Polpak

niedziela, 3 maja 2020

Odtwarzacz strumieniowy Pro-Ject Stream Box S2




Wstęp
Pro-Ject Stream Box S2 (zobacz TUTAJ) to bardzo interesujący odtwarzacz sieciowy niewielkich rozmiarów i umiarkowanej ceny. Strumieniuje Spotify i Tidal, jest też radio internetowe TuneIn. Zainstalowany przetwornik cyfrowo-analogowy to ESS SABRE ESS9023 o rozdzielczości 24 bit/192 kHz. Można Stream Box S2 używać jako pełnoprawny odtwarzacz sieciowy. Z urządzenia można też wyprowadzić sygnał cyfrowy poprzez gniazdo Toslink - do zewnętrznego DAC-a. Obsługa jest bajecznie prosta - wystarczy pobrać właściwą aplikację na np. tablet. Wszystko pracuje i streamuje bez zarzutu! Ale do rzeczy.

Wrażenia ogólne i budowa
Austriacko-czesko-słowacki Pro-Ject Audio Systems głównie znany jest ze swoich gramofonów. W zasadzie jeżeli powiedzieć "Pro-Ject" to od razu przed oczyma staje gramofon. Gramofon solidnie skonstruowany, acz rozsądnie wyceniony. Pro-Ject przecież zawojował cały świat swoimi gramofonami. Ale firma równolegle rozwija inny sektor elektroniki. Nie piszę tu o przedwzmacniaczach gramofonowych (bo ich firma w ofercie ma także bez liku), a o wzmacniaczach, głośnikach, DAC-ach, odtwarzaczach płyt kompaktowych i plikowych, czy urządzeń strumieniujących.

Wszystkie urządzenia Pro-Ject Audio Systems noszą nazwę "Box" (wszystkie poza gramofonami, oczywiście). Jest ich aż sześć rodzin/linii: E, C, S2, DS2, R2 oraz RS2. Tytułowy "Stream Box S2" przynależy do serii S2. Oprócz niego w linii S2 można też znaleźć: przedwzmacniacz Pre Box S2 Digital, streamer Stream Box S2 Ultra, odbiornik Bluetooth Box S2, odtwarzacz CD Box S2, DAC Box S2 +, wzmacniacz słuchawkowy Head Box S2 Digital, wzmacniacze Amp Box S2, MAiA S2, Stereo Box S2, Accu Box S2, kilka przedwzmacniaczy gramofonowych oraz Tuner Box S2. Są też kolumny głośnikowe S2... Naprawdę, sporo tego jest. Wszystkie owe urządzenia charakteryzują się bardzo małymi rozmiarami obudowy (poza głośnikami). Część z nich dostępna jest w ekskluzywnej wersji obudowy "Chrome Set". I jak tu nie kochać malutkich Pro-Jectów!

W zasadzie nawet nie wiadomo jak tu opisywać to maleństwo co się zwie "Stream Box S2". Nabywca otrzymuje niewielki kartonik, w którym znajduje się "odtwarzaczyk", zasilacz impulsowy z wymiennymi końcówkami oraz antenkę WiFi. Jest jeszcze instrukcja obsługi oraz gwarancja obsługi. To wszystko

Sam odtwarzacz to malutkie pudełeczko o rozmiarach nieco większych niż paczka papierosów. Wygląda jakby było przeznaczone dla krasnoludków, a nie dla ludzi. Obudowa to aluminium malowane na czarno. Na fronciku zainstalowano dwa maciupeńkie przyciski (włącznik zasilania i przycisk "Local" aktywujący strefy multiroom). Jest jeszcze niebieska mikro-dioda sygnalizująca aktywność urządzenia oraz gniazdo USB, które  przy małych wymiarach frontu wygląda na gigantyczne.

Na niewielkim tylnym paneliku upchnięto zdumiewająco dużo gniazd. Od prawej jest tam gniazdo zasilania w postaci mikro-USB 5V. Potem jest para złoconych wyjściowych gniazd RCA, gniazdo wyjściowe mini-jack 3,5 mm (regulowane!), gniazdo wejściowe mini-jack 3,5 mm, wyjście cyfrowe optyczne Toslink, a także gniazdo LAN. Z lewej strony umieszczono gniazdo dla przyłączenia anteny WiFi (a w zasadzie nie anteny, a antenki - bo ma zaledwie kilka centymetrów długości). Pod gniazdem Bluetooth znajduje się mini-przycisk WPS. Jak widać pomimo lichych rozmiarów, Streamer Box S2 wyposażony jest bogato, ponad-standardowo. Nie na próżno firmowe hasło brzmi: "STREAM BOX S2: mały, kompaktowy i zaawansowany!"

Urządzenie spoczywa na czterech gumowych nóżkach, ot, tak po prostu przyklejonych od spodu obudowy. Tamże znajduje się także naklejony napis "Made in Slovakia", czyli jesteśmy w Europie.

Dalej cytuję za producentem: "Aktualna oferta rynkowa jest przepełniona wieloma bezprzewodowymi streamerami. Większość z nich koncentruje się tylko na dobrej aplikacji, jednak o prawdziwej jakości dźwięku decyduje jakość przetwornika cyfrowo-analogowego i analogowego stopnia wyjściowego audio. Ponadto, z estetycznego punktu widzenia, wiele streamerów to tylko plastikowe pudełka konstrukcyjnie uproszczone bez wielu ważnych elementów. W ostatnich czasach Pro-Ject wyprodukował jedne z najlepszych mikro-high-endowych wzmacniaczy na rynku, takie jak Maia S2 lub Stereo Box S2.

Dla tych produktów opracowaliśmy dopasowany streamer, który pasuje do jakości dźwięku i estetyki tych wzmacniaczy. Jest bardzo łatwy w użyciu dla każdej aplikacji i ma wszystkie funkcje współczesnych streamerów, w tym odpowiednią funkcjonalność multiroom! Oferuje obsługę danych o wysokiej rozdzielczości do 24 bitów / 192 kHz, a także możliwość podłączenia do wielu urządzeń Stream Box S2 Multi w celu utworzenia konfiguracji multiroom. Jakość strumienia multiroom pozostaje na jakości CD (16 bitów / 44,1 kHz), co w przypadku aplikacji multiroom stanowi ogromną ilość danych i doskonałą jakość dźwięku. Możliwe strefy są ograniczone do 10 lub 6 stref (w zależności od połączenia Ethernet lub WiFi), aby zapewnić bezbłędną transmisję, biorąc pod uwagę wysokie prędkości transmisji danych. Zwykle urządzenia multiroom, które oferują dużą liczbę stref, pozwalają zapewnić ze względu na funkcjonalność maksymalnie jakość MP3.

Ponadto można również podłączyć dwa urządzenia, aby zbudować parę stereo (z przypisanym lewym i prawym kanałem). Jeśli masz aktywne głośniki, możesz stworzyć głośniki bezprzewodowe, umieszczając Stream Box S2 tuż obok nich. Następnie możesz swobodnie umieścić głośniki w swoim pokoju i nie musisz się już martwić długimi kablami. Pozwala to na większą elastyczność, gdy chcesz zbudować nagłośnienie większej przestrzeni np. sali konferencyjnej ze świetnie brzmiącą muzyką w tle.

Trzy różne wyjścia gwarantują elastyczne rozwiązanie dla każdej aplikacji audio. Stream Box S2 jest w pełni wyposażony w TIDAL i Spotify. Dzięki wdrożeniu Shairport mogliśmy nawet dać użytkownikom iDevice kolejną możliwość wysyłania danych do Stream Box S2. Dla zwolenników radia internetowego jest obecny TuneIn". Koniec cytatu.

Obsługa i ergonomia
Aby dobrać się do obsługi urządzenia, najpierw należy pobrać z Internetu aplikację "Pro-Ject Stream" na tablet lub smartfon (Android lub iOS). Następnie podłączyć urządzenie do sieci via gniazdo Ethernet. Włączyć zasilanie i odpalić aplikację "Pro-Ject Stream". Aplikacja momentalnie znajduje Stream Box S2. Następnie należy zalogować się na jednym z kilku dostępnych serwisów streamingowych. Ja wybrałem Tidal. Wszystko śmiga bezproblemowo. Nic się nie zawiesza, nie blokuje. Strumieniowane jest wybitnie stabilne. Duży plus!

Niestety, nakładka Pro-Ject na Tidal jest mało przejrzysta i nie specjalnie intuicyjna, jak i ograniczona funkcjonalnie. Dla osób przyzwyczajonych do tak rozbudowanych i perfekcyjnie zaprojektowanych aplikacji jakie oferuje np. Lumin czy Auralic, aplikacja Pro-Jecta będzie trudna do zaakceptowania. Zaś dla osób nie mających takich porównań, aplikacja ta będzie pewnie OK. Mi bardzo przeszkadzał brak możliwości takich ustawień jak chronologia dodawanych albumów do Tidal (dostępna jest wyłącznie opcja alfabetyczna sortowania albumów - i to po tytułach, a nie po wykonawcach. I nie da się tego zmienić!). Poza tym po każdym odtworzeniu danego albumu należy powrócić do strony głównej Tidal i ponownie zacząć wyszukiwanie kolejnego albumu, nie można wrócić do zestawień albumu danego wykonawcy czy powrócić do wcześniejszego menu. Koszmar! Tu Pro-Ject musi popracować nad udoskonaleniem tej aplikacji. Ponadto strona wizualna "Pro-Ject Stream" również pozostawia wiele do życzenia. Wygląda jak żywcem skopiowana z dalekowschodniej iEAST czy Arylic (choć to nie dziwota, bo jadą na tej samej płytce Linkplay A31).

Po stronie minusów można też (ale nie trzeba) postawić ograniczenia strumieniowania do wartości 16 bit/44,1 kHz. Zwolennicy MQA nie mają czego tu szukać, bo Stream Box S2 nie obsługuje tego formatu. Niesie to czasem problem, kiedy dany album jest dostępny na Tidal wyłącznie w takim formacie (a są takie albumy!). Wówczas Pro-Jest po prostu nie strumieniuje takiego albumu (albo w ogóle go "nie widzi")...

Dane techniczne
- 24/192 streaming client
- Wsparcie Spotify, TIDAL
- Radia internetowe TuneIn, iHeartRadio
- Wsparcie UPnP, DLNA
- Wsparcie Multi-room + Partymode
- Możliwość sparowania w Stereo
- Przetwornik ESS9023
- WAV, ALAC, FLAC, MP3, APE, AAC
- Wejście liniowe
- Wyjścia: analogowe zmienne i o stałym poziomie, optyczne
- WiFi 802.11 b/g/n
- Solidna metalowa obudowa skutecznie ekranuje od zakłóceń
- Darmowa aplikacja "Pro-Ject Stream S2" (iOS/Android)
- Wymiary (Sz x W x G) 103 x 37 x 122 mm
- Masa 375 g (bez zasilacza)


Dostawa od dystrybutora




Nieduże pudełko ze streamerem


Akcesoria



Stream Box S2 jest niewiele większy od paczki papierosów

Komplet gniazd wejściowych i wyjściowych

Płytka Linkplay A31



Wnętrze urządzenia


Porównanie z Auralic Aries Mini (który też ma małe rozmiary)

Wieża Auralic

CocktailAudio HA500H jako DAC dla Stream Box S2

Lyngdorf TDAI-3400

Aplikacja Pro-Ject Stream na tablecie

I ta sama aplikacja na ekranie smartfonu

Strona menu

Wybór albumów na Tidal





Dwie wersje graficzne aplikacji Pro-Ject Stream


Cały system odsłuchowy


Wrażenia dźwiękowe
Jako urządzenia strumieniujące porównawcze używałem zestaw Auralic składający się z trzech komponentów: transporter sieciowy Auralic Aries G2, DAC Auralic Vega G2 oraz generator zegara Auralic Leo GX. Poza tym używałem streamer Auralic Aries Mini oraz streamer wbudowany w Lyngdorf TDAI-3400. Przetworniki cyfrowo-analogowe (do których podpinałem Streamer Box S2 przewodem optycznym Belkin Pure AV Optical) to: Lampizator Amber 3 DAC, CocktailAudio HA500H, NuPrime DAC-10H oraz wewnętrzny w Lyngdorf TDAI-3400. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego tekstu.

Od razu napiszę, że mały Stream Box S2 nie miał w czasie testów łatwego zadania, bo musiał stawać w szranki z high-endowym systemem Auralic (transporter sieciowy Auralic Aries G2, DAC Auralic Vega G2 oraz generator zegara Auralic Leo GX) za circa 75 000 PLN... Tak się akurat złożyło, że równolegle do Pro-Ject odsłuchiwałem ten system. Ponadto Stream Box S2 używałem jako pełne urządzenie strumieniujące (wychodząc z jego wyjść analogowych RCA) lub jedynie jako transport strumieniujący (wychodząc wyjściem cyfrowym Toslink do zewnętrznego DAC-a). Przy czym najczęściej jako przetwornik c/a używałem Lampizator Amber 3 DAC, a potem CocktailAudio HA500H. Zacznę od opisu Stream Box S2 jako transportera strumieniującego z Internetu.

Tytułowy Stream Box S2 używany jako transporter strumieniujący jest fascynującym urządzeniem pod względem dźwięku (nie piszę o samej obsłudze, bo to inna bajka - proszę zajrzeć do rozdziału "Obsługa i ergonomia"). Oczywiście, dużo tu zależy od jakości i parametrów samego zewnętrznego DAC-a, ale zapewniam, że mały Pro-Jest jako transport sprawdza się znakomicie! To dynamiczny, pełny w odbiorze i stosunkowo rozdzielczy dźwięk o przyjemnej barwie oraz ze znakomitym wysyceniu tonalnym. Trudno uwierzyć, że gra urządzonko za niecałe 1 350 PLN (a nie droższe). 

Dźwięk dostarczany z austriacko-słowackiego pudełeczka jest kolorowy, mocno wysycony barwami, z odczuwalną głębią tonalną, jak i naprawdę dobrej selektywności. Albumy streamowane z Tidal brzmią autentycznie i żywo. Z solidnym rozmachem i z zdrową energią. Trudno się do czegoś przyczepić patrząc na cenę Stream Box S2. Myślę że Pro-Ject używany jako transport sieciowy jest wprost rewelacyjny. O prostej zasadzie - im wyższej kasy DAC zastosować, tym ostatecznie korzystniej dla dźwięku.

Drugie doświadczenie testowe dotyczyło odsłuchów Pro-Jecta jako pełnego urządzenia strumieniującego (czyli streamera oraz DAC-a). Przypomnę, że jako kość przetwornika cyfrowo-analogowego zastosowano tu ESS9023, czyli naprawdę nieźle. Nie mogę napisać, że Stream Box S2 jako pełny streamer gra źle czy niepełnie, bo nie o to tu chodzi. W całościowym ujęciu jest to dźwięk proporcjonalny i energetyczny, dobrze wypełniony oraz świetnie muzykalny. Dobrze różnicujący nagrania, dość wnikliwy i o przyjaznym charakterze. Harmonijny i plastyczny. Jednakże jest to dźwięk stricte budżetowy. Potraktowany ogólnie, bez głębszych podkładów, niezbyt wnikliwy, o nieco skurczonej przestrzeni. 

Oczywiście, przy towarzyszącym sprzęcie budżetowym powyższe ograniczenia nie będą ujawniane, nie będą specjalnie dostrzegalne - zaś przy sprzęcie wyższym (a na takim dokonywałem odsłuchów) będą już oczywiste. Nie chcę tu się pastwić się nad Stream Box S2, bo chyba nikt nie zakłada, że budżetówka zagra jak wysoka liga - nie jest to możliwe. I nie takie jest przeznaczenie konstrukcyjne tego sprzętu.

Po stronie atutów Pro-Jecta mogę napisać i podkreślić, że pudełeczko to zdecydowanie wyróżnia się całościowo dobrze ułożonym i przestrzennym. To dźwięk uczciwy oraz rzetelny. Oddający każdy rodzaj muzyki bez żadnych ceregieli i bez zahamowań, a jednocześnie bez nadmiernego eksponowania sybilantów czy ostrości przekazu. Ogólnie lekko przybliżony i ciut rozciągnięty. Acz generalnie zrównoważony i zdyscyplinowany. 

Konkluzja
Pro-Ject Stream Box S2 to stosunkowo tani, a solidny odtwarzacz strumieniowy bez problemu obsługujący takie serwisy jak np. Tidal czy Spotify. To sprzęt rzetelnie skonstruowany i znakomicie wykonany. Brzmieniowo jako transport strumieniujący (z dodatkowym DAC-iem) jest wręcz fantastyczny, jako streamer - więcej niż dobry (w swojej budżetowej cenie). Polecam!

Cena w Polsce - 1 350 PLN.  

System odsłuchowy
Pomieszczenie: 30 m2 z częściową adaptacją akustyczną, ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: SPL Director Mk2/SPL Performer m1000/SPL Performer m1000 (przedwzmacniacz/DAC i dwie monofoniczne końcówki mocy - test TU), Musical Fidelity M5si (test TU), Lyngdorf TDAI-3400, Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Gato Audio FM-30 (test TU), Fyne Audio F702 (test TU), Martin Logan Motion 35XTi (test TU), Guru Audio Junior (test TU) i Studio 16 Hertz Canto One New SE (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO.
System strumieniowania sieciowego: Auralic Aries G2, Auralic Leo GX i Auralic Vega G2 (transport, generator zegara i DAC - test TU). Odtwarzacz sieciowy Auralic Aries Mini.
DAC-i i wzmacniacze słuchawkowe: NuPrime DAC-10H (test TU), CocktailAudio HA500H (test TU), S.M.S.L.SP200, Lampizator Amber 3 DAC (test TU) oraz Encore mDSD (test TU).
Komputery: Dell Latitude 7390 i MacBook Apple Pro.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU) i Hana SH (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), Fezz Audio Gaia MM (test TU) i Audiokultura Iskra 1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU), Ultrasone Edition 8 Classic i Focal Elegia (test TU).
Kondycjoner sieciowy: Xindak PC-200V (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). Kondycjoner masy QAR S-15 (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper oraz adaptery głośnikowe bi-wire Perkune Audiophile Cables (test TU).



2 komentarze:

  1. Czy nie uważa Pan, że brak dekodowania coraz powszechniej stosowanego (słusznie czy nie) MQA dyskwalifikuje to urządzenie jako streamer ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę że brak dekodera MQA w żadnym razie nie dyskwalifikuje Stream Box 2. Póki co MQA jest dostępny wyłącznie w Tidal i nie stanowi tam uznanego standardu, a margines. Nazwałbym brak MQA w Pro-Ject raczej pewnym ograniczeniem, a które nabywca zgodzi się lub nie. Mi brak MQA nieco przeszkadza, bo lubię ten standard i dużo na nim słucham. Ale komuś innemu może to w ogóle nie przeszkadzać, bo np. woli strumieniować "zdrowe" pliki 16 bit/44,1 kHz

      Usuń

Komentarz będzie oczekiwać na moderację