Polpak

środa, 21 marca 2018

Audion Silver Night PX25 Anniversary H/W i Audion Premier 2 Box Line Phono: wzmacniacz i przedwzmacniacz z zasilaczem


Dwa zdjęcia ze strony Audion

Wstęp
Jeszcze w głębokim lutym br. krakowski Mediam przysłał do mnie trzy pudła z bardzo interesującym sprzętem. To lampowy wzmacniacz mocy Audion Silver Night PX25 (zobacz TUTAJ) oraz przedwzmacniacz liniowy z przedwzmacniaczem gramofonowym MM Audion Premier 2 Box Line Phono (zobacz TUTAJ) w dwóch osobnych obudowach (zasilacz i przedwzmacniacz).

Już wcześniej wielokrotnie opisywałem na Stereo i Kolorowo urządzenia brytyjsko-francuskiej firmy Audion. Były to różne wzmacniacze lampowe (na KT88, EL44, 300B), ale także przedwzmacniacze gramofonowe. Nie ukrywam, że bardzo lubię Audiona za jego bezkompromisowe urządzenia, piękny dźwięk oraz za ciągle ten sam, dość tradycjonalistyczny, design. Myślę, że tym razem nie ma co za dużo opisywać powłok cielesnych tytułowych sprzętów, bo są one identyczne jak w innych Audionach...

Wrażenia ogólne i budowa
Wzmacniacz lampowy Silver Night PX25, jak sama nazwa wskazuje, oparty jest na dwóch lampach elektronowych PX25 (czeskiej produkcji KR Audio); ma moc 2 x 8 Wat. To konstrukcja triodowa z zerowym sprzężeniem zwrotnym. Może pracować w trybie stereofonicznej końcówki mocy lub jako wzmacniacz zintegrowany, przy czym zalecane jest zastosowanie zewnętrznego przedwzmacniacza. Obecny model Silver Night PX25 to jeden z najpopularniejszych modeli firmy Audion - aktualny model to już piąta generacja tego produktu, który pierwotnie trafił do sprzedaży w 1987 roku, czyli ponad 30 lat temu.

Na czarnej aluminiowej czołowej płycie wzmacniacza centralnie umieszczono dużą srebrną gałkę z nacięciem wskazującym aktualny poziom wzmocnienia. Po jej prawej stronie znajduje się niebieska dioda wkomponowana w logo Audion - dokładnie w tym miejscu, gdzie znajduje się żarnik lampy elektronowej logo. Bardzo atrakcyjnie to wygląda (identyczny zabieg powtórzony jest w przedwzmacniaczu i zasilaczu).

Z tyłu zamontowano parę metalowych terminali głośnikowych, parę gniazd wejściowych RCA, wtyk sieciowy IEC, podświetlany klawisz sieciowy, zaraz obok wkręcany bezpiecznik - i dalej - przełącznik uziemienia. Do pary wejść RCA można podłączyć albo jedno źródło, albo dowolny przedwzmacniacz. Kiedy przyłączyć źródło, wówczas regulacji wzmocnienia dokonuje się gałką znajdującą się na froncie, zaś kiedy przedwzmacniacz - z poziomu przedwzmacniacza. Choć oczywiście można też zrobić odwrotnie - ustawić przedwzmacniacz na maksimum wzmocnienia, a głośnością sterować potencjometrem Audion PX25.

Z kolei Audion Premier 2 Box Line Phono to przedwzmacniacz liniowy oraz przedwzmacniacz gramofonowy dla wkładek MM z osobnym modułem zasilacza. To konstrukcja aktywna klasy A. Posiada cztery wejścia liniowe oraz wejście przedwzmacniacza gramofonowego MM z możliwością przełączania z poziomu przedniego panelu. Ma też dwa wyjścia liniowe oraz bezpośrednie, stałe wyjście magnetofonowe. W modelu tym zastosowano budowę beztransformatorową, a katoda nie jest sprzężona z żadnymi wyjściowymi elementami nawijanymi. W standardzie użyto dwie rosyjskie lampy NOS 6H1N-EB.

Na czarnym froncie przedwzmacniacza (identycznym jak w Audion PX25) zamontowano niewielką gałkę potencjometru, zaś zaraz obok rząd pięciu przełączników hebelkowych do wyboru źródeł. Pierwszy z lewej jest trójpozycyjny, zaś pozostałe cztery - dwupozycyjne. Ten trójpozycyjny odpowiada za ustawienie wyjścia magnetofonowego "tape-out". Odpowiednio ustawiony wysyła doń sygnał. Kolejny w rzędzie (czyli drugi od lewej) odpowiada za wejście gramofonowe MM, a następne trzy to zwykłe gniazda analogowe. Jest trochę zabawy z selekcją źródeł za pomocą tychże nietypowych (i nieopisanych na froncie) przełączników, ale szybko można się do tego przyzwyczaić. A nawet polubić.

Na tylnym panelu przedwzmacniacza zamontowano pięć par analogowych wejściowych gniazd RCA, przy czym ta oznaczona nr 1 to wejście do przedwzmacniacza gramofonowego MM (obok gniazda znajduje się zacisk uziemienia i przełącznik aktywujący uziemienie). Oprócz pięć gniazd wejściowych, z tyłu umieszczono trzy pary wyjść analogowych RCA. Jedno magnetofonowe (aktywowane z poziomu frontu przedwzmacniacza) oraz dwie pary z przedwzmacniacza. Obok wmontowano przewód sieciowy wychodzący do zasilacza. Jest jeszcze wkręcany bezpiecznik.

Zasilacz to identyczna skrzynka jak wzmacniacz PX25 i przedwzmacniacz Premier 2 Box Line przy czym pozbawiony jest lamp na górnej płycie. Na froncie ma zamontowaną tylko niebieską diodę wkomponowaną w logo Audion. Świecąc zaświadcza o przyłączonym do sieci zasilaczu. Z tyłu zasilacza znajduje się duże trójbolcowe gniazdo sieciowe, do którego należy wcisnąć wtyk przewodu sieciowego biegnącego z przedwzmacniacza Audion. Obok znajduje się centralny włącznik sieciowy podświetlany na czerwono i gniazdo bezpiecznika. W okolicy umieszczono gniazdo sieciowe wejściowe IEC. I to wszystko.


Lampa PX25 KR Audio - sztuka po 380 Euro...

Piękne lampy PX25



Trzy skrzynki zestawu Audion - od lewej: końcówka mocy, przedwzmacniacz i zasilacz

Super precyzyjna robota


Klasyczny design Audiona

Zacząłęm odsłuchy na kolumnach Quadral Platinium+ Nine...

...a zakończyłem na Living Voice Auditorium R3 (o efektywności 94 dB)

Pośrodku monitory z betonu - Industrial Acoustic Concrete 01

Wrażenia dźwiękowe
Do końcówki mocy podłączyłem kolumny Quadral Platinium+ Nine (o skuteczności 89 dB), a potem przyłączyłem głośniki Living Voice Auditorium R3 (94 dB). Przewody łączące przedwzmacniacz i końcówkę mocy to Black Rhodium Symphony 18; przewody głośnikowe to Black Rhodium Quickstep. Gramofon to Nottingham Analogue Horizon wraz z wkładką MM Ortofon 2M Black. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego tekstu.

Wzmacniacz/końcówka mocy Audion Silver Night PX25 Anniversary H/W formalnie nie dysponuje zbyt dużą mocą, bo ta wynosi jedynie 2 x 8 Wat. Niemniej jednak jest to moc wystarczająca do optymalnego wysterowania znaczącej części kolumn dostępnych na rynku. Jeden warunek - ich skuteczność powinna wynosić co najmniej 90 dB lub więcej. Jednak na początek podłączyłem kolumny Quadral Platinium+ Nine o skuteczności 89 dB. Niestety, to nie są głośniki adresowane do urządzeń lampowych, choć ich efektywność zahacza o rekomendowane 90 dB. Albowiem Quadrale już tak mają, że do ich pełnego i optymalnego wysterowania potrzeba bardzo dużo prądu - i to najlepiej tranzystorowego (o skądinąd doskonałych kolumnach Quadral Platinium+ Nine czytaj TUTAJ). Ani moc muzyczna, ani elastyczność w zakresie oddawanej dynamiki nie były idealne. Trzeba było próbować dalej. Następne w kolejności przyłączyłem moje dyżurne Living Voice Auditorium R3 o skuteczności 94 dB - i w tym przypadku było to bingo, czyli bardzo trafny wybór!

Zestaw Audion wraz z kolumnami Living Voice Auditorium R3 tworzy synergiczny duet (by nie napisać trio - z uwagi na osobne sekcje przedwzmacniacza i końcówki mocy). To przede wszystkim moc, energia i niesamowita plastyczność. Lampy PX25 zapewniają dużą masę dźwięku, soczystość i unikalną sensualność. Łączą niejako ogień z wodą, bo dostarczają i spektakularny żywioł, jak i koronkową dokładność podążającą w stronę wyrafinowanej precyzji i zaawansowanego obrazu tonalnego. To ciepło, żar i wysoki ciężar gatunkowy wymieszany z tonalną dokładnością, wysoką selektywnością oraz piękną, bo sensoryczną barwą. (Zresztą barwa dźwięku, jaką roztacza wzmacniacz zasługuje na osobny rozbudowany opis.) Na pewno w dużym stopniu za jej kontent i zmysłowość odpowiadają dwie lampy elektronowe PX25 firmy KR Audio. To pewnego rodzaju "puszystość" brzmienia zaprawiona delikatną słodkością, jak i kapitalną śpiewnością w połączeniu ze smukłością kształtów dźwięków i ich realną namacalnością. Dodatkowo basy są przez PX25 mocno uwypuklane, obrysowane grubą kreską i napełnione substancją, ale też nieco zaokrąglone. Dzięki temu całość dźwięku jest bardzo atrakcyjna w odbiorze - wręcz rozkoszna i namiętna. 

Kilka słów o przedwzmacniaczu gramofonowym MM (który jest opcjonalnie montowany w skrzynce przedwzmacniacza, a taką wersję otrzymałem do testów). Audion oferuje wersję przedwzmacniacza (wraz z osobnym zasilaczem) z phono-stage lub bez. Oczywiście, wersja z phono-stage jest odpowiednio droższa. Audion produkuje też osobne przedwzmacniacze gramofonowe - zawsze osobno dla wkładek MM i osobno dla MC. Zresztą kiedyś testowałem phono-stage Audiona, był to Audion Premier Moving Magnet Phono Stage (czytaj test TUTAJ). Stopień gramofonowy Audiona to bardzo zaawansowana konstrukcja na wysokiej klasy płytkach PCB. Jak wszystkie firmowe wzmacniacze został wykonany całkowicie ręcznie. Przedwzmacniacz gramofonowy pracuje w aktywnej klasie A używając aplikacji beztransformatorowej, co oznacza bardzo proste dopasowanie do rożnych wkładek MM. Jest ono znacznie mniej krytyczne wobec pojemności, rezystancji, indukcyjności, impedancji i reaktancji, co skutkuje uproszczeniem procesu dopasowywania. W przypadku stosowania konstrukcji transformatorowej dopasowanie normalnie przebiega wieloetapowo, a to przekłada się na dźwięk.

Przedwzmacniacz MM zapewnia brzmienie esencjalne, wielokolorowe, pogłębione oraz nasycone, z odczuwalnym przybliżeniem, wyraźną substancją i teksturą tonalną, jak i z delikatnym podgrzaniem. Jednakże całościowe brzmienie jest odbierane jako transparentne, czyste i fizjologiczne. Dobrze ułożone i autentyczne. W ogólnym rozrachunku Audion Premier 2 Box Line Phono to świetny przedwzmacniacz gramofonowy, choć może z lekko przymglonymi sopranami i pewnymi uproszczeniami w selektywności. (Co słychać dopiero w bezpośredniej konfrontacji z referencyjnym Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl).

Konkluzja
Co tu dużo pisać w podsumowaniu? Zestaw Audion Silver Night PX25 Anniversary H/W i Audion Premier 2 Box Line Phono to poniekąd kompletne spełnienie marzeń i snów audiofila. To lampowa barwa, plastyczne tony i analogowa soczystość. Brzmienie niewiarygodnie pełnokrwiste i żyzne oferujące muzykalną rasowość i bajeczną różnorodność. Warunek sine qua non - wysokoskuteczne kolumny > 90 dB. Wartością dodaną jest obecność zaawansowanego przedwzmacniacza gramofonowego adresowanego wkładkom typu MM. Rekomendacja!

Audion Silver Night PX25 Anniversary H/W (z lampami PX25 KR Audio) cena w Polsce - 18 833 PLN.
Audion Premier 2 Box Line Phono (z osobnym zasilaczem w komplecie) cena w Polsce - 17 022 PLN.
(Czyli w sumie za tytułowy zestaw końcówka mocy + przedwzmacniacz + zasilacz - 35 855 PLN).

System testowy
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Cayin CS-120A (test TU), Haiku-Audio Bright MK4, Monrio MC207 MKII i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Quadral Platinium+ Nine (test TU), Industrial Acoustic Concerte 01 i Guru Audio Junior (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO.
Odtwarzacz sieciowy: Auralic Aries Mini (test TU).
DACi: Pioneer U-05 (test TU), Audio-gd NFB-7.77 (test TU), S.M.S.L. M7 (test TU), iFi nano iOne (test TU) oraz Encore mDSD (test TU).
Komputery: MacBook Apple Pro i Dell Latitude E6440.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładka gramofonowa: Ortofon 2M Black (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), Taga Harmony TTP-300, Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl i 1ARC Arrow SE (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900, Sansui TU-70 (test TU) i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Fostex TH-610 (test TU), Fostex T60RP (test TU), Meze 99 Neo (test TU), MEE Audio Matrix 2 (test TU), Audictus Achiever (test TU) i Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Pioneer U-05 (test TU) i S.M.S.L. M7 (test TU).
Kondycjoner sieciowy: Xindak PC-200V (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). Kondycjoner masy dla głośników QAR Dynamit (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper.
Przewody audio rozmaite, ale głównie Black Rhodium, a potem Perkune Audiophile Cables.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację