Polpak

środa, 28 lutego 2024

Esoteric K-05XD, odtwarzacz płyt CD / SACD


Dwa zdjęcia ze strony Esoteric / TEAC Corporation

 



Wstęp
Latem zeszłego roku japoński Esoteric / TEAC Corporation zaprezentował światu premierowy model odtwarzacza CD / SACD / MQA, czyli Esoteric K-05XD (zobacz TUTAJ). Co prawda w Polsce odtwarzacz K-05XD kosztuje około 67 000 PLN, ale, w co trudno uwierzyć, jest zaledwie podstawowym modelem odtwarzacza CD / Super Audio CD w bardzo rozbudowanym katalogu Esoteric. Oczywiście, w przypadku Esoteric określenie "podstawowy", w żadnym razie nie oznacza "budżetowy", albowiem bez żadnych wątpliwości K-05XD reprezentuje klasę high-end. Model ten zastępuje najbardziej dotychczas popularny odtwarzacz CD Esoteric K-05Xs.

Wrażenia ogólne i budowa
Jak podaje producent, pierwszy model odtwarzacza CD Esoteric K-05 został wprowadzony w 2011 roku, a następnie ewoluował w K-05X w 2015 roku i potem w K-05Xs w 2018 roku. Stał się najlepiej sprzedającym się modelem serii Esoteric K. Nowy K-05XD dziedziczy ducha historycznej serii K-05, ale został kompleksowo przeprojektowany jako odtwarzacz Super Audio CD; całkowicie różni się od poprzednich modeli 05 poprzez ulepszenie go za pomocą nowej konstrukcji "platformy projektowej".

Tytułowy odtwarzacz to naprawdę duża i ciężka maszyna - ma spore rozmiary (445 × 161 × 357 mm) przy równie dużej masie sięgającej 21 kg. Z kolei wykonanie reprezentuje oczywiście najwyższą światową ligę, absolutną ekstraklasę high-fidelity. To bezkompromisowe dzieło sztuki użytkowej. Luksusowa rzecz. Jakość zastosowanych materiałów, design i budowa są po prostu świetne Wzorcowe. Jednocześnie wzornictwo nie jest przeładowane /barokowe, jest stonowane. Dość oszczędne. Ale także nie surowe i nie ascetyczne. Najnowszy odtwarzacz K-05XD stylistyką nawiązuje do modelu najwyższego Esoteric, czyli odtwarzacza Grandioso K1X SE (zobacz TUTAJ). Lepiej już chyba nie trzeba.

Jakie zmiany wprowadził Esoteric względem poprzedniego modelu? 
1) Przede wszystkim platforma projektowa została całkowicie odnowiona - teraz zawiera układy VRDS-ATLAS i Master Sound Discrete DAC / Clock. Nowy mechanizm transportu VRD-ATLAS „ATLAS 05” został zaprojektowany specjalnie dla tego modelu, a sekcja DAC wykorzystuje dyskretny obwód z „Master Sound Discrete DAC”, aby jeszcze bardziej udoskonalić możliwości odtwarzania dźwięku z płyt CD/SACD.
2) Zastosowano innowacyjny mechanizm transportu VRDS-NEO Super Audio CD (Vibration-Free Rigid Disc-Clamping System).
3) Zaaplikowano „Master Sound Discrete Clock for Digital Player” - uwzględniając dobre doświadczenia z opracowania generatora zegara głównego Grandioso G1X, czyli dyskretnego obwodu zegara dla wbudowanych odtwarzaczy,
4) Obudowa została powiększona i jest dwuwarstwowa; mieści udoskonalony mechanizm ATLAS, większy blok obwodów i sekcję zasilania. 
5) Poprawiono wygląd zewnętrzny K-05XD, który jest teraz jeszcze bliższy wyższym modelom Esoteric.

Kluczowe cechy
- Nowo zaprojektowany mechanizm transportu Super Audio CD VRDS-ATLAS „ATLAS 05”.
- „Master Sound Discrete DAC” – opracowany przez Esoteric modulator FPGA, 64 bit/512 Fs Delta-Sigma
- „Master Sound Discrete Clock for Digital Player” – dyskretny moduł zegara
- Autorskie wyjście transmisji sygnału prądowego „ES-Link Analog”.
- Wzmacniacz buforowy wyjściowy „Esoteric-HCLD” (szybkość narastania: 2000 V/μs)
- Trzy transformatory zasilające (dwa toroidalne do analogowego, cyfrowego i jeden EI do sterowania)
- Stabilizator prądu stałego o niskim sprzężeniu zwrotnym
- Wejście zegara zewnętrznego 10 MHz
- Wyposażony w dekoder MQA
- Funkcja USB DAC (DSD 22,5 MHz / możliwość transmisji asynchronicznej)
- Różne terminale wejścia/wyjścia;
 - Wejścia cyfrowe: koncentryczne, optyczne (192 kHz i DoP)
 - Wyjścia cyfrowe: XLR, koncentryczne
- Możliwość wyboru opcji filtra cyfrowego dla PCM, funkcja włączania/wyłączania analogowego filtra FIR dla DSD
- Port RS-232C, sterowanie włączaniem/wyłączaniem wyzwalacza
- Pilot zdalnego sterowania RC-1333, który może sterować także wzmacniaczami Esoteric.



Potrójny karton (!)


Sprzęt jest super zabezpieczony

Oraz dodatkowo owinięty miękkim materiałem

Akcesoria

Zabezpieczenia górnej płyty oraz szuflady napędu

Taśmy ochronne zostawiają ślady, ale są łatwe do zmycia

Stalowe stopy antywibracyjne patentu TEAC

Ale lepiej je zabezpieczyć filcowymi podkładkami (są w zestawie)


Piękna linia wzornicza, stratosferyczne wykonanie

Metalowa szuflada z mechanizmem Esoteric ATLAS VRDS


Kładę płytę SACD na szufladzie

...i zamykam szufladę


Duży wyświetlacz

Panel sterujący

Obłe, łagodne kształty

Tył odtwarzacza



Gram z płyt SACD

System testowy



Wrażenia dźwiękowe
Odtwarzacz K-05XD testowałem przede wszystkim w następującym zestawie: wzmacniacz lampowy dzielony Haiku-Audio Iris Line / Haiku-Audio SEnsei 211 Powerline oraz głośniki podłogowe AudioPhase FLOW (zobacz TUTAJ). Jako źródła odniesienia / porównawcze dla przedmiotowego odtwarzacza używałem gramofon BennyAudio Immersion II oraz streamer Rose RS150. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona została na końcu niniejszego testu.

Esoteric K-05XD miałem u siebie na testach relatywnie krótko, więc tekst recenzji także nie będzie zbyt rozbudowany, a zwięzły. Dodam też, że wcześniej testowałem u siebie trzy inne odtwarzacze marki Esoteric - były to modele: Esoteric K-03XD (odtwarzacz CD/SACD) oraz Esoteric P-05X / Esoteric D-05X (transport CD/SACD i DAC), a także Esoteric N-05DX (odtwarzacz strumieniowy). Jestem więc już dość dobrze zaznajomiony z "firmowym dźwiękiem" japońskiego Esoteric / TEAC Corporation. Jest to dźwięk oryginalny, specyficzny, jedyny w swoim rodzaju. Uwielbiany przez wielu melomanów i audofilów, ale przez część też krytykowany - głównie za swą bezkompromisową otwartość, autentyzm, prawdę o nagraniu. To tytułem wstępu.

Jakość i czystość, z jaką tytułowy X-05XD odtwarza płyty CD/SACD jest wprost fenomenalna. To wspaniała energia, piękna dynamika oraz sugestywna plastyczność. Analityczny wgląd w nagranie, dokładność i detaliczność. Ale ów wgląd nie jest jakiś taki prozaiczny, standardowy. Jest pogłębiony, harmonijny - taki, który subtelnie podkreśla bogactwo treści dźwięku, ukazuje całą jego strukturę i cielesność. Masywność. Penetruje przekrój poprzeczny i podłużny przekazu. To uniwersalny wgląd w dźwięk odbywający się wraz z szybką i precyzyjną reprodukcją wszelakich impulsów i stanów przejściowych. Detalicznym oddawaniem / obrazowaniem przełomów akustycznych. To, można powiedzieć, brzmienie aktywne, wzmożone. Ale nie natarczywe, bo efektywnie wypoziomowane.

Poza tym Esoteric K-05XD znakomicie konstruuje i koordynuje substancję brzmienia. Odtwarza ją przestronnie, przestrzennie, kompleksowo - przeczesując gęstwiny, rozrzedzając nawarstwienia, separując spiętrzenia itp. Przekaz jest bardzo transparenty, krystaliczny i czysty. Super płynny oraz gładki. W 100% analogowy. To jest dźwięk wysublimowany i detaliczny, z wyraźna trójwymiarowością. Scena jest obszerna, wydaje się być nawet powiększona, daleko wyciągnięta, lecz z czytelnym, bo kontrastowym tłem tejże otchłani. Co istotne, stereofonia, rozmieszczenie instrumentów i głosów na scenie - wszystko to jest bardzo geometrycznie precyzyjne. Pierwszorzędnie ułożone, uporządkowane, oczywiste.

Odtwarzacz bezwarunkowo ukazuje szeroką gamę tonów, które ekspresyjnie oddają szczegóły muzyki, jednocześnie uzyskując elastyczność pozwalającą dostosować się do mikro- i makro-dynamiki nagrań, różnicowania tonalnego, selektywności poszczególnych dźwięków. Temu zjawisku sprzyja także wysoka detaliczność, która nie zaburza proporcji muzykalności, nie narusza gładzi i smukłości dźwięku. Jednak dźwięk wcale nie jest sterylny ani kliniczny - nawet jeśli Esoteric N-05XD ma niemal idealnie przejrzyste brzmienie. Albowiem akustyka jest gęsta, rozproszona, fizyczna. Rysująca bardzo naturalne kształty - fizjologiczne i substancjalne. Namacalne.

Japoński odtwarzacz zachowuje się jak naostrzone nożyczki - tnie materiał łatwo i precyzyjnie, bez problemu wycina wszelkie kształty, bryły i figury. Nawet te najdziwniejsze, kunsztowne. Zakręcone. Esoteric K-05XD nie jest dźwiękowo wyostrzony - stoi na pograniczu wyrazistości, klarowności i rygorystyczności, ale w żadnym razie nie przekracza tej linii demarkacyjnej. Nigdy nie staje się agresywny czy napastliwy względem brzmienia. Ale tym narzędziem należy posługiwać się umiejętnie. Rozsądnie. A więc dobór / zestawienie K-05XD z pozostałą elektroniką hifi musi być odpowiednio dostrojony, ze znajomością rzeczy dokonany. Po konesersku, a nie amatorsko.

Odtwarzacz X-05XD niekiedy zachowuje się niczym high-endowa wkładka gramofonowa o zaawansowanej konstrukcji i z igłą z wyrafinowanym szlifem. Może zapewnić najwyższej jakości dźwięk, wirtuozowski, ale może też go niechcący zepsuć. Uczynić przykrym i ciut nachalnym. Nie nastrojonym. Proszę o tym koniecznie pamiętać przy doborze elektroniki współpracującej. Na pewno wzorcowym towarzystwem dla K-05XD będą inne urządzenia marki Esoteric. To optymalny, najlepszy dlań adres.

Konkluzja
Esoteric K-05XD to rasowy odtwarzacz płyt CD/SACD - pod każdym względem bezkompromisowy, wysublimowany i zaawansowany. Luksusowy. Oferujący zaangażowany, substancjalny i energetyczny dźwięk o czystej i transparentnej naturze - rozdzielczy i selektywny. Bardzo precyzyjny oraz dokładny. Lekki. Gładki. Analogowy. To high-end w pełnej krasie i najlepszym wydaniu "Made in Japan". Polecam, rekomenduję, zachwalam!

Cena w Polsce - 66 900 PLN.

Moja bezwarunkowa rekomendacja dla odtwarzacza Esoteric K-05XD!


Za:
- japoński producent Esoteric / TEAC Corporation z ponad 70-letnim doświadczeniem w audio hifi
- K-05XD to odtwarzacz, który jest arcydziełem sztuki inżynierskiej i użytkowej
- bardzo zaawansowany technologicznie i materiałowo, innowacyjny
- design i wykonanie nawiązują do modelu referencyjnego odtwarzacza Esoteric Grandioso K1X SE
- odtwarzacz czyta format CD, SACD i MQA
- nowy mechanizm transportu VRD-ATLAS „ATLAS 05” (zaprojektowany specjalnie dla tego modelu)
- i znacznie udoskonalony
- sekcja DAC wykorzystuje dyskretny obwód z „Master Sound Disc"
- innowacyjny mechanizm transportu VRDS-NEO Super Audio CD (Vibration-Free Rigid Disc-Clamping System)
- zaaplikowany „Master Sound Discrete Clock for Digital Player”, czyli dyskretny obwód zegara
- który nawiązuje do doświadczeń opracowywania generatora zegara głównego modelu Grandioso G1X
- powiększona, dwuwarstwowa obudowa 
- większy blok obwodów i rozbudowana sekcja zasilania
- na wyposażeniu wielofunkcyjny pilot zdalnego sterowania
- dźwięk realnej klasy high-end
- brzmienie zaangażowane, substancjalne i dynamiczne 
- o czystej, głębokiej i transparentnej naturze 
- prawdziwie trójwymiarowy przekaz, holograficzny
- dźwięk ultra-rozdzielczy i selektywny
- bardzo precyzyjny, skrupulatny oraz dokładny 
- a jednocześnie lekki i gładki
- w stu procentach analogowy
- wytworzono w Tokio, w Japonii
- bezwarunkowa rekomendacja Stereo i Kolorowo!

Przeciw:
- wysoka transparentność i wyrafinowana naturalność dźwięku nie każdemu przypadnie do gustu
- wymagany jest uważny i umiejętny dobór elektroniki towarzyszącej
- duże rozmiary, spora masa (około 21 kg)
- bardzo wygórowana cena, zaporowa.

System odsłuchowy
Pomieszczenie odsłuchowe: 30 m2, z częściową adaptacją akustyczną - ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), Musical Fidelity A1 (test TU), Cyrus Classic AMP, Cyrus Classic PRE/Classic POWER (test TU), TEAC NR-7CD (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU), Paradigm Founder 40B (test TU) i Audel U-Nika (test TU).
Odtwarzacze CD: Musical Fidelity A1 CD-Pro (test TU) i Taga Harmony TCD-50 (test TU).
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test TU), Cyrus Classic STREAM (test TU), IEAST ePlay 2 Pro (test TU) i Silent Angel Munich M1 (test TU).
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: Ferrum ERCO z zasilaczem Ferrum HYPSOS (test TU), RME ADI-2/4 Pro SE (test TU), PrimaLuna EVO 100 DAC (test TU) i Lampizator Amber 3 DAC (test TU).
Komputer: Dell Latitude 7390.
Smartfon / tablet: iPhone 13 oraz iPad Air 4.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU), Pro-Ject Automat A2 (test TU) i BennyAudio Immersion II (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU), Ortofon 2M Red (test TU), Goldring E4 (test TU), Goldring Elite, Kiseki Blue N.S. (test TU) i Allnic Audio Rose (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), Canor PH 2.10 i Exposure 3010S2 Phono (test TU). 
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU), Neumann NDH 30, Ultrasone Signature Pure, SIVGA SV023 (test TU) i Final Audio UX3000 (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) oraz krążek dociskowy do gramofonu - Clearaudio Clever Clamp (test TU).

1 komentarz:

  1. Audiofile bedą załamani, jak tu podłączyć grubaśny kabel prądowy😉

    OdpowiedzUsuń

Komentarz będzie oczekiwać na moderację