S

S

MA

MIP

Polpak

sobota, 31 sierpnia 2019

Kolumny podłogowe Paradigm Premier 700F



Zdjęcia ze strony Paradigm Electronic Inc.


Wstęp
Dawno na stronach Stereo i Kolorowo nie opisywałem kolumn kanadyjskiej firmy Paradigm Electronic Inc. Ich testy ostatnio ukazały się jakieś sześć, siedem lat temu - testowałem wówczas modele Paradigm Mini Monitor v.7 oraz Paradigm Reference Studio 10 v.5. Ale bezpośrednim impulsem do poproszenia dystrybutora Polpak z Warszawy o wypożyczenie kolumn Paradigm do recenzji była inna przyczyna niż owa długa przerwa w testach. Kilka miesięcy temu zamówiłem dla siebie nowe monitory aktywne Paradigm Shift A2 (czytaj TUTAJ). Jestem nimi zachwycony, Paradigm buduje znakomite głośniki pod względem brzmieniowym! (Test Shift A2 czeka jeszcze na publikację).

Kanadyjczycy mają fenomenalne doświadczenie w produkcji kolumn głośnikowych, umieją je stroić na najwyższym światowym poziomie. Zresztą nie jest tajemnicą, iż wiele amerykańskich firm głośnikowych przed ostatecznym wypuszczeniem nowych modeli kolumn stroi je nie gdzie indziej jak właśnie w zakładach Paradigm Electronics Inc. położonych w Mississauga pod Toronto (stan Ontario). To są bardzo duże i świetnie wyposażone zakłady produkcyjne (z referencyjną komorą bezechową). Sam Paradigm pisze o nich, że "są najbardziej zaawansowane w całej Ameryce Północnej".

Tuż pod koniec lipca br. dystrybutor Polpak przysłał mi na testy premierową parkę kolumn Paradigm Premier 700F (zobacz TUTAJ). To nie są ani zbyt tanie, ani zbyt drogie głośniki. Ich polska cena nie przekracza 7 500 PLN, czyli na tle bardzo szerokiej oferty Paradigm są bardzo przystępne.

Wrażenia ogólne i budowa
Skrzynki dostarczane są w dwóch osobnych kartonach o raczej kompaktowych wymiarach, bo i Premier 700F nie są jakieś specjalnie duże (101,2 x 21,2 x 32,1 cm). Kolumny w pudłach są opatulone fizeliną oraz unieruchomione piankowymi formami. Głośniki po wyjęciu z kartonów są gotowe do użytku - nic nie trzeba skręcać ani wkręcać. Od spodu od razu są przymocowane "ślizgacze", czyli stopy na filcu. Wystarczy skrzynki ustawić w docelowym miejscu i od razu można grać. Bardzo to wygodne.

Paradigm od samego początku działalności (1982 rok) bardzo mocno stawia na design swoich kolumn głośnikowych. A te są dość charakterystyczne, często wręcz zaskakujące awangardowym wzornictwem. Firma nie ma oporów przez stosowaniem nowoczesnych materiałów do budowy głośników. Jak w serii wyższej Persona budulcem membran głośnikowych jest aluminium, tak w serii średniej Premier jest to polipropylen z domieszką karbonu.

Nowe 700F są wzorniczo dość stonowane, choć niewątpliwie są wizualnie nowoczesne. Eleganckie. Skrzynki mają zaokrąglone boki zwężające się do tyłu. Boki są pokryte imitacją drewna, pozostałe fragmenty są malowane na czarny mat. Na frontach (pokrytych specjalną gumowatą substancją anty-rezonansową) uwagę zwraca m.in. perforowana soczewka akustyczna z czarnego tworzywa przysłaniająca głośnik średniotonowy - to bezpośrednie nawiązanie do referencyjnej linii Persona (tam jednak soczewka jest wykonana z aluminium). Z kolei na tweeterach zainstalowano specjalną aluminiową nakładkę (tzw. soczewka antyfazowa PPA™) - identyczną jak w wyższych modelach Prestige. Dwie dolne membrany to przetworniki niskotonowe 140 mm (5.5") z technologią ART™; ich membrana została wykonana z propylenu wzbogaconego karbonem.

Z tyłu, w połowie wysokości skrzynek, zamontowano szeroki wylot rury bass-reflexu (warto więc 700F nie przesuwać bezpośrednio do tylnej ściany - dla zapewnienia optymalnej wentylacji akustycznej). Na samym dole tylnego panelu umieszczono wnękę z podwójnymi terminalami głośnikowymi. Są one połączone zwykłymi blaszkami - lepiej je wymienić na profesjonalne tzw. jumpery lub chociażby na solidne fragmenty przewodów (dla dźwięku zawsze będzie to korzystniejsze rozwiązanie).

Kolumny spoczywają na czterech stopkach lekko wysuniętych poza obrys skrzynek. Fabrycznie są owe stopy zaopatrywane w filcowe ślizgacze. Kolce to opcja (ale są w fabrycznym komplecie). W zestawie z 700F znajdują się także maskownice frontów. (Założona maskownice pokrywają cały front). Można je zmontować lub nie. Ważne, że są.

Jak można przeczytać w materiałach informacyjnych: "Premier 700F to brzmienie, które robi krok w jedynym słusznym kierunku - do przodu. Poszukuj czegoś powyżej dźwięku z urządzenia z marketu. Zainwestuj w brzmienie stworzone od A do Z w Kanadzie! Zrób krok na przód do ekskluzywnych technologii audio, wspieranych przez podstawowe badania i elementy konstrukcyjne zwykle nieobecne w tym przedziale cenowym. Seria Premier marki Paradigm to doświadczenie dźwiękowe niepodobne do niczego innego w swojej klasie. "Crafted in Canada" oznacza pełną kontrolę w całym procesie tworzenia: projektu, produkcji i udoskonalania, czego rezultatem jest głośnik, który sprzeciwia się rutynie". Koniec cytatu.

Główne cechy
• Zaprojektowany i wykonany w najnowocześniejszej kanadyjskiej fabryce Paradigm o powierzchni niemal 21 000 m2!
• Zawieszenie jest wyposażone w technologię Active Ridge Technology (ART™) - większy skok w celu zwiększenia mocy wyjściowej 3dB i zmniejszenie zniekształceń odpowiedzi o 50%
• Ekskluzywne perforowane soczewki antyfazowe (PPA™) dla przetworników wysokotonowych i średniotonowych - poszerzają tony z niesamowitymi detalami, a jednocześnie chronią przetworniki przed uszkodzeniem.
• Design obudowy eliminuje wewnętrzne rezonanse, poprawia intensywność basów, dodaje elegancji i wyrafinowania.

Dane techniczne
Typ / Konstrukcja Kolumna podłogowa
3-drożna, 3 przetworniki
Zwrotnica 2,5 kHz, 800 Hz: 2 stopnia, elektroakustyczna
Moc 130 W
Zalecana moc wzmacniacza 15 - 180 W
Zasięg pasma niskich częstotliwości 33 Hz
Pasmo przenoszenia 53 Hz - 22 000 Hz (±2 dB) w osi
53 Hz - 18 000 Hz (±2 dB) 30° poza osią
Impedancja kompatybilne z 8 Ohm
Efektywność 91 dB (w pomieszczeniu), 88 dB (w komorze bezechowej)
Przetwornik wysokotonowy 1 x 25 mm (1"), kopułka X-PAL,
tłumiona/chłodzona ferrofluidem, soczewki PPA™
Przetwornik średniotonowy 1 x 140 mm (5.5"), z technologią ART™,
membrana propylenowa wzbogacona karbonem, soczewki PPA™
Przetwornik niskotonowy 2 x 140 mm (5.5") z technologią ART™,
membrana propylenowa wzbogacona karbonem
Wymiary (W x S x G) 101,2 x 21,2 x 32,1 cm
Masa 21,88 kg / szt.

Dostawa z warszawskiego Polpak Sp. z o.o.

Kolce są w zestawie

Zaraz po wyjęciu z kartonu


Typowe wzornictwo Paradigm, czyli klasyka z odrobiną "szaleństwa"

Fronty pokryte są matową czarną farbą o gumowatej strukturze

Drewnopodobna okleina



Boki zwężają się do tyłu


Głośnik średniotonowy przykryty jest perforowaną soczewką antyfazową PPA

Głośnik wysokotonowy z aluminiową nakładką

Dwa głośniki niskotonowe z polipropylenowymi membranami z domieszką karbonu

Podstawki ze "ślizgaczami"

Zastosowałem zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper

W tle szafka ze sprzętem

Porównanie z dużymi monitorami Unison Research Max Mini

Gram z dzielonego wzmacniacza Exposure 30102S - przedwzmacniacz/stereofoniczna końcówka mocy

Gram ze wzmacniacza lampowego Tsakiridis Aeolos


Wrażenie dźwiękowe
Głośniki Paradigm Premier 700F przyłączałem przede wszystkim do trzech wzmacniaczy: przedwzmacniacza/końcówki mocy Exposure 3010S2, Hegel H160 oraz Tsakiridis Aeolos. Przewody głośnikowe to za każdym razem Luna Cables Gris. Kolumny porównawcze to Living Voice Auditorium R3, Unison Research Max Mini oraz Pylon Ruby 25 mkII. Kompletna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego tekstu.

Na początek napiszę, że przez nieomal 40 lat działalności firma Paradigm wypracowała sobie coś takiego, co można nazwać własną sygnaturą brzmienia. Każda para kolumn Paradigm gra w pewien z góry określony sposób mieszczący się w następujących wektorach: 1) wysoka ofensywa brzmieniowa, 2) duża skuteczność (efektywność) dźwięku, 3) mocna i gęsta średnica, jak i dynamiczny bas oraz 4) intensywna i soczysta barwa. To jest wspólny mianownik, na którym są osadzane kolejne warianty brzmieniowe Paradigm; można napisać - kolejne subpopulacje brzmieniowe. To takie cechy jak większe lub mniejsze wyrafinowanie przekazu (ale nigdy nie schodzące poniżej granic tonalnej przyzwoitości), stopień wyrażania detaliczności, głębia przekazu czy określenie przestrzeni. 

Nowe Premier 700F całkowicie zawierają się w wymienionych powyżej stałych wartościach, a w zmiennych - gdzieś mniej więcej w połowie (no może ciut niżej). Jest tu więc duża moc przekazu, wysoka jego efektywność, giętkość basów oraz zaawansowana plastyczność średnicy. Tzw. performance stoi na bardzo wysokim poziomie. Z kolej mniej tu można znaleźć miękkości, milusiej delikatności, jakiegoś zawoalowania, czy okrągłości przekazu. Nie ten adres.

Dźwięk charakteryzuje się dużym, mocnym i obfitym przekazem ze sporą nutą finezji oraz polotu akustycznego. Przy czym owe zjawiska zachodzą i istnieją w pełnej harmonii i pięknym współistnieniu. Nic tu w dźwięku nie uwiera, nie haczy, nie przeszkadza. Średnica jest optymalnie wyrażana skondensowanymi markerami, źródła pozorne są na niej odciskane wyraźnie i jednoznacznie (bez żadnego przeskalowania), poszczególne warstwy są bezwarunkowo słyszalne i brzmieniowo dookreślone. Instrumenty mają pełne kształty, solidne wypełnienie oraz dobry wyraz. Basy są krągłe i sowite, lecz nie buczące. Bez wzdęć i przegięć. Nie mają wymiaru subwooferowego, acz są wystarczająco duże aby pokazać zarówno kotły jak i saksofony basowe. To przekaz pełny w odbiorze, zdrowy w rdzeniu, żyzny w substancji. Całkowicie zrównoważony.

Owszem, w Premier 700F występuje taka, a nie inna charakterystyka brzmieniowa, ale w stu procentach jest ona symetryczna i wyważona (z czego zresztą Paradigm słynie). Mniej tu zaawansowanej finezji obrabiania wszelkich detali i  smaczków, a więcej uwagi położonej na całościowe odwzorowanie nagrań. Paradigmy doskonale radzą sobie z delikatną symfoniką i z ciężkim graniem typu heavy-metal. Zawsze brzmią z gracją i równolegle z niesamowitą dynamiką, co przynosi pełnie przekonanie o dźwięku koncertowym, granym na żywo. Do tego dochodzi pierwszorzędna scena dźwiękowa idealnie rozciągnięta pomiędzy dwoma skrzynkami (a nawet wychodząca dalej poza ich obrys). Plus świetne stereo. 

Myślę że właściwym przeznaczeniem Premier 700F będą silne i wydajne wzmacniacze tranzystorowe. Z lampowymi może nieco brakować krągłości i "ciepełka" ukochanego przez posiadaczy lamp. Paradigm nie czaruje mgiełką ani skierką, bo to dźwięk angażujący, bezpośredni i żywy (choć także rasowy). U mnie najlepiej zagrały z dzielonym tranzystorowym wzmacniaczem Exposure 3010S2 przynosząc fantastycznie energetyczny i dynamiczny dźwięk z wysokim natężeniem muzycznym i piękną barwa. A do tego o idealnym poziomie "performance". Nic tylko nastawić muzykę - i słuchać, i słuchać...

Konkluzja
Najnowsze Paradigm Premier 700F to uniwersalne głośniki nowej generacji kanadyjskiego Paradigm Electronic Inc. Mają zaimplementowane rozwiązania stosowne w wyższych seriach Prestige i Persona. Zapewniają mocne i ofensywne brzmienie o wysokiej efektywności i doskonałej plastyczności. O znakomitym poziomie tzw. "performance". Kolumny przeznaczone przede wszystkim dla wydajnych wzmacniaczy tranzystorowych - wówczas stopień przedstawianych muzycznych zjawisk i wydarzeń będzie najwyższy, zaś satysfakcja słuchacza - gwarantowana!

Cena w Polsce - 7 499 PLN (za parę).

System odsłuchowy
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Exposure 3010S2 D PRE/3010S2 PWR AMP (test TU), Yaqin MS-90B (test TU), Tsakiridis Aeolos, Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny: Living Voice Auditorium R3 (test TU),  Unison Research Max Mini (test TU), Pylon Ruby 25 mkII, Martin Logan Motion 35XT (test TU), Guru Audio Junior (test TU) i Studio 16 Hertz Canto One New SE (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO.
Odtwarzacze sieciowe: Auralic Aries Mini (test TU), Lumin D2 (test TU) i Auralic Vega G1.
DACi: NuPrime DAC-10H (test TU), Chord Hugo TT 2 (test TU), Topping DX3 Pro (test TU), RWE ADI-2 DAC (test TU), Questyle CMA Twelve Standard (test TU) oraz Encore mDSD (test TU).
Komputery: Dell Latitude 7390 i MacBook Apple Pro.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładka gramofonowa: Ortofon 2M Black (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU) i Audiokultura Iskra 1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU), Fostex TH909 (test TU), Pioneer DHJ-X10 C (test TU), MEE Audio Matrix 2 (test TU) i Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU).
Kondycjoner sieciowy: Xindak PC-200V (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). Kondycjoner masy dla głośników QAR Dynamit (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper oraz adaptery głośnikowe bi-wire Perkune Audiophile Cables (test TU).  


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...