Polpak

sobota, 8 października 2022

Kali Audio LP-6 V2 i Kali Audio MV-BT, aktywne monitory studyjne i kontroler Bluetooth


Dwa zdjęcia ze strony Kali Audio




Kali (dewanagari काली) - hinduska bogini czasu i śmierci, pogromczyni demonów i sił zła. Jedna z głównych postaci Śakti, żony Śiwy. Bywa też rozumiana jako „Pani Kosmosu” lub absolut, źródło zasad kosmicznych i wszelkich archetypów. (Cytat za Wikipedią).

Wstęp
Bardzo lubię eksperymentować z monitorami studyjnymi używając je w domowym audio. Sprawia mi to dużo przyjemności i radości, ale także niesie cenne doświadczenia akustyczne. Naukę pokory względem dźwięku. Bo monitory profesjonalne zastosowane w klasycznym hifi często reprezentują znacznie wyższy poziom dźwięku niźli wiele kombinacji typu wzmacniacz plus głośniki pasywne (wzięte z podobnego pułapu cenowego). Nie zawsze jest to regułą, lecz do tej pory ani razu nie zawiodłem się na studyjnych monitorach aktywnych - przy czym zawsze stosuję je jako monitory bliskiego pola.

Niedawno nadarzyła się okazja by wypożyczyć takowe od podwarszawskiej firmy ESS Audio z Łomianek. Przyjechały do mnie monitory Kali Audio LP-6 V2 (zobacz TUTAJ i TUTAJ). Ich nazwa - Kali Audio LP-6 V2 - ma w sobie zaszyfrowane inne znaczenia: akronim LP oznacza serię Lone Pine (Lone Pine to miejscowość w Kalifornii, a nie "samotna sosna"), zaś symbol V2 pochodzi od słów 2nd Wave (pol. druga fala). Kali Audio to naturalnie firma amerykańska (USA), mieszcząca się w Burbank w Kalifornii (dlatego też każda z linii produktów nosi różne nazwy miejscowości zlokalizowanych właśnie w tym stanie...).

Razem z monitorami LP-6 V2 otrzymałem też na testy kontroler Bluetooth służacy do ich obsługi. Zwie się Kali Audio MV-B (MV, od Mountain View; zobacz TUTAJ i TUTAJ). To odbiornik Bluetooth oraz przedwzmacniacz ze zbalansowanymi wyjściami XLR i TRS (6,35 mm). Umożliwia niezależną regulację głośności monitorów, jak i sprzęgnięcie ich z zewnętrznym źródłem sygnału Bluetooth. Proste, skuteczne i użyteczne. Oraz relatywnie tanie. Bo koszt owego kontrolera w Polsce to około 450 PLN. 

Kali Audio
Firma Kali Audio została złożona stosunkowo niedawno, bo zaledwie w styczniu 2018 roku. Mieści się w Burbank w Kalifornii (USA). Przedsiębiorstwo jest prowadzone przez osoby reprezentujące profesjonalny przemysł audio i, co zrozumiałe, nastawione jest przede wszystkim na rynek audio-pro / studyjny. W Internecie można znaleźć nieformalne informacje, że założyciele Kali Audio wcześniej pracowali dla renomowanego JBL Professional, z którego jednak odeszli, by rozpocząć pracę na własny rachunek. Co istotnie, przedsiębiorstwo projektuje solidne i trwałe produkty, które mają bardzo dobre właściwości dźwiękowe, a kosztują relatywnie niedużo. Są rzetelnie wyceniane.

Kali Audio dąży do tworzenia głośników i powiązanych z nimi produktów, które prezentują najlepszą możliwą wartość dla naszych klientów. Poświęcając czas i zasoby na badania i rozwój oferujemy produkty o wysokiej wydajności, które są znośne do każdego budżetu. Nasza główne centrum projektowe znajduje się w Burbank, historycznej dzielnicy audio w Kalifornii, otoczonej hollywoodzkimi studiami, innymi profesjonalnymi producentami audio i zaufanymi partnerami handlowymi. Każda z naszych linii produktów nosi nazwę miejscowości w Kalifornii. Nasz zespół lubi pracować w kreatywnym, pełnym eksperymentów środowisku. Poświęcenie czasu na odkrywanie pomysłów w miarę ich pojawiania się pozwala nam opracowywać produkty, które są innowacyjne, użyteczne i zapewniają naszym klientom niesamowitą wartość.

Kali Audio w aktualnej ofercie ma cztery modele monitorów aktywnych. To dwa modele 3-drożne serii Independence IN-5 i IN-8 V2 oraz dwa modele 2-drożne serii Lone Pine LP-6 V2 i LP-8 V2. Głośniki LP-6 oraz LP-8 V2 są przedstawicielami drugiej generacji monitorów studyjnych Kali Audio, która jest owocem kilkuletnich badań i rozwoju celem poprawy jakości ich brzmienia. W portfolio jest też subwoofer studyjny WS-12, póki co, samotnie reprezentujący serię Watts. Katalog zamyka kontroler Bluetooth Kali Audio MV-B.

Wrażenia ogólne i budowa
Monitory dostarczane są w dwóch osobnych pudłach ze zwykłej tektury. Wewnątrz kartonów zabezpieczone zostały styropianowymi formami, przy czym ta górna jest jedocześnie tacką dla najpotrzebniejszych akcesoriów. To przewód zasilający, przylepiane mini-podkładki pod monitory oraz skrócona instrukcja obsługi. I to w zasadzie wszystko.

Kali Audio LP-6 V2 wyglądają po prostu jak klasyczne ...monitory studyjne. To wypisz wymaluj stylistyka studyjna - użytkowa i solidna. Skrzynki są wykonane z płyt MDF i pokryte czarną okleiną winylową (dostępna jest również biała wersja wykończenia). Powierzchnie oklein są odporne na zarysowania. Wytrzymałe na uszkodzenia. Trwałe. Najwięcej urody nadaje płyta frontowa, która jest dość nietypowa. Oryginalna. Głośniki są wbudowane w dwu-owalny wspólny obrys ("bałwana"), pod którym znajduje się ujście wentylacyjne obudowy wycięte w finezyjny kształt - to długi, poprzeczny otwór: od dołu płaski, a od góry łukiem obejmujący dolny przetwornik niskotonowy. Świetnie to wygląda! Uroku dodaje też niebieska dioda zasilania wkomponowana w przestrzeń pomiędzy dwoma głośnikami.

Port Bassreflex o niskim poziomie hałasu. W większości portów bass-reflex powietrze wydostaje się z różnymi prędkościami z różnych miejsc otworu, tworząc hałaśliwe turbulencje. Turbulencje te mogą być słyszalne jako oddychanie lub słyszalny dźwięk powietrza dochodzący z monitora, który zwiększa poziom szumu bazowego i zaciemnia szczegóły niskich tonów. Port bassreflex w V2 został zaprojektowany tak, aby całe powietrze opuszczało tubę z tą samą prędkością. Pomaga to wzmocnić odpowiedź niskich tonów głośnika, utrzymując jednocześnie czysty, zwarty i pozbawiony dodatkowych szumów bas. LP-6 jest w stanie uzyskać 85 dB ciągłej mocy wyjściowej z 20 dB dynamicznego headroomu z odległości nawet 2,2 metra (LP-8 headroom wynosi do 2,8 metra). Czyni go to doskonałym wyborem jako główny, boczny głośnik surround lub overhead w większości małych i średnich sal mikserskich.

Monitory mają zainstalowane przetworniki wysokiej jakości. Głośnik wysokotonowy to 1″ tekstylna kopułka osadzona w owalnym falowodzie „3-D Imaging Waveguide” ułatwiającym słyszenie trójwymiarowej sceny dźwiękowej z pary głośników stereo. Dopasowując kształt falowodu do interakcji przetworników HF i LF, tworzy obraz stereo, który jest szerszy, wyższy i głębszy niż przestrzeń, w której umieszczono głośniki. Z kolei głośnik niskotonowy to membrana 6,5″ wykonana z zoptymalizowanego papieru (papier pokrywany polimerem). Papier membrany wygląda bardzo dobrze, choć niektórym może wydawać się rozwiązaniem vintage. Moim zdaniem papier jest tutaj optymalnym rozwiązaniem - taki patent sprawdza się także w studio. Co nietypowe, membrana ma zainstalowaną nakładkę przeciwpyłową, która jest wklęsła, a nie wypukła. Producent tłumaczy niniejszy dobór przemyślanym zabiegiem elektroakustycznym korzystnie wpływającym na propagację dźwięku.

Co do napędu przetwornika niskotonowego, to jak podaje Kali Audio: "Bas w V2 jest dostarczany przez większy magnes i większą cewkę niż w jakimkolwiek porównywalnym głośniku na rynku. Daje to bardziej precyzyjną odpowiedź basu, która rozciąga się niżej, dzięki czemu można wybrać dokładnie takie brzmienie niskich tonów, jakie jest potrzebne".

Fizyczne ulepszenia obejmują lżejsze membrany przetworników dla lepszej odpowiedzi transjentów i ulepszoną konstrukcję obudowy dla większej niezawodności. Zostały one tak zaprojektowane, aby zapewnić przejrzysty dźwięk dla twórców pracujących w różnych gatunkach i formatach muzyki, w cenie, która jest w zasięgu każdego. Zaawansowany falowód, duża cewka drgająca i precyzyjne strojenie sprawiają, że dźwięk jest wyjątkowo przejrzysty, podczas gdy ponadwymiarowy magnes niskich częstotliwości i niskoszumowa tuba portowa zapewniają potężny, czysty bas.
Nowa platforma wbudowanego wzmacniacza klasy D pozwala na obniżenie szumu własnego o 12 dB, podczas gdy czułość wejściowa została zwiększona o 3 dB. Strojenie zostało udoskonalone w celu uzyskania bardziej gładkiej odpowiedzi w zakresie wysokich częstotliwości, a korektory graniczne zostały zaktualizowane w celu odzwierciedlenia typowych przypadków użycia w świecie rzeczywistym. Zastosowano też nowe komponenty wzmacniające, są to kości TAS5805M firmy Texas Instruments z zintegrowanym procesorem DSP.

Nowe monitory zapewniają to, że za każdym razem usłyszysz dźwięk bezpośrednio z głośnika, jak i odbicia sygnału głośnika od przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu. Kiedy te odbicia są zgodne z bezpośrednim dźwiękiem z głośnika, słuchacze odbierają ogólnie lepszy dźwięk i są w stanie dostrzec bardzo subtelne szczegóły, takie jak umiejscowienie mikrofonów w pomieszczeniu. Jeśli jest to zrobione bardzo dobrze, obraz stereo będzie trójwymiarowy. Dzięki temu użytkownik ma bardzo wysoki stopień zaufania do swojego mixu. (Cytaty kursywą za Kali Audio).
Z tyłu każdej skrzynki umieszczono po aż trzy analogowe gniazda wejściowe - typu TRS, XLR oraz RCA. Wybór gniazda RCA dokonywany jest stosownym przełącznikiem DIP (zlokalizowanym w pobliżu). Pomaga to zrównoważyć wyjście dla maksymalnej wydajności z niezbalansowanego źródła RCA. Miły i przemyślany dodatek, poszerzający możliwość zastosowania przedwzmacniaczy w wyjściami niezbalansowanymi, jak i grono potencjalnych użytkowników. Tuż obok gniazd wejściowych zamontowano pokrętło głośności siły głosu. Poniżej zlokalizowano gniazdo zasilania IEC oraz klasyczny włącznik sieciowy.

Górne powierzchnie obu tylnych ścianek zostały pokryte graficznym schematem opcji różnych ustawień głośników (w tym pozycyjnych) wraz z instrukcją jak wybrać właściwe dlań regulacje na szeregu przełączników DIP. Przełączniki te sterują sygnałem wyjściowym modulowanym przez zestaw filtrów kompensacyjnych Boundary EQ . Umożliwiają dostosować zarówno wysokie, jak i niskie częstotliwości w zależności od przestrzeni akustycznej pomieszczeni oraz dostroić dźwięk na podstawie lokalizacji miejsca docelowego. Regulacja ta daje wolną rękę użytkownikowi, by bez problemów ustawiał monitory na przykład blisko tylnej ściany, daleko od ściany na biurku, bezpośrednio na mikserze etc. Bardzo przydatna i uniwersalna funkcja, choć kod ustawień na przełącznikach DIP jest dość skomplikowany. Niewygodny w obsłudze. Na szczęście takich regulacji dokonuje się zazwyczaj tylko raz na dłuższy czas - potem można o tym już zapomnieć. Zaś rezultat owych ustawień pozwala uniknąć efektu zbyt dużego odbicia i ostrości w dźwięku.

Zastosowanie odpowiedniego filtra umożliwia uzyskiwać bardziej wyrównane pasmo przenoszenia. Dostosowane do danej lokalizacji monitorów i oczekiwań odbiorcy. Oczywiście, żadna proteza cyfrowa w pełni nie zastąpi optymalnej adaptacji akustycznej pomieszczenia, a jest jedynie pomocą. Technicznym ułatwieniem. (Podobnie rzecz ma się z właściwym ustawieniem głośników). Aczkolwiek regulacja ta w zauważalny sposób może pomóc ograniczać podstawowe problemy w zależności od niekorzystnych lokalizacji ustawień monitorów. Jest wsparciem technicznym, ale nie ostatecznym panaceum dla "złej akustyki". Warto o tym pamiętać.

Specyfikacja techniczna
Konstrukcja aktywna
Klasa wzmacniaczy: D
Konfiguracja zasilania: Bi-Amp
Moc HF: 40 W
Moc LF: 40 W
Moc całkowita: 80 W
Głośnik wysokotonowy: 1″ tekstylna kopułka
Głośnik niskotonowy: 6,5″ zoptymalizowany papier
Zwrotnica: 1 500 Hz
Pasmo przenoszenia (-10 dB): 39 Hz – 25 kHz
Zakres częstotliwości (± 3 dB): 47 Hz – 21 kHz
Zalecana odległość słuchania: 0,5 – 2,5 m
Maks. SPL: 115 dB
System THD: < 3% od 80 Hz do 1,7 kHz < 2% powyżej 1,7 kHz (90 dB SPL @1m)
Wejścia niezbalansowane: 1 x RCA
Wejścia zbalansowane: 1 x XLR, 1 x TRS
Czułość wejściowa TRS/XLR: 94 dB SPL @1 m dla wejścia +4 dBu
Czułość wejściowa RCA: 94 dB SPL @1m dla wejścia -10 dBV
Obudowa: bass-reflex z portem przednim
Wysokość: 35,9 cm
Szerokość: 22,2 cm
Głębokość: 26 cm
Masa: 7,05 kg

Kali Audio MV-BT
To profesjonalny odbiornik Bluetooth oraz przedwzmacniacz ze zbalansowanymi wyjściami XLR i TRS (6,35 mm). Umożliwia niezależną regulację głośności monitorów, jak i sprzęgnięcie ich z zewnętrznym źródłem sygnału Bluetooth.

Kodek aptX w Kali Audio MV-BT gwarantuje szczegółowe, dynamiczne odtwarzanie, które zapewnia czysty i wolny od zniekształceń dźwięk nawet przy dużej ilości profesjonalnych systemów głośnikowych. Głośność wychodzących sygnałów można precyzyjnie regulować za pomocą dużego pokrętła obrotowego i łatwo kontrolować za pomocą przejrzystego miernika LED. Gniazda XLR oraz gniazda wtykowe 6,35 mm TRS umiejscowione z tyłu zapewniają dynamiczną transmisję dźwięku. Dodatkowe wejście mini-jack 3,5 mm z boku pozwala na szybkie i łatwe podłączenie smartfonów lub zewnętrznych odtwarzaczy.

Ładny design, bardzo ergonomiczne duże pokrętło oraz znakomita stabilność łącza bezprzewodowego Bluetooth. Kali Audio MV-BT to bez wątpliwości rzetelny sprzęt. Minusem może być brak wyjść RCA z poziomu przedwzmacniacza. Ale nie musi. Bo przecież jest to kontroler przeznaczony przede wszystkim dla monitorów studyjnych, a te zazwyczaj są wyposażane w gniazda wejściowe typu TRS i/lub TRS.


Dwa kartony z monitorami

Skrócona instrukcja obsługi

Akcesoria


Typowo studyjny design, ale przecież nie może być inaczej

Obudowy z grubych płyt MDF


Profilowane ujście bass-reflexu typu "uśmiech"

Papierowa membrana głośnika średnio-niskotonowego

Tekstylna kopułka umieszczona w falowodzie

Estetyczne wykonanie skrzynek


Tył monitorów

Dużo opcji różnych ustawień i regulacji - w tym pozycyjnych głośników


Aż trzy gniazda wejściowe dla źródeł / przedwzmacniaczy - jedno niesymetryczne RCA oraz dwa symetryczne XLR i TRS


Pudełko z MV-BT

W zestawie znajduje się zasilacz impulsowy



Duża gałka głośności oraz podświetlana skala natężenia siły głosu

Wyłącznie wyjścia PRO

Z boku wejście analogowe na jack 3,5 mm

Wybieram kontroler Kali w ustawieniach Bluetooth iPhone'a XR

Do kontrolera podłączyłem przewody XLR Melodika Purple Rain MD2X20


Dwa zdjęcia monitorów ustawionych na ...kuchennym stole (to był mój tymczasowy warsztat pracy)

Jako przedwzmacniacz porównawczy używałem przede wszystkim Violectric DHA V380²

Podstawki to Fluid Audio DS8 



Kilka ujęć na biurku




Wrażenia dźwiękowe
Monitory LP-6 V2 ustawiałem na biurku łącząc je z kilkoma przedwzmacniaczami - przede wszystkim były to Violectric DHA V380² i Ferrum ERCO (wraz z zasilaczem Ferrum HYPSOS), ale także używałem firmowy Kali Audio MV-BT, czyli przedwzmacniacz z odbiornikiem Bluetooth. Przewody połączeniowe to za każdym razem Melodika Purple Rain MD2X20 (interkonekty na wtykach XLR). Za źródło posłużył laptop DELL Latitude 7390, lecz również iPad Air 4 oraz iPhone XR (dla Kali Audio MV-BT). Serwisy strumieniujące: Tidal Plus i Apple Music. Podstawki pod monitory to Fluid Audio DS8. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona została na końcu niniejszego tekstu.

Już podczas pierwszych, wstępnych odsłuchów zauważyłem, że monitory LP-6 V2 naprawdę sporo potrafią - i jest to dźwięk wysokiej klasy. Głośniki grają pełnym, wydajnym i energetycznym przekazem o znakomitej harmonii. Wytwarzają głęboki i szeroki obraz muzyczny; może nie najszerszy, ale jest tam rzeczywiście spora przestrzeń - zawsze precyzyjna, bo dokładnie rozmieszczająca poszczególne instrumenty, wokale i ścieżki rytmiczne. Brzmienie jest neutralne i wyrównane, acz ciut preferujące średnicę, ale nie za bardzo. Znakomicie na Kali Audio wypadają wokale - są pełne, soczyste i plastyczne. Wzorowo reprodukowane (w cenie monitorów - wręcz fantastyczne!). Co istotne, bas jest mocarny i żywy, ale w większości ujarzmiony i zwarty, nie podbarwiony. Równy i harmonijny. Nadspodziewanie świetnie kontrolowany. Takie były moje pierwsze wrażenia, zaś potem było ...jeszcze lepiej.

Tytułowe LP-6 V2 zostały stworzone przez projektantów Kali Audio jako typowe aktywne monitory profesjonalne, czyli głównie do pracy w studio nagrań / dla profesjonalnych odsłuchów studyjnych. Ale zapewniam Czytelnika, że znakomicie sprawdzają się też w domowym hifi. Używane jako monitory bliskiego pola są wprost genialne. Przede wszystkim budują bardzo rozległy sweet-spot, czyli zapewniają szerokie i symetryczne stereo dzięki czemu odtwarzany dźwięk jest w odbiorze wyjątkowo autentyczny i panoramiczny. Taki, który pozwala na prawdziwe "czucie" go przez słuchacza. Fizyczne zespolenie z nim, a nawet wejście w jego środek, istotę. Wrażenie to dodatkowo wzmacnia duża siła kinetyczna dźwięku, jej spory rozpęd i aktywna penetracja przestrzeni. To brzmienie prerformatywne, progresywne i zaangażowane. Lecz także dokładne i monitorujące. Uważne.

Głośniki generują intensywny, elastyczny i rozbudowany bas, co jest zjawiskiem dość niespodziewanym w monitorach. A szczególnie w monitorach studyjnych, gdzie niskie często są raczej deficytowe. Ale nie w przedmiotowych Kali Audio. Ich skrzynki mają szeroki i wydajny przedni port wentylacyjny zapewniający mocniejsze brzmienie basów i jednocześnie ograniczony poziom hałasu (jaki może wystąpić z powodu turbulencji powietrza w źle zaprojektowanych portach). Dodatkowo przetwornik niskotonowy ma dużą cewkę drgającą i magnes, które gwarantują zarówno czystość, jak i rozszerzoną charakterystykę tonów niskich. To bas wzmożony, grawitacyjny i silny, ale równy oraz systematyczny. Ułożony. Wiele dobrego wnoszą też papierowe membrany głośników - dostarczają duży bas, ale miły i uprzejmy w swym charakterze. Organiczny i ciepławy. A może nawet aromatyczny?

Jeżeli dla kogoś bas w Kali Audio jest nieco za duży, za dominujący, może skorzystać z odpowiednich regulacji dostępnych na tylnym panelu skrzynek - dostroić go pod własne preferencje lub pod aktualne potrzeby odsłuchowe. To spora zaleta LP-6 V2, że łatwo jest nimi eksperymentować i dostrajać / konfigurować dźwięk do własnego gustu lub oczekiwań. (Analogiczna uwaga tyczy się lokalizacji monitorów, dostępne są właściwe regulacje pozycyjne - tuż przy ścianie, dalej od ściany, na stojaku etc.).
 
Kolejnym atutem Kali Audio jest ich akustyczna homogeniczność, czyli spójność i harmonia brzmienia. Przekaz zawsze jest kształtny, trójwymiarowy i wyrazisty, lecz równolegle fantastycznie uporządkowany i metodyczny. Proporcjonalny względem odtwarzanego nagrania, współmierny do rozmiarów instrumentów i wokali, czy też natężenia siły głosu. Skoordynowany oraz powiązany z rytmem i pulsem, równo zszyty ze wszystkimi zakresami tonalnymi, zharmonizowany z detalami i niuansami. Osiowo rozciągnięty w perspektywie, wiarygodnie odciśnięty na tle zdarzeń... Ale to także przekaz dostarczający okazałą, acz zrównoważoną muzykalność. Pełnię regularnego i czystego dźwięku. Tego znakomicie się słucha!

Głośniki LP-6 V2 są stosunkowo przejrzyste, precyzyjne i szczegółowe, lecz nie porażają jakąś nadmierną "barokową" analizą dźwięku. Selektywność jest poprawna, zaś rozdzielczość - wystarczająca. Kompromisowa. Owszem, nadrzędnym zadaniem monitorów jest, nomen omen, monitorowanie dźwięku, czyli wchodzenie we wszystkie jego szczegóły. Słyszenie głębi i zjawisk dziejących się "wewnątrz" przekazu. Ale Kali Audio w ogóle nie mają zadatków na wścibskiego detektywa, czy na bycie "wielką lupą powiększającą". One widzą i opisują dźwięk takim, jakim jest w rzeczywistości, bez wchodzenia w rejestry nieoczywiste muzyki. Pokazują pełen i kompletny spektakl, ale nie zaglądają w kulisy. Za super-rozdzielczość i ultra-rozdzielczość dostępną w monitorach studyjnych należy słono dopłacić. Taka prawda.

Dużą cześć testów przeprowadzałem w towarzystwie firmowego kontrolera Kali Audio MV-BT. To mini-przedwzmacniacz liniowy z wyjściami symetrycznymi zespolony z odbiornikiem łączności bezprzewodowej Bluetooth. W praktyce wygląda to tak, że monitory Kali Audio LP-6 V2 należy przyłączyć przewodami symetrycznymi (na wtykach XLR bądź TRS), zaś kontroler MV-BT sparować ze źródłem sygnału Bluetooth (smartfon, tablet, komputer). Regulacji głośności dokonuje się za pośrednictwem okazałej gałki głośności umieszczonej na korpusie MV-BT (przyrost głośności sygnalizowany jest zapalaniem się podświetlanymi na niebiesko diodami LED ułożonymi łukiem wokół gałki). Równolegle można ustawiać głośność na urządzeniu peryferyjnym. Całość działa bardzo sprawnie - łączność napowietrzna jest silna i stabilna. Nie czuć kompresji dźwięku, ni jego interferencji. Zaś regulacja głośności dużym pokrętłem jest fantastycznie ergonomiczna. Oraz wizualnie estetyczna.

W Internecie można spotkać różne opinie o jakości dźwięku Kali Audio MV-BT - od entuzjastycznych, poprzez wyważone, po skrajnie niekorzystne, że niby kontroler Bluetooth "wprowadza straszne szumy do brzmienia monitorów". Moim zdaniem, jak zwykle, prawda leży po środku. MV-BT ani nie jest absolutnie bezszumowy, ani rewelacyjnie i idealnie grający. To jest klasyczny odbiornik Bluetooth zespolony z prostym przedwzmacniaczem - i w takich kategoriach należy go postrzegać. Kategoryzować. Dodatkowo kosztuje przecież relatywnie nieduże pieniądze (w czasie pisania testu było to około 450 PLN). Nie należy spodziewać się cudów, ale źle także nie jest. Jest normalnie. Całkowicie zadowalająco.

Do zwykłego, domowego użytku (lub okazyjnie studyjnego) Kali Audio MV-BT jak najbardziej się nadaje, bo oferuje wyjątkowo przyzwoity dźwięk. Pełny, żywy i dynamiczny. Taki, jaki może maksymalnie wygenerować budżetowe, aczkolwiek porządne urządzenie Bluetooth. Brzmienie jest przyjemne, satysfakcjonujące i zdrowe. Pełnowymiarowe i plastyczne. A jeżeli ktoś naprawdę potrzebuje mieć hiper-czyste brzmienie na monitorach odsłuchowych, czyli wydestylowane od szumów niedoskonałego kodeka Bluetooth, to zastosuje przecież rzetelny przedwzmacniacz liniowy na klasycznych przewodach. To chyba jest oczywiste i zrozumiałe, nieprawdaż?

Konkluzja
Kali Audio LP-6 V2 to aktywne monitory studyjne charakteryzujące się ponadprzeciętnie rzetelnym dźwiękiem. Obfitym, pełnym i kompletnym. Przestronnym i przestrzennym. Zrównoważonym. Muzykalnym. Monitory te reprezentują doskonały stosunek ceny do jakości brzmienia i wydajności. Z kolei firmowy kontroler Bluetooth Kali Audio MV-BT jest urządzeniem uroczo poręcznym i łatwym w obsłudze. Pierwszorzędnie sprawdzającym się w domowych odsłuchach na monitorach LP-6 V2, z którymi tworzy komplementarny system hifi. Duża rekomendacja dla monitorów Kali Audio LP-6 V2 oraz nieco mniejsza dla kontrolera Kali Audio MV-BT. Kapitalne urządzenia!

Ceny w Polsce: monitory Kali Audio LP-6 V2 - 1998 PLN (za parę); kontroler Bluetooth Kali Audio MV-BT - 449 PLN.

System odsłuchowy
Pomieszczenie nr 1: 30 m2, z częściową adaptacją akustyczną, ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Pomieszczenie nr 2: 14 m2, gabinet z biblioteką - duże biurko, drewniana podłoga. 
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), Moon 600i V2, Lyngdorf TDAI-1120 (test TU), AVM Inspitation CS 2.3 (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU) i Audio Physic Classic 35 (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU), Audel U-Basik 5/8 (test TU), Pylon Audio Opal Monitor (test TU) i Guru Audio Junior (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO (test TU).
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test TU), Volumio Rivo i Silent Angel Munich M1 (test TU).
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: NuPrime DAC-10H (test TU), Violectric V380², Rupert Neve Designs RNHP i Lampizator Amber 3 DAC (test TU).
Komputer: Dell Latitude 7390.
Smartfon/tablet: iPhone 13 oraz iPad Air 4.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU) i TEAC TN-5BB (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU) i Ortofon 2M Red (test TU).
Przedwzmacniacz gramofonowy: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU).
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU), Ultrasone Edition 15, SIVGA SV023, Meze 109 PRO i Final Audio UX3000 (test TU).
Kondycjoner sieciowy: Black Lion PG-1 Type F.
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). I wiele innych.


Grafika ze strony Kali Audio na Fecebook

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację