Dwie wersje kolorystyczne Overture O322B mkIII (spośród pięciu dostępnych). Zdjęcia - AudioSolutions.
Wstęp
Dawno na stronach bloga Stereo i Kolorowo nie pojawiały się głośniki litewskiej manufaktury AudioSolutions z Wilna. Ostatnio było to w styczniu '21, czyli już dobrze ponad rok temu. Opisywałem wówczas monumentalne zestawy podłogowe AudioSolutions Overture O305F (czytaj moją recenzję TUTAJ). Czas szybko płynie, zaś u mnie niedawno pojawiły się na potrzeby testów "mniejsi bracia" modelu podłogowego O305F, czyli głośniki podstawkowe O322B mkIII (zobacz TUTAJ) tej samej serii Overture.
Jak podaje litewski producent: "Seria Overture mkIII to głośniki >entry-level< trzeciej generacji firmy AudioSolutions. Overture MK3 ma oznaczenie O3** i zmienia starszą wersję mkII oznaczoną O2**; Trzecia seria Overture reprezentuje zupełnie nowy wygląd w porównaniu do swojego poprzednika. Te dość drastyczne zmiany wizualne oznaczają całkowicie przebudowane kolumny - obudowę, przetworniki i strukturę zwrotnicy. Z dumą przedstawiamy Overture - bezkompromisowy mariaż sztuki i technologii".
Wrażenia ogólne i budowa
Tytułowe O322B mkIII jak na głośniki podstawkowe są stosunkowo dużymi konstrukcjami - mają imponujące wymiary 424 x 250 x 390 mm, czyli znacznie więcej niż około 300 milimetrów zwyczajowej wysokości monitorów. Jednakże one, podobnie jak pozostałe modele rodziny Overture, mają podwójne obudowy typu "Sectional Box-in-a-Box", czyli samoblokujące się konstrukcje skrzynki. Takie zaawansowane konstrukcyjnie rozwiązanie charakteryzuje się super-sztywnością oraz wysokimi właściwościami tłumiącymi. To w zasadzie dwie odrębne obudowy, jedna umieszczona w środku drugiej, oddzielone warstwą izolującego poliuretanu. Stąd też bierze się pokaźna masa każdej ze skrzynek, bo aż 14 kg/sztuka.
Co ważne, łączenia dwóch wewnętrznych obudów są względem siebie przesunięte. Wewnętrzna skrzynka jest lżejsza, zewnętrzna cięższa. Warstwa poliuretanowa pomiędzy dwoma pudełkami działa jak materiał tłumiący. Ta lżejsza i cieńsza, ale sztywna obudowa wewnętrzna zapewnia niezbędne wsparcie dla samej konstrukcji, a także przekazuje energię wypromieniowanej fali wstecznej do zewnętrznych warstw obudowy bez zbędnego gromadzenia energii w materiale i zapobiegania odbiciu fali wstecznej do słuchacza. Warto podkreślić, iż idea i technologia obudów "Box-in-Box" została zaczerpnięta bezpośrednio z firmowych modeli kolumn klasy high-end Virtuoso, których cena znacząco przekracza 100 000 PLN...
Nowa seria Overture została zaopatrzona w zmodernizowane przetworniki, które są konstrukcyjnie zbliżone do tych stosowanych w serii wyższej Figaro. Są zbudowane z podobnych materiałów, zaś głośniki mają te same stożki ER. System magnetyczny i pierścienie tłumiące zostały tak przemodelowane, aby pasowały do Overture mkIII, a także do cewek drgających o dużej mocy. Wysokie częstotliwości są odtwarzane przez lekki głośnik wysokotonowy z jedwabną kopułką, który jest ulepszoną wersją głośnika wysokotonowego poprzedniej wersji mkII. Takie rozwiązanie spowodowało, że można było zastosować bardziej selektywny i wydajniejszy system mini-tub.
Aktualny, nowy system mini-tub jest nieco głębszy i nieco szerszy - obliczony na zabezpieczenie pasma, w którym miękka kopuła powinna zacząć się wyginać, by przeciwdziałać temu zjawisku - szczególnie, gdy przetwornik gra głośno. Ponadto zainstalowanie nowych specjalnych mini-tub (Mini-Horn) zapewnia wyższy stopień czasowej harmonizacji głośników. Z kolei membrany głośników nisko-średniotonowego wykonano z papieru wzmocnionego włóknami. Ażurowe kosze midwooferów wykonano ze sztywnego, lekkiego tworzywa sztucznego.
Głośniki serii Overture zostały wyposażone w mini-tuby zwane "Mini-Horn"; są one specjalnie przeznaczone dla głośników wysokotonowych z miękką kopułką. Producent tłumaczy to w ten sposób, że głośniki wysokotonowe z miękką kopułką mają duże zniekształcenia - szczególnie wówczas, gdy grają głośno. Należy więc skutecznie temu zjawisku przeciwdziałać. Stąd też obecność Mini-Horów w nowych Overture O322B mkIII.
Jak podaje AudioSolutions: "Zniekształcenia rosną wykładniczo, ponieważ środkowa część kopułki przestaje się poruszać na określonych poziomach i częstotliwościach, a zatem wygina się w sposób niekontrolowany. Wynika to z natury miękkiej kopuły. Niektórzy producenci używają tłumika nad kopułką głośnika wysokotonowego z materiałem tłumiącym dotykającym środka kopuły, aby tłumić ten niepożądany efekt. Problem z takim systemem występuje na różnych poziomach głośności, ponieważ nie jest liniowy. Siła, z którą środek kopułki uderza w materiał tłumiący jest stała i nie zmienia się podczas wychylenia głośnika wysokotonowego. Inni używają materiałów usztywniających, takich jak tytanowe usztywnienie przyklejone do kopułki. To rozwiązanie jest znacznie lepsze, ale nie jest pozbawione wad. Usztywnia konstrukcję, ale dodaje jej masy, a tym samym bezwładności kopułki psującej charakterystykę impulsową i wrażliwość. Jest to również dość kosztowne w produkcji z niskimi tolerancjami, aby parametry elektryczne i akustyczne nie różniły się między seriami. Z drugiej strony nasz Mini-Horn jest znacznie wydajniejszy w produkcji i powtarzalny z niskimi tolerancjami. Mini-Horn opiera się na tłumieniu akustycznym, tak jak w zwykłych tubach. Dokładnie mierzymy, przy których częstotliwościach głośnik wysokotonowy zaczyna się wyginać i emitować lawinę zniekształceń. Mini Horn jest obliczany i produkowany zgodnie z pożądanymi specyfikacjami w celu tłumienia tych częstotliwości. Rezultatem jest proporcjonalne tłumienie ruchu głośników wysokotonowych. Im głośniej gra, tym bardziej tłumi go własny emitowany dźwięk. Jest opisywany jako impedancja akustyczna i jest silnie zależny od kształtu mini-tuby. Innym aspektem jest to, że Mini Horn zwiększa czułość, przeciwnie jak w poprzednich przykładach".
Należy przyznać, że premierowe Overture O322B mkIII prezentują się znakomicie, a nawet jeszcze lepiej! - są przykładnie, bo czysto i precyzyjnie wykonane. Wzorowo wykończone i dopracowane. Chociaż ogólnie reprezentują design raczej ascetyczny - typowy dla północnej Europy, ale takie oszczędne wzornictwo na pewno ma swój duży urok i sporą dozę bezpretensjonalności - jest to mocno powściągliwy styl. Surowość formy jest przełamana / zmiękczona wyprofilowanymi, półokrągłymi rogami skrzynek (na bocznych łączeniach ścianek). Ładnie to się prezentuje. Miło dla oka. Duże uznanie dla projektanta / projektantów linii Overture.
Monitory Overture dostępne są w dwóch podstawowych wersjach: czarnej i białej z frontami lakierowanymi na wysoki połysk. Pozostałe ścianki, bez względu na kolor frontu, zostały pokryte jednolitą ekologiczną folią winylową w kolorze czarny mat. Bardziej wyszukane, droższe wersje (+10%), czyli wenge, mahoń i jasny dąb, są już pokrywane okleiną na nieomal całej powierzchni obudowy, za wyjątkiem tylnej części (a w zasadzie jego centralnego fragmentu). Do mnie dotarła wersja wenge, czyli ta nieco droższa. "Ekskluzywna".
Pokrycie skrzynek folią winylowej imitującej drewno jest bardzo precyzyjne / finezyjne, zaś imitacja naturalnych słojów - wysoce sugestywna. Z łatwością można się dać się nabrać, że jest to prawdziwe drewno, a nie jego przemysłowy substytut. "Drewno" okleiny efektownie kontrastuje z górną ścianką malowaną na czarny mat. Sporo uroku przynoszą też metalowe obręcze głośników - czarne wokół średnio-niskotonowych i stalowe wokół wysokotonowych. Te stalowe obręcze mają dodatkowo wyciśnięte słowa "Hand made in Lithuania". Na dole frontowych ścianek umieszczono metalowe płytki z logo "AudioSolutions".
Na tylnej powierzchni skrzynek głęboka czerń lakieru efektownie współgra z winylową okleiną imitacji wenge. Czarny fragment ścianki ma wycięty duży otwór dla ujścia bass-relexu. Częściowo obwiedziony został metalową, podłużną płytką z grawerunkiem nazwy modelu Overture O322B mkIII. Na samym dole znajduje się wycięta komora dla terminali głośnikowych, kształtem i metalowym wykończeniem nawiązująca do górnej płytki okalającej tunel rezonansowy. Terminale głośnikowe są wykonane z polerowanego metalu (i pokryte satynowym srebrem). Zaciski te z powodzeniem będą mogły pomieścić każdego rodzaju i klasy kabel z dowolnymi zakończeniami; terminale zapewniają odpowiedni docisk podczas dokręcania. Innymi słowy, są uniwersalne. A do tego wyjątkowo urodziwe.
Dane techniczne
Przetworniki: 2,5-centymetrowy głośnik wysokotonowy z jedwabną kopułką; 18,3-centymetrowy głośnik niskotonowy z papierowym stożkiem ER
Czułość: 91 dB @ 2,83 V 1 m.
Moc znamionowa: 80 W rms
Maksymalna moc odpięta : 160 W;
Impedancja: nominalna 4,0 Ohm
Częstotliwość podziału: 3 000 Hz
Pasmo przenoszenia (środowisko w pomieszczeniu): 42 - 26 000 Hz
Wymiary (W x S x G): 424 x 250 x 390 mm
Masa: 14 kg / sztuka
Masa przesyłki: 19 kg / jeden karton
Wrażenia dźwiękowe
Nowe Overture charakteryzują się super masywnym i potoczystym dźwiękiem o sporej sile rażenia, a jednocześnie odznaczają się wyszukaną harmonią i wyjątkową precyzją grania. To brzmienie typu czystego i schludnego, acz efektywnie nasyconego i optymalnie gęstego. Z esencjonalną i bogatą średnicą, ale także napowietrzoną i selektywną. Niosącą wiele informacji o nagraniach i ich instrumentalizacji. Dodatkowo można usłyszeć lekkie rozszerzenie basu (co jest pochodną dużych rozmiarów skrzynek), które przynosi solidny fundament dla pozostałych zakresów i podzakresów. Bas jest punktowy i uderzający, lecz nie przykrywa swą rozrośniętą substancją innych tonów. Dzięki temu przekaz jest mocny i dynamiczny (w tym na basie), aczkolwiek bardzo czytelny i szczegółowy. Otwarty na pełne i szerokie pasmo dźwięku przedmiotowych skrzynek .
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU) i Vrel Bequadro Due (test TU).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację