Zaraz po grudniowym teście wzmacniacza słuchawkowego (z DAC-iem) SPL Phonitor xe (czytaj recenzję TUTAJ) umówiliśmy się z polskim dystrybutorem firmy SPL na test kompletu z tej samej serii "Pro-Fi Series": przedwzmacniacz/DAC SPL Director Mk2 i stereofoniczna końcówka mocy SPL Performer s800 (zobacz TUTAJ albo TUTAJ). Ów zestaw miał dotrzeć do mnie do końca grudnia, niestety z różnych powodów (m.in. brak dostępności przedwzmacniacza SPL Director Mk2), ostatecznie dojechał dopiero wczoraj, czyli po około dwóch długich miesiącach cierpliwego oczekiwania.
Ale od razu napiszę, że owo wydłużone czekanie jak najbardziej opłaciło się, bo zestaw SPL reprezentuje bardzo wysoką ligę wykonawczą i dźwiękową, choć silnie zanurzoną w segmencie profesjonalnym audio, co zresztą ma jedynie dobre strony. To, można powiedzieć, bezkompromisowa studyjna jakość zaprzęgnięta do służby dla high-fidelity. Bez audiofilskiego zadęcia, ale reprezentująca bardzo wysoki poziom brzmienia, jak i sporą uniwersalność zastosowania. Może być używana w studio nagrań (m.in. mnóstwo wejść i wyjść typu PRO), ale równie dobrze w domowym systemie audiostereo.
Dystrybutor Musictoolz w komplecie z przedwzmacniaczem i końcówką mocy SPL dorzucił także przewody XLR szwajcarskiej marki VOVOX AG. Otrzymałem kable VOVOX excelsus direct S (zobacz TUTAJ) o długości 1 metr. Kosztują 440 CHF, czyli jakieś 1 750 PLN. Będę chciał je opisać w osobnej recenzji.
* * *
Pro-Fi Series Director Mk2 to kontynuacja świetnie odebranej w branży pro-audio konstrukcji Director, łączącej w sobie najwyższej klasy przedwzmacniacz, wyposażony w sześć analogowych wejść (dwa zbalansowane na złączach XLR oraz cztery typu RCA), z referencyjnym, wysoko napięciowym konwerterem cyfrowo-analogowym, działającym teraz z prędkością 32-bit i częstotliwością próbkowania na poziomie 768 kHz oraz wspomagającym transmisję DSD4. Fani w pełni analogowej transmisji taśmowej i obróbki dźwięku z pomocą zewnętrznych urządzeń, takich jak ulubione kompesory, czy korektory, mogą je teraz podłączyć do specjalnie przygotowanej w tym celu pętli Tape Monitor. W porównaniu z poprzednią wersją, powiększona została również obudowa urządzenia, w celu zapewnienia właściwej przestrzeni dla dużego, a przez to łatwo dostępnego, aluminiowego potencjometra głośności z podświetlanym ledowo markerem oraz dwóch mechanicznych mierników wychyłowych VU.
Na panelu przednim umieszczono znany z poprzedniej wersji diodowy wyświetlacz informujący o wybranym źródle i częstotliwości próbkowania oraz potencjometr służący do aktywowania odpowiedniego połączenia. Całości dopełniają przełączniki: 'Tape Monitor', 'VU' - decydujący o poziomie wejściowym miernika oraz 'On', aktywujący urządzenie.
Panel tylni to bezkompromisowa sekcja I/O udostępniająca 6 analogowych wejść, pętlę Tape Monitor oraz wejścia cyfrowe: AES, koaksjalne, optyczne i USB. W sekcji wyjściowej znajdziemy: RCA Direct Out, przedwzmacniacza oraz AMP CTL - przeznaczone do kontroli połączonych szeregowo wzmacniaczy lub mono-bloków. Umieszczony tu również został port kabla zasilającego, główny włącznik urządzenia oraz przycisk Learn II-Remote, który wspomaga zdalne sterowanie z poziomu sparowanego z konwerterem urządzenia. Całości dopełniają zapewniające stabilizację podczas studyjnej pracy aluminiowe nóźki, a urządzenie dostępne jest w 3 kolorach - srebrnym, czarnym i czerwonym.
Director Mk2 jest niejako sercem stereofonicznego systemu, do którego można podłaczyć komputer, odtwarzacz audio, foniczny przedwzmacniacz SPL Phonos, słuchawkowe wzmacniacze SPL ‘Phonitor xe’ lub ‘Phonitor e’ oraz wzmacniacze mocy np. Performer s800 czy Performer m1000 lub po prostu aktywny system PA.
Przede wszystkim preamp. Director Mk2 jest w pełni wyposażonym, stereofonicznym przedwzmacniaczem, do którego można podłączyć aż 10 źródeł wejściowych, z czego 6 pracuje w domenie analogowej, udostepniając 2 zbalansowane wejścia XLR oraz 4 stereofoniczne wejścia RCA. Domena cyfrowa to 4 wejścia: AES/EBU, USB, COAX oraz OPTICAL. Z kolei wzmacniacze mocy lub aktywny system PA można podłączyć za pomocą zbalansowanych gniazd XLR, a wzmacniacz słuchawkowy przez port Direct Out.
Będzie głośniej!Głośność urządzenia jest kontrolowana w domenie analogowej, ponieważ w sytuacji kiedy ten parametr jest zintegrowany z chipem DAC, pełna rozdzielczość bitowa jest słyszalna tylko podczas odsłuchu z maksymalną głośnością. W praktyce rzadko się zdarza żeby ktoś słuchał materiału tak głośno, przez co odsłuch jest nieco gorszy ze względu na niższą rozdzielczość. Mediana podczas odsłuchu wynosi około 30dB poniżej maksymalnego poziomu (0dBfs), a przy każdym obniżeniu głośności o 6dB, rozdzielczość zmniejsza się o jeden bit, więc taki odsłuch charakteryzuje się gorszą rozdzielczością o 5dB. To wyliczenie pokazuje, że słuchanie z wykorzystaniem technologii 'high-resolution' mija się trochę z celem. I tu na ratunek przychodzi analogowa kontrola głośności, zapewniająca odsłuch w pełnej rozdzielczości, niezależnie od poziomu tego parametru. Sama kontrola odbywa się za pomocą doskonale wyważonego potencjometra ALPS RK27 “Big Blue”, który w pełni kontroluje stopień głośności, zapewniany przez autorską technologię firmy SPL - VOLTAiR 120V Rail. Warto dodać, że jest to potencjometr motoryczny, dzięki czemu możliwa jest zdalna kontrola z poziomu wyposażonego w funkcje pilota urządzenia.
Powrót do źródeł. Umieszczony po lewej stronie potencjometr obrotowy odpowiada za wybór odpowiedniego źródła wejściowego, które następnie zostaje skrótowo zobrazowane na wyświetlaczu z matrycą punktową - IN 1 do IN 6 dla wejść analogowych oraz AES/EBU, USB, COAX, OPTICAL dla cyfrowych. Częstotliwość próbkowania wybranych wejść cyfrowych jest wyświetlana po około 2 sekundach w formacie "U768", gdzie ‘U’ oznacza wejście USB, a '768' to częstotliwość próbkowania (w tym wypadku 768 kHz). W trybie ‘Remote’ wejście źródłowe może być również kontrolowane zdalnie.
Aksamitna konwersja. Na pokładzie Director Mk2 znajdziemy zupełnie nowy, cyfrowo-analogowy konwerter wyposażony w chip AK4490 Velvet Sound® DAC japońskiej firmy AKM. Konwerter umożliwia odtwarzanie PCM audio w częstotliwości aż do 768 kHz z prędkością 32-bitów oraz odsłuch audio DSD do DSD4 lub DSD256, pobierając przy tym sygnał z 4 cyfrowych wejść: AES/EBU, USB, COAX i OPTICAL.
Analogowa strona księżyca. Analizując różnego typu konwertery DAC, pracownicy SPL doszli do wniosku, że większość innowacji odbywa się w domenie cyfrowej, czego rezulatem może być fakt, że wielu inżynierów projektujących sprzęt pro-audio wyrosło właśnie z tego środowiska, stosując przy tym pewne standardowe rozwiązania jeżeli chodzi o domenę analogową. Bazując na ponad 30-letnim doświadczeniu w zakresie analogowych konstrukcji, inżynierowie SPL odbierają te lekko przestarzałe układy jako nieefektywne, dalekie od perfekcji, czy krótko mówiąc nudne. Co zostało udowodnione w poprzedniej wersji urządzenia, innowacja w domenie analogowej przynosi doskonałe rezultaty. Wyjście chipu DAC jest filtrowane przy pomocy filtra dolnoprzepustowego. Ten stopień jest zazwyczaj zaprojektowany z tym samym referencyjnym woltażem, w jakim pracuje chip DAC, np. 5V. Warto się chwilę zastanowić nad tym, że pierwszy stopień jaki napotyka na swojej drodze fala audio ma tak znikomy headroom! A co w sytuacji zwiększenia napięcia aż do 120V? Ta topologia przyświecała konstruktorom SPL podczas tworzenia Director Mk 2, jak i wcześniejszego pierwowzoru. Dzięki temu filtr dolnoprzepustowy jest zasilany technologią VOLTAiR, bazującą na napięciu 120V rail. Przekłada się to na niesamowicie szeroki headroom i niczym nie poskromiony zakres dynamiki, dzięki czemu wchodząca fala dźwiękowa zaczyna wreszcie żyć, nie podlegając technicznym limitacjom. To po prostu brzmi!
Performer s800 jest stereofonicznym wzmacniaczem dostarczającym do głośników 2 x 285 W przy oporności 4 Ohm. W trybie ‘Bridge’ pozwala uzyskać moc 450 W przy oporności 4 lub 8 Ohm.
- bipolarny wzmacniacz tranzystorowy wykonany w wysokonapięciowej technologii VOLTAiR
- 2 x 285 W przy 4 Ohm, 2 x 185 przy 8 Ohm w trybie stereo
- 450 W przy 8 Ohm w trybie mono ‘Bridge’
- transformator toroidalny 855 VA
- 40 800 µF pojemności, zapewniające wierną reprodukcję impulsów o największej amplitudzie
- symetryczne wejścia i wyjścia na złączach Neutrik XLR
- bi-wiring
- możliwość redukcji poziomu sygnału wejściowego w zakresie do -5.5 dB z dokładnością do 0.5 dB
- złącze AMP CTR pozwalające na podłączenie innego urządzenia z tej samej serii w celu wyłączania i włączania urządzeń za pomocą jednego włącznika
- ochrona przed przegrzaniem i prądem stałym za pomocą systemu Protect LED
- gruba, aluminiowa płyta czołowa i pokrywa, obudowa wykonana z arkusza blachy stalowej
- urządzenie wyprodukowane w Niemczech
Wszystkie urządzenia z serii Professional Fidelity bazują na wysokonapięciowej konstrukcji, wykonanej w oryginalnej technologii firmy SPL 120 V Rail Technology VOLTAiR. Nazwa ta nawiązuje do wysokiego woltażu oraz, w konsekwencji, benefitów w zakresie dynamiki, przekraczającej 140 dB.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację