Polpak

sobota, 18 grudnia 2021

Ortofon 2M Black LVB 250, wkładka gramofonowa MM

 Zdjęcie ze strony Ortofon



Ludwig van Beethoven (1770 - 1827)

Wstęp
Wielokrotnie na niniejszym blogu pisałem, że moją ulubioną wkładką jest duńska Ortofon 2M Black. Tak, wiem, nie jest to "najdroższa i najlepsza wkładka na świecie", ale ma naprawdę sporo zalet - wybrałem ją dla siebie po dość długich i żmudnych poszukiwaniach, które przebiegały w gronie dużej ilości rozmaitych kartridżów typu MC i MM. Ostatecznie zwyciężył kompromis pomiędzy wysoką rozdzielczością, wnikliwością, a kompletnością i energią grania przy równoległe organicznej oraz fizjologicznej naturze dźwięku. Takie nietypowe kryteria spełnia właśnie Ortofon 2M Black, bo zapewnia wyrafinowane (czyste) analogowe brzmienie o dużym ciężarze jakościowym i kapitalnym obrazowaniu tonalnym. O posmaku przyjemnej słodyczy (miodnej?) oraz z ciut podwyższoną temperaturą muzyki. Tego się słucha z rozdziawioną japą.

Dlatego kiedy niedawno przedstawiciel dystrybutora EIC Sp. z o.o. wysłał do mnie mail o następującej treści: "Panie Ludwiku, czy ewentualnie byłby Pan zainteresowany odsłuchami i testem specjalnej wkładki Ortofon 2M Black LVB 250 (zobacz TUTAJ i TUTAJ)?" - odpisałem: "Jestem bardzo zainteresowany - stop - proszę wysyłać natychmiast - stop - najlepiej na jutro - stop - pozdrawiam - stop - Ludwik Hegel". Ortofon 2M Black LVB 250 to limitowana, jubileuszowa wersja wkładki Ortofon 2M Black specjalnie zaprojektowana na 250-lecie urodzin wielkiego Beethovena! Zresztą zdążyła już otrzymać prestiżową nagrodę EISA "Best Product - Phono Cartridge 2021/2022" (czytaj TUTAJ).

Wrażenia ogólne i budowa
Litery i cyfry "LVB 250" to oczywiście skrót od dwustu pięćdziesiątej rocznicy urodzin Ludwiga van Beethovena, która przypadała w ubiegłym roku. Ten wybitny niemiecki kompozytor i pianista żył w latach 1770 - 1827, to ostatni z tzw. klasyków wiedeńskich. Pomimo że około 25. roku życia zaczął stopniowo tracić słuch, nigdy nie zaprzestał tworzenia swoich dzieł, nawet w już okresie całkowitej głuchoty. Jego najwybitniejszy utwór, czyli IX Symfonia d-moll, powstawał w latach 1822 - 1824, kiedy Beethoven już całkowicie stracił słuch, czyli niezdolny był do odbierania jakichkolwiek bodźców akustycznych.

Ortofon 2M Black LVB 250 to, można napisać, ekskluzywna wersja popularnej wkładki gramofonowej Ortofon 2M Black. Została zaprojektowana w oparciu o koncepcję 2M Black, ale sposób wykonania 2M Black LVB 250 poszedł o krok dalej, celem zwiększenia możliwości i doskonałości technicznej tej wkładki. 2M Black LVB 250 wykorzystuje diamentową igłę Nude Shibata opartą na wsporniku z boronu/boru (w wersji klasycznej 2M Balck zastosowano wspornik z aluminium). Jest to kombinacja wykorzystana wprost z referencyjnej wkładki MC Ortofon Cadenza Black, a to znakomita rekomendacja. Efektywna masa systemu igła/wspornik jest wyjątkowo niska dzięki zastosowaniu bardzo cienkiego pręcika borowego. Ten materiał jest super sztywny i jeszcze lżejszy niż aluminium.

Bor (B, łac. borium, ang. boron) to pierwiastek chemiczny o liczbie atomowej 5; półmetal z bloku p układu okresowego. Wspornik wykonany z boronu/boru oferuje znacznie niższą ruchomą masę i jednoczesną zwiększoną sztywność konstrukcji, a także mniejsze jej rezonanse. Ortofon opracował specjalne zawieszenie, które zapewnia optymalną relację między podatnością a tłumieniem szumów i brudów. Taka mikro-konstrukcja z boronu/boru opierająca się już o chemię kwantową znaną z nanorurek węglowych przynosi znacznie lepsze tłumienie zanieczyszczeń przyczyniając się tym samym do wyższego poziomu wydajności i zwiększenia ogólnej performatywności wkładki gramofonowej.

Smukły i polerowany profil rysika igły Nude Shibata umożliwia głęboką i precyzyjną penetrację rowka płyty, a tym samym pozwala na obszerną powierzchnię kontaktu igły wkładki ze ściankami rowka, co zapewnia wyjątkowo szczegółową reprodukcję i rozdzielczość w całym spektrum, włączając w to nawet najwyższe częstotliwości. Co ważne, kompleksowe śledzenie rowka powoduje również ultra-dokładne oddawanie zjawisk stereofonicznych. Jak podaje Ortofon w materiałach reklamowych, zastosowanie niezwykle sztywnego i lekkiego wspornika wykonanego z boronu/boru dodaje zdecydowanej przejrzystości, dynamiki i szybkości reakcji.

Cytat za Ortofon: Aby osiągnąć optymalną interakcję pomiędzy elastycznością a tłumieniem, duński Ortofon opracował nową mieszankę gumową dla układu zawieszenia. Nowa formuła mieszanki gumowej oparta jest na bardzo wydajnym nano-napełniaczu zwanym jako "Multi Wall Carbon Nano Tubes" (MWCNT). Nowa mieszanka na bazie MWCNT oferuje pożądane właściwości mechaniczne, które zapewniają lepsze tłumienie i poprawiają ogólne osiągi wkładu. Ponadto, nowa mieszanka gumowa MWCNT pozwala na produkcję bardziej przyjazną dla środowiska, co daje dodatkowe korzyści. Proszek MWCNT jest stosowany w matrycy polimerowej gumy, a nie w formie sproszkowanej, co sprawia, że proces produkcyjny jest bardziej czysty, nie zanieczyszcza środowiska i oszczędza energię.

Według informacji producenta charakter brzmienia wkładki Ortofon 2M Black LVB 250 dopasowano do sygnatury muzyki Ludwiga van Beethovena, czyli jest on aksamitny i wyrafinowany - w pierwszej kolejności predysponowany do muzyki klasycznej, jazzowej i akustycznej. Ale wkładka 2M Black LVB250 z powodzeniem może być używana także do innych gatunków muzycznych (niż te wymienione powyżej) zapewniając uważność i dokładność brzmienia przy dużym wkładzie zaangażowania tonalnego oraz emocjonalności dźwięku. To jest uniwersalny kartridż, ale ze szczególnym wskazaniem na odtwarzanie muzyki akustycznej. Jednakże względem rozdzielczości oraz selektywności dźwięku mogący bez problemu stawać w szranki z zaawansowanymi wkładkami typu MC (Moving Coil)...

Dane techniczne
Napięcie wyjścia przy 1 000 Hz, 5 cm/sek. - 5 mV
Balans kanałów przy 1 kHz - mniej niż 1 dB
Separacja kanałów przy 1 kHz - mniej niż 27 dB
Separacja kanałów przy 15 kHz - 15 dB
Pasmo przenoszenia - 20 - 20 000 + 2 / - 1dB
Zdolność trackingu przy 315 Hz przy zalecanej sile śledzenia - 80 µm
Dynamiczne zgodność boczna - 22 µm/mN
Typ szlifu igły - Nude Shibata
Promień końcówki igły - r/R 6/50 µm
Wspornik wykonany z boronu
Zakres siły śledzenia - 1,5 - 1,7 g (15 - 17 mN)
Zalecana siła śledzenia - 1,6 g (16 mN)
Kąt nachylania igły - 20°
Impedancja wewnętrzna, rezystancja DC - 1,2 kOhm
Indukcyjność wewnętrzna - 630 mH
Zalecana rezystancja cyklu ładunkowego - 47 kOhm
Zalecana pojemność cyklu ładunkowego - 150- 300 pF
Kolor wkładki, obudowa/igła - czarny/czarny
Masa wkładki - 7,2 g
Wymienna jednostka igły - 2M Black LVB 250 (wymienna z 2M Black, 2M Bronze)



Opakowanie typowe dla duńskiego Ortofona, żadnej ekstrawagancji



Dwie tuleje - w pierwszej wkładka, a w drugiej niezbędne akcesoria


Zaraz po wyjściu z opakowania

Porównanie jubileuszowej Ortofon 2M Black LVB 250 z klasyczną Ortofon 2M Black

Wkładka już zamontowana w headshellu TEAC TN-5BB


Siłę nacisku igły reguluję ciut powyżej rekomendowanej wartości 1,6 grama



I już gram!





"Pink-vinyl" to optymalne tło dla czarnej wkładki




Gramofon to japoński TEAC TN-5BB

Przedwzmacniacz gramofonowy to włoski Unison Research uPhono+ D



Dwa przedwzmacniacze gramofonowe

To moje ulubione zdjęcie...

Przezroczysty winyl Donalda Fagena


Spojrzenie ogólne



Wrażenia dźwiękowe
Ortofon 2M Black LVB 250 porównywałem bezpośrednio z modelem klasycznym Ortofon 2M Black (ale i z Ortofon 2M Red). Używałem dwa gramofony: TEAC TN-5BB i Nottingham Analogue Horizon oraz dwa przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL i Unison Research uPhono+ D. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona została na końcu niniejszego tekstu.

Klasyczna Ortofon 2M Black jest bardzo dobrą wkładką. Wydaje się nawet, że nie można jej brzmienia już bardziej poprawić, ulepszyć - zapewnia znakomite, bo kompletne portretowanie dźwięku. To masywny, dynamiczny i dociążony przekaz o dużym stopniu rozdzielczości oraz wyjątkowo dobrym obrazowaniu przestrzennym wszelkich zjawisk muzycznych i pozamuzycznych (!). Na to nałożona jest analogowa spójność wysycająca cały przekaz organicznym ciepłem, które podgrzewa dźwięk o kilka dodatkowych stopni Celsjusza. Rezultatem jest dźwięk wysoce precyzyjny, acz przyjazny w odbiorze. Z piękną strukturą wewnętrzną.

Natomiast jubileuszowa 2M Black zachowuje wiele cech modelu podstawowego, ale idzie jeszcze dalej i szerzej względem ogólnej precyzji oraz dobrze rozumianej muzykalności. Pozwala usłyszeć więcej i głębiej a jednocześnie subtelniej, bardziej drobiazgowo. Gra z wyraźniejszym obramowaniem nut, z masywniejszą strukturą dźwięku - bardziej namacalnie i obecnie. Zapewnia wyższy poziom szczegółowości, spójności i obrazowania dźwięku. Chętniej obrabia wszelkie detale, dokładniej cyzeluje pierwiastki muzyczne, wyraźniej frazuje kompozycje, odkleja i segreguje zbrylenie dźwięku, etc. Kontury instrumentów mają konkretniejsze zarysy, zaś ich wnętrza są pełniejsze, z lepiej widzialną substancją i anatomią. To przekaz o wybornie słyszalnej akustyce, z odczuwalną strukturą harmoniczną, romantycznym blaskiem.

Wkładka Black LVB 250 to specyficzna mieszanka wyrafinowanej mocy i melodyjnych subtelności, które zapewniają szeroko otwarty widok na nagrania, głęboki w nie wgląd i precyzję. To okno rozciągnięcia i szybkości basu, miękkiego ataku, ale i optymalnych kontrastów dynamicznych. Można napisać, że jakość dźwięku jubileuszowej Ortofon 2M Black jest imponująca od początku do końca. Dźwięk jest dokładny i czysty od wysokiej góry aż do samego dołu - wszędzie występuje doskonała klarowność i rozdzielczość. Aczkolwiek to przekaz całościowo neutralny, bo minimalnie jedynie od siebie cokolwiek dodający - leciuteńkie zaokrąglenie, trochę pluszu, ciut miękkości. Lecz owe "dodatki" mieszczą się w ramach analogowej normy, nie są przekraczane granice ani dobarwienia, ani przegrzania.

Wysokie tony są oddzielane od reszty przekazu czystym i klarownym tłem, więc bardzo łatwo jest wychwycić wszelkie szczegóły w muzyce. W muzyce, która jest przecież najczęściej mocno nasycona i gęsta. Skondensowana, ponieważ podawana z obfitą ilością informacji. Dlatego po raz kolejny napiszę, że duńska jubileuszowa wkładka proponuje doskonałą transparentność z zaawansowaną definicją analizy dźwięku i jego rozbudowaną szczegółowością. Otwartość, sugestywność i komunikatywność na wysokim poziomie jakościowym i ilościowym. Kapitalna rzecz.

Co istotne, przedmiotowy kartridż nie jest nieśmiały względem basu, cały czas nad nim panuje - zapewnia zarówno jego pełnię, jak i super kontrolę. Nadzór nad niskimi jest znakomity - równy, kompleksowy i staranny. Zasadniczy. Ale LVB 250 ma swój własny sposób na określanie basu - bas jest rozbudowany, ale krótszy niż ten występujący w wielu wkładkach typu MC (krótszy, czyli o krótszym czasie słyszalności, "bycia"). Jest też nieco mniej ciepły, ma minimalnie niższą temperaturę przekazu. Jego fizyczna substancja jest bardziej zwarta, acz nie potrzebuje dodatkowego nakładu mocy dla rzeczywistego istnienia. Jest mniej ofensywny, ale dokładniej patroluje nagrania. Jest też bliższy i bardziej dotykalny. Można napisać - ezoteryczny, bo zapewniający głębokie przeżycia duchowe.

Interakcje i zależności muzyczne odgrywane przez LBV 250 są wyraźnie słyszalne - mają wyczuwalne powiązania, dostrzegalne współzależności i chronologiczne następstwa swych działań i bytów. Są wzajemnie przenikające się - istnieją indywidualnie, acz wchodzą w korzystne związki akustyczne. Tworzą i budują wspólny spektakl o precyzyjnie widzialnych poszczególnych konturach dźwięku. Nawet jeżeli na siebie nachodzą, to i tak są stuprocentowo czytelne. Nie zbrylają się, nie kleją do siebie. Umożliwiają selektywny i rozdzielczy dźwięk o głębokiej perspektywie i szerokim horyzoncie. 

Podsumowując, Ortofon 2M Black LVB 250 to wkładka wybitnie wrażliwa na dźwięk - na ukazywanie jego wszelakiej złożoności, ujawnianie subtelnej struktury i holistycznego obrazu opartych na fundamencie precyzji i dokładności. W konsekwencji tego szczególnie predysponowana dla muzyki akustycznej, symfonicznej i klasycznej. Na tym obszarze może zdziałać niezła cuda! Płyty winylowe odgrywają rejony brzmienia do tej pory dla siebie nieznane i niesłyszane. Niezwykła sprawa.

Konkluzja
Ortofon 2M Black LVB 250 to nadzwyczajna wkładka gramofonowa MM. Gra prawdziwą muzykę - dynamicznie, konstruktywnie, szczegółowo i emocjonalnie. 100% czystego dźwięku w dźwięku. Rekomendacja roku!

Cena w Polsce - 5 199 PLN.

System odsłuchowy
Pomieszczenie 30 m2 z częściową adaptacją akustyczną, ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), ATC SIA2-100 (test TU), Canor AI 2.10 (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU), a także zestaw NuPrime AMG PRA/ AMG STA/AMG STA - przedwzmacniacz i dwie końcówki mocy (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU) oraz Xavian Madre Perla Marina (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU), ATC SCM7 (test TU), Pylon Opal Monitor (test TU) i Guru Audio Junior (test TU).
Odtwarzacze CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO (test TU) i Canor CD 2.10 (test TU).
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test TU), Auralic Altair G2.1 (test TU) oraz iFi Audio ZEN Stream (test TU).
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: NuPrime DAC-10H (test TU), Chord Qutest, Lampizator Amber 3 DAC (test TU), M2Tech Young MkIV (test TU) oraz Encore mDSD (test TU). 
Komputer: Dell Latitude 7390.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 4.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU) i TEAC NT-5BB (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU) i Ortofon 2M Red.
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU) i Unison Research uPhono+ D (test TU).
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU), Austrian Audio Hi-X65 (test TU) oraz QUAD ERA-1.
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). I wiele innych.



4 komentarze:

  1. Panie Ludwiku, bardzo ucieszyl mnie "bor", ktory bodaj po raz pierwszy ukazal sie w Panskim artykule po polsku! Wszyscy komentatorzy sprzetu jak jeden maz uzywaja angielskiej nazwy. Podejrzewam nawet, ze nie wiedza, o czym pisza. A pewne jest, ze slowa "boron" w naszym jezyku... nie ma. Pozdrawiam przedswiatecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Panie Ludwiku czy różnica pomiędzy tą jubileuszową a standardową wkładki jest warta tej podwójnej różnicy w cenie ? Pytam w kontekście w sumie budżetowego gramofonu ProJect w cenie recenzowanej wkładki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem te dwie wkładki, to w zasadzie w ogóle inne wkładki. Fakt, że LVB 250 czerpie z konstrukcji klasycznej, ale zmiany w brzmieniu są głębokie i daleko idące. Natomiast czy warto inwestować w LVB 250 do budżetowego gramofonu? Chyba nie warto, LVB 250 wymaga co najmniej klasy średniej gramofonu (by móc odkryć wszelkie jej walory).

      Usuń

Komentarz będzie oczekiwać na moderację