słychać / czuć całą substancję brzmienia, jej sieciowanie, wewnętrzną tkankę, gęstość basu. Poszczególne tony są pogrubione, pokolorowane i dociśnięte. Mają wyraźną muskularną strukturę, są fizycznie obecne, bardzo emocjonalne. Oferują naturalną plastyczność i sprężystość. To granie pełne inicjatywy, życia oraz radości. Afirmacja muzykalności w najlepszym stylu.

Wzmacniacz gra mocnym, temperamentnym i dynamicznym dźwiękiem o gładkiej charakterystyce pozbawionej napastliwości bądź chropowatości. Brzmienie jest płynne, stabilne i ciepłe, wyrafinowane. Zapewniające muzyce optymalną przejrzystość, otwartość i klarowność. A także konieczny rozmach, napęd oraz zaangażowanie, jak i właściwą dystrybucję przestrzenną. Przekaz jest rozciągnięty i wzmożony na scenie, lecz dobrze kontrolowany. Równy i systematyczny. Perspektywistyczny.

Poszczególne instrumenty są dociążone i odseparowane, wokale - sugestywnie wyodrębnione z tła, zaś scena - głęboka oraz nasycona, gęsto wypełniona dźwiękiem. Dawno nie słyszałem aż tak znakomicie brzmiącego wzmacniacza w cenie około 2 000 PLN. Ale Rega to Rega, tu obowiązują inne standardy. Nawet ich najtańszy wzmacniacz niesie ze sobą firmowy dźwięk pełen wysublimowanej energii i wiarygodności typowej dla rasowego high-fidelity. To jest niesamowite!

Oczywiście, brzmienie Rega io nie jest ani neutralne, ani naturalne - jest mocno podrasowane, pokolorowane i wzmocnione. Zagęszczone. Jednak niniejsza korekta jest przeprowadzana umiejętnie i rozsądnie. Inteligentnie. Dźwięk zawsze jest przyjemny dla słuchacza, nieagresywny, łagodny. Rega zapełnia substancją puste "dziury" dźwięku, pogrubia rachityczne tony, powiększa pierwszy plan, maluje intensywnymi kolorami wyblakłe barwy, dodaje animuszu, siły i napędu. "Popycha" muzykę do działania, daje jej sprawny motor oraz sprężynę - usprawnia i użyźnia. Ale cały czas trzyma fason i ani razu nie wpada w przesadę. 

Taki styl grania wzmacniacza Rega musi się podobać, bo jest bardzo atrakcyjny i emocjonalny. Operatywny oraz wydajny. Już nawet przy cichych odsłuchach dźwięk ma optymalny kształt, plastyczność oraz drive, lecz dopiero przy głośniejszych otwiera się na oścież, rozkwita energią i nabiera odpowiedniej siły przebicia. Masywnego stanu skupienia i nasycenia.

Wzmacniacz uśrednia brzmienie, standaryzuje i unifikuje dźwięk. Może z powodzeniem współpracować z tanim, budżetowym źródłem, może pracować z wymagającym high-endowym. W obu przypadkach brzmienie będzie odbierane jako pełne i kompletne, nasycone. Materialne i treściwe. Adaptacyjne.

Poza tym Rega io z dobrym rezultatem będzie napędzać wiele jednostek głośnikowych. Proszę nie dać zwieść się jego ograniczonej mocy (to jedynie 2 x 30 Watów), bo wzmacniacz owocnie i pomyślnie całościowo amplifikuje rozmaite głośniki. I czyni to intensywnie, z dużą werwą, skutecznie. Ambitnie. 

Ma się rozumieć, że Rega io ma swoje naturalne ograniczenia mocy, więc dyskoteki nim się nie nagłośni, ale ten mały wzmacniacz ma duże serce do grania. Odpowiedni wigor i chęć do zabawy. Chciałby wciąż więcej, wydajniej i mocniej, ale na pewnym etapie głośności nie daje już rady i dostaje zadyszki. Musi odpocząć. Albo dać zagrać większym (i droższym) konstrukcjom.

Konkluzja
Rega io to prosty, tani, analogowy wzmacniacz zintegrowany skonstruowany przez brytyjskiego renomowanego specjalistę od hifi. Pod względem wzornictwa dość skromny, lecz relatywnie bogato wyposażony (przedwzmacniacz gramofonowy MM, wzmacniacz słuchawkowy, zdalne sterowanie). Zapewnia brzmienie, które jest wyjątkowe i jedyne w swoim rodzaju: bogate, plastyczne i gładkie. Dojrzałe, soczyste i barwne. Rega io to referencyjny wzmacniacz klasy budżetowej. Mój wybór i pełna rekomendacja!
 
Cena w Polsce - 2 399 PLN (w promocji 1 699 PLN).


Mój wybór i pełna rekomendacja!

Za:
- renomowany producent Rega UK
- wytwarzający sprzęty hifi od ponad 50. lat, specjalista od gramofonów i wzmacniaczy
- Rega io to klasyczna konstrukcja wzmacniacza zintegrowanego
- wzmacniacz w 100% analogowy, zbudowany według tradycyjnych wzorców
- solidna, aluminiowa obudowa
- pokaźnych rozmiarów transformator toroidalny
- na pokładzie pełnoprawny przedwzmacniacz gramofonowy MM
- a także wzmacniacz słuchawkowy
- w zestawie pilot zdalnego sterowania
- możliwość podłączenia trzech źródeł analogowych (w tym dwóch liniowych)
- wysokiej jakości dźwięk
- plastyczny, barwny, rozbudowany
- szybki, nasycony, rytmiczny
- płynny, gładki, spójny
- brzmienie bardzo przyjazne i atrakcyjne, pogłębione
- wiarygodna scena, optymalna przestrzenność
- sprężysty i elastyczny bas
- przekaz, który zawsze dobrze brzmi
- łatwa aplikacja z różnymi źródłami
- bezproblemowa adaptacja do wielu głośników
- wyprodukowano w Wielkiej Brytanii, w Europie
- referencja klasy budżetowej
- znakomita proporcja cena / jakość
- rekomendacja Stereo i Kolorowo!

Przeciw:
- niska moc 2 x 30 Watów
- tylko dwa wejścia liniowe
- ograniczona detaliczność / niska selektywność
- mocno podrasowane brzmienie, ubarwione, zdynamizowane 
- a więc daleko odbiegające od neutralności i naturalności
- dźwięk adaptacyjny, uśredniony, zunifikowany
- Rega io to sporo koniecznych kompromisów dla dojrzałego high-fidelity.

System odsłuchowy
Pomieszczenie odsłuchowe: 30 m2, z częściową adaptacją akustyczną - ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), Fezz Audio Titania EVO (test TU), UNITRA WSH-805 (test TU), Naim Nait 50 (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Lyngdorf CUE-100 i Pylon Audio Diamond 28 mkII (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU) i Paradigm Founder 40B (test TU).
Odtwarzacze CD: Musical Fidelity A1 CD-Pro (test TU) i Shanling SCD1.3.
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test TU) i Silent Angel Munich M1 (test TU).
Platformy strumieniujące: Qobuz, Apple Music i Tidal; aplikacja Roon Lab.
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: Ferrum ERCO z zasilaczem Ferrum HYPSOS (test TU), iFi Audio iDSD Diablo 2 (test TU), Lake People G105 MKII i Lampizator Amber 3 DAC (test TU).
Komputer: Dell Latitude 7390.
Smartfony / tablet: iPhone 13, iPhone XR oraz iPad Air 4.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU) i New Horizon GDS II (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU) i Goldring Elite (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), Euterpe AA02 (test TU) i Gold Note PH-10 / Gold Note PSU-10 (test TU).
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), SIVGA SV023 (test TU), Final ZE8000 (test TU), Fostex TH616 (test TU), Avantone Planar II i Final Audio UX3000 (test TU).
Kondycjoner: Musical Fidelity BPC5.
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Filtr przelotowy: Echo Sound Power Guardian (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Model 2/3, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) oraz krążek dociskowy do gramofonu - Clearaudio Clever Clamp (test TU).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację