Wstęp
Niedawno na blogu Stereo i Kolorowo opisywałem znakomite amerykańskie aktywne monitory studyjne Barefoot Footprint 01 (czytaj recenzję TUTAJ). W podsumowaniu testu tak o nich napisałem: "To referencja dźwiękowa typu studyjnego. To brzmienie energetyczne, dokonane, substancjalne, acz równolegle precyzyjne i rozdzielcze. O wzorowej kulturze i wybitnej autentyczności grania". Jednocześnie nieco ubolewałem, że jako propozycja dla domowego hi-fi jest to pozycja dość droga - koszt pary monitorów Footprint 01 oscyluje wokół kwoty 20 000 PLN. Nie jest to mało. Na szczęście amerykański producent przygotował bardziej cenowo przystępną propozycję - to najnowsze monitory Footprint 02 (zobacz TUTAJ i TUTAJ) - ich europejska cena to 3 000 €, czyli około 14 000 PLN (za parę). Są nieco mniejsze (i oczywiście lżejsze) od Footprint 01, ale to dalej bardzo wysoka studyjna liga. Konstrukcyjnie są do siebie bardzo podobne.
Tak się szczęśliwie złożyło, że zaraz po zwrocie polskiemu dystrybutorowi monitorów Footprint 01, tenże od razu dosłał mi na testy Footprint 02. Warszawski Musictoolz (bo o tego dystrybutora chodzi) w ofercie ma rozległe spektrum monitorów Barefoot. Ale Footprint 02 to absolutna nowość! Dopiero co pojawiły się na światowym rynku.
Wrażenia ogólne i budowa
Jak podaje producent: "Footprint 02 to nieco mniejsze (niż Footprint 01), aktywne monitory bliskiego pola zaproponowane przez Barefoot w jeszcze bardziej przystępnej cenie, ale nadal oferujące bezkompromisową jakość dźwięku i wszechstronność m.in. dzięki autorskiej technologii MEME. Konstrukcyjnie to ta sama oryginalna geometrią - głośnik wysokotonowy został umieszczony poniżej tego odpowiedzialnego za środek pasma, co gwarantuje większą koncentrację energii akustycznej w samym centrum obudowy".
Nowe Barefoot to bardzo solidna robota - doskonałe materiały zastosowane do budowy i wzorowe wykonanie. Oczywiście, design monitorów jest stricte studyjny, acz trudno Footprint pomylić z jakimkolwiek innymi głośnikami. To bardzo oryginalny styl - nieco vintage, a nawet retro. Zaokrąglone rogi, aluminiowa wstawka na froncie, chropowate powierzchnie skrzynek. Kapitalnie to wygląda!
W monitorach zastosowano technologię Dual-Force™ polegającą na umieszczeniu naprzeciw siebie dwóch subwooferów oraz podwójny radiator pierścieniowy tweetera jak i middrivera, który został osadzony w aluminiowych przegrodach. Podobnie jak w Footprint 01, zarówno krawędzie jak i rogi każdej obudowy zostały lekko zaokrąglone celem minimalizacji dyfrakcji dźwięku.Wnętrze konstrukcji jest praktycznie identyczne jak w modelu 01 - dwudrożna krosownica DSP współpracuje tu z dwoma modułami wzmacniacza klasy D, a 6.5-calowe subwoofery gwarantują odpowiedni poziom głębokiego dołu, trójwymiarowe obrazowanie przestrzenne oraz szeroki zakres dynamiki, pomimo że obudowa monitorów jest tu około 60% mniejsza w porównaniu z FP01.
Warto też wspomnieć o autorskiej technologii Dual-Force, która stała się niejako rdzeniem podczas konstruowania kolejnych modeli monitorów. Polega ona na umieszczeniu dwóch subwooferów naprzeciw siebie, co eliminuje wibracje obudowy, dzięki czemu jedyny dźwięk jaki słyszymy dociera do nas z głośników, bez zmiennych jakie może wytworzyć właśnie obudowa monitorów. Przekłada się to na o wiele bardziej precyzyjna prace podczas mixu, nagrań, czy po prostu odsłuchu muzyki.
Bardzo ważnym komponentem jest również głośnik wyskotonowy składający się z podwójnego radiatora pierścieniowego. W sytuacji kiedy długość fali dźwiękowej zawartej w górze pasma dociera do średnicy membrany tweetera, dyspersja automatycznie się zawęża, niekorzystnie wpływając na obraz dźwiękowy. W przypadku wykorzystania drivera z podwójnym radiatorem połączonego ze stosowaną przez zespół Barefoot geometrią osadzenia głośników w obudowie, otrzymujemy szerszą dyspersję górnych częstotliwości podczas odsłuchu.
Podobnie jak w przypadku innych modeli monitorów Barefoot, tak i za pomocą Footprint 02, dzięki rewolucyjnej technologii MEME (Multi-Emphasis Monitor Emulation) można sprawdzić, jak dany miks zabrzmi na trzech rodzajach referencyjnych monitorów. MEME bazuje na modelowaniu DSP imitującym zakres częstotliwości, fazowość, przenoszenie transjentów, dynamikę i rodzaje zniekształceń charakterystyczne dla różnych typów klasycznych monitorów bliskiego pola.
Specyfikacja techniczna
Typ: aktywne monitory trójdrożne z emulacją MEME
Sterowanie: krokowy przełącznik poziomu wejściowego, wybór emulacji MEME
Złącze wejściowe: symetryczne na XLR, impedancja 50 kOhm
Czułość: 90 dB @ 1 m. z -15 dBV poziomem sygnału wejściowego (potencjometr na poziomie 0dB)
Zakres obsługiwanych częstotliwości: 42 Hz – 45 kHz (±3 dB), 52 Hz – 40 kHz (±1 dB)
Częstotliwości basowe: -3 dB @ 36 Hz, Q = 0,707, nachylenie filtra = 18 dB/oktawę
Obudowa: 13 litrów, uszczelnione woofery, średniotonowy przetwornik zamknięty w odrębnej komorze, wełna akustyczna o długim włóknie
Częstotliwości krosowania: 180 / 3 600 Hz (pasywna krosownica pomiędzy głośnikiem średniotonowym a tweeterem)
Tweeter: 1″ radiator pierścieniowy o niskich zniekształceniach
Głośnik średniotonowy: 4,0″ o aluminiowej membranie i niskich zniekształceniach, +/- 3,5 mm
Głośniki basowe: 6,5″ o membranie papierowej, +/- 8,2 mm
Wzmacniacz wysokich częstotliwości: 150 W
Wzmacniacz niskich częstotliwości: 200 W
Zasilanie: 85 VAC to 265 VAC
Zapotrzebowanie mocy: spoczynkowe: 2 W, maksymalne: 320 W
Masa: 12,66 kg sztuka (wraz z opakowaniem: 15,25 kg)
Wrażenia dźwiękowe
Barefoot Footprint 02 używałem w dwóch trybach: 1) jako monitory średniego pola ustawiając je na standach Solid Tech (rury standów zasypane piaskiem) lub 2) jako monitory bliskiego pola stawiając je na dużym biurku na podstawkach Fluid Audio DS8. Jako sieciówki używałem zwykłe przewody zasilające tzw. komputerowe. Za przedwzmacniacze "robiły" trzy urządzenia: Cayin iDAC-6 MKII, NuPrime DAC-10H oraz Topping D90. Przewody łączące przedwzmacniacze z monitorami to symetryczne Melodika Purple Rain MD2X20 (zobacz TUTAJ) o długości 2 m. Jako źródło najczęściej używałem serwer muzyczny CocktailAudio X45 na zmianę z odtwarzaczem sieciowym Cyrus Stream Xa. Ale także odbiornik Bluetooth iFi Audio ZEN Blue. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego tekstu.
Dźwięk Footprint 02 dokładnie czuć w całym pomieszczeniu odsłuchowym - to mocarny dźwięk o dużej gęstości, wysokim natężeniu i z dużą siłą przebicia. Szybko docierający do miejsca przeznaczenia, acz równolegle ustabilizowany i harmonijny. Soczysty i mięsisty, ale też subtelny i wyrafinowany. Apetyczny. To nie jest granie typu bezceremonialnego lub brutalnego czyli, takiego, za przeproszeniem, "na mordę", a ukulturalnione i dobrze ułożone.(Ale nie jest też "ugrzecznione"!). Słychać w nim dużo niuansów i szczegółów, czuć głębię i wielowarstwowość , a także widać dźwiękową dal. Horyzont tła i perspektywę dźwięku.
Można by jeszcze dużo i długo pisać o monitorach Footprint 02, ale większość owego tekstu musiałoby być powtórzeniem, czy wręcz przepisaniem recenzji modelu Footprint 01. Napiszę więc, że jest to praktycznie rzecz biorąc identyczne granie. Ten sam charakter dźwięku i barwa, analogiczne zjawiska przestrzenne i stereofonia. Obie pary monitorów różnią w zasadzie jedynie dwie rzeczy: 1) Footprint 02 mają nieco mniej obfity dźwięk w sensie ekspansji i rozciągnięcia oraz 2) Footprint 02 mają minimalnie mniej spektakularne niskie tony. Nic innego w odmiennościach brzmieniowych nie udało mi się wynaleźć. Dlatego Footprint 02 może nieco mniej nadają się na monitory średniego pola (jakimi z powodzeniem mogą być Footprint 01) - ich głównym i podstawowym przeznaczeniem jest praca jako monitory bliskiego pola. A w tym są genialne!
Thank you
OdpowiedzUsuńI use F1 but I am planning to buy F2 to move home.